AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 Hei, Trenger litt råd her.. har en svigermor som ønsker å komme på besøk. Hun sporte om å komme 2 uker overnatting hos oss. Sa til maen at jeg kan tolerere 1 uke. Hun pushet for 10 dager, men maen gav klar beskjed 7-8 dager maks. Så får vi høre at hun har sport svigerbror om de har en seng hun kan sove i. Blir litt små irritert at hun ikke kan akseptere 1 uke. Syns det er mer enn nok.. er jeg urimelig her? Hun jeg fødte 10 dager siden.. og hun ønsker å komme om 2 uker ca. Anonymkode: 4c3ba...a03
Populært innlegg PM75 Skrevet 1. juni 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 1. juni 2021 Jeg synes dere er rause med 1 uke!! 62
Pillarguri Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 Det kommer litt an på hvor langt vekk hun kommer fra. Hvis hun har veldig lang reise så er det lettere å forstå at hun ønsker å være der i to uker når hun først kommer. Så kommer det selvsagt an på hvordan dere bor. Har dere gjesterom, eget bad til henne? Hvilken type menneske er hun. Dominerende, stille og rolig, selvhjulpen osv. Er hun til hjelp for dere eller sitter hun i sofaen og krever oppvartning. Folk er forskjellige, men hvis dette er en dame med litt futt i så kan hun være til veldig god hjelp. 10
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 Kommer hun for din del eller for sin egen del? Om hun kommer for å hjelpe (og faktisk hjelper) så er 1 uke generøst - men kun om DU ønsker det. Kommer hun for sin egen del er 1 uke altfor mye. Anonymkode: 1a943...2f3 19
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 Hadde låst døren 🙈 Anonymkode: 63039...ed4 12
Mia2021 Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 Hei, vi bor i en leilighet. Hun må sove i soverom sammen med vår sønn på 2 år. Er også litt spent på hvordan han vil reagere på det. Hun har kastet noen teite kommentarer sist gang jeg var gravid og de kom på besøk etter jeg fødte (førstefødte gråt på kvelden.. og ble sport om eg hadde nok melk.. om melken var av dårlig kvalitet etc). Det å ha henne her stresser mer enn jeg tror det vil hjelpe men skjønner hun vil se barnebarn og føler jeg er snill med 1 uke. Er en 3 timers flytur til oss en vei. Svar til siste.. føler litt hun kommer for sin egen del. Skal komme og henge med barnebarn og sporte til og med om vi kunne ha eldste hjemme fra barnehagen.. noe vi sa strengt ifra at det skulle vi ikke gjøre. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 Pillarguri skrev (27 minutter siden): Det kommer litt an på hvor langt vekk hun kommer fra. Hvis hun har veldig lang reise så er det lettere å forstå at hun ønsker å være der i to uker når hun først kommer. Så kommer det selvsagt an på hvordan dere bor. Har dere gjesterom, eget bad til henne? Hvilken type menneske er hun. Dominerende, stille og rolig, selvhjulpen osv. Er hun til hjelp for dere eller sitter hun i sofaen og krever oppvartning. Folk er forskjellige, men hvis dette er en dame med litt futt i så kan hun være til veldig god hjelp. Her er jo totalt uenig. Er ikke svigermor som har født, og dermed får hun bare innfinne seg i den besøkstiden hun får. Er i utgangspunktet frekt å i det hele tatt invitere seg selv etter at noen har født Anonymkode: de349...820 22
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 Dere er veeeldig rause med en uke. Skjønner ikke hvorfor hun ikke kan vente noen uker til. Det ville mine blitt bedt om (både foreldre og svigerforeldre) - iallfall om vi ikke hadde eget rom til dem. Anonymkode: bc842...210 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 Men at farmor har lyst til å komme å besøke barnebarna er da ikke så rart? Og med tre timers flytur en veg skjønner jeg godt hun ønsker å være en stund. Jeg hadde blitt veldig glad om svigermoren min kom og ble i to uker. Men ikke min egen mor, hun er stressende 🙈 Du må jo bare kjenne på dette selv ts. Men jeg synes ikke det er så rart hun ønsker å komme. Hun har jo nettop fått et nytt barnebarn. Anonymkode: 113a8...032 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #10 Skrevet 1. juni 2021 Mia2021 skrev (6 minutter siden): Hei, vi bor i en leilighet. Hun må sove i soverom sammen med vår sønn på 2 år. Er også litt spent på hvordan han vil reagere på det. Hun har kastet noen teite kommentarer sist gang jeg var gravid og de kom på besøk etter jeg fødte (førstefødte gråt på kvelden.. og ble sport om eg hadde nok melk.. om melken var av dårlig kvalitet etc). Det å ha henne her stresser mer enn jeg tror det vil hjelpe men skjønner hun vil se barnebarn og føler jeg er snill med 1 uke. Er en 3 timers flytur til oss en vei. Svar til siste.. føler litt hun kommer for sin egen del. Skal komme og henge med barnebarn og sporte til og med om vi kunne ha eldste hjemme fra barnehagen.. noe vi sa strengt ifra at det skulle vi ikke gjøre. Da synes jeg du skal si at dere må se an formen din og at dere trenger tid til å finne dere som en familie på 4. Når dere har et barn på 2 år fra før av er det ekstremt viktig at dere legger energien der, dere trenger ikke 2 «nye» familiemedlemmer i en så sårbar tid og 2-åringen må få føle på den nye hverdagen uten flere involverte enn nødvendig. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her er jo totalt uenig. Er ikke svigermor som har født, og dermed får hun bare innfinne seg i den besøkstiden hun får. Er i utgangspunktet frekt å i det hele tatt invitere seg selv etter at noen har født Anonymkode: de349...820 Enig. Vi hadde så vidt besøk de tre første månedene, og da maks 2 timer hver gang. Den fødende bestemmer! Anonymkode: 1a943...2f3 13
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #11 Skrevet 1. juni 2021 Mia2021 skrev (11 minutter siden): Hei, vi bor i en leilighet. Hun må sove i soverom sammen med vår sønn på 2 år. Er også litt spent på hvordan han vil reagere på det. Hun har kastet noen teite kommentarer sist gang jeg var gravid og de kom på besøk etter jeg fødte (førstefødte gråt på kvelden.. og ble sport om eg hadde nok melk.. om melken var av dårlig kvalitet etc). Det å ha henne her stresser mer enn jeg tror det vil hjelpe men skjønner hun vil se barnebarn og føler jeg er snill med 1 uke. Er en 3 timers flytur til oss en vei. Svar til siste.. føler litt hun kommer for sin egen del. Skal komme og henge med barnebarn og sporte til og med om vi kunne ha eldste hjemme fra barnehagen.. noe vi sa strengt ifra at det skulle vi ikke gjøre. Dere kan jo ha eldste litt fri fra barnehagen, så kan bestemor ta han med seg på ting? Badeland, lekeplass etc. da får hun tid med barnebarnet og du får henne litt ut av huset 😅 Anonymkode: 824c8...ed7 17
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #12 Skrevet 1. juni 2021 Skjønner det er slitsomt så nærme fødselen. Å 7 dager er jo da absolutt max. Er vel få som orker noe mer da. At hun ønsker at eldste da ikke skal i bhg har jeg full forståelse for. Mine var ikke i bhg når vi hadde besøk fra pappa. Pappa ville jo gjerne se barna mest mulig når han først var her. Nå som de går på skolen har vi jo ikke den muligheten lengre dag. 5 uker ferie fra barnahagen er det de minst skal ha, de tar ikke skade av mer fri. De fleste vi har av foreldre som er lærere lar barna få fri så å si hele sommeren og alle ferier skolen er stengt. Barna dems tar utrolig nok ikke skade av det. Anonymkode: 55fd3...dd7 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #13 Skrevet 1. juni 2021 Tenker at det høres ut som en god svigermor som kanskje mener å hjelpe. Ikke så uvanlig i generasjoner før og fortsatt i andre land at bestemødrene mener de skal hjelpe etter fødsel. Syns egentlig det er veldig hyggelig! Kan faktisk være godt med et par ekstra armer også, eller noen som rydder og vasker litt, lager mat. Meget mulig hun faktisk bare ønsker å hjelpe. Anonymkode: ed2e3...6cc 7
Hactar Skrevet 1. juni 2021 #14 Skrevet 1. juni 2021 Men om du har en svoger i nærheten, kan det jo løse mye om hun heller innkvarterer seg der og kommer på dagsbesøk til dere? Da kan dere styre lengden på besøkene etter dagsform, og eldstemann slipper å få søvnen sin forstyrret. Det fordrer jo at det er ok for hennes andre sønn å finne sengeplass til henne, men er kanskje verdt et forsøk? 16
Kenelz Skrevet 1. juni 2021 #15 Skrevet 1. juni 2021 Hadde ikke akseptert overnatting i det hele tatt så nært etter fødselen. I nyfødt tiden skal man bli kjent med babyen og finne ut av hverdagen. Det er bare unødvendig stress ha en på besøk som skal «stjele oppmerksomheten» og etter min erfaring: fortelle deg hva/hvordan du skal gjøre/være. 8
Rosatoast Skrevet 1. juni 2021 #16 Skrevet 1. juni 2021 Mia2021 skrev (37 minutter siden): Hei, vi bor i en leilighet. Hun må sove i soverom sammen med vår sønn på 2 år. Er også litt spent på hvordan han vil reagere på det. Hun har kastet noen teite kommentarer sist gang jeg var gravid og de kom på besøk etter jeg fødte (førstefødte gråt på kvelden.. og ble sport om eg hadde nok melk.. om melken var av dårlig kvalitet etc). Det å ha henne her stresser mer enn jeg tror det vil hjelpe men skjønner hun vil se barnebarn og føler jeg er snill med 1 uke. Er en 3 timers flytur til oss en vei. Svar til siste.. føler litt hun kommer for sin egen del. Skal komme og henge med barnebarn og sporte til og med om vi kunne ha eldste hjemme fra barnehagen.. noe vi sa strengt ifra at det skulle vi ikke gjøre. En uke er altfor mye, når hun kommer kun for sin egen del. 2-4 dager toppen 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #17 Skrevet 2. juni 2021 Det kommer veldig an på hvordan hun er som person. Og hvordan du/dere er. Det kan bli alt fra koselig og støttende, til litt irriterende og slitsomt, til fryktelig belastende. Hvis hun hjelper til med matlaging og renhold og storebror, men ikke legger seg borti/kommenterer/belærer og gir dere rom rundt nye babyen, vil det jo være fint. Hvis hun ikke hjelper til, men er veldig "på" rundt babyen, skal hele tiden være nær, klå, holde, se på amming, se på stell, kanskje til å med med et skeptisk blikk, så går det jo ikke. Alle strever jo litt i starten, det må man få gjøre uten mas. Anonymkode: bd2fe...0cd 4
Nymerïa Skrevet 2. juni 2021 #18 Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så får vi høre at hun har sport svigerbror om de har en seng hun kan sove i. Når hun har tenkt å bo hos svogeren din klarer jeg ikke helt å se hvordan du eller mannen din kan nekte henne å komme. Hvis svoger vil ha henne på besøk så er det hele utenfor deres kontroll. Da tenker jeg det blir opp til deg og mannen din å avgjøre hvor mye besøk dere vil ha på dagene, og så får han forklare det til sin mor. Så lenge dere slipper å ha henne boende hos dere så kan det kanskje være greit at hun kommer og tar seg litt av det eldre barnet? 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #19 Skrevet 2. juni 2021 Så kort tid etter fødsel, hadde jeg ikke orket overnattingsbesøk i mer enn et par døgn, maks, så jeg synes du er raus som har gått med på ei uke. Anonymkode: 5d157...19a 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #20 Skrevet 2. juni 2021 Du har nettopp født. Da bestemmer DU maxlengde på overnatting i deres hjem. Mannen din står for oppvartning for hans slekt og evt vanskeligheter, og "utkasting" om hun nekter å reise når besøket er slutt. Hvis svogeren har sagt ja til at hun kan overnatte der, så kan dere ikke nekte henne der. Men hun kan selvsagt ikke besøke dere døgnet rundt uten at dere/du ønsker det. Her må du sette grenser, og så må mannen din hjelpe deg å håndheve de siden det er hans mor. DU skal ikke måtte være nødt til å sende HANS mor på dør. Anonymkode: ef191...ba0 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå