AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 5 søskenbarn (2 søstre + 3 brødre) arver et hus av en enslig, barnløs tante. Ved dødstidspunktet ble huset taksert til rundt en million, men ved en del oppgradering kunne taksten øke betraktelig. De tre brødrene var svært interessert i dette, og nærmest bestemte at min søster (som er barnløs og jobber nokså lite grunnet sykdom) eller; egentlig mest min søsters mann skulle gjøre dette. Hun/de skulle kompenseres i etterkant. Huset er nå solgt for 1,5 millioner. Søster og mann brukte cirka 300 arbeidstimer til sammen på oppussing. Hvor mye mer skal hun arve enn oss andre? (Jeg ønsker å være generøs her, mens våre tre fettere plutselig ikke er så interessert likevel). Anonymkode: c3dff...45b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #2 Skrevet 1. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: 5 søskenbarn (2 søstre + 3 brødre) arver et hus av en enslig, barnløs tante. Ved dødstidspunktet ble huset taksert til rundt en million, men ved en del oppgradering kunne taksten øke betraktelig. De tre brødrene var svært interessert i dette, og nærmest bestemte at min søster (som er barnløs og jobber nokså lite grunnet sykdom) eller; egentlig mest min søsters mann skulle gjøre dette. Hun/de skulle kompenseres i etterkant. Huset er nå solgt for 1,5 millioner. Søster og mann brukte cirka 300 arbeidstimer til sammen på oppussing. Hvor mye mer skal hun arve enn oss andre? (Jeg ønsker å være generøs her, mens våre tre fettere plutselig ikke er så interessert likevel). Anonymkode: c3dff...45b Hva hadde arbeidet kostet via profesjonelle? Er det ikke gjort noen skriftlig avtale på hva denne kompensasjonen skulle være på? Anonymkode: ec9a2...f9c 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 Hva menes med at de tre brødrene nærmest bestemte dette? Hva sa din søster? Jeg er fristet til å si at de som deltok i oppussingen, får nyte godt av prisstigningen. Om noen av dem ikke engang har ønsket å løfte en spiker, bør de heller ikke få ei krone. Anonymkode: 4d296...7d7 11
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 Slike ting må være avklart og nedskrevet før oppussingen, hvis ikke blir det delt likt. hvem betalte for materialet og oppussingen? Anonymkode: 0400d...484 11
Aureka Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 Selvfølgelig skal de kompenseres for tiden de har lagt ned. Veldig dumt at dette ikke ble avklart i forkant. Hadde tenkt i alle fall 60 000, kanskje 80 000 også. Kommer litt ann på hva skalgs arbeid som ble gjort. Og kostnader til materiale skla selvfølgelig deles på alle. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #6 Skrevet 2. juni 2021 Dette er vel ikke et arvespørsmål. Det var arv når huset gikk fra tanten til de 5 søsknene. Nå er det et vanlig salg, så søsteren skal ikke arve mer enn de andre. Men hun bør kompenseres med en større del av salgssummen, det burde selvsagt være avklart før arbeidet ble gjort. Anonymkode: 475c6...e81 8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #7 Skrevet 2. juni 2021 Enten hele forskjellen fra 1M til 1,5, eller tiden de har brukt =300*250= 75 000 pluss alt av evt omkostninger, diett/matpenger, pluss en bonus. Høres ikke ut som søsteren egentlig ønsket denne jobben, så å gjøre den for vanlig timepris heller enn å ta seg en ordentlig jobb med pensjonsopptjening og feriepenger hadde vært uaktuelt. Derfor bonus. Ville hvertfall lagt på 100.000. Anonymkode: e7789...12a 10
Gjest Pleneier Skrevet 2. juni 2021 #8 Skrevet 2. juni 2021 (endret) Hvis det ikke er avtalt noe på forhånd mellom partene, så har de ikke rett på noe ekstra. Slik er loven. Å øke verdien på et hus så mye som 500 tusen ved 300 dugnadstimer, er heller ikke realistisk. Her er nok utgangsestimat på 1 million i boligverdi altfor lavt. Velger dere å gi ekstra for dugnadsarbeidet, ville jeg lagt til grunn en timepris på 150 kr for arbeidet. Dvs. 300 * 150 kroner = 45 000 kr ekstra til de som pusset opp. Pluss evt ekstra kostnader de skulle ha hatt. Hilsen takstmann. Endret 2. juni 2021 av Pleneier
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #9 Skrevet 2. juni 2021 300 arbeidstimer hver, altså totalt 600 timer? Eller 300 arbeidstider fordelt på søster og mann? hvem har betalt for materialet? Hva har dere andre gjort/bidratt med? Anonymkode: 1f1d8...691
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #10 Skrevet 2. juni 2021 Her mangler en del info. Du skriver at de tre brødrene bestemte at mannen til din søster skulle utføre arbeidet. Hvorfor det? Min første tanke, er at brødrene la inn penger, mens din søster og hennes mann utførte jobben fordi de hadde bedre tid? Men hvor mye tid la brødrene, og du sel, ned? Kan man si at pengene for å dekke kostnader er med på å kompensere for arbeidstid? At man har ytt etter evne? Og hvorfor tenker du på dette nå, og ikke da dere snakket om dette og ting ble "bestemt". Virker som du har latt dine brødre bestemme, og nå har dårlig samvittighet? Mitt råd er å se på totalbildet. Hvem betalte mest? Hvem jobbet mest? Hva kan utlignes med hva? Anonymkode: 276db...b14 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #11 Skrevet 2. juni 2021 Pleneier skrev (11 minutter siden): Hvis det ikke er avtalt noe på forhånd mellom partene, så har de ikke rett på noe ekstra. Slik er loven. Å øke verdien på et hus så mye som 500 tusen ved 300 dugnadstimer, er heller ikke realistisk. Her er nok utgangsestimat på 1 million i boligverdi altfor lavt. Velger dere å gi ekstra for dugnadsarbeidet, ville jeg lagt til grunn en timepris på 150 kr for arbeidet. Dvs. 300 * 150 kroner = 45 000 kr ekstra til de som pusset opp. Pluss evt ekstra kostnader de skulle ha hatt. Hilsen takstmann. Hvilken lov? Anonymkode: 475c6...e81
Gjest Pleneier Skrevet 2. juni 2021 #12 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilken lov? Anonymkode: 475c6...e81 Avtaleloven
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #13 Skrevet 2. juni 2021 Pleneier skrev (Akkurat nå): Avtaleloven Og hvor står det i avtaleloven at de ikke kan inngå en avtale etter at huset er solgt? Anonymkode: 475c6...e81 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #14 Skrevet 2. juni 2021 Hvem har betalt for materialer? Jeg tenker vel egentlig at takst på dødstidspunktet er det som skal deles mens verdistigning etterpå tilfaller den som har gjort innsatsen (inkl planlegging, materialer, selve jobben). Er mannen til søsteren håndverker siden det var de som måtte gjøre det? Da bør de kompenseres etter det minus skatt så klart. Si 400 per time, som er 120000. Husk på at denne mannen ikke arver, så da bør dere betale for jobben!! Hvis de har jobbet 300 timer er det snakk to måneders fulltidsarbeid. Anonymkode: edf02...912 4
Rotemor Skrevet 2. juni 2021 #15 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Og hvor står det i avtaleloven at de ikke kan inngå en avtale etter at huset er solgt? Anonymkode: 475c6...e81 Det er ikke det han skriver. Du leser som fanden leser Bibelen. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #16 Skrevet 2. juni 2021 Rotemor skrev (1 minutt siden): Det er ikke det han skriver. Du leser som fanden leser Bibelen. Nei, det gjør jeg ikke. H*n skriver at hvis det ikke er avtalt noe på forhånd har de ikke krav på noe ekstra og viser til avtaleloven. Og jeg lurer på hvor i avtaleloven det står? Det må vel være lov å spørre om det? Anonymkode: 475c6...e81 2
Rotemor Skrevet 2. juni 2021 #17 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, det gjør jeg ikke. H*n skriver at hvis det ikke er avtalt noe på forhånd har de ikke krav på noe ekstra og viser til avtaleloven. Og jeg lurer på hvor i avtaleloven det står? Det må vel være lov å spørre om det? Anonymkode: 475c6...e81 Du spør på en idiotisk måte. Man kan ikke kreve å avtale i etterkant. Da heter det å enes (bli enige) Du kan heller ikke forvente at det er en paragraf i avtaleloven som lyder «du kun ikke kreve å avtale i etterkant......» 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #18 Skrevet 2. juni 2021 Rotemor skrev (1 minutt siden): Du spør på en idiotisk måte. Man kan ikke kreve å avtale i etterkant. Da heter det å enes (bli enige) Du kan heller ikke forvente at det er en paragraf i avtaleloven som lyder «du kun ikke kreve å avtale i etterkant......» Dette er bare vås. Anonymkode: 475c6...e81 2
Gjest Pleneier Skrevet 2. juni 2021 #19 Skrevet 2. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det gjør jeg ikke. H*n skriver at hvis det ikke er avtalt noe på forhånd har de ikke krav på noe ekstra og viser til avtaleloven. Og jeg lurer på hvor i avtaleloven det står? Det må vel være lov å spørre om det? Anonymkode: 475c6...e81 Selvfølgelig kan man inngå en frivillig avtale. Men setter en av partene seg på bakbeina, så har man i prinsippet ingen sak fra et juridisk synspunkt. Det er forskjell på hva man mener man har krav på fra et moralsk synspunkt, og et juridisk synspunkt. Derfor er det alltid viktig å inngå skriftlige avtaler når betydelige pengesummer er i omløp. Endret 2. juni 2021 av Pleneier
Gjest Pleneier Skrevet 2. juni 2021 #20 Skrevet 2. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvem har betalt for materialer? Jeg tenker vel egentlig at takst på dødstidspunktet er det som skal deles mens verdistigning etterpå tilfaller den som har gjort innsatsen (inkl planlegging, materialer, selve jobben). Er mannen til søsteren håndverker siden det var de som måtte gjøre det? Da bør de kompenseres etter det minus skatt så klart. Si 400 per time, som er 120000. Husk på at denne mannen ikke arver, så da bør dere betale for jobben!! Hvis de har jobbet 300 timer er det snakk to måneders fulltidsarbeid. Anonymkode: edf02...912 Er vekommende håndtverker, så skal det utregnes både skatt og MVA for jobben som gjøres. Dette er svært viktig. Da må det jo sendes faktura fra AS eller enkeltmannsforetak. Man kan jo uansett ikke gjøre en slik jobb uten å ha avtalt med de som skal betale fakturaen. Endret 2. juni 2021 av Pleneier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå