Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sitter så lang inne, jeg føler at jeg sløser og burde spare mest mulig. Får kjempedårlig samvittighet når jeg bruker noe. Alt er på et minimum og rimeligst mulig. 

Har noen råd å komme med eller kan hjelpe med et budsjett?

Jeg har 30.000 inn, 6.000 i boligutgifter, har buffer og nedbetalt leilighet. 

Ser på sifo sitt budsjett, men det er jo veldig høy?

Hjelp, vil ikke spare meg til fant og dø med penger på konto🙁

Anonymkode: ff414...790

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man må bare hoppe i det. Det var veldig ubehagelig den første gangen jeg kjøpte en dyr veske, den første gangen jeg valgte et dyrt hotell, og så videre. Men sakte forsvant ubehaget, samtidig som jeg alltid har stemmen inne i meg som sier "er det verdt det?", som gjør at jeg unngår å kjøpe ting som senere føles unødvendig. Men nå klarer jeg å sette i gang med større oppussingsprosjekt, velge dyrere viner og kvalitetsråvarer til helgen, med mer, uten å kjenne på ubehaget. 

Måten jeg regulerer forbruk på, er å ha månedlige trekk til fond. Gitt nivået på denne sparingen vil jeg ha råd til nye biler ca hvert 7. år, til en leilighet i varmen når vi blir eldre, og til å leve romslig som pensjonist, men ikke så mye at jeg vil gå i graven med millioner på bok, kun verdier i form av eiendom som er nedbetalt. Alt som står igjen på brukskonto når dette trekket er gått, er "fritt vilt". 

Anonymkode: 2a4b4...c26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skriv ned alt av tall slik at du får se hvor mye du sitter igjen med selv om du bruker mer/ mye?

Jeg vet at jeg kan bruke minst 14 000 i mnd uten at formuen min blir mindre eller at det påvirker økonomien. Så jeg bruker penger med god samvittighet innenfor det og litt til. 

Må også si at selv om jeg prøver å bruke mye penger, så merker jeg at på slutten av måneden så har jeg kanskje brukt 6000 på unødvendige greier. Det er vanskelig å bruke penger når man har tillagt seg "gode vaner" gjennom livet og er generelt kresen på klær osv. Så prøv å bruke penger, du vil kanskje ikke bruke så mye som du tror selv når du prøver

Anonymkode: f6ca7...489

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd. Det hjelper å høre at andre har kommet seg gjennom det også😊

AnonymBruker
Skrevet

Gid hadde man hatt dette problemet....😅

Har du ikke familie etc som evt om arve penger om du går bort?

Anonymkode: 199c1...1a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan gi litt til meg, så kan jeg hjelpe deg å bruke dem :lur:

Anonymkode: 0f704...375

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sifos budsjett er gjennomsnittlig. Altså verken veldig høyt eller lavt. Det er et fint utgangspukt for deg som tjener gjennomsnittlig. Og så kan du justere. Jeg bruker for eksempel mindre på klær og smike og slikt, fordi jeg rett og slett ikke bryr meg, men bruker mer på andre ting. Lag heller et litt for romslig budsjett enn et litt for trangt et. Tror at når du har et budsjett at du vil slippe på den dårlige samvittigheten.

Hva har du dårlig samvittighet over? Kanskje du kunne kompensert med å gi 10% til en god sak, som mange gjør? Eller spare fast i fond? Eller sette av penger til fine gaver til venner og familie? Hvem har du dårlig samvittighet ovenfor? Verden? Venner? Ditt framtidige selv? Eller er det kun en tvangstanke? 

Anonymkode: 2a576...e40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sitter i samme båt som deg. Sparte ved å betale ned boliglånet. Men når det var nedbetalt og jeg nå sitter med millionbeløp på konto fordi jeg ikke har samvittighet til å bruke de, så føles det bare feil. Vet jo også at man mister penger på å ha de der, noe som igjen gir meg dårlige følelser.. Heldigvis har jeg barn, så om jeg ikke skal klare og bruke de, så får jeg håpe de får noe godt ut av det! 

Anonymkode: ad02e...38a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars folk. 

Anonymkode: 0ece9...42e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For en luksus!

Hilsen student som vil tjene maks 510 000 etter 20 år og ønsker seg leilighet og hytte til 7,5 mill til sammen NÅ😂 Dere kan godt dele noen hemmeligheter!

Anonymkode: 62ed1...8ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For en luksus!

Hilsen student som vil tjene maks 510 000 etter 20 år og ønsker seg leilighet og hytte til 7,5 mill til sammen NÅ😂 Dere kan godt dele noen hemmeligheter!

Anonymkode: 62ed1...8ac

Jeg er en av de som har skrevet at jeg også sliter med det samme og har en del penger. Vil bare si at jeg tjener 100k mindre enn det så det er ingen "unnskyldning". Det er egentlig ikke noe mer kunst enn at man tenker økonomisk. 

Anonymkode: ad02e...38a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden vil noen bruke mer penger, når de føler at de ikke trenger det?

Gi nå heller pengene til noen som trenger dem i stedet for å f.eks kjøpe unødvendig dyre vesker.

Anonymkode: 2bf02...9d8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med fallskjermhopping. Da går pengene fort. 

Anonymkode: 1a48c...8d4

AnonymBruker
Skrevet

Ja, stakkars deg 🤡

Anonymkode: 802bf...04c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bli interessert i og glad i kunst. Da går du tom for penger og plass på veggen rimelig fort...

Anonymkode: 547fb...2fa

AnonymBruker
Skrevet

Finn ut hva som gir deg verdi. F.eks er kulturopplevelser viktige for meg. Derfor bruker jeg kanskje mer penger enn andre på det. Det er også viktig for meg med familie, så jeg bruker penger på billetter for å besøke dem. Når pengene går til noe jeg ikke tenker er tull eller sløsing går det greit å bruke dem også. 

Anonymkode: ddd5b...e94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

#FirstWorldProblem

Det er flaut at man i Norge skal ha dårlig samvittighet for å ikke sløse bort penger på ting som de fleste mennesker i verden aldri vil få råd til. Det er store sjanser for at vi i framtiden ikke kommer til å ha like god råd som i dag, og da vil mange angre bittert på at ikke de sparte mer mens de kunne. Globalisering, automatisering av arbeidsplasser, nye miljøkrav, mange eldre og færre barn gjør at flertallet vil få det dårligere. I Norge har vi betalt oss bort fra det med oljepenger, men det blir så mye dyrere for hvert år at det ikke kan fortsette nå som oljeinntektene tørker inn.

Anonymkode: e7621...c45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor i all verden vil noen bruke mer penger, når de føler at de ikke trenger det?

Gi nå heller pengene til noen som trenger dem i stedet for å f.eks kjøpe unødvendig dyre vesker.

Anonymkode: 2bf02...9d8

Jeg trenger å bruke penger, dette går utover det sosial livet og da livskvaliteten. Trenger også å kjøpe bedre mat, ikke bare det rimeligste hele tiden.  Slutte å tenke så mye på penger. 

Er så redd for å fremtiden, at jeg vil trenge de. Føler alt er sløsing. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror noen misforstår dette problemet. Jeg er ikke TS, men jeg sliter på en måte også med for lavt forbruk. Jeg tenker på budsjett veldig mye, det styrer livet mitt. På noen måter minner det kanskje litt om en spiseforstyrrelse. Jeg tjener over snittet, sitter på to leiligheter i Oslo og hytte, har en halv million på banken og er bare i 30-årene. Men likevel går jeg fra butikk til butikk til jeg finner "riktig" pris på ris eller bønner. Matbudsjettet mitt er veldig lavt. Jeg har ikke klesbudsjett og må tvinge meg selv til å kjøpe nye sko når de jeg har har mange hull og begynner å gi meg gnagsår. Nesten alle klærne mine er for små, for store eller hullete. Jeg greier ikke bare gå ut å ta en øl fordi jeg tenker på hvor mye penger det koster. 

Jeg dro på innflyttingsfest og kjøpte på sparket en gave til 130 kroner og følte meg veldig stressa hele den kvelden på grunn at jeg kjøpte en så unødvendig ting uten å tenke meg om eller sette det inn i budsjettet. 

Om jeg har ting i budsjettet går det mye bedre. Dessverre har jeg en tendens til å hele tiden prøve å presse utgiftene ned.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror noen misforstår dette problemet. Jeg er ikke TS, men jeg sliter på en måte også med for lavt forbruk. Jeg tenker på budsjett veldig mye, det styrer livet mitt. På noen måter minner det kanskje litt om en spiseforstyrrelse. Jeg tjener over snittet, sitter på to leiligheter i Oslo og hytte, har en halv million på banken og er bare i 30-årene. Men likevel går jeg fra butikk til butikk til jeg finner "riktig" pris på ris eller bønner. Matbudsjettet mitt er veldig lavt. Jeg har ikke klesbudsjett og må tvinge meg selv til å kjøpe nye sko når de jeg har har mange hull og begynner å gi meg gnagsår. Nesten alle klærne mine er for små, for store eller hullete. Jeg greier ikke bare gå ut å ta en øl fordi jeg tenker på hvor mye penger det koster. 

Jeg dro på innflyttingsfest og kjøpte på sparket en gave til 130 kroner og følte meg veldig stressa hele den kvelden på grunn at jeg kjøpte en så unødvendig ting uten å tenke meg om eller sette det inn i budsjettet. 

Om jeg har ting i budsjettet går det mye bedre. Dessverre har jeg en tendens til å hele tiden prøve å presse utgiftene ned.

Takk for at du delte, det er akkurat sånn jeg også føler det. Blir også super stressa med en gang noe involverer bruk av penger. Jeg ønsker ikke å være sånn.Har forresten hatt anoreksi, så tror du er inne på noe der, sykdommen har bare tatt en ny form. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...