Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne er sakset fra KK, denne statistikken gjenspeiler ikke oppfatningen jeg får gjennom KG.

Kan dette stemme? da er ikke vi mannfolk verst da, men kanskje det er for at vi har mindre utdannelse.

Det er vanskelig å finne statistikk over hvor mange norske kvinner og menn som er utro, men i 2008 ble det foretatt en undersøkelse av VG og Finn.no – de ønsket å undersøke hvor mange som faktisk er utro. 3270 personer deltok i undersøkelsen.

– Dette er jo ikke nye tall, men de er ganske interessante synes jeg. Tallene viser at 41,6 prosent av kvinnene rapporterte at de har vært utro, og 37,48 prosent av mennene. Altså flere kvinner enn menn. Tallene varierer med alder og utdannelse – vanligvis er utroskap mer vanlig blant de som har høyere utdannelse, sier Andreas Løes Narum, psykolog i parweb.no.

Anonymkode: c97b8...351

Videoannonse
Annonse
Gjest Alterego666
Skrevet

Det ligger i samme størrelsesorden som det jeg har sett i andre artikler, bortsett fra at menn har rapportert litt høyere tall.

Skrevet

Husk at statistikk gjenspeiler utvalget som har besvart og hvilken metode som er benyttet for å selektere utvalget. Så undersøkelsen kan være interessant å se på og prate om. Men ta ikke statistikken helt bokstavelig. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det sier heller ingenting om hvor mange ganger, hvor ofte eller om det var engangstilfelle. Ser for meg at blant notorisk utro er det flest menn, men hadde vært interessant å sett tall på det.

Anonymkode: f169c...505

• Liker 3
Skrevet

Undersøkelser om utroskap må tas med en klype salt. Hvem har de spurt, og hva er definisjonen deres på utroskap? Ganske viktige spørsmål som påvirker utfallet. 

Utvalg og vekting (eller mangel på sådan) er jo nøkkelen til problemet med din egen erfaring - en stor svakhet i denne empirien eller hva man skal kalle det er jo at du har den fra Kvinneguiden. Det er et flertall kvinner her, og det vil derfor være flere kvinner som klager på utro menn enn motsatt. Det betyr ikke at dette er overførbart til alle nordmenn. Kvinneguiden er ikke representativt utvalg, det er et veldig skjevt utvalg, spesielt på kjønn. 

Når det er sagt så er det mange undersøkelser rundt utroskap, alle med sine forskjellige svakheter såklart, men jeg får inntrykk av at de samlet sett peker på at det er relativt likt - vi er ca like utro, kvinner som menn.

Og hvorfor skulle det ikke være det? Vi er av samme art og likere enn noen folk liker å innbille seg. Det er samfunn og kultur som skaper de største kjønnsforskjellene tror jeg, ikke medfødte egenskaper som sitter i tissen.

Menn har bare hatt et forsprang på utroskapsstatistikken fordi de har hatt mer frihet til å være utro. Når kvinner er mer frie seksuelt og økonomisk, og mer mobile og selvstendige så kommer vi etter. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er den mest omfattende seksualundersøkelsen som er blitt gjort i Norden.

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-samfunnsvitenskap-sex/stor-dansk-sex-rapport-darlig-sexliv-mye-utroskap-og-stor-forskjell-pa-menn-og-kvinner/1585594

Selve rapporten er tilgjengelig på nett.

I omtalen heter det om utroskap:

«Det er tankevekkende at tallene er så høye. Når langt flere menn er utro, tyder det på at de har sterkere sexdrift enn kvinnene – og at de i høyere grad er klare til å handle ut fra den, sier Morten Frisch fra danske Statens Serum Institut.

Hele 23 prosent av mennene i rapporten har vært utro med sin nåværende partner. Hos kvinnene gjelder det 14 prosent.»

Anonymkode: e106d...edb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Cuntzilla skrev (8 timer siden):

Undersøkelser om utroskap må tas med en klype salt. Hvem har de spurt, og hva er definisjonen deres på utroskap? Ganske viktige spørsmål som påvirker utfallet. 

Utvalg og vekting (eller mangel på sådan) er jo nøkkelen til problemet med din egen erfaring - en stor svakhet i denne empirien eller hva man skal kalle det er jo at du har den fra Kvinneguiden. Det er et flertall kvinner her, og det vil derfor være flere kvinner som klager på utro menn enn motsatt. Det betyr ikke at dette er overførbart til alle nordmenn. Kvinneguiden er ikke representativt utvalg, det er et veldig skjevt utvalg, spesielt på kjønn. 

Når det er sagt så er det mange undersøkelser rundt utroskap, alle med sine forskjellige svakheter såklart, men jeg får inntrykk av at de samlet sett peker på at det er relativt likt - vi er ca like utro, kvinner som menn.

Og hvorfor skulle det ikke være det? Vi er av samme art og likere enn noen folk liker å innbille seg. Det er samfunn og kultur som skaper de største kjønnsforskjellene tror jeg, ikke medfødte egenskaper som sitter i tissen.

Menn har bare hatt et forsprang på utroskapsstatistikken fordi de har hatt mer frihet til å være utro. Når kvinner er mer frie seksuelt og økonomisk, og mer mobile og selvstendige så kommer vi etter. 

Takker for svar, synes dette var en veldig reflektert analyse av saken som sikkert kan få mange til å tenke over at det er ikke så enkelt sammensatt som mange vil ha det til. Vedrørende sammensetningen på kvinneguiden så må vi forvente at utspill rundt dette ikke vil gå i mannens favør, man vil alltid være seg selv nærmest.

AnonymBruker
Skrevet

KG har overvekt av kvinner, så KG er ikke representativt for noe som helst sånn. Men jeg tenker det er naturlig at kvinner er like mye utro som menn. Men det er nok fort litt ulik oppfatning om hva som er utroskap også.

Anonymkode: a5acb...76f

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette er den mest omfattende seksualundersøkelsen som er blitt gjort i Norden.

https://forskning.no/kjonn-og-samfunn-samfunnsvitenskap-sex/stor-dansk-sex-rapport-darlig-sexliv-mye-utroskap-og-stor-forskjell-pa-menn-og-kvinner/1585594

Selve rapporten er tilgjengelig på nett.

I omtalen heter det om utroskap:

«Det er tankevekkende at tallene er så høye. Når langt flere menn er utro, tyder det på at de har sterkere sexdrift enn kvinnene – og at de i høyere grad er klare til å handle ut fra den, sier Morten Frisch fra danske Statens Serum Institut.

Hele 23 prosent av mennene i rapporten har vært utro med sin nåværende partner. Hos kvinnene gjelder det 14 prosent.»

Anonymkode: e106d...edb

Hvis dette stemmer, betyr det at flere menn er utro, men utro kvinner er utro med flere? Hvis ikke vil ikke matten gå opp så sant ikke en stor andel utro menn er utro med hverandre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

KG har overvekt av kvinner, så KG er ikke representativt for noe som helst sånn. Men jeg tenker det er naturlig at kvinner er like mye utro som menn. Men det er nok fort litt ulik oppfatning om hva som er utroskap også.

Anonymkode: a5acb...76f

Ja, vil tro at utroskap omfatter mer for kvinner enn menn. For kvinner kan det være utroskap å snakke med noen på sosiale media, mens for menn er det kanskje i større grad utroskap å gjøre noe fysisk?

Anonymkode: 19786...de5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, vil tro at utroskap omfatter mer for kvinner enn menn. For kvinner kan det være utroskap å snakke med noen på sosiale media, mens for menn er det kanskje i større grad utroskap å gjøre noe fysisk?

Har du noe som helst slags data som kan underbygge denne teorien, eller ønsker du at vi skal sitte igjen med en oppfatning at kvinner er utro på en "finere" måte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du noe som helst slags data som kan underbygge denne teorien, eller ønsker du at vi skal sitte igjen med en oppfatning at kvinner er utro på en "finere" måte.

Nei, jeg mener at måten jeg skrev det på tilsier at det var en egenkonstruert teori.

Og det var absolutt ikke det jeg mente med det jeg skrev, det var et eksempel på hvordan statistikk blir helt feil. Hva om prosentandelen av menn er utro på en måte som jeg ikke mener er utroskap, hva sier den statistikken? Ingenting. Det var poenget mitt. Altså å komme med enda en variabel som kan gjøre denne typen statistikk ubrukelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (3 timer siden):

Hvis dette stemmer, betyr det at flere menn er utro, men utro kvinner er utro med flere? Hvis ikke vil ikke matten gå opp så sant ikke en stor andel utro menn er utro med hverandre.

Nei nei, ikke alle som har sex er utro. En hel del er jo single også. Er dette virkelig så vanskelig? 

Anonymkode: 59ed3...8d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei nei, ikke alle som har sex er utro. En hel del er jo single også. Er dette virkelig så vanskelig? 

En kvinne og en mann danner et par som er i forhold (ser bort ifra par av samme kjønn her). Med den betingelsen så er det like mange menn som kvinner som er i et heterofilt forhold.  Og det er kun de som er i forhold som kan være utro, så da kan vi ikke trekke inn single som en faktor i dette. Og det betyr også at han du svarte har feil angående matten, for den utro trenger ikke nødvendigvis være utro med noen som allerede er i forhold.

Men en ting kan vi slå fast, antallet bedratte vil være likt antallet som er utro. Og ser vi på målingene så er det flere bedratte menn enn kvinner i ene statistikken og omvendt i den andre undersøkelsen.

AnonymBruker
Skrevet

En kvinne og en mann danner et par som er i forhold (ser bort ifra par av samme kjønn her). Med den betingelsen så er det like mange menn som kvinner som er i et heterofilt forhold.  Og det er kun de som er i forhold som kan være utro, så da kan vi ikke trekke inn single som en faktor i dette. Og det betyr også at han du svarte har feil angående matten, for den utro trenger ikke nødvendigvis være utro med noen som allerede er i forhold.

Men en ting kan vi slå fast, antallet bedratte vil være likt antallet som er utro. Og ser vi på målingene så er det flere bedratte menn enn kvinner i ene statistikken og omvendt i den andre undersøkelsen.

Det var jo det uthevede som var mitt poeng.

Det du skriver først/sist er jeg jo allerede klar over.

Forstår ikke hvorfor du forklarer det til meg, du burde heller forklare det til den jeg siterte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo det uthevede som var mitt poeng.

Det du skriver først/sist er jeg jo allerede klar over.

Forstår ikke hvorfor du forklarer det til meg, du burde heller forklare det til den jeg siterte. 

Når jeg begynte å skrive så skjønte jeg etter hvert at du hadde et poeng, men det kom litt uklart frem. Så da bare fortsatte jeg for å klargjøre poenget ditt, var ikke meningen å diskreditere deg 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Når jeg begynte å skrive så skjønte jeg etter hvert at du hadde et poeng, men det kom litt uklart frem. Så da bare fortsatte jeg for å klargjøre poenget ditt, var ikke meningen å diskreditere deg 🙂

Haha, den er god! :) takk skal du ha!

Tror uansett han som tok feil, baila diskusjonen i det det gikk opp for han hvor feil han tok ;) 

AnonymBruker
Skrevet
PM75 skrev (På 2.6.2021 den 11.21):

Husk at statistikk gjenspeiler utvalget som har besvart og hvilken metode som er benyttet for å selektere utvalget. Så undersøkelsen kan være interessant å se på og prate om. Men ta ikke statistikken helt bokstavelig. 

Dette. Det er mange undersøkelser om dette temaet, statistikkene varier noe, noen sier at det er litt flere menn, andre flere kvinner. Så man kan nok anta at det er ganske jevnt fordelt mellom kjønnene. Utroskap har ingenting med kjønn å gjøre, det er helt andre mekanismer som ligger bak. Har sett et par tråder her inne der noen menn påstår at det ligger i «menns biologi», noe som er en dårlig og kunnskapsløs unnskyldning. 

Anonymkode: 65615...bcf

Skrevet

Hei trådstarter! Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...