AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 Gjentatte ganger leser jeg det her inne, spesielt hvis noen klager over hva de tjener. Det blir tatt som en selvfølge at alle og enhver kan ta seg en utdanning, er det ingen som tenker over at folk har utfordringer selv om de er i jobb, utfordringer som gjør det vanskelig eller umulig å ta utdanning? Har til og med hørt fra kollegaer at jeg ikke må bli værende i et så tungt og dårlig lønnet yrke, jeg må få meg utdanning, sier de. Greia er at jeg har masse problemer som gjør at jeg ikke kommer til å ta noen utdanning, det står ikke på vilje, men helse. Hadde jeg vært istand til å ta utdanning så hadde jeg gjort det! Måtte bare få det ut! «Det er bare å få deg utdanning»! Det er ikke bare bare! Anonymkode: 96b0e...d4f 12
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #2 Skrevet 1. juni 2021 Du klarer ikke utdanning, men du klarer å stå i jobben? Anonymkode: 3b503...a56 19
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du klarer ikke utdanning, men du klarer å stå i jobben? Anonymkode: 3b503...a56 Hørt om psykiske problemer? Jeg sliter med panikkangst, hatt siden jeg var barn. Klarer å vaske. Ts Anonymkode: 96b0e...d4f 14
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 Det blir vel bare sagt når noen klager på at de med utdannelse tjener bedre. Noe som er naturlig, ellers hadde veldig få tatt utdannelse. At du ikke ønsker /klarer å ta en utdannelse er jo en ærlig sak, men da må man jo også ta lønna som ufaglært. Anonymkode: dc11d...9a1 19
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 Liker du jobben din? Det er vel det viktigste. Så sørg bare for å være den beste av deg selv i jobben du gjør. Det er gull verdt, både for deg og jobben. Om du er misfornøyd, blir det noe annet. Liker du jobben trenger du ikke mer utdannning, ikke la de som sier det, ta fra deg arbeidsgleden. Om du trives er det aller viktigst. Da blir du god! Anonymkode: d96cd...000 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 jeg har to halve utdannelser, ts. forstår deg godt. sliter med angst i tillegg til fysisk sykdom. er ufør nå. hadde jeg kunne valgt på nytt ville jeg lagt listen lavere og funnet noen «enkle» yrkesutdannelse å velge mellom. er ikke en stor teoretiker til tross for mye studiepoeng. min kropp ble ødelagt av tungt fysisk arbeid, i kombinasjon med lite restitusjon pga kronisk anspenthet🤷♀️ Anonymkode: 64321...3ab 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 Det blir vel sagt til de som hakker på syke og uføre. Setter sin jobb og lønn opp mot dem. Viser sjalusi og bitterhet. Da er den kommentaren på sin plass! Utenom det er jeg enig med deg. Alle har ulik utgangspunkt og livssituasjoner. Anonymkode: 7beb7...3ae 1
Knirke Skrevet 2. juni 2021 #8 Skrevet 2. juni 2021 Grunnen til at man får dumme svar er gjerne at man har stilt et dumt spørsmål. Når lavtlønnede sutrer og kommer med ytringer som oser av misunnelse og sjalusi fordi en med ingeniørutdannelse tjener mer enn dem. Da får de det svaret de fortjener. Det er ikke dermed sagt at utdannelse er for alle. 10
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #9 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Gjentatte ganger leser jeg det her inne, spesielt hvis noen klager over hva de tjener. Det blir tatt som en selvfølge at alle og enhver kan ta seg en utdanning, er det ingen som tenker over at folk har utfordringer selv om de er i jobb, utfordringer som gjør det vanskelig eller umulig å ta utdanning? Har til og med hørt fra kollegaer at jeg ikke må bli værende i et så tungt og dårlig lønnet yrke, jeg må få meg utdanning, sier de. Greia er at jeg har masse problemer som gjør at jeg ikke kommer til å ta noen utdanning, det står ikke på vilje, men helse. Hadde jeg vært istand til å ta utdanning så hadde jeg gjort det! Måtte bare få det ut! «Det er bare å få deg utdanning»! Det er ikke bare bare! Anonymkode: 96b0e...d4f Du begrenser deg veldig med å avskjære all utdanning pga panikkangst. Det finnes et hav av utdanninger. Siden du klarer å vaske kan fag rev være et alternativ. Snakk også med en karriereveileder for å få tips til andre ting du kan gjøre. Det er god hjelp å få for panikkangst, så var jeg deg ville jeg startet i den enden. Vil du ikke øke dine egne sjanser på alle områder i livet? Helsen er nr. 1. Da må man oppsøke den hjelpen som er mulig. Jeg vil ikke bagatelliserere dine problemer, men rent generelt er ikke panikkangst en veldig alvorlig og komplisert diagnose. Jeg skjønner din frykt for å ta tak i det. Men det er det som må til. Anonymkode: 2bb90...8f9 15
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #10 Skrevet 2. juni 2021 Knirke skrev (2 timer siden): Grunnen til at man får dumme svar er gjerne at man har stilt et dumt spørsmål. Når lavtlønnede sutrer og kommer med ytringer som oser av misunnelse og sjalusi fordi en med ingeniørutdannelse tjener mer enn dem. Da får de det svaret de fortjener. Det er ikke dermed sagt at utdannelse er for alle. Det finnes en del mennesker med høyere utdanning som jobber i «drittjobber» fordi arbeidsmarkedet er vanskelig. Så nei, da er det ikke alltid bare å ta en ny utdanning. Mange har ikke råd til det. Skjønner godt at folk klager over drittlønn når de har studielån å betale samtidig som at de ikke får greit betalte jobber. Anonymkode: b7922...289 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #11 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hørt om psykiske problemer? Jeg sliter med panikkangst, hatt siden jeg var barn. Klarer å vaske. Ts Anonymkode: 96b0e...d4f Jeg har slitt/sliter. Og har mastergrad, og lederstilling. Det er knallhard jobbing. Kognitiv terapi, eksponeringsteknikker, rutiner, og en haug med teknikker for å manøvrere hverdagen. Jeg sier ikke at alle klarer det. Men mange, mange flere enn de som selv tror det, kan gjøre mer ut av livet. Anonymkode: 7fb4a...395 9
Gjest TheCatLady Skrevet 2. juni 2021 #12 Skrevet 2. juni 2021 Det er mulig å få tilrettelagt diverse når du sliter med ting og dermed kunne du kanskje ha gjennomført en utdanning? Jeg har selv fått tilrettelagt diverse da jeg slet som verst så det er mulig og burde ikke være en hindring om det er noe du egentlig ønsker. Nå mener jeg ikke at alle skal ta utdanning om de ikke ønsker det, men jeg har selv foreslått noe sånt til en person som sutret og klaget mye over jobb og det at han hadde dårlige muligheter til å få seg ny jobb på grunn av manglende utdanning. I slike tilfeller er det jo naturlig å foreslå det og ikke nødvendigvis høyere utdanning, men kanskje fagbrev innenfor noe.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #13 Skrevet 2. juni 2021 TheCatLady skrev (23 minutter siden): Det er mulig å få tilrettelagt diverse når du sliter med ting og dermed kunne du kanskje ha gjennomført en utdanning? Jeg har selv fått tilrettelagt diverse da jeg slet som verst så det er mulig og burde ikke være en hindring om det er noe du egentlig ønsker. Nå mener jeg ikke at alle skal ta utdanning om de ikke ønsker det, men jeg har selv foreslått noe sånt til en person som sutret og klaget mye over jobb og det at han hadde dårlige muligheter til å få seg ny jobb på grunn av manglende utdanning. I slike tilfeller er det jo naturlig å foreslå det og ikke nødvendigvis høyere utdanning, men kanskje fagbrev innenfor noe. jeg kom halvveis i BA utd min. og trodde sterkt på tilrettelegging på universitetet. men professoren nektet; måtte velge mellom foredrag for ca 100 personer eller å slutte. Jeg sluttet. håper det er bedre i dag. kjære ts, prøv å finne noe HVIS du selv vil. har du det greit i jobben er det gjerne ikke poeng i endring. bare du som vet🌸 Anonymkode: 64321...3ab 2
Gjest TheCatLady Skrevet 2. juni 2021 #14 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): jeg kom halvveis i BA utd min. og trodde sterkt på tilrettelegging på universitetet. men professoren nektet; måtte velge mellom foredrag for ca 100 personer eller å slutte. Jeg sluttet. håper det er bedre i dag. kjære ts, prøv å finne noe HVIS du selv vil. har du det greit i jobben er det gjerne ikke poeng i endring. bare du som vet🌸 Anonymkode: 64321...3ab Oj, det var strengt. Jeg fikk gjøre presentasjoner på video eller foran færre personer. Det burde ikke være noe problem å få dette tilrettelagt, men enkelte professorer er litt strenge på sånt. Tror dette er blitt bedre etter hvert. Men ja, om man ønsker å utdanne seg eller ei burde være opp til hver enkelt.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #15 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): jeg kom halvveis i BA utd min. og trodde sterkt på tilrettelegging på universitetet. men professoren nektet; måtte velge mellom foredrag for ca 100 personer eller å slutte. Jeg sluttet. håper det er bedre i dag. kjære ts, prøv å finne noe HVIS du selv vil. har du det greit i jobben er det gjerne ikke poeng i endring. bare du som vet🌸 Anonymkode: 64321...3ab Om man har en diagnose vil professoren risikere jobben om han gjør dette. For andre som leser - det er bare å rapportere videre, så slipper man. Anonymkode: 7fb4a...395 5
Gjest ti10 Skrevet 2. juni 2021 #16 Skrevet 2. juni 2021 (endret) Det er klart at det er opp til hver enkelt om man vil utdanne seg eller ikke, men jeg har inntrykk av at mange ser på utdanning som noe uoverkommelig og vanskelig som kun er for superspreke folk fra rike familier, og at man må møte opp fysisk på studiestedet og være der 8 timer hver dag. Det er ikke sånn. Det finnes utdanninger som passer for de fleste. Det finnes lange, korte, praktiske og teoretiske utdanninger. De aller fleste kan finne noe som passer for dem, enten man vil jobbe med dyr, språk, håndverk, økonomi, medisin, IT, mennesker, service, salg osv. Noen utdanninger må man betale for, noen er gratis, man kan ta mye på nett, heltid eller deltid og studere hjemmefra. Det er så mange muligheter. Både utdanningsmulighetene og selve eksamen er noe helt annet i dag enn for 20 år siden. Ting har utviklet seg. Det finnes sikkert noen få mennesker som har rett i at utdanning ikke er noe for dem, men jeg har inntrykk av at de fleste skeptikerne dessverre er redde for et utdanningskonsept som ikke finnes lenger. Endret 3. juni 2021 av ti10 .
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #17 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om man har en diagnose vil professoren risikere jobben om han gjør dette. For andre som leser - det er bare å rapportere videre, så slipper man. Anonymkode: 7fb4a...395 dette var 20 år siden. det som er så kjedelig å tenke på er at jeg var generelt skoleflink, men angst ødela det meste. valgte vekk en rekke faglige retninger som kunne sikkert kunne vært bedre enn dette BA studiet. ble bare en rekke med tunge, kjedelige lavtlønnjobber på meg, og over årene ble kroppen like ødelagt som psyken😌 og i dag er jeg ufør og angrer dypt på at jeg ikke prøvde å få mer hjelp og tilrettelegging; kanskje livet kunne vært annerledes og ikke minst bedre🥰 Anonymkode: 64321...3ab
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #18 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Gjentatte ganger leser jeg det her inne, spesielt hvis noen klager over hva de tjener. Det blir tatt som en selvfølge at alle og enhver kan ta seg en utdanning, er det ingen som tenker over at folk har utfordringer selv om de er i jobb, utfordringer som gjør det vanskelig eller umulig å ta utdanning? Har til og med hørt fra kollegaer at jeg ikke må bli værende i et så tungt og dårlig lønnet yrke, jeg må få meg utdanning, sier de. Greia er at jeg har masse problemer som gjør at jeg ikke kommer til å ta noen utdanning, det står ikke på vilje, men helse. Hadde jeg vært istand til å ta utdanning så hadde jeg gjort det! Måtte bare få det ut! «Det er bare å få deg utdanning»! Det er ikke bare bare! Anonymkode: 96b0e...d4f Kvinneguiden er ett tulle-forum! Ikke ta alt her inne så forbanna alvorlig, hele tiden... Anonymkode: ad5bd...c11 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #19 Skrevet 2. juni 2021 Jeg prøver å ta høyere utdanning, men jeg sliter. Jeg sliter med konsentrasjonen og føler meg dum som ikke skjønner ting. Tror ikke jeg kommer til å fullføre. Forever stuck med jobb på 400k i året Anonymkode: 7d440...902
Gjest O.G. Skrevet 3. juni 2021 #20 Skrevet 3. juni 2021 Pandemien har vel vist oss all da at folk i frontyrker som f.eks vasking får for lite betalt ihh til risikoen de tar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå