AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 Hei! Jeg har nå vært leietaker i et kollektiv under en ett års kontrakt. Har prøvd å komme meg ut av kontrakten men ingen ønsker å leie nå. På rommet mitt er det mangler som lekkasje og mugg. Jeg har flyttet hjem til hjembyen for å studere her og rommet mitt står da tomt, og kontrakten min går ut i juli. Fikk melding sist uke fra en jeg leide sammen med om at utleier hadde gitt personen som skal flytte inn etter meg, tillatelse til å flytte alle tingene sine inn på rommet (mitt) frem til han skulle leie, GRATIS! Dette har jeg verken fått beskjed om eller muligheten til å si noe på det. Jeg ringte utleier og sa dette ikke var greit, da jeg ikke ønsket å betale for at noen andre sine ting stod på rommet mitt, da jeg kunne brukt det selv, eventuelt fått noen til å leie det av meg. Hva skal jeg gjøre?? Kan noen hjelpe meg med hva jeg har rett på og ikke rett på? Betaler rett under 5500 kr Anonymkode: d2b1e...157 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #2 Skrevet 1. juni 2021 Legger til at jeg ringte forrige uke, men fikk beskjed idag om at den nye personen flyttet inn tingene sine imorgen. Anonymkode: d2b1e...157 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 Selvfølgelig skal du ikke betale for et rom andre har tilgang til. Her krever du umiddelbar oppsigelse og tilbakebetaling av leie for perioden den nye leietakeren har hatt tilgang til rommet Anonymkode: 8dc93...17c 11
Problemløseren Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig skal du ikke betale for et rom andre har tilgang til. Her krever du umiddelbar oppsigelse og tilbakebetaling av leie for perioden den nye leietakeren har hatt tilgang til rommet Anonymkode: 8dc93...17c Det blir utleiers ord mot leier. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 Problemløseren skrev (1 minutt siden): Det blir utleiers ord mot leier. Ny leietakers eiendeler i gammel leietakers rom er ikke ord mot ord. Anonymkode: 8dc93...17c 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 Krev penger tilbake! Anonymkode: 86b34...7a8
herremann Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 Send sms til utleier og be om forklaring. Informer at hvis dette ikke gis vil tingene bli satt utenfor leiligheten. Når utleier bekrefter historien til de du leier med så reiser du straks å henter tingene dine samtidig som du kansellerer kontrakten. Du skal også be om de ~3 siste ukene av juni bli tilbakebetalt og selvfølgelig skal du ikke betale noe for juli.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 Dette er jo ikke greit, siden utleier har gitt tillatelse til at etterkommende leietaker kan flytte tingene sine inn, så kan du i praksis ikke disponere rommet lenger. Da skal også kontrakten sies opp med umiddelbar virkning og jeg ville nektet å betale noe mer og gått til rettslige skritt om det ikke hadde blitt akseptert. Her har utleier brutt plikten sin til å stille rommet til din eksklusive disposisjon, noe som er en brudd på utleieloven. Anonymkode: 71998...524 2
Realverdien Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er jo ikke greit, siden utleier har gitt tillatelse til at etterkommende leietaker kan flytte tingene sine inn, så kan du i praksis ikke disponere rommet lenger. Da skal også kontrakten sies opp med umiddelbar virkning og jeg ville nektet å betale noe mer og gått til rettslige skritt om det ikke hadde blitt akseptert. Her har utleier brutt plikten sin til å stille rommet til din eksklusive disposisjon, noe som er en brudd på utleieloven. Anonymkode: 71998...524 Brudd på utleieloven betyr vel ikke automatisk at man kan slippe å betale husleie?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #10 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg har nå vært leietaker i et kollektiv under en ett års kontrakt. Har prøvd å komme meg ut av kontrakten men ingen ønsker å leie nå. På rommet mitt er det mangler som lekkasje og mugg. Jeg har flyttet hjem til hjembyen for å studere her og rommet mitt står da tomt, og kontrakten min går ut i juli. Fikk melding sist uke fra en jeg leide sammen med om at utleier hadde gitt personen som skal flytte inn etter meg, tillatelse til å flytte alle tingene sine inn på rommet (mitt) frem til han skulle leie, GRATIS! Dette har jeg verken fått beskjed om eller muligheten til å si noe på det. Jeg ringte utleier og sa dette ikke var greit, da jeg ikke ønsket å betale for at noen andre sine ting stod på rommet mitt, da jeg kunne brukt det selv, eventuelt fått noen til å leie det av meg. Hva skal jeg gjøre?? Kan noen hjelpe meg med hva jeg har rett på og ikke rett på? Betaler rett under 5500 kr Anonymkode: d2b1e...157 Det du skal gjøre er å kontakte fri jushjelp ved studiestedet. Du kommer ingen vei uten jurist. Gitt at du kan dokumentere at stedet har mugg og fuktskader kan du kreve opphold av avtale eller reduksjon i leige. Men - og dette er viktig - i 2021 er leiemarkedet sånn at det ikke hjelper å ha «rett på». Du må også ha en jurist som skriver et krast brev. Anonymkode: 0d882...b8d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #11 Skrevet 1. juni 2021 Realverdien skrev (29 minutter siden): Brudd på utleieloven betyr vel ikke automatisk at man kan slippe å betale husleie? Det stemmer. Derfor ville jeg gått til rettslige skritt for å oppheve avtalen dersom ikke utleier hadde akseptert at begge parter trer ut av den omgående (med opphør av betaling selvsagt). Dette med en viss forutsetning om lengden, ser at TS skriver avtalen går ut i juli, så om man skal bruke rettslige skritt så må man vurdere omkostninger av det opp mot betaling av leie for juni og juli. Anonymkode: 71998...524
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå