Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til en ting. Hvorfor er vi raske til å dømme mennesker med masterutdanninger? Det er ingen tvil om at uansett hva du har tatt master i, så krever det faktisk mye av deg. De fleste stopper også ved bachelor eller fagbrev (meningen er ikke å sette disse mot hverandre). Kommentarer som: Du kommer senere ut i jobb, lønnsforskjellen er ikke all verden, du ender opp med mye lån. 

Hvorfor heier vi så lite på dem med master i Norge, mens i utlandet setter man pris på høy utdannelse? 

Anonymkode: b6494...328

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmm... har motsatt oppfatning. Føler man ser ned på de med «bare bachelor», ser på de som late, uambisiøse og enkle. Hvor i landet bor du?

Anonymkode: 55908...aaa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har master og helt ærlig så er lønnsforskjellen så liten i mitt yrke mellom de med og de uten master at jeg ikke anbefaler det til noen. Jeg var heldig og fikk ta det med støtte fra arbeidsgiver, men for skarve 25 000 i lønnsforskjell til de uten master så skulle jeg jobbet lenge for å ta inn igjen den tapte arbeidsfortjenesten om masteren skulle gjennomføres med permisjon fra jobb og lån fra lånekassen. I Norge går det inflasjon i at alle skal skrive master, selv i yrker der dette faktisk ikke er nødvendig for å gjøre en god jobb. 

Anonymkode: f90eb...104

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke skylde alt på janteloven selv om en poengterer noen viktige sannheter.

Anonymkode: a2592...64f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi i utlandet verdsettes høyere utdanning mer.

Anonymkode: 2f57f...bd6

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri følt på janteloven selv om jeg har en master! Veldig mange av mine venner har en master, så tenker ikke på det som noe ekstraordinært. 

Anonymkode: e5a78...c38

AnonymBruker
Skrevet

Er vanlig å ta master nå til dags. Er mer uvanlig å ikke ta høyere utdanning.

Anonymkode: b7fd7...42e

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de har ofte rett. Norge er et sosialistisk land sett fra land som USA f.eks. Tar du master i USA så ender du opp med enda høyere studiegjeld, men til gjengjeld så er lønningsnivået for utdannede der mye høyere enn her i Norge. Ingen formuesskatt etc. Det er mer lønnsomt å studere og legge en innsats her i livet. Slikt er det ikke i Norge med mindre man driver egen business. 

Med den elleville boligprisstigningen så har det vært mye mer lønnsomt å jobbe på Kiwi og sitte på en leilighet i Oslo. Enn å pådra seg mye studiegjeld og få noe høyere lønn når man blir ferdigutdannet. Da ligger man allerede langt på etterskudd.

Anonymkode: 3a2fd...498

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en motsatt oppfatning. At bachelor er "bare noe alle må ha" og at det ikke er bra nok. At man "må" ha en master for å få jobb. Det kommer vel an på miljøet man er i. 

Anonymkode: 6b03b...f43

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Master er ikke så spesielt lenger, og jeg har aldri hørt noen snakke ned de masterprogrammene som faktisk er vanskelig, være seg sivilingeniør, NHH sivøk eller rettsvitenskap ved UiO. Det er rett og slett veldig stor forskjell i hvor mye en mastergrad er verdt, avhengig av felt og studiested.

Anonymkode: f6891...9d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Master er ikke så spesielt lenger, og jeg har aldri hørt noen snakke ned de masterprogrammene som faktisk er vanskelig, være seg sivilingeniør, NHH sivøk eller rettsvitenskap ved UiO. Det er rett og slett veldig stor forskjell i hvor mye en mastergrad er verdt, avhengig av felt og studiested.

Anonymkode: f6891...9d2

Mener du at rettsvitenskap er vanskeligere ved UiO enn i Bergen eller Tromsø? 

Anonymkode: 51bc4...3f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener du at rettsvitenskap er vanskeligere ved UiO enn i Bergen eller Tromsø? 

Det er jo mye vanskeligere 

AnonymBruker
Skrevet
Frottis skrev (3 minutter siden):

Det er jo mye vanskeligere 

Nei? Studiet er jo akkurat det samme. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man heie på noen som bruker masse tid på en utdannelse? Leser lære i en bok.

Poenget er å tjene penger til å overleve, da er det mye å velge i.  Om du bare skal tenke høy lønn som mange gjør blir man fort spist opp av jobben, starter å jage etter penger. Kjøpe seg dumme ting. 

Glad jeg hoppet av karrierejaget, fikk meg en enkel jobb med masse fri. Fritiden er faktisk den viktigste tiden din.

Anonymkode: d857d...c90

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei? Studiet er jo akkurat det samme. 

Nope, studiene i Bergen og Tromsø er tullestudier. På generelt basis kan man si at UIO er det eneste ekte universitetet i Norge, og tilbudene ved Bergen og Tromsø er i første omgang der for å holde bermen vekk fra hovedstaden. Dette gjelder også jusstudiene. Uteksaminerte "jurister" ved disse skolene får som regel kun jobb i offentlig sektor og er ikke spesielt  ettertraktet i Hovedstaden. Dette vet jeg eftersom jeg har gått tre semestre ved jusstudiet i Oslo, og jeg har også hørt det samme fra sikre kilder ved Lawo og Taket.

Anonymkode: 92de9...c41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nope, studiene i Bergen og Tromsø er tullestudier. På generelt basis kan man si at UIO er det eneste ekte universitetet i Norge, og tilbudene ved Bergen og Tromsø er i første omgang der for å holde bermen vekk fra hovedstaden. Dette gjelder også jusstudiene. Uteksaminerte "jurister" ved disse skolene får som regel kun jobb i offentlig sektor og er ikke spesielt  ettertraktet i Hovedstaden. Dette vet jeg eftersom jeg har gått tre semestre ved jusstudiet i Oslo, og jeg har også hørt det samme fra sikre kilder ved Lawo og Taket.

Lol.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har master og helt ærlig så er lønnsforskjellen så liten i mitt yrke mellom de med og de uten master at jeg ikke anbefaler det til noen. Jeg var heldig og fikk ta det med støtte fra arbeidsgiver, men for skarve 25 000 i lønnsforskjell til de uten master så skulle jeg jobbet lenge for å ta inn igjen den tapte arbeidsfortjenesten om masteren skulle gjennomføres med permisjon fra jobb og lån fra lånekassen. I Norge går det inflasjon i at alle skal skrive master, selv i yrker der dette faktisk ikke er nødvendig for å gjøre en god jobb. 

Anonymkode: f90eb...104

Bryr du deg om størrelsen på lønnsforskjellen så lenge det er noe lønnsforskjell.

Norge har da gitt deg gratis utdanning og du stiller sterkere enn de med bare bachelor

Når man tjener over et visst beløp så trenger man ikke pengene lenger

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hehe, dette vet jeg lite om. Det jeg skulle skrive var at det er mye vanskeligere å komme inn ved UiO enn de andre stedene.

AnonymBruker
Skrevet
Frottis skrev (3 minutter siden):

Hehe, dette vet jeg lite om. Det jeg skulle skrive var at det er mye vanskeligere å komme inn ved UiO enn de andre stedene.

At det er vanskeligere å komme inn betyr bare at det er mer populært å studere der, noe som ofte kan forklares med at det er i hovedstaden, og at det er vanskeligst å komme inn/populært gjør at det også automatisk blir mer ettertraktet blant enkelte. Studiene er ganske så likt oppbygd, og det juridiske miljøet er såpass lite at sensorer kommer fra alle fakultetene. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

La meg gjette, du er fra "Hovedstaden" selv? :ler: 

Anonymkode: 49f10...bf2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...