AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 Jeg var like ved å skade eller drepe et barn tidligere i dag. En forferdelig skremmende opplevelse. Gutt på liten sykkel, ca. 6-7 år. Tettbygd strøk, fartsgrense 40 (heldigvis....). Jeg så ham sykle på fortauet til høyre for bilen. Nærmet meg fotgjengerovergangen. Den lille gutten på sykkel bare kastet seg ut i fotgjengerfeltet, i ganske stor fart. Takk for gode bremser på bilen min. Og takk for at jeg ikke var bittelitt distrahert når det skjedde. Nå i etterkant lurer jeg på om småbarnsforeldre lærer barna om hvordan oppføre seg i trafikken? Eller om de overlater dette til skolen? Barnet jeg kunne ha skadet/drept i dag, visste i hvert fall ingenting om bremselengde eller å sykle i fotgjengerfelt. Anonymkode: 0f754...78b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #2 Skrevet 1. juni 2021 Det er kanskje mer relevant å spørre de aktuelle foreldrene enn KG? Anonymkode: 845a0...d5e 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 Selvsagt lærer man dem om trafikk, men det er jo barn. De er uoppmerksommme, misberegnende, distre og ser ikke alle konsekvenser. Det er derfor man skal kjøre sakte forbi syklende barn (les teoriboka på ny) Anonymkode: 311b2...d00 9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 I 2021 gjør skolen alt. Foreldre har null ansvar for oppdragelse og læring av verdier og normer. Anonymkode: d3a1d...0a5 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 Jeg lærer sønnen min på 4 år om trafikken. Nå vet han at vi skal alltid vente til bilene har stoppet før vi krysser veien og at vi alltid skal trille sykkelen over veien. Han roper ut om bilene ikke stopper «mamma den bilen stoppet ikke for oss, det er ikke lov.» Jeg er veldig opptatt av trafikksikkerhet. Lærer han alltid å se begge veier før han sykler ut i veien. «Er det klart?» Så stopper han alltid hvis det kommer en bil kjørende i gaten. Hadde en skummel erfaring som lita. Jeg ble overkjørt av en bil og holdt på å miste livet. Sjåføren forlot meg i veien. Jeg var bare 5 år da. Så fikk innprentet av mamma om trafikksikkerhet siden den gangen. Hadde jeg ikke hatt hjelm på meg hadde jeg med sikkerhet død. Anonymkode: a1bf7...394
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg var like ved å skade eller drepe et barn tidligere i dag. En forferdelig skremmende opplevelse. Gutt på liten sykkel, ca. 6-7 år. Tettbygd strøk, fartsgrense 40 (heldigvis....). Jeg så ham sykle på fortauet til høyre for bilen. Nærmet meg fotgjengerovergangen. Den lille gutten på sykkel bare kastet seg ut i fotgjengerfeltet, i ganske stor fart. Takk for gode bremser på bilen min. Og takk for at jeg ikke var bittelitt distrahert når det skjedde. Nå i etterkant lurer jeg på om småbarnsforeldre lærer barna om hvordan oppføre seg i trafikken? Eller om de overlater dette til skolen? Barnet jeg kunne ha skadet/drept i dag, visste i hvert fall ingenting om bremselengde eller å sykle i fotgjengerfelt. Anonymkode: 0f754...78b 🤨 Lærer man ikke å kjøre aktsomt i trafikken før man får lappen? Anonymkode: 82e89...bf5 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 Du så jo gutten og overgangsfeltet! Da bør du jo anta at gutten kan finne på å krysse veien og dermed sakke ned i tilfelle han skal over! Anonymkode: f22f2...271 8
Chiubi Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 Du kan ikke forvente at et lite barn skal forstå bremselengde. Foreldrene burde imidlertid lære barnet å gå av sykkelen og leie den over veien. Når det er sagt, er fotgjengeroverganger skiltet. Det innebærer at du som sjåfør skal være forberedt på at noen kan krysse veien. Hadde du kjørt på ungen, ville du fått skylden. 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 Enig med flere her. Du som sjåfør plikter å være observant for hva som skjer rundt deg. Du som sjåfør skal kunne forutse at barnet kan falle eller sykle ut i veien. Anonymkode: e63a9...6cd 2
GammelKaktus Skrevet 1. juni 2021 #10 Skrevet 1. juni 2021 Nei du, vi bor i by så her har vi pratet om trafikken siden han begynte å gå. Han har alltid vært flink i trafikken, det ser jeg de fleste barna som er født og oppvokst her. Men barn er barn og man har et ansvar når man kjører bil man må vise aktsomhet i trafikken spesielt i tettbygde strøk. Nå med alle disse bilene som kjører så stillegående så er det en utfordring både for store og små, kommer jo av og til i en jævlig fart disse bilene. 1
atropos Skrevet 1. juni 2021 #11 Skrevet 1. juni 2021 Barn er uforutsigbare. Uansett hva de har lært fra hjemme- eller skolen. Holdt selv på å kjøre på et barn i dag. Ca 11/12 som krysset gaten på sykkel rett foran bilen min i 60 sone. Men siden jeg så barnet kjørte jeg i 30 og rakk å bremse. Kunne ikke falt meg inn å rante om det på kg. Barn er uforutsigbare. 3
The Kitten Skrevet 1. juni 2021 #12 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Selvsagt lærer man dem om trafikk, men det er jo barn. De er uoppmerksommme, misberegnende, distre og ser ikke alle konsekvenser. Det er derfor man skal kjøre sakte forbi syklende barn (les teoriboka på ny) Anonymkode: 311b2...d00 Hvem sa TS ikke kjørte sakte? Skal hun kjøre i 10 km i timen fordi en unge sykler på fortauet? 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #13 Skrevet 1. juni 2021 Jeg ser flere foreldre som overlater til skolen oppgaver som jeg naturlig tenker at hører til oppdragelse, men heldigvis er det også mange gode foreldre som følger opp. Vi lærer selvsagt barnet om trafikk, og han vet han skal gå av sykkelen og se seg for før han krysser veien. Samtidig mangler barn en del konsekvenstenkning, og kan være uforutsigbare. Jeg tenker at en 6-7 åring ikke er moden for å sykle alene i trafikken. Det sagt, som sjåfør er man den ansvarlige i en slik sammenheng, og skal være oppmerksom. Man må forvente at barn kan gjøre slikt, og må være klar for å reagere da. Anonymkode: dc3f2...e9b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #14 Skrevet 1. juni 2021 De aller fleste syklister og fotgjengere kaster seg ut i fotgjengerovergangen uten å se seg til side, så man alltid være forberedt. Anonymkode: ba0cf...5b9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #15 Skrevet 1. juni 2021 The Kitten skrev (8 minutter siden): Hvem sa TS ikke kjørte sakte? Skal hun kjøre i 10 km i timen fordi en unge sykler på fortauet? Ja, når et barn sykler rett ved et fotgjengerovergang så slakker man kraftig ned i tilfelle barnet krysser uten å gi signal. Anonymkode: e63a9...6cd 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #16 Skrevet 1. juni 2021 Her spiller det vel liten rolle om han har lært om trafikken hjemme eller på skolen? Faktum er at du holdt på å drepe et barn fordi du ikke klarte å resonnere deg frem til at det var en mulighet for at barnet heiv seg over veien i fotgjengerfeltet. Jeg trodde alle sjåfører visste at det var en mulighet og tilpasser farten. Du så jo at han kom? Det er du som burde sette deg inn i bremselengde. Gutten burde selvsagt stoppe, gå av sykkelen og se seg for, men at du ikke så for deg at dette kunne skje synes jeg er urovekkende. Håper du har lært. Anonymkode: f06e4...50d 2
The Kitten Skrevet 1. juni 2021 #17 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, når et barn sykler rett ved et fotgjengerovergang så slakker man kraftig ned i tilfelle barnet krysser uten å gi signal. Anonymkode: e63a9...6cd TS kjørt ikke på barnet. Ergo var hun oppmerksom og forsiktig nok. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #18 Skrevet 1. juni 2021 Lærer de så godt som mulig, ville neppe sluppet de ut alene i trafikk så tidlig. Bare i nabolaget. Men uansett, ser jeg så små barn på sykkel kjører jeg som om de skal svinge ut i veien når som helst. Altså, de er eneste fokus. Stoler ikke på de i det hele tatt. Kjenner også noen i Oslo som har stoppet og plukker med seg barn på sykkel og kjørt de dit de skal for å nær sagt redde livet deres. Hvor er foreldre lurer jeg seriøst på. En 6-7 åring kan ikke sykle alene rundt i trafikkerte områder! Jeeez. Det er ett år eldre enn 5-åringen min og jeg ser jo hvor ekstremt lett hun blir distrahert, og Gud forby noe uventet skjer. Nei grøss - ikke trygt! Anonymkode: afdf2...519 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #19 Skrevet 1. juni 2021 The Kitten skrev (11 minutter siden): TS kjørt ikke på barnet. Ergo var hun oppmerksom og forsiktig nok. Ja, TS klarte det, men det skal ikke mange milisekunders uoppmerksomhet til og man burde derfor slakke ned farten. Du stiller spørsmål om TD burde holdt 10km/t forbi barnet, og svaret er ja. Anonymkode: e63a9...6cd
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #20 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg lærer sønnen min på 4 år om trafikken. Nå vet han at vi skal alltid vente til bilene har stoppet før vi krysser veien og at vi alltid skal trille sykkelen over veien. Han roper ut om bilene ikke stopper «mamma den bilen stoppet ikke for oss, det er ikke lov.» Jeg er veldig opptatt av trafikksikkerhet. Lærer han alltid å se begge veier før han sykler ut i veien. «Er det klart?» Så stopper han alltid hvis det kommer en bil kjørende i gaten. Hadde en skummel erfaring som lita. Jeg ble overkjørt av en bil og holdt på å miste livet. Sjåføren forlot meg i veien. Jeg var bare 5 år da. Så fikk innprentet av mamma om trafikksikkerhet siden den gangen. Hadde jeg ikke hatt hjelm på meg hadde jeg med sikkerhet død. Anonymkode: a1bf7...394 Å fyy f 😱😱 stakkar 😢 jeg har ei jente på fire, dette var ekkelt å lese. Anonymkode: fbafb...9c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå