Gå til innhold

Det er greit at folk øvelseskjører, men....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

... det er ikke greit at folk øvelseskjører i 80-sone når de ikke klarer å holde høyere fart enn 55-60. 

Jeg var vitne til flere veldig farlige forbikjøringer fordi bilen foran meg hadde L-lapp. Landevei med fine forhold, selv om det er mye svinger. Men selv på de rette strekningene kom farten aldri over 60. Siden det er så mange uoversiktige svinger, ble det også farlige forbikjøringer. Men hvem gidder å kjøre i 55 når det er 80? 

Dersom de som øvelseskjører ikke våger å kjøre fortere enn 60, bør de velge en veistrekning som har 60 som grense. Ikke 80. 

Eller? 

Anonymkode: 9f981...5cb

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

... det er ikke greit at folk øvelseskjører i 80-sone når de ikke klarer å holde høyere fart enn 55-60. 

Jeg var vitne til flere veldig farlige forbikjøringer fordi bilen foran meg hadde L-lapp. Landevei med fine forhold, selv om det er mye svinger. Men selv på de rette strekningene kom farten aldri over 60. Siden det er så mange uoversiktige svinger, ble det også farlige forbikjøringer. Men hvem gidder å kjøre i 55 når det er 80? 

Dersom de som øvelseskjører ikke våger å kjøre fortere enn 60, bør de velge en veistrekning som har 60 som grense. Ikke 80. 

Eller? 

Ja, det er jeg enig i. Man skal prøve så godt man kan å holde fartsgrensen såfremt det er mulig. Synes det er ok at de kjører kanskje 70 i 80sona om de er ferske, men 55-60 blir for sakte. 

Anonymkode: 48aa4...8d3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i.

Anonymkode: d2074...fa2

Skrevet

Både og. Den som øvelseskjører bør først og fremst være påpasselig med å slippe forbi trafikken om vedkommende skaper kø.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Man må jo øve seg på veier med høyere fartsgrense også. De som ligger bak har jo et ansvar for å ikke kjøre forbi når det er farlig. For meg tok det litt tid før jeg ble trygg i 80-sona, og aller første gang jeg øvelseskjørte lå jeg i 30 km/t i 60-sona og var livredd.  Etterhvert ble jeg trygg, men det krever øving. Sånt tar litt tid, vis litt forståelse. 

Anonymkode: 5bcfd...864

• Liker 29
Skrevet

Om en er livredd for å kjøre og ligger i 30km/t så er kanskje ikke hovedveien riktig plass for deg helt enda. Selv om det er øvelseskjøring så skal §3 i vegtrafikkloven følges.

• Liker 17
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Helt enig, om de ikke er trygge nok til 80 sona, burde de vente. 

Skrevet

Man må jo øve seg på veier med høyere fartsgrense også. De som ligger bak har jo et ansvar for å ikke kjøre forbi når det er farlig. For meg tok det litt tid før jeg ble trygg i 80-sona, og aller første gang jeg øvelseskjørte lå jeg i 30 km/t i 60-sona og var livredd.  Etterhvert ble jeg trygg, men det krever øving. Sånt tar litt tid, vis litt forståelse. 

Uenig. 

Hvis du ikke tør å kjøre mer enn 30 km/t, er det best å kjøre på veier som har maks. 40 fartsgrense. Veiene med 60, 70, 80 tar man når man har litt mer trening. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (5 minutter siden):

Både og. Den som øvelseskjører bør først og fremst være påpasselig med å slippe forbi trafikken om vedkommende skaper kø.

Det er jeg enig i. Lar meg sjeldent eller aldri provosere over biler med L.

Anonymkode: 48aa4...8d3

• Liker 10
Skrevet

Enig. Jeg har forståelse for at de ikke nødvendigvis ligger helt oppe på fartsgrensen når de øvelseskjører, men når forskjellen mellom grense og faktisk fart blir så stor som det så bør de øve litt mer på veier med lavere grense. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til dels enig. Samtidig er personen kanskje ikke helt komfortabel med høy fart i svinger, bruker litt tid på å gire om osv. som gjør at hen ikke rekker å komme opp i rett hastighet. Også forskjell på når det skjer, større forståelse om man prøver å gjøre det når det ikke er kjempe mange ute på veien enn midt i rushen. 

Anonymkode: fa7c1...ae7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Til dels enig. Samtidig er personen kanskje ikke helt komfortabel med høy fart i svinger, bruker litt tid på å gire om osv. som gjør at hen ikke rekker å komme opp i rett hastighet. Også forskjell på når det skjer, større forståelse om man prøver å gjøre det når det ikke er kjempe mange ute på veien enn midt i rushen. 

Anonymkode: fa7c1...ae7

Men da bør man velge å øve på andre veistrekninger enn 80-sone. 

80-sone tar man når man er litt mer trygg. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jau, L-bilen bør benytte enhver anledning til å slippe trafikken forbi, og det er den voksnes ansvar å passe på og minne på det. Slik gjør førerskolebilene det her. Men samtidig er det ingen anledning til å forby slik kjøring med L-en på...

Anonymkode: 12611...1be

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når man øvelseskjører på motorveien, bilen full av familie og ikke tør og kjøre fortere enn 60 km da er man hvertfall ikke moden bak retten. Jeg har blinka flere ganger for å få de til og gasse på litt men da bremser de. Gjelder og når de skal inn på motorveien og kjører i akselerasjonsfeltet, det er så vidt de snegler seg av sted. Man bør klare og kjøre i 30-60 sone før man prøver seg på motorveien. 

Anonymkode: 49d43...3dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg øvelseskjører, og er enig i det meste her, men det er ikke noe bedre at folk foretar farlige forbikjøringer eller blinker med lyshorn. Da er det de som har brutt reglene, ikke den med L'en.

Vi som øvelseskjører har like mye rett til å være på veien, men jeg slipper folk forbi som oftest når jeg har sjansen. Kommer an på hvor lenge noen har vært bak meg og hvor langt det er tilbake til byen. Syklistene er verre enn oss med tanke på fart. 🤣

Mener man likevel ikke skal "sikte" på fartsgrensa. Man skal alltid tilpasse forholdene, og selv om det er sol og fint vær, tørr asfalt, er det sjeldent forsvarlig å kjøre 80 på smal landevei med mange svinger (også små svinger, ikke bare de krappe) og bakketopper som er uoversiktlige. Du vet heller ingenting om bilens stand. En ny SUV stiller mye sterkere hvis det skulle skje en ulykke enn en crappy honda. I tillegg, så er det bedre at den som øvelseskjører holder en litt lavere fart som han/hun er komfortabel med. At en ulykke forekommer er jo det verste, da folk blir skada, bil blir skada, og det skaper kø og stengt vei i flere timer. Det er de som forårsaker ulykker man skal bli irriterte på om man vil fort fram, ikke de som kjører litt for sakte.

Men er helt enig i at hvis det er virkelig god sikt, og veldig rett vei, så skal man kjøre fortere og helst nær fartsgrensa. Men mange steder der det er 80 er det svingete hele veien, bakketopper og dårlig sikt. Umulig å holde så sykt mye mer enn 65 på disse strekningene. 

Anonymkode: edd3a...16f

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Dessuten er fartsgrensen øverste grense ikke den farten du nødvendigvis SKAL ligge i. Jeg øvelseskjører på motorvei med på 80, 90 og 100km/t og holder farten men veldig mange forbi likevel. Av og til er det ikke farten det er noe galt med det kan være egoet til enkelte bilførere også. Det er heller ikke alle som er flinke og viser hensyn ved avkjøringer inn til motorvei også når øvelseskjørende holder farten. 

Anonymkode: 465e4...29e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i at føreropplæring bør være på lukket område frem til de evner å følge fartsgrensene. Men for nordmenn står egoet og janteloven sterkt, så de som objektivt sett er i veien vil aldri evne å forstå det selv ("jeg har lov til å være her").

Vi har to hovedtyper sjåfører og de vil aldri bli venner. Uansett.

1. Mindretallet som oppriktig mener fartsgrensen er en øvre grense og at det er helt greit å ligge under den på veier med høyere fartssoner. Gjerne med unnskyldninger om at bilen er for dårlig (så ta med skrotet ditt på verksted da vel) eller de er ukomfortable med å kjøre fortere på den aktuelle veistrekningen.

2. Flertallet som mener man skal ligge litt over fartsgrensen på speedometeret i høye fartssoner (såfremt forholdet tilsier det) fordi speedometeret alltid viser litt feil. 

Selv politiet og kjøreskolene hører til i kategori 2 ...

Anonymkode: 4f772...6ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er helt enig i at føreropplæring bør være på lukket område frem til de evner å følge fartsgrensene. Men for nordmenn står egoet og janteloven sterkt, så de som objektivt sett er i veien vil aldri evne å forstå det selv ("jeg har lov til å være her").

Ser ikke ut til at KG følger dette. De fleste brukere her slår ned på alle som kjører litt under fartsgrensa, og hyller de som bryter den.

Vi har to hovedtyper sjåfører og de vil aldri bli venner. Uansett.

1. Mindretallet som oppriktig mener fartsgrensen er en øvre grense og at det er helt greit å ligge under den på veier med høyere fartssoner. Gjerne med unnskyldninger om at bilen er for dårlig (så ta med skrotet ditt på verksted da vel) eller de er ukomfortable med å kjøre fortere på den aktuelle veistrekningen.

Fartsgrense er øvre grense. Har du ikke lest det i teoriboka? Og det er helt greit å ligge under, siden det er maksimal fart, ikke minimum eller anbefalt fart. At bilen er for dårlig kan ikke fikses på verksted når den simpelthen er gammel... Ja, kjøp nyere bil men ikke alle har råd til det.

2. Flertallet som mener man skal ligge litt over fartsgrensen på speedometeret i høye fartssoner (såfremt forholdet tilsier det) fordi speedometeret alltid viser litt feil. 

Selv politiet og kjøreskolene hører til i kategori 2 ...

Anonymkode: 4f772...6ca

Dette kan du ikke hevde. Kjørelæreren min slår ned på det å bryte fartsgrensen.

Anonymkode: edd3a...16f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2021 den 21.46):

Samme her!!

Og så enig

Anonymkode: 8eefd...7e2

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, og ja man må øve for å bli trygg, men man må ikke øve midt i rushen. 

Anonymkode: 34733...8fc

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...