Dødspingvinen Skrevet 7. september 2005 #1 Skrevet 7. september 2005 Er i en periode hvor økonomien vår ikke er så fantastisk god.. Så nå trenger jeg litt middagstips. Er flink til å lage forskjellige pasteretter (noe som er billig), men trenger å kunne variere kjøttdeigbruken litt mer. Når jeg skal bruke kjøttdeig blir det bare kjøttkaker, pizza eller pasta med kjøttsaus... Og det blir jo litt kjedelig i lengden.. Så kom med kjøttdeig-oppskriftene
NullHull Skrevet 7. september 2005 #2 Skrevet 7. september 2005 (endret) LØKPANNE (4 pers) 3 stk. hakket løk 100 g kjøttdeig 1 ts salt ½ ts pepper 4 stk. egg 1 dl vann ½ ts salt 100 g reven hvitost 1 stk. rød paprika 1 stk. grønn paprika Løk, kjøttdeig, salt og pepper blandes i stekepanne med en gaffel og brunes litt, slik at kjøttet blir gjennomstekt. Egg, vann og salt blandes og helles over. Reven gul ost drysses på toppen. Til slutt finhakket paprika over. Server m/brød eller poteter. MINESTRONESUPPE M/KJØTTDEIG 200 g kjøttdeig 1 ss olje 5 dl vann 1 stk. kjøttbuljongterning 2 dl pasta 1 stk. løk 1 boks røde bønner ½ pk. frossen grønnsaksblanding 1 boks hermetiske tomater 1 ts salt ½ ts nykvernet pepper ca. 2 ss revet parmesan (kan sløyfes) ca. 3 ss pesto (kan sløyfes) Brun kjøttdeigen i olje i en gryte. Tilsett vann og buljongterning og kok opp. Ha i pasta og finhakket løk og la dette småkoke 5-6 minutter. Tilsett grønnsaksblandingen, bønner og tomat, og la gryta småkoke 4-5 minutter. Smak til med salt og pepper, og evt. server med en spiseskje pesto og litt nyrevet parmesan i hver skål. Brød til om du vil. Ellers så er det mange muligheter med kjøttdeig som fyll i f.eks. bakte poteter, paprika eller andre grønnsaker som egner seg til "fylling". Eller hva med å lage en pai med kjøttdeig? Endret 7. september 2005 av NullHull
Arkana Skrevet 7. september 2005 #3 Skrevet 7. september 2005 Brennende elskov (4 pers.) 400 g kjøttdeig salt/pepper tabasco etter smak 2 purrer smør sitronsaft 2 gulrøtter 6 kokte poteter 1 kokt persillerot 2-3 dl melk/fløte revet muskat salt 1 eggeplomme Fres kjøttdeig i smør, smak til med salt, pepper og tabasco. Skjær purrene i strimler. Ha litt vann i en kjele og tilsett en god smørklump, litt salt og litt presset sitron. Forvell purrestrimlene noen få minutter. Riv gulrøttene grovt. Mos potetene med persillerot og bland inn varm melk, muskat, salt og eggeplomme. Fordel mosen på tallerkener, fordel kjøttmassen, purrestrimler og gulrot rundt. Kjøttbrød 500 g kjøttdeig 1 ts salt 4 ss buljong 3 ss malt kavring 1 egg ¼ ts pepper ¼ ts timian 1 knust laurbærblad ½ løk 2 fedd hvitløk ca 1 dl hakkede urter (persille, basilikum ++) Arbeid saltet inn i deigen til den blir seig. Bland sammen buljong, kavring, krydder og egg, og bland det inn i deigen. Klapp farsen ut på et fuktet matpapri, ca 1 cm tykk firkant. Finhakk løk, hvitløk og urter og fordel utover farsen. Rull sammen, og legg rullen på et stekebrett eller i ildfast form. Stek ved 175 grader i ca 45 minutter. Enkel karrigryte (4 porsj.) 500 g kjøttdeig 1 gulrot ½ purre ½ frisk chili 1 ts karri ½ ts malt koriander ½ ts salt ½ dl ananasjuice 2 dl kraft saften av ½ sitron 1 ss maisenna 1 liten boks ananas i biter Brun kjøttdeigen og ha over i en gryte. Skjær gulrot i små terninger, purre og chili i ringer. Fres grønnsakene raskt i panna og ha over i gryten. Tilsett krydder og resten av ingrediensene, unntatt ananas. Kok opp og la småkoke ca 5 minutter. Tilsett ananas og smak til med krydder. Server med kokt ris.
Dødspingvinen Skrevet 7. september 2005 Forfatter #4 Skrevet 7. september 2005 Tusen takk, snille Arkana og NullHull Det går så greit med kjøttdeigmat når det bare koster 13 kroner pakka på kiwi, og nå har jeg noen nye ting å prøve. Og mannen min elsker karri, så karrigryta kommer nok til å bli veldig populær
skrue Skrevet 7. september 2005 #5 Skrevet 7. september 2005 Jeg antar at Karrigryten kan ha godt av litt mer enn 1 ts karri om du bruker vanlig karri på boks siden det er snakk om en halv kilo kjøttdeig. Men prøv deg fram. Jeg har for øyeblikket to forskjellige bokser med karri stående og der er stor forskjell på både styrke og smak. Kan godt være litt karri og/eller gurkemeie i risen også.
Arkana Skrevet 7. september 2005 #7 Skrevet 7. september 2005 Jeg antar at Karrigryten kan ha godt av litt mer enn 1 ts karri om du bruker vanlig karri på boks siden det er snakk om en halv kilo kjøttdeig. Men prøv deg fram. Jeg har for øyeblikket to forskjellige bokser med karri stående og der er stor forskjell på både styrke og smak. ← Ja, når jeg skrev 1 ts mente jeg hot karripulver (men du kan godt ha mer likevel, jeg synes 1 ts hot er litt i minste laget likevel), ikke den kjedelige greia man får kjøpt på Rema. Bruker du mild karri trenger du kanskje litt mer (men hvis du liker mild karri er du vel ikke så glad i karri uansett, og da er kanskje 1 ts nok likevel ).
Gjest gjesta Skrevet 7. september 2005 #8 Skrevet 7. september 2005 Kjøttsaus er veldig godt til hjemmelaget potetmos. Du kan også lage hyrdepai; kjøttsaus i ildfast form, legg hjemmelaget potetmos over og ost på toppen. Gratineres i ca 30 min.
Pasha Skrevet 8. september 2005 #9 Skrevet 8. september 2005 dersom du går inn på matprat.no er det mange ting der med kjøttdeig trur de har en artikkel liggende der som heter trylledig eller noe og der er det maaange tips med kjøttdeig
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2005 #10 Skrevet 8. september 2005 (endret) Kjøttdeig med krydder kan brukes i salater og omeletter og Wok og, med en billig grønnsaksblanding og nudler til 2 kr pakken. Endret 8. september 2005 av saskia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå