AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 Er dere åpne med de nærmeste om dette? For min del er familien og venner klar over dette. I løpet av en dag er jeg derimot med studievenner, kollegaer, kjente her og der. Jeg vil helst ikke dele den type info med alle jeg møter på... Spørsmålet mitt er: hvordan gjør du det i sosiale settinger og har du tips? Det er mye mat jeg ikke tåler og blir direkte dårlig av. Alt fra junk (pizza, burger, boller), til mat stekt i mye olje, til helt andre ting jeg ikke vet. Derfor spiser jeg rent og sunt. Har ikke cøliaki, men legen ba meg holde meg unna hvetemel. Reagerer på langt mer enn dette da. Det blir mye spørsmål synes jeg. Og jeg vil helst ikke være i fokus. Men jeg har kanskje ikke valg? Jeg sier ifra hvis jeg er invitert, ellers skulle jeg ønske alle spørsmål om kosthold uteble i hverdagen. Anonymkode: f74e5...333
Queen of the North Skrevet 2. juni 2021 #2 Skrevet 2. juni 2021 Det spørs helt hva du verdsetter mest - å bli tatt hensyn til slik at du ikke blir dårlig eller å være villig til å bli dårlig for å ikke være til bry. Du trenger ikke å være veldig detaljert, men si enkelt at du er intolerant av endel mattyper og spør om det er mulig å finne ett alternativ du også kan spise eller om det er ok om du tar med egen mat. Evt kan f eks mais/løk være ved siden av istedet for i så kan de som vil ha mais/løk forsyne seg slik at du slipper å plukke ut. Men ikke si at du er allergisk. Blir fort irritasjon når folk " lyver på seg allergi" av andre grunner enn allergi. Og jeg vet hvordan du har det- man føler seg direkte utakknemlig når man blir tilbudt flere alternativer og takker kun ja til vann fordi det var det eneste alternativet som ikke gjør deg dårlig(pappa kjøper gjerne 7 ulike typer brød i håp om at jeg kan spise ett, men det hjelper ikke når alle inneholder rug). Folk ønsker som oftest å hjelpe, men de har ikke kunnskapen om du ikke veileder dem. Og de fleste spisesteder har alternativer til allergier/intoleranse bare du spør eller du kan be de la være å ha det på tallerken.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #3 Skrevet 2. juni 2021 Jeg pleier å være litt tullete overdramatisk; "åh du vet, den pripne magen min tåler jo ingenting" og himle med øynene og le det bort. Anonymkode: 127fc...778 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 2. juni 2021 #4 Skrevet 2. juni 2021 Om noen venner serverer en formrett som lasagne, kan det bli litt vanskelig. Jeg reagerer med akutt diaré på melk og hvete + andre ting. Har ibs og matintoleranser, men det er ikke noe jeg gidder å bråke med. Så tar jeg litt salat og beklager så mye for at jeg allerede har spist eller sier at jeg er litt urolig i magen i dag. Sier at det ser himmelsk godt ut (og mener det) Det har ikke vært vanlig med kake osv. i slike sammenhenger. Det gjør ikke meg noe, og jeg tror ikke at det har såret noen. Det er sjelden at jeg spiser hos andre lenger. slikt er enklere på jobb. Der er det jo også diverse anledninger og reiser, men da er det bare å si hvordan det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå