AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 Vårt første barn har begynt å gå i barnehagen, og alt dette er nytt for oss. Vi er ikke vant til dette, men synes barnehagen vår er veldig rigid. Barnet vårt er 14 måneder og de forventer at han bare har med mat han kam spise helt alene. Vi får ikke sende med yoghurt i beger, for da må han mates med skje. De gir ikke tåteflaske og alle barna må drikke av kopp, de er rigide på dette. Vår er fremdeles der at han må ha en flaske før luren sin og vann drikker han enda av tuttekopp. Vi har sagt at vi kan sende med en ren tåteflaske hver dag, ferdig med melk, den skal kun varmes i mikro i 30 sekunder. Men dette var ikke noe vi skulle spørre om en gang. Vi sender med brødskiver delt oppi biter, og klemmepose med yoghurt/smoothie. Samt banan i biter. Men føler at dette ikke er nok. Vi tørr ikke å sende med eple eller annen frukt i frykt for at de ikke følger med og at han skal sette det i halsen. Vi ser også at mye av maten ikke blir spist opp, han spiser mye dårligere i barnehagen enn hjemme. De unnskylder dette med at dette skjer i starten, jeg mistenker at dette er fordi de ikke følger med.. Anonymkode: 5db7e...1d4 5
Natea Skrevet 1. juni 2021 #2 Skrevet 1. juni 2021 Uff, dette var dårlig ja! I vår barnehage er måltider inkludert, så der ble det servert havregrøt til frkost hver dag og de matet helt i starten da sønnen min vår 1 år. Det er jo slik det bør være? Hvorfor er de så strenge på dette? Lav bemanning? 14
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 Jeg synes du høres litt hysterisk ut. Anonymkode: 90102...837 30
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 Det er helt normalt at barna får servert mat de kan spise selv, og at de lærer å drikke av kopp. Så lenge barnet ditt ikke har 1-1 så er det klart at de ikke kan mate barnet. Det kommer til å gå kjempefint. Anonymkode: 27aad...5c9 19
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 Ja, det er riktig av barnehagen. Det høres ut som du forventer vel mye av dem, samt at du undervurderer de som jobber der når du ikke tør sende med frukt fordi du er redd barnet skal sette det i halsen. Anonymkode: 79472...223 21
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 Dere får øve på det hjemme. Det er nok ikke fordi at bhg er «lat» eller ikke gidder. Det er nok fordi at de har lav bemanning og om alle skulle hatt med forskjellig mat barna ikke kunne spise selv og noen skal ha sånn i mikroen og noen skulle ha sånn +++ så hadde det blitt veldig lite tid til barna og barna hadde fått en dårligere opplevelse totalt i spisestunden. Tenk over hvor lang tid det tar om flere av barna skal bli matet, da må de jo omtrent ta det i puljer. Anonymkode: 48e8b...efe 16
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 Dette er kanskje en privat bhg? Da burde dere lest om barnehagen før dere søkte. Alle private barnehage/kjeder har sine egene særtekk. Å ved å søke seg inn har man jo godkjent måten dems. Finnes en barnehage i Norge som følger en islansk modell der gutter og jenter er delt i forskjellige baser. Så søker man seg inn der så... Det skal sies at de får leke sammen med det motsatte kjønn også da. Anonymkode: 7c0a9...814
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 Og; det at de har disse reglene gjør jo at de faktisk har mer tid til å følge med på barna, så dette er jo et tiltak du burde vært fornøyd med. Da har de masser av tid til å nistirre på at ungen din spiser eple. Øv hjemme og slapp av. Anonymkode: 48e8b...efe 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 Høres ut som om problemet egetlig er at barnet ditt er litt for ungt til å gå i barnehagen. Anonymkode: f9398...415 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #10 Skrevet 1. juni 2021 Jeg tenker at han er stor nok til å ikke mates og å drikke av kopp. Øv hjemme. Anonymkode: 8f2dd...ec4 17
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #11 Skrevet 1. juni 2021 Jeg hadde reagert helt likt som Ts... 🙊 I barna mine sin barnehage mates de minste barna som en selvfølge, og vi får beskjed om hvor mye de har spist til hvert måltid når vi henter. Jeg elsker det. Anonymkode: 6d529...3bf 14
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #12 Skrevet 1. juni 2021 I vår barnehage har de alltid brukt flasker vi har med hjemmefra. Å drikke av kopp får de lære hjemme har de sagt, de vil heller tilbringe tid med barna enn å tørke opp masse søl. Har heller ikke vært noe problem med melk på tåteflaske før soving. Eneste de har vært litt strenge på er smokk utenom soving, men det skjønner jeg veldig godt. Barn har ulike behov, rart de ikke tar stilling til det. Når det er sagt ble barnet mye flinkere til å spise selv etter barnehagestart og vi prøvde å sende med ting som barnet kunne spise selv (valgte klemmeyoghurt helt til han kunne spise med skje uten altfor mye søl). Anonymkode: 16be2...a95 10
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #13 Skrevet 1. juni 2021 Hvorfor har dere ikke lært barnet å være litt mer selvstendighet rundt måltidene? Mine barn «spiste selv» (ikke alltid veldig vellykket men de prøvde!) fra de var ca 6mndr. De vil jo! La det prøve. Litt grisete i starten men det går seg til. Flasken med melk kan barnet få hjemme. Anonymkode: daab6...c19 14
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #14 Skrevet 1. juni 2021 Kjempedårlig av barnehagen. Min gutt er rett over året. Han har med frokost i barnehagen, de deler det opp for han og hjelper han å spise det. Han drikker bedre av flaske med sugerør så de har kjøpt inn det til han, ingen av barna drikker av kopp. De får lunsj i barnehagen, og den får de selvfølgelig også hjelp til å spise. Anonymkode: d799d...b94 8
Mellion Skrevet 1. juni 2021 #15 Skrevet 1. juni 2021 Barnehagen burde møte deg litt mer, ihvertfall når det kommer til flaske før lur. Nå må du huske på at det er en voksen per 3 barn, så spesial behandling ved mating er ikke mulig. Send med klemmepose til barnet kan spise med skje ( btw synes igrunn yoghurt i barnehagen er en uting, men det er en annen sak ) Barn lærer fort at ting er annerledes i barnehagen. Tutekoppen kan dere bytte ut med en flaske med tutt, får kjøpt de i alle matbutikker. Det skal altid sitte en/to voksene ved bordet så kvelning ville jeg ikke bekymret meg over. Send med det barnet til vanlig spiser hjemme. Det er mye spennende som skjer ved matbordet, så det er nok ikke unnskyldning fra ansatte om at barnet ikke spiser, helt vanlig! Noen foreldre gjør matpakkelaging til mer en det trenger være, barnet vil selvfølgelig spise alt det gode først og la brødskivene ligge igjen... og det er nettopp brød de trenger for å få nok energi. Ikke yoghurt eller eple. 10
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #16 Skrevet 1. juni 2021 Mellion skrev (5 minutter siden): Barnehagen burde møte deg litt mer, ihvertfall når det kommer til flaske før lur. Nå må du huske på at det er en voksen per 3 barn, så spesial behandling ved mating er ikke mulig. Send med klemmepose til barnet kan spise med skje ( btw synes igrunn yoghurt i barnehagen er en uting, men det er en annen sak ) Barn lærer fort at ting er annerledes i barnehagen. Tutekoppen kan dere bytte ut med en flaske med tutt, får kjøpt de i alle matbutikker. Det skal altid sitte en/to voksene ved bordet så kvelning ville jeg ikke bekymret meg over. Send med det barnet til vanlig spiser hjemme. Det er mye spennende som skjer ved matbordet, så det er nok ikke unnskyldning fra ansatte om at barnet ikke spiser, helt vanlig! Noen foreldre gjør matpakkelaging til mer en det trenger være, barnet vil selvfølgelig spise alt det gode først og la brødskivene ligge igjen... og det er nettopp brød de trenger for å få nok energi. Ikke yoghurt eller eple. 1 voksen på 3 barn er det man SKAL være i bhg. Dessverre er det ikke alltid slik, man blir reknet med selv om man er på møter/pause/ol, pedagoger blir reknet med selv om de har kontortid, ikke alltid det blir tatt inn vikarer ved sykdom. Tidligvakt og senvakt kan være for lite selv om de er dekket midt på dagen osv. det er ganske mye som gjør at det veldig ofte ikke faktsik er 1 på 3 selv om det er «1 på 3» Anonymkode: 48e8b...efe 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #17 Skrevet 1. juni 2021 Fint at noens bhg prioriterer det og tilrettelegger men dere vet ikke om det går på bekostning på noe annet. Anonymkode: 48e8b...efe 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #18 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vårt første barn har begynt å gå i barnehagen, og alt dette er nytt for oss. Vi er ikke vant til dette, men synes barnehagen vår er veldig rigid. Barnet vårt er 14 måneder og de forventer at han bare har med mat han kam spise helt alene. Vi får ikke sende med yoghurt i beger, for da må han mates med skje. De gir ikke tåteflaske og alle barna må drikke av kopp, de er rigide på dette. Vår er fremdeles der at han må ha en flaske før luren sin og vann drikker han enda av tuttekopp. Vi har sagt at vi kan sende med en ren tåteflaske hver dag, ferdig med melk, den skal kun varmes i mikro i 30 sekunder. Men dette var ikke noe vi skulle spørre om en gang. Vi sender med brødskiver delt oppi biter, og klemmepose med yoghurt/smoothie. Samt banan i biter. Men føler at dette ikke er nok. Vi tørr ikke å sende med eple eller annen frukt i frykt for at de ikke følger med og at han skal sette det i halsen. Vi ser også at mye av maten ikke blir spist opp, han spiser mye dårligere i barnehagen enn hjemme. De unnskylder dette med at dette skjer i starten, jeg mistenker at dette er fordi de ikke følger med.. Anonymkode: 5db7e...1d4 Bytt til en FUS bhg heller Anonymkode: ebaca...e36 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #19 Skrevet 1. juni 2021 Tåteflaske er ikke noe de må ha Anonymkode: c0d3f...292 2
Mellion Skrevet 1. juni 2021 #20 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 1 voksen på 3 barn er det man SKAL være i bhg. Dessverre er det ikke alltid slik, man blir reknet med selv om man er på møter/pause/ol, pedagoger blir reknet med selv om de har kontortid, ikke alltid det blir tatt inn vikarer ved sykdom. Tidligvakt og senvakt kan være for lite selv om de er dekket midt på dagen osv. det er ganske mye som gjør at det veldig ofte ikke faktsik er 1 på 3 selv om det er «1 på 3» Anonymkode: 48e8b...efe Det er jeg fullstendig klar over. Når burde en veldrevet småbarnsavdeling ikke avlegge verken møter, pauser eller plantid til måltidene, da dette er viktige læringsarenaer. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå