Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Fått statlig jobb. Hva er typisk årlig økning i lønn? 

Anonymkode: 13392...c3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Fått statlig jobb. Hva er typisk årlig økning i lønn? 

Anonymkode: 13392...c3f

Lite.

Anonymkode: f5174...740

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

5000 kr

Anonymkode: 4c16d...7ce

AnonymBruker
Skrevet

De ti første årene går man automatisk opp, et lønnstrinn annenhvert år eller noe slikt, i alle fall her hvor jeg jobber, innenfor stillingskategoriene vi har.

Men så stagnerer det, da står du omtrent på stedet hvil. Jeg skulle ønske at vi som er ansatte i staten men ikke er lærere også hadde fagforeninger som kunne jobbe for oss. Ingen streik på oss, nei, av solidaritet i en vanskelig koronatid. Mens lærerne streiker. Selv om lærerlønna ligger LANGT over det vi tjener på universitetet, med like lang utdanning. 😞

Anonymkode: b5583...47c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De ti første årene går man automatisk opp, et lønnstrinn annenhvert år eller noe slikt, i alle fall her hvor jeg jobber, innenfor stillingskategoriene vi har.

Men så stagnerer det, da står du omtrent på stedet hvil. Jeg skulle ønske at vi som er ansatte i staten men ikke er lærere også hadde fagforeninger som kunne jobbe for oss. Ingen streik på oss, nei, av solidaritet i en vanskelig koronatid. Mens lærerne streiker. Selv om lærerlønna ligger LANGT over det vi tjener på universitetet, med like lang utdanning. 😞

Dette er ulikt om man er plassert i lønnsramme eller lønnsspenn.

Er man i lønnsramme stiger man med jevne mellomrom avhengig av i hvilken lønnsramme man er innplassert. I lønnsspenn stiger man i lønn kun ved forhandlinger (sentrale eller lokale).

Anonymkode: cb120...8b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ulikt om man er plassert i lønnsramme eller lønnsspenn.

Er man i lønnsramme stiger man med jevne mellomrom avhengig av i hvilken lønnsramme man er innplassert. I lønnsspenn stiger man i lønn kun ved forhandlinger (sentrale eller lokale).

Hva avgjør om man er plassert i lønnsramme eller lønnsspenn?

Anonymkode: c0a50...857

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer an på hvilken stillingskode du er ansatt i og hvilken  fagforening du er organisert i. 

Anonymkode: ed510...350

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Det er den stillingskoden som gjelder for aktuell stilling.  Noen koder lønnes jf ramme, og det er ikke noe man selv kan bestemme.  Ofte vanlige saksbehandlerstillinger.  Så har vi diverse rådgiverstillinger, hvor lønnen fastsettes etter kvalifikasjoner innenfor lønnstrinn 50-60 osv.

Det verste jeg vet er lokale lønnsforhandlinger, hvor trynetilleggene fordeles (blant de ekstroverte av oss)...og skaper masse feil fordeling og misnøye.  Vi som bare føler at vi gjør den jobben som forventes og tar kriser på strak arm.  Kontra dem som gjør det samme som oss, og skryter av seg selv, og er selvsagt kompis med ledelsen.

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (12 minutter siden):

Det er den stillingskoden som gjelder for aktuell stilling.  Noen koder lønnes jf ramme, og det er ikke noe man selv kan bestemme.  Ofte vanlige saksbehandlerstillinger.  Så har vi diverse rådgiverstillinger, hvor lønnen fastsettes etter kvalifikasjoner innenfor lønnstrinn 50-60 osv.

Det verste jeg vet er lokale lønnsforhandlinger, hvor trynetilleggene fordeles (blant de ekstroverte av oss)...og skaper masse feil fordeling og misnøye.  Vi som bare føler at vi gjør den jobben som forventes og tar kriser på strak arm.  Kontra dem som gjør det samme som oss, og skryter av seg selv, og er selvsagt kompis med ledelsen.

Takk for svar. 

Er helt enig i det siste. Jeg som er av den sjenerte typen kommer dårlig ut i lokale lønnsforhandlinger. Jeg gjør den jobben jeg er blitt satt til, men klarer ikke å sitte å skryte av det.

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. 

Er helt enig i det siste. Jeg som er av den sjenerte typen kommer dårlig ut i lokale lønnsforhandlinger. Jeg gjør den jobben jeg er blitt satt til, men klarer ikke å sitte å skryte av det.

Det sørgelige for oss er jo at staten ønsker at stadig større andel av lønnspotten skal fordeles lokalt. Jeg har kun en eneste gang fått et lønnstrinn i slik fordeling, i løpet av veldig mange år.  Men ser jo at det gjelder mange.

en gang ble jeg valgt inn i det lokale lønnsutvalget av fagforeningen. Da skulle vi gå gjennom alle søknadene og prioritere de av våre kolleger som burde få tillegg.  Jeg ble helt sjokkert av hvordan de andre omtalte søkerne.  Det gikk absolutt mest på hvem de likte best. Noen sier at «kvinne er kvinne verst». Og det stemmer dessverre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som en svarte så avhenger det av stillingskode og fagforening.

Det er to hovedtariffavtaler i staten. En for de som er organisert i Akademikerne og en for de som er organisert i de andre hovedsammenslutningene og uorganiserte.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/hta-2018-2020/id696502/

Stillingskodene og ramme/spenn/lønnstrinn står bakerste i avtalen for de andre. Jeg har ikke sett på Akademiker-avtalen siden jeg ikke er omfattet av den, så vet ikke hvordan den er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...