AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 Hjelp!!!! Jeg skal begynne i en sommervikar om 22 dager, men må dessverre trekke meg fra denne jobben. Jeg skal forklare til arbeidsgiver grunnen til at jeg ikke kan jobbe. Jeg er så lei meg!!!!!!! Jeg ville så veldig gjerne jobbe der, men har ikke mulighet til det (vil ikke gå inn på hvorfor). Jeg har takket ja til Sommervikariatet for 2 måneder siden og fikk da denne jobben. Spørsmålet er hva kan jeg risikere for å trekke meg fra jobben? Blir det konsekvenser på meg? Isåfall hvilke? Anonymkode: 290e0...a5a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #2 Skrevet 1. juni 2021 Du risikerer erstatningskrav. Er i tilfelle bare rett og rimelig, iom. at de sikkert får ekstra utgifter som følge av at du lar dem i stikken. Anonymkode: baefd...f56 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 Hvorfor kan du ikke jobbe der likevel? Anonymkode: 03aa7...dff 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 Det kommer an på hva slags avtale/kontrakt du har inngått. Dersom det er type ekstravakt/vikar som tilbys vakter etter hvert (typisk ringevikar) så kan du jo si nei til å jobbe. Men dersom du har en avtale på vikariat der arbeidstid allerede er avtalt, så kan du ikke trekke deg sånn uten videre. Da må du si opp, og forholde deg til oppsigelsestid. Sjekk kontrakten, der vil det som regel stå noe om oppsigelsestid, og er du heldig står det også noe om prøvetid som er kortere, noe som kan bety at du kan korte ned tiden du må jobbe der. Alternativt kan du spørre jobben om å bli løst fra kontrakten. Det kan man alltids spørre om, men husk at det er frivillig fra arbeidsgivers ståsted. Hvis de ikke har mulighet til å godta det, så må du jobber ut oppsigelsestiden eller prøvetiden. Anonymkode: 0e2a0...96b 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 Du bør virkelig ha en god grunn som sykdom eller skade som ikke er forenelig med den jobben. For du vet vel at ved å trekke deg nå risikerer å spolere ferie til andre ansatte? Anonymkode: e75d2...8f8 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du risikerer erstatningskrav. Er i tilfelle bare rett og rimelig, iom. at de sikkert får ekstra utgifter som følge av at du lar dem i stikken. Anonymkode: baefd...f56 Ok. Hva mener du med rett og rimelig erstatningskrav? Anonymkode: 290e0...a5a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 Ts her. På arbeidskontrakten står det dette: se bildet. Anonymkode: 290e0...a5a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 Ts her. Er det noen som har peiling på det som står på kontrakten? Jeg ser ingen Oppsigelsestid. Hjelp!!!!!! Anonymkode: 290e0...a5a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 Slapp av, det står jo en mnd oppsigelse, fra mnd etter du sier opp. Nå betyr det altså en mnd fra 1. juli = 1. august er du løst fra kontrakten. Fram til det må du jobbe, eller sykmelde deg Anonymkode: 1f429...540 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #10 Skrevet 1. juni 2021 Det står 1 måned. Men ring i morgen, det ordner seg nok, men de blir nok skuffet, for det er vanskelig å skaffe vikarer så sent. Anonymkode: 403a0...2c7 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #11 Skrevet 1. juni 2021 En måned oppsigelsestid. Men du må si opp før 1. i måneden. Så nå er du akkurat litt for sein 😬 Jeg ville prøvd å ringt dem og forklart at du ikke kan jobbe der likevel. Hør om dere kan finne en løsning. Anonymkode: a7fc7...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #12 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ts her. På arbeidskontrakten står det dette: se bildet. Anonymkode: 290e0...a5a Her er en måneds oppsigelsestid for rammeavtalen/overordnet arbeidsavtale, så sier du opp nå i juni, så betyr det at du formelt må jobbe ut juli. Men der står det jo også noe om avtale om vakter/arbeid og utløp av den enkelte avtale om vakter/arbeid av midlertidig karakter, og jeg tolker det slik at det skal inngås avtale om hvilke vakter som skal tas i tillegg. Har du inngått avtale om en vaktplan/hvilke vakter du skal ta ennå? Hvis ikke, så tyder det på at dette er muligheten du har til å ikke jobbe i sommer ved at du ikke inngår noen avtale om å ta vakter. Dersom du allerede har avtalt å ta vakter, så må du jobbe disse vaktene som minimum før du ikke trenger å jobbe mer. Anonymkode: 0e2a0...96b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #13 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her er en måneds oppsigelsestid for rammeavtalen/overordnet arbeidsavtale, så sier du opp nå i juni, så betyr det at du formelt må jobbe ut juli. Men der står det jo også noe om avtale om vakter/arbeid og utløp av den enkelte avtale om vakter/arbeid av midlertidig karakter, og jeg tolker det slik at det skal inngås avtale om hvilke vakter som skal tas i tillegg. Har du inngått avtale om en vaktplan/hvilke vakter du skal ta ennå? Hvis ikke, så tyder det på at dette er muligheten du har til å ikke jobbe i sommer ved at du ikke inngår noen avtale om å ta vakter. Dersom du allerede har avtalt å ta vakter, så må du jobbe disse vaktene som minimum før du ikke trenger å jobbe mer. Anonymkode: 0e2a0...96b Ts her. Jeg begynner i jobb 28.06 fram til 22.08. Jeg har allerede fått turnusen min hvor det står alle vaktene mine. Hvis jeg ringer i dag og sier opp avtalen, må jeg jobbe de første dagene? Altså 28 juni-29-30-1juli ? Jeg skjønte det ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre??????? Anonymkode: 290e0...a5a
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #14 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts her. Jeg begynner i jobb 28.06 fram til 22.08. Jeg har allerede fått turnusen min hvor det står alle vaktene mine. Hvis jeg ringer i dag og sier opp avtalen, må jeg jobbe de første dagene? Altså 28 juni-29-30-1juli ? Jeg skjønte det ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre??????? Anonymkode: 290e0...a5a Sier du opp i dag må du jobbe til 1. august. Du har en måned oppsigelsestid, den begynner 1. juli. Anonymkode: 849e4...c22 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #15 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts her. Jeg begynner i jobb 28.06 fram til 22.08. Jeg har allerede fått turnusen min hvor det står alle vaktene mine. Hvis jeg ringer i dag og sier opp avtalen, må jeg jobbe de første dagene? Altså 28 juni-29-30-1juli ? Jeg skjønte det ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre??????? Anonymkode: 290e0...a5a Hva med å faktisk ta ansvar for det du har sagt ja til? Med mindre du selv eller aller nærmeste familie er alvorlig syk, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kunne jobbe som avtalt. Anonymkode: baefd...f56 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #16 Skrevet 2. juni 2021 Kan du si noe om hva årsaken er da? Er du eller dine nærmeste alvorlig syk? Da kan du dra til legen og få en sykemelding. Om det er fordi du har fått deg en annen jobb eller skal på ferie eller lignende så er det ikke sikkert du bare kan trekke deg, særlig når du har fått vaktene dine. Anonymkode: 6297d...d23 3
Splittbinders Skrevet 2. juni 2021 #17 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ts her. Jeg begynner i jobb 28.06 fram til 22.08. Jeg har allerede fått turnusen min hvor det står alle vaktene mine. Hvis jeg ringer i dag og sier opp avtalen, må jeg jobbe de første dagene? Altså 28 juni-29-30-1juli ? Jeg skjønte det ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre??????? Anonymkode: 290e0...a5a Du må jobbe ut oppsigelsestiden. Dersom du hadde sagt opp mens det var mai måned, hadde oppsigelsestiden din vært ut juni. Da måtte du ha jobbet alle vaktene i juni. Siden det nå er juni måned, vil oppsigelsestiden være fra og med 1.juli. Du må da jobbe ut hele juli. Dersom du er for syk til jobbe, ta kontakt med legen for å vurdere om du skal sykemeldes. Jeg regner med du har signert den rammeavtalen du har utdrag av over? Neste gang du signerer en form for arbeidskontrakt, vær HELT sikker på at du forstår innholdet - inkludert oppsigelsesfrister. (Litt avsporing, men oppsigelsesfrister gjelder begge veier så det er absolutt verdt å merke seg hva man aksepterer) 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #18 Skrevet 2. juni 2021 Hva er årsaken til at du ikke kan jobbe? Du sier at du vil opplyse om dette til arbeidsgiver. Da tror jeg ville ringt arbeidsgiver så snart som mulig og spurt om en løsning. Er du heldig har de flere som kan tenke seg å jobbe der. Om du vil trekke deg pga sykdom og du rett og slett ikke _kan_ jobbe, bør du snakke med lege om sykemelding, eller snakke med arbeidsgiver om dette. Om de løser deg fra kontrakten vil de slippe å ha en person sykemeldt. Det er lettere for arbeidsgiver å finne en løsning tidlig om du kontakter dem nå. Hvis det er slik at du har sagt ja til to jobber samtidig, har du et problem. Anonymkode: ba4ed...911
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #19 Skrevet 2. juni 2021 Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg er i samme situasjon, begynner å jobbe om 20 dager, men jeg har ikke skrevet kontrakt. Hva gjelder da? Har fått oppsatt faste vakter i 100%, men ikke skrevet under på noe kontrakt. Anonymkode: dcac5...cf6
Gjest Robin666 Skrevet 2. juni 2021 #20 Skrevet 2. juni 2021 Nå må folk ro seg litt ned, dette er ikke et stort problem. Ring arbeidsgiver og forklar situasjonen. Med mindre du er rakettforsker klarer de på 1 mnd å finne noen andre som kan ta jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå