Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min har vært sammen i 8 måneder, og skal nå flytte sammen. Vi er begge 29 år. Han har aldri bodd med en kjæreste før, men jeg har ett samboerskap med meg. 

Mitt tidligere samboerskap får meg til å bli livredd av tanken på ett nytt, men forstår likevel at vi må flytte sammen på ett tidspunkt da vi ønsker barn senere og må fungere sammen. 

Min erfaring med å ha samboer tidligere er at han tok meg forgitt, var stygg med meg, frekk, likegyldig, og endte tilslutt forholdet fordi han savnet å sove på nach. Han er totalt ulik min nåværende kjæreste, som er ferdig med festing og ønsker å slå seg til ro. Vi krangler i tillegg ekstremt lite konta mitt tidligere forhold, men diskuterer små «dumme» ting av og til. 

Er det slik at forelskelsen forsvinner når man er samboere? Jeg er så redd for å bli behandlet på denne måten igjen, var helt ødelagt etter å ha bodd med min eks. Kanskje noen har noen solskinnshistorier?

Anonymkode: 63e77...e4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke slik at forelskelse forsvinner hvis man blir samboere, eller at man plutselig blir behandlet dårlig når man flytter sammen. Det du har opplevd handler nok mer om personen du var sammen med, enn det at dere flyttet sammen.

Å bo sammen er en mulighet til å bli enda bedre kjent, og komme nærmere hverandre. Noen ganger kan det oppstå vanskeligheter i starten av et samboerskap (fordi nye ting dukker opp når man blir bedre kjent), men hvis man passer sammen så lærer man seg hvordan man kan leve sammen og ta hensyn til hverandre. Mitt nåværende forhold ble mye bedre etter vi flyttet sammen :) 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror du må skille på hva som handler om dine erfaringer med din tidligere samboer og hva som handler om det å flytte sammen som sådan, og ikke blande dette sammen. Jeg tror du vet at rusen fra den den kjemiske coktailen som kalles forelskelse på ett eller annet tidspunkt vil gå over i noe annet, og det skyldes nok ikke nødvendigvis at man flytter sammen. Du kan ikke regne med å være stormforelsket i samboeren din til evig tid, men det er nyttig å investere i mange samtaler i forkant der dere snakker om ønsker, forventninger, grenser etc. Da legger dere et grunnlag for samboerskapet som blir nyttig på gråværsdagene.

• Liker 3
Skrevet

Ikke for min del.

Man må uansett ta den sjansen før eller siden, tenker jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Tror ikke all forelskelse forsvinner, men noe av det går over til å bli stabil kjærlighet, kanskje?

Anonymkode: 419f7...42b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk at din nåværende kjæreste ikke er eksen. Det måtte jeg si til meg selv i starten, for eksen psykisk mishandlet meg. Det har mannen min aldri gjort.

Her ble bare forelskelsen sterkere når vi flyttet sammen. Vi hadde sett at vi begge liker å ha det ryddig og ikke sett noen åpenbare problemer på besøk hos hverandre, og vi hadde en del samtaler før vi flyttet sammen om arbeidsfordeling osv. Fremdeles forelsket kombinert med dyp kjærlighet etter mange år :)

Anonymkode: fcb32...bae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter jeg flytta ut med typen føler jeg at vi faktisk har det mye bedre sammen ! ❤️ 

Anonymkode: fca66...8f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Etter jeg flytta ut med typen føler jeg at vi faktisk har det mye bedre sammen ! ❤️ 

Anonymkode: fca66...8f1

Flytta ut?

Anonymkode: ddda5...5d8

AnonymBruker
Skrevet

Forelskelsen din forsvant ikke med eksen din fordi dere flyttet sammen, men fordi han er en dust!

Anonymkode: 9eb8a...5d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg og kjæresten min har vært sammen i 8 måneder, og skal nå flytte sammen. Vi er begge 29 år. Han har aldri bodd med en kjæreste før, men jeg har ett samboerskap med meg. 

Mitt tidligere samboerskap får meg til å bli livredd av tanken på ett nytt, men forstår likevel at vi må flytte sammen på ett tidspunkt da vi ønsker barn senere og må fungere sammen. 

Min erfaring med å ha samboer tidligere er at han tok meg forgitt, var stygg med meg, frekk, likegyldig, og endte tilslutt forholdet fordi han savnet å sove på nach. Han er totalt ulik min nåværende kjæreste, som er ferdig med festing og ønsker å slå seg til ro. Vi krangler i tillegg ekstremt lite konta mitt tidligere forhold, men diskuterer små «dumme» ting av og til. 

Er det slik at forelskelsen forsvinner når man er samboere? Jeg er så redd for å bli behandlet på denne måten igjen, var helt ødelagt etter å ha bodd med min eks. Kanskje noen har noen solskinnshistorier?

Anonymkode: 63e77...e4a

Det er alltid slik at forelskelsen forsvinner etterhvert. Og antakelig forsvinner den fortere hvis man bor sammen enn hvis man bare treffes nå og da, og bor hver for seg. Forelskelse går som sagt over uansett - om det tar 1, 2 eller 3 år varierer med situasjon og person. Men hvis man ønsker å bygge noe dypere og mer varig (såkalt kjærlighet), kan nok samboerskap være en bra ting. 

Anonymkode: 5b849...485

AnonymBruker
Skrevet

Forelskelsen med min mann gikk over etter rundt 2 år sammen. Vi flyttet sammen etter 1 år, så det hadde nok ikke sammenheng. Vi er fremdeles sammen og veldig glade i hverandre. Det er nå 14 år siden vi ble offisielt kjærester. Forelskelse går over i noe annet etterhvert uansett om dere flytter sammen eller ei. 

Anonymkode: 46a6e...85b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Flytta ut?

Anonymkode: ddda5...5d8

Flytta ut hjemmefra, sikkert. 

Anonymkode: 447b8...29e

AnonymBruker
Skrevet
Havbris skrev (På 2.6.2021 den 8.15):

Jeg tror du må skille på hva som handler om dine erfaringer med din tidligere samboer og hva som handler om det å flytte sammen som sådan, og ikke blande dette sammen. Jeg tror du vet at rusen fra den den kjemiske coktailen som kalles forelskelse på ett eller annet tidspunkt vil gå over i noe annet, og det skyldes nok ikke nødvendigvis at man flytter sammen. Du kan ikke regne med å være stormforelsket i samboeren din til evig tid, men det er nyttig å investere i mange samtaler i forkant der dere snakker om ønsker, forventninger, grenser etc. Da legger dere et grunnlag for samboerskapet som blir nyttig på gråværsdagene.

Husker du for noen år siden skrev om at mannen din hadde vært utro, men at du ville fortsette likevel. Hvordan gikk det? Apropos forventninger til et samliv, er det kanskje greit å avklare om utroskap er noe man kan godta eller ikke.

Anonymkode: d216d...434

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...