AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 Jobber på småbarnsavdeling (nylig startet). Mitt første barn skal begynne i barnehage i august (ikke i den jeg jobber i). Jeg ønsker å gi henne en god start på barnehagetilværelsen med god nok tid til tilvenning. Der jeg jobber har jeg rett på to dager fri med lønn for å følge eget barn i denne fasen. Min samboer har kun én dag. Jeg vil ha mer enn tre dager til rådighet i tilfelle barnet trenger ekstra tid. Det er jo selvsagt ikke ideelt å være vekke flere dager i strekk når jeg selv skal ha tilvenning på barn på jobben min. Noen som har erfaring med dette og hvordan det ble løst? Lederen min hadde ingen gode forslag og svarte unnvikende på spm om jeg kunne få ulønnet fri. Har jeg rett på dette? Noen tips og råd i situasjonen? Anonymkode: a8eb7...df4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #2 Skrevet 1. juni 2021 Du skulle jo ha lagt litt av ferien din til denne perioden! Anonymkode: df613...2b9 13
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 Er ganske sikker på at man har rett på 5 dager fri i forbindelse med bhg tilvenning. Var i akkurat samme situasjon som deg, og jeg tok 3 dager fri mens mannen min tok 2 dager. Anonymkode: fd963...7e1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ganske sikker på at man har rett på 5 dager fri i forbindelse med bhg tilvenning. Var i akkurat samme situasjon som deg, og jeg tok 3 dager fri mens mannen min tok 2 dager. Anonymkode: fd963...7e1 Man har krav på fri, men ikke lønn Anonymkode: 5846e...573 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man har krav på fri, men ikke lønn Anonymkode: 5846e...573 Det stemmer Jeg fikk lønnet 3 dager ihvertfall. Anonymkode: fd963...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 Jeg jobbet redusert til september, slik at barnet fikk korte dager den første måneden. Anonymkode: cdcea...c6c
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 Har du tatt det opp med arbeidsgiver? Jeg jobbet redusert i 1 måned hver gang noen startet i barnehage eller skole for å gi dem myk overgang og korte dager. Anonymkode: 29e80...3d7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #9 Skrevet 2. juni 2021 Er det ikke et alternativ at mannen din tar ulønnet fri? Anonymkode: a0149...8db 9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #10 Skrevet 2. juni 2021 Siden du er ny i jobben, bør barnets far ta denne oppgaven. Det gir et dårlig inntrykk å starte et arbeidsforhold på denne måten. Anonymkode: 08dc2...d8e 16
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #11 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det ikke et alternativ at mannen din tar ulønnet fri? Anonymkode: a0149...8db AnonymBruker skrev (7 timer siden): Siden du er ny i jobben, bør barnets far ta denne oppgaven. Det gir et dårlig inntrykk å starte et arbeidsforhold på denne måten. Anonymkode: 08dc2...d8e Heier på denne, min mann har tatt begge tilvenningene hos oss Anonymkode: ae517...7f8 6
LivetErEnLek Skrevet 2. juni 2021 #12 Skrevet 2. juni 2021 Hvis du jobber på småbarngruppe, er tilvenningsperioden en meget kritisk tid hvor man er dønn avhengig av alle mann på dekk. Jeg tenker at det å ha tilvenning med barnet deres hovedsakelig må være farens oppgave. 12
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #13 Skrevet 2. juni 2021 LivetErEnLek skrev (1 minutt siden): Hvis du jobber på småbarngruppe, er tilvenningsperioden en meget kritisk tid hvor man er dønn avhengig av alle mann på dekk. Jeg tenker at det å ha tilvenning med barnet deres hovedsakelig må være farens oppgave. Vet du hva, nå er jo selvsagt barnet til TS viktigere for henne enn barna hun jobber med, og om det er slik at hun ønsker å delta mer på tilvenning av eget barn, så må man også innse at jobb er jobb. Det er BARE en jobb hun har, hun har like rettigheter som alle andre. Hun må ikke ofre noe hun ønsker fordi hennes yrke visstnok ikke gir rom for omsorg av eget barn. TS: Søk velferdpermisjon, eller søk om redusert stilling i august og septemer med ulønnet perm. Feks en uke med 100% ulønnet perm ved oppstart, og 40% ulønnet perm de neste to-tre ukene. Det bør vel hjelpe? Anonymkode: 5079f...e36 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #14 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du hva, nå er jo selvsagt barnet til TS viktigere for henne enn barna hun jobber med, og om det er slik at hun ønsker å delta mer på tilvenning av eget barn, så må man også innse at jobb er jobb. Det er BARE en jobb hun har, hun har like rettigheter som alle andre. Hun må ikke ofre noe hun ønsker fordi hennes yrke visstnok ikke gir rom for omsorg av eget barn. TS: Søk velferdpermisjon, eller søk om redusert stilling i august og septemer med ulønnet perm. Feks en uke med 100% ulønnet perm ved oppstart, og 40% ulønnet perm de neste to-tre ukene. Det bør vel hjelpe? Anonymkode: 5079f...e36 Helt enig i denne. Eget barn går alltid foran jobben uansett hvor viktig jobb man har, og det er også en rettighet man har Anonymkode: 66144...f30 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #15 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Siden du er ny i jobben, bør barnets far ta denne oppgaven. Det gir et dårlig inntrykk å starte et arbeidsforhold på denne måten. Anonymkode: 08dc2...d8e Det bør ikke gi et dårlig inntrykk at man prioriterer å gi sitt eget barn best mulig start i barnehagen før man starter opp i jobben for fullt. De fleste arbeidsgivere har forståelse for dette, og de er nok innforstått med en tilvenningsperiode dersom hun har gitt beskjed før tiltredelsen om at hun har et barn som starter i bhg. En god arbeidsgiver som tenker langsiktig og satser på sine ansatte legger også tilrette for at jobb best mulig skal kunne kombineres med familie Anonymkode: 66144...f30 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #16 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt enig i denne. Eget barn går alltid foran jobben uansett hvor viktig jobb man har, og det er også en rettighet man har Anonymkode: 66144...f30 Men barnet har jo en far. Veldig mange førsteklasselærere mister barnas første skoledag fordi det er viktigere at 20-30 nye barn blir møtt av læreren sin, enn at ett barn blir fulgt av mamma til sin første dag. En far er like god. Anonymkode: a0149...8db 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #17 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men barnet har jo en far. Veldig mange førsteklasselærere mister barnas første skoledag fordi det er viktigere at 20-30 nye barn blir møtt av læreren sin, enn at ett barn blir fulgt av mamma til sin første dag. En far er like god. Anonymkode: a0149...8db Nå sier hun ikke noe om dette, så det kan jo tenker at hun mener å dele denne ekstra tilvenningen med far, sånn at de begge har noen dager/uker ulønnet perm hver. Anonymkode: 66144...f30
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #18 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Nå sier hun ikke noe om dette, så det kan jo tenker at hun mener å dele denne ekstra tilvenningen med far, sånn at de begge har noen dager/uker ulønnet perm hver. Anonymkode: 66144...f30 Jeg mener fortsatt at det burde være far som tar denne tilvenningen og at hun er tilgjengelig på jobb. Det er et viktig ansvar hun har på jobb, og det er nok avgjørende for barna som begynner at de har faste voksne tilstede. Anonymkode: a0149...8db 4
LivetErEnLek Skrevet 2. juni 2021 #19 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet du hva, nå er jo selvsagt barnet til TS viktigere for henne enn barna hun jobber med, og om det er slik at hun ønsker å delta mer på tilvenning av eget barn, så må man også innse at jobb er jobb. Det er BARE en jobb hun har, hun har like rettigheter som alle andre. Hun må ikke ofre noe hun ønsker fordi hennes yrke visstnok ikke gir rom for omsorg av eget barn. TS: Søk velferdpermisjon, eller søk om redusert stilling i august og septemer med ulønnet perm. Feks en uke med 100% ulønnet perm ved oppstart, og 40% ulønnet perm de neste to-tre ukene. Det bør vel hjelpe? Anonymkode: 5079f...e36 Trenger barnet at mor tar fri for å ha tilvenning, eller er det noe far kan gjøre? Er det ikke noen far i bildet, stiller det seg selvfølgelig annerledes, barnets behov kommer først. Hvis en av mine assistenter skal ha fri/jobbe redusert for å ha tilvenning på eget barn i august, så går kabalen rett og slett ikke opp. En som ikke er der hver dag, kan ikke være tilknytningsperson for nye barn. Jeg har selv fire barn. Tre av de har pappaen hatt tilvenning med. Fjerde begynte i november, så den tok jeg. Hos oss innvilges ikke fri/fri uten lønn i august. Tariffbestemt permisjon innvilges selvfølgelig. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #20 Skrevet 2. juni 2021 Jeg har alltid vært hjemme først med barnet, så har far i slutten av permisjonen brukt feriedager og tatt seg av tilvenningen. Jeg jobber også på småbarn og far er like god som mor under tilvenningsperioden 😊 Anonymkode: 95890...956 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå