AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 Jeg har skrevet flere tråder den siste tiden om samme tema - jeg vet jeg vet. Tror egentlig jeg bare leter etter noen som sier at "dette trenger ikke være noe ødeleggende problem, dette kan dere jobbe dere gjennom". Situasjonen er slik: min kjæreste (vi har vært sammen i snart to år) synes at det er helt greit å ha kontakt/være venn med jenter han har vært romantisk eller seksuelt aktive med. Jeg synes spontant ikke det og har egentlig aldri selv hatt interesse av å holde kontakten med ekser. Min kjæreste mener at det er trist at jeg synes at det at han en gang har hatt sex med en jente betyr at det skal ødelegge muligheten for han å bevare henne som venn. Han sier jo tydelig at det er meg han vil være sammen med nå. Nå skal det sies at det er ikke slik at han har kontakt med alle han har ligget med. Han er veldig nære venn med ekskjæresten sin, og selv om jeg ikke liker det, så forstår jeg at det er naturlig da de har vært bestevenner 3 år før de ble sammen, var deretter sammen i 5 år og fant ut at de passet bedre som venner og avsluttet på en fin måte. Hun har ny kjæreste og han er jo sammen med meg. Jeg ønsker jo innerst inne at de ikke hadde behov av å ha kontakt med hverandre lenger, men jeg kommer ikke til å kreve at han skal kutte kontakten med henne da jeg vet at det bare kommer til å bli feil. Hun betyr mye for han som en venn og han har sagt til meg at han synes det ville vært kontrollerende av meg å be ham slutte kontakten med henne, ikke bare med henne, men med hvilken som helst venn. Han ser ikke på henne som en eks, men som en venn. Og jeg forstår jo også at han kommer til å bli lei seg om jeg skulle tvinge ham til å bryte kontakten med en god venn, selv om hun en gang var hans kjæreste. Nylig fant jeg også ut (fordi jeg spurte han) at han tydeligvis har holdt litt kontakt med en "fuckfriend" han hadde sommeren før vi møttes, og da ble jeg lei meg og sint og sa at jeg følte han hadde tråkket over grensen og at det ikke var greit i det hele tatt. Han mente ikke han hadde gjort noe feil, de hadde kun snakket på telefon kanskje 4 ganger på et helt år bare for å "catche up" og han sa at han absolutt ikke var interessert av henne på en seksuell måte lenger, men at den tiden de hang sammen så hadde de også blitt gode venner og han synes hun var en morsom person. Selv om han ikke er enig med meg så sa han at han gjerne kutter kontakten med henne for min skyld om jeg synes dette er ubehagelig, da hun ikke er så viktig for ham. Jeg som føler det er så åpenbart at man ikke har kontakt med ekser, blir derfor iblant i tvil på om jeg kan stole på ham. Men jeg vet jo at jeg egentlig kan det, jeg blir bare usikker da han tenker så annerledes enn meg. Mine venner og de jeg har snakket med angående dette skriker i hver sin retning. Noen sier at han ikke gjør noe galt i å være venn med eksen og at det ikke trenger å være noe mistenksomt ved at han har denne holdningen, mens noen sier til meg at dette er merkelig, at jeg "virkelig burde passe meg", at han tråkker over mine grenser og at han kanskje tar meg for gitt eller ikke respekterer meg. Jeg blir forvirret. Jeg er vel redd for å være dum og naiv. Jeg vet jo at det er hva JEG føler som spiller en rolle, men jeg føler jo av natur at det er en merkelig holdning han har, men så kan jeg samtidig forstå den andre siden av det også! Jeg har bare aldri vært der selv. Dette fører til at jeg noen ganger kan bli usikker på meg selv, men jeg vet at det også er noe jeg selv må jobbe med. Utenom dette har vi det veldig fint. Jeg føler bare at det er litt som at jeg er kristen og han er ateist - at vi tror på helt forskjellige ting, men likevel skal fungere. Samtidig vet jeg at det ikke finnes noe forhold som er perfekt, det vil alltid finnes en utfordring eller uenighet. Hva tror dere, trenger dette å være ødeleggende for forholdet eller tror dere at vi kan få det til å fungere? Takk om dere orker å svare. Anonymkode: f6ead...174
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #2 Skrevet 1. juni 2021 Det er ikke noe fasitsvar på dette, folk har forskjellige meninger og det er lov. For min del har jeg ikke noe ønske om å ha kontakt med ekser. Mannen min har heller ikke kontakt med ekser. Hvis han hadde hatt det så vet jeg ikke helt hvordan jeg hadde forholdt meg til det, annet enn at jeg i hvert fall ikke hadde vært hun kontrollerende dama som hadde avgjort at han ikke hadde lov. Jeg tror helt ærlig talt at hvis jeg var i din situasjon og ikke hadde hatt felles barn så hadde jeg rett og slett avsluttet, men på en respektfull måte fordi han har jo ikke gjort noe galt. Men mer fordi jeg hadde kjent at dette forholdet var feil for meg. Hvis det noen gang blir slutt så tror jeg du lett finner deg en mann med mer ryddig forhold til ekser. Anonymkode: ad249...244 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 Hei Ts! Jeg har opplevd noe lignende. Vil ikke kuppe tråden med min historie men kan forklare i korte trekk for å se om du kjenner deg igjen: Vi ble enige om å være eksklusive. En dag forteller han meg at han skal ta en kaffe med en han hadde vært fuck friend med. Grunnen var fordi hun ville ha «closure». Jeg sa klart i fra at jeg ikke likte det og han endte opp med å ikke gjøre det. Gjennom hele forholdet vårt fikk han stadig meldinger fra tidligere flammer, han liket bikinibilder av dem på Insta, svarte på randome snapper fra dem osv. Han fikk også likes av disse jentene når han la ut nytt profilbilde. Jeg prøvde å spørre han (ikke anklagende) om hvorfor han fortsatt holdt kontakten med disse jentene. Hva fikk han ut av det liksom. Jeg fikk aldri noen gode svar men jeg likte han godt og godtok disse vage unnskyldningene og forklaringene hver gang dette ble et tema. Det hele endte med at han var utro. TS, her kommer min oppsummering: Jeg ville vært svært skeptisk hvis jeg var deg. Jeg synes det er veldig merkelig å beholde kontakt med en eks med mindre man har barn eller lignende. Jeg tar det som et tegn på at man vil holde disse eksene på vent, i tilfelle det skjærer seg med deg. jeg er fullt klar over at det ikke er like sort hvitt. Får du lov å treffe disse eksene? Er kontakten åpen og transparent? Har du og kjæresten god emosjonell kontakt ellers? Etter min eks var utro skjønte jeg at han hadde et enormt oppmerksomhetsbehov fra det annet kjønn. Jeg kom aldri til å være nok til å fylle dette behovet. du har min støtte TS!❤️ Anonymkode: 177b6...78a 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 Så lenge du kan stole på han, har det ikke noe å si. Du kan uansett ikke vite hva som foregår hvis han virkelig vil skjule noe. Jeg har gifte, tidligere flammer som ikke følger meg på sosiale medier som ringer på fylla og sier de tenker på meg hver dag, og jeg har ekser hvor vi følger hverandre på sosiale medier og/eller har jevnlig kontakt uten at det betyr noe annet enn vennskap. Du kan ha en type som sier han ikke har kontakt med noen og ringer damer i skjul hvor han sier han desperat vil ha sex med dem, og du kan ha en type som er åpen om at han er venner med eksen og det er faktisk ikke noe mer. Er du uheldig er han like snik som førstnevnte. Men uansett er det falsk beskyttelse om han ikke har kontakt med ekser Anonymkode: 75f0f...2b1 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 Jeg tenker det er opp til hver enkelt.
HemmeligeMeg Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei Ts! Jeg har opplevd noe lignende. Vil ikke kuppe tråden med min historie men kan forklare i korte trekk for å se om du kjenner deg igjen: Vi ble enige om å være eksklusive. En dag forteller han meg at han skal ta en kaffe med en han hadde vært fuck friend med. Grunnen var fordi hun ville ha «closure». Jeg sa klart i fra at jeg ikke likte det og han endte opp med å ikke gjøre det. Gjennom hele forholdet vårt fikk han stadig meldinger fra tidligere flammer, han liket bikinibilder av dem på Insta, svarte på randome snapper fra dem osv. Han fikk også likes av disse jentene når han la ut nytt profilbilde. Jeg prøvde å spørre han (ikke anklagende) om hvorfor han fortsatt holdt kontakten med disse jentene. Hva fikk han ut av det liksom. Jeg fikk aldri noen gode svar men jeg likte han godt og godtok disse vage unnskyldningene og forklaringene hver gang dette ble et tema. Det hele endte med at han var utro. TS, her kommer min oppsummering: Jeg ville vært svært skeptisk hvis jeg var deg. Jeg synes det er veldig merkelig å beholde kontakt med en eks med mindre man har barn eller lignende. Jeg tar det som et tegn på at man vil holde disse eksene på vent, i tilfelle det skjærer seg med deg. jeg er fullt klar over at det ikke er like sort hvitt. Får du lov å treffe disse eksene? Er kontakten åpen og transparent? Har du og kjæresten god emosjonell kontakt ellers? Etter min eks var utro skjønte jeg at han hadde et enormt oppmerksomhetsbehov fra det annet kjønn. Jeg kom aldri til å være nok til å fylle dette behovet. du har min støtte TS!❤️ Anonymkode: 177b6...78a Ja det er jo dette som er det værste jeg tenker meg. Samtidig tror jeg jo ikke heller at han skulle være utro. Jeg har møtt eksen hans flere ganger og hun er hyggelig! Når hun ringer han når jeg sammen med han så bruker hun å si at han skal hilse til meg. Kjæresten min bruker også å spørre henne om hvordan det går med hennes kjæreste. Når det gjelder den her fuckfrienden så sa jeg "vet hun i det hele tatt at du har kjæreste?" og han sa "ja selvfølgelig hvorfor skulle hun ikke vite det?! Jeg har fortalt om deg og hun kødder med meg om folk hun har vært med nå". Så egentlig er det vel ikke noe hemmelig eller mistenksomt i det, det er bare at jeg har aldri opplevd noen andre med like avslappet holdning til ekser. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så lenge du kan stole på han, har det ikke noe å si. Du kan uansett ikke vite hva som foregår hvis han virkelig vil skjule noe. Jeg har gifte, tidligere flammer som ikke følger meg på sosiale medier som ringer på fylla og sier de tenker på meg hver dag, og jeg har ekser hvor vi følger hverandre på sosiale medier og/eller har jevnlig kontakt uten at det betyr noe annet enn vennskap. Du kan ha en type som sier han ikke har kontakt med noen og ringer damer i skjul hvor han sier han desperat vil ha sex med dem, og du kan ha en type som er åpen om at han er venner med eksen og det er faktisk ikke noe mer. Er du uheldig er han like snik som førstnevnte. Men uansett er det falsk beskyttelse om han ikke har kontakt med ekser Anonymkode: 75f0f...2b1 Dette er veldig sant! Det handler jo om at jeg er så redd for å bli bedratt, men saken er at jeg kan aldri noen gang med noen som helt være 100% sikker på å ikke bli bedratt. Takk. Anonymkode: f6ead...174
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 Ts, tror du at det nødvendigvis handler om at du er redd for å bli forlatt? jeg tror også det kan handle om andre ting. når han fortsatt har kontakt med eksen så kan det føles som at han ikke er 100% investert i deg. Når han fortsatt har kontakt med eksen (og vet at du ikke liker det) kan det føles som at han ikke er respekterer deg. det er ikke nødvendigvis redselen for at han skal være utro men at det er vondt at han ikke tar ditt parti. Ikke prioriterer deg. Det er vondt! Du føler at han er DIN person. Men du føler kanskje ikke at du, og bare du, er hans? tenker bare høyt, ts Anonymkode: 177b6...78a 7
sicario Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har skrevet flere tråder den siste tiden om samme tema - jeg vet jeg vet. Tror egentlig jeg bare leter etter noen som sier at "dette trenger ikke være noe ødeleggende problem, dette kan dere jobbe dere gjennom". Situasjonen er slik: min kjæreste (vi har vært sammen i snart to år) synes at det er helt greit å ha kontakt/være venn med jenter han har vært romantisk eller seksuelt aktive med. Jeg synes spontant ikke det og har egentlig aldri selv hatt interesse av å holde kontakten med ekser. Min kjæreste mener at det er trist at jeg synes at det at han en gang har hatt sex med en jente betyr at det skal ødelegge muligheten for han å bevare henne som venn. Han sier jo tydelig at det er meg han vil være sammen med nå. Nå skal det sies at det er ikke slik at han har kontakt med alle han har ligget med. Han er veldig nære venn med ekskjæresten sin, og selv om jeg ikke liker det, så forstår jeg at det er naturlig da de har vært bestevenner 3 år før de ble sammen, var deretter sammen i 5 år og fant ut at de passet bedre som venner og avsluttet på en fin måte. Hun har ny kjæreste og han er jo sammen med meg. Jeg ønsker jo innerst inne at de ikke hadde behov av å ha kontakt med hverandre lenger, men jeg kommer ikke til å kreve at han skal kutte kontakten med henne da jeg vet at det bare kommer til å bli feil. Hun betyr mye for han som en venn og han har sagt til meg at han synes det ville vært kontrollerende av meg å be ham slutte kontakten med henne, ikke bare med henne, men med hvilken som helst venn. Han ser ikke på henne som en eks, men som en venn. Og jeg forstår jo også at han kommer til å bli lei seg om jeg skulle tvinge ham til å bryte kontakten med en god venn, selv om hun en gang var hans kjæreste. Nylig fant jeg også ut (fordi jeg spurte han) at han tydeligvis har holdt litt kontakt med en "fuckfriend" han hadde sommeren før vi møttes, og da ble jeg lei meg og sint og sa at jeg følte han hadde tråkket over grensen og at det ikke var greit i det hele tatt. Han mente ikke han hadde gjort noe feil, de hadde kun snakket på telefon kanskje 4 ganger på et helt år bare for å "catche up" og han sa at han absolutt ikke var interessert av henne på en seksuell måte lenger, men at den tiden de hang sammen så hadde de også blitt gode venner og han synes hun var en morsom person. Selv om han ikke er enig med meg så sa han at han gjerne kutter kontakten med henne for min skyld om jeg synes dette er ubehagelig, da hun ikke er så viktig for ham. Jeg som føler det er så åpenbart at man ikke har kontakt med ekser, blir derfor iblant i tvil på om jeg kan stole på ham. Men jeg vet jo at jeg egentlig kan det, jeg blir bare usikker da han tenker så annerledes enn meg. Mine venner og de jeg har snakket med angående dette skriker i hver sin retning. Noen sier at han ikke gjør noe galt i å være venn med eksen og at det ikke trenger å være noe mistenksomt ved at han har denne holdningen, mens noen sier til meg at dette er merkelig, at jeg "virkelig burde passe meg", at han tråkker over mine grenser og at han kanskje tar meg for gitt eller ikke respekterer meg. Jeg blir forvirret. Jeg er vel redd for å være dum og naiv. Jeg vet jo at det er hva JEG føler som spiller en rolle, men jeg føler jo av natur at det er en merkelig holdning han har, men så kan jeg samtidig forstå den andre siden av det også! Jeg har bare aldri vært der selv. Dette fører til at jeg noen ganger kan bli usikker på meg selv, men jeg vet at det også er noe jeg selv må jobbe med. Utenom dette har vi det veldig fint. Jeg føler bare at det er litt som at jeg er kristen og han er ateist - at vi tror på helt forskjellige ting, men likevel skal fungere. Samtidig vet jeg at det ikke finnes noe forhold som er perfekt, det vil alltid finnes en utfordring eller uenighet. Hva tror dere, trenger dette å være ødeleggende for forholdet eller tror dere at vi kan få det til å fungere? Takk om dere orker å svare. Anonymkode: f6ead...174 Dette er en vanskelig tematikk å få klare og tydelige svar hvor alle tenker likt. tror mange av svarene du vil få naturligvis er erfaringsbasert. Det er kun deg som kan vite hvor dine grenser går. Det blir en balansegang mellom og ikke leve med usikkerhet og sjalusi, og ikke kontrollere hvem kjæresten din kan være venner med. Å bli « nektet» å være venner med noen, vil svært sjeldent føre til noe positivt. Selv har jeg forholdt meg mye til flere av min samboer sine eks kjærester. Blandt annet en hun hadde er dur sammen med, som de byttet på å ha hos seg. Dem sin relasjon som kjærester var over. Hun var min kjæreste. Dem sin relasjon handlet om ivaretagelse av dyret. Helt uproblematisk for meg. forsøk å rasjonaliser følelsene og tankene dine rundt det at han er venn med en eks. 2
sicario Skrevet 1. juni 2021 #10 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er veldig sant! Det handler jo om at jeg er så redd for å bli bedratt, men saken er at jeg kan aldri noen gang med noen som helt være 100% sikker på å ikke bli bedratt. Takk. Anonymkode: f6ead...174 Det kan du aldri være uansett. Helt uavhengig av om han er venn med en eks kjæreste 😊 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #11 Skrevet 1. juni 2021 Dere som mener det er uproblematisk og være venn med en eks/ONS: hva får dere ut av det? Koster det ikke mer enn det smaker? Hva gjør dere hvis deres nye kjæreste ikke liker det? Forklarer dere grunnene for hvorfor vennskapet bevares? Hva hvis eksen/ONs får følelser for deg - kutter du kontakten da? Håper jeg ikke er anklagende! Jeg er oppriktig nysgjerrig! Anonymkode: 177b6...78a 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #12 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ts, tror du at det nødvendigvis handler om at du er redd for å bli forlatt? jeg tror også det kan handle om andre ting. når han fortsatt har kontakt med eksen så kan det føles som at han ikke er 100% investert i deg. Når han fortsatt har kontakt med eksen (og vet at du ikke liker det) kan det føles som at han ikke er respekterer deg. det er ikke nødvendigvis redselen for at han skal være utro men at det er vondt at han ikke tar ditt parti. Ikke prioriterer deg. Det er vondt! Du føler at han er DIN person. Men du føler kanskje ikke at du, og bare du, er hans? tenker bare høyt, ts Anonymkode: 177b6...78a Ja det kan godt være slik. Jeg har hatt en underliggende tanke i alle mine forhold (også de tidligere før dette) der jeg har en eller annen forventning om at "jeg kommer til å bli dumpet en eller annen gang". Det er ikke i tankene at JEG faktisk kan finne på å gjøre det slutt. Er vel noe med dårlig selvbilde kanskje... Redd for å ikke være bra, morsom, glad og pen nok som kjæreste slik at det holder leeenge. Føler jeg kommer med en utløpsdato - en eller annen gang blir de lei. Det er vondt at han ikke tar mitt parti, men samtidig kan jeg forstå at det heller ikke blir rett for han å bryte kontakten med en nære venn for min skyld. Han har sagt til meg at han forstår meg, men at både jeg og han må akseptere at vi tenker forskjellig. For eksempel med denne fuckfrienden var han villig til å ikke snakke mer med henne på telefon for å vise meg at han også kompromisser. Anonymkode: f6ead...174
sicario Skrevet 1. juni 2021 #13 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dere som mener det er uproblematisk og være venn med en eks/ONS: hva får dere ut av det? Koster det ikke mer enn det smaker? Hva gjør dere hvis deres nye kjæreste ikke liker det? Forklarer dere grunnene for hvorfor vennskapet bevares? Hva hvis eksen/ONs får følelser for deg - kutter du Anonymkode: 177b6...78a For mange så er det naturlig å være venner. Selvom kjæresteforholdet er over, så betyr jo ikke det at man automatisk ikke liker personen som en venn. Veldig mange kjæresteforhold ender ikke med krangel, uvennskap og dårlige følelser. For meg har det ikke kostet noen ting, men gitt meg gode venner som tilfører bra ting til livet mitt. Dette er jo mennesker som kjenner meg godt og kan feks være god støtte, vil meg vel etc. Har ikke opplevd at nåværende samboer har noe problem med det. Hun er jo ikke «uvenn» med noen av sine ekser heller. hun har jo ingen grunn til å ha noe problem med det. Det er jo henne jeg er kjæreste med. Hun har ikke noe issues med sjalusi, usikkerhet osv, så det er uproblematisk 😊. Nå er vi over 40 år. Kan tippe at sjalusi, usikkerhet etc kanskje er vanligere da man er yngre? 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #14 Skrevet 1. juni 2021 Jeg synes egentlig dette temaet er veldig spennende! Jeg er så overbevist om at det å være venn med en eks er en dårlig ide, at jeg er utrolig nysgjerrig på de som klarer det:) jeg tror grunnen til at jeg er i mot er at det er så risikofylt. Man gikk inn i relasjonen (kjærlighet eller seksuelt) med en intensjon om at det skulle bli dere to. Når det ikke ble sånn... hva er det som binder dere sammen da? Historien ligger jo der. Er det ikke lett å bli nostalgisk? Tenke tilbake på fortiden som bedre enn det den faktisk var? når det skorter på kjærligheten hjemme, er det ikke risky å treffe en tidligere kjæreste/flamme/ligg? Kan man ikke bli fristet? Når det gjelder ekser; dere har opplevd ting sammen. Ferier, hverdager, opplevelser. Når man snakker sammen som venner, er det ikke lett å dra opp fortiden? «Husker du den gangen vi var på den konserten»? Kommer man seg videre da? når det gjelder rene seksuelle forhold; hva har dere til felles? Hva snakker man om? Hvordan vet man at den andre ikke lever i håpet om at dere skal ligge sammen igjen? igjen, jeg mener VIRKELIG ikke å virke dømmende eller moralsk overlegen på neon som helst måte. Jeg synes bare dette er så fascinerende. Jeg er alltids åpen for å endre mening! Eller moderere min sterke overbevisning 😊 Anonymkode: 177b6...78a 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #15 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes egentlig dette temaet er veldig spennende! Jeg er så overbevist om at det å være venn med en eks er en dårlig ide, at jeg er utrolig nysgjerrig på de som klarer det:) jeg tror grunnen til at jeg er i mot er at det er så risikofylt. Man gikk inn i relasjonen (kjærlighet eller seksuelt) med en intensjon om at det skulle bli dere to. Når det ikke ble sånn... hva er det som binder dere sammen da? Historien ligger jo der. Er det ikke lett å bli nostalgisk? Tenke tilbake på fortiden som bedre enn det den faktisk var? når det skorter på kjærligheten hjemme, er det ikke risky å treffe en tidligere kjæreste/flamme/ligg? Kan man ikke bli fristet? Når det gjelder ekser; dere har opplevd ting sammen. Ferier, hverdager, opplevelser. Når man snakker sammen som venner, er det ikke lett å dra opp fortiden? «Husker du den gangen vi var på den konserten»? Kommer man seg videre da? når det gjelder rene seksuelle forhold; hva har dere til felles? Hva snakker man om? Hvordan vet man at den andre ikke lever i håpet om at dere skal ligge sammen igjen? igjen, jeg mener VIRKELIG ikke å virke dømmende eller moralsk overlegen på neon som helst måte. Jeg synes bare dette er så fascinerende. Jeg er alltids åpen for å endre mening! Eller moderere min sterke overbevisning 😊 Anonymkode: 177b6...78a TS her, ja jeg har mange av de samme tankene og at det er det som jeg er redd for. Men som deg ønsker jeg å høre hva dere som er venner med ekser tenker. Kan noen dele tankene og svare litt på noen av disse interessante spørsmålene? Anonymkode: f6ead...174
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #16 Skrevet 1. juni 2021 sicario skrev (9 minutter siden): For mange så er det naturlig å være venner. Selvom kjæresteforholdet er over, så betyr jo ikke det at man automatisk ikke liker personen som en venn. Veldig mange kjæresteforhold ender ikke med krangel, uvennskap og dårlige følelser. For meg har det ikke kostet noen ting, men gitt meg gode venner som tilfører bra ting til livet mitt. Dette er jo mennesker som kjenner meg godt og kan feks være god støtte, vil meg vel etc. Har ikke opplevd at nåværende samboer har noe problem med det. Hun er jo ikke «uvenn» med noen av sine ekser heller. hun har jo ingen grunn til å ha noe problem med det. Det er jo henne jeg er kjæreste med. Hun har ikke noe issues med sjalusi, usikkerhet osv, så det er uproblematisk 😊. Nå er vi over 40 år. Kan tippe at sjalusi, usikkerhet etc kanskje er vanligere da man er yngre? For meg hadde det vært rart å gå fra kjæreste til venn. For når jeg er kjæreste med noen er jeg også venn med dem. Jeg tror ikke jeg hadde klart å skille de to rollene? Når kjærligheten brytes... hva er det som er rent vennskap igjen? Hvis jeg følger premisset om at man kan være venn med en eks og denne eksen kan være god støtte, tilføre gode ting til livet ditt; vet man hva intensjonen til denne eksen er? Er hen snill, støttende, en god venn fordi hen en dag håper dere skal bli sammen igjen? Er de 100% komfortable å høre om problemer du har i ditt nåværende forhold? Jeg vil berømme deg for at kjæresten din er komfortabel med det😊 det er ikke bare hennes fortjeneste men også din! Det sier jeg fordi jeg tenker at du da er god på å trygge henne og forholdet deres ellers. tror du hun kanskje ville følt det anerledes hvis deres forhold var litt lunkent en periode? La meg spørre på en annen måte: si at du og kjæresten er i en periode med lite sex, travelhet, lite nærhet. Ville hun vært like komfortabel om en eks/ons støttet deg som til bestekompisen? Anonymkode: 177b6...78a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #17 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her, ja jeg har mange av de samme tankene og at det er det som jeg er redd for. Men som deg ønsker jeg å høre hva dere som er venner med ekser tenker. Kan noen dele tankene og svare litt på noen av disse interessante spørsmålene? Anonymkode: f6ead...174 Beklager TS hvis jeg kupper tråden din! Jeg har prøvd å få i gang en generell diskusjon om temaet der ingen har rett eller galt hvis jeg tar over må du si i fra!😊 Anonymkode: 177b6...78a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #18 Skrevet 1. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg synes egentlig dette temaet er veldig spennende! Jeg er så overbevist om at det å være venn med en eks er en dårlig ide, at jeg er utrolig nysgjerrig på de som klarer det:) jeg tror grunnen til at jeg er i mot er at det er så risikofylt. Man gikk inn i relasjonen (kjærlighet eller seksuelt) med en intensjon om at det skulle bli dere to. Når det ikke ble sånn... hva er det som binder dere sammen da? Historien ligger jo der. Er det ikke lett å bli nostalgisk? Tenke tilbake på fortiden som bedre enn det den faktisk var? når det skorter på kjærligheten hjemme, er det ikke risky å treffe en tidligere kjæreste/flamme/ligg? Kan man ikke bli fristet? Når det gjelder ekser; dere har opplevd ting sammen. Ferier, hverdager, opplevelser. Når man snakker sammen som venner, er det ikke lett å dra opp fortiden? «Husker du den gangen vi var på den konserten»? Kommer man seg videre da? når det gjelder rene seksuelle forhold; hva har dere til felles? Hva snakker man om? Hvordan vet man at den andre ikke lever i håpet om at dere skal ligge sammen igjen? igjen, jeg mener VIRKELIG ikke å virke dømmende eller moralsk overlegen på neon som helst måte. Jeg synes bare dette er så fascinerende. Jeg er alltids åpen for å endre mening! Eller moderere min sterke overbevisning 😊 Anonymkode: 177b6...78a Men hele poenget er at dere ikke vet alt. Noen kan ha all denne nostalgien og ingen spor, og likevel oppsøke det ofte uten at dere vet det. Mange menn har kontaktet meg med såkalt dype følelser, uten at det finnes spor. Og har flere ekser og ff’s som har fått kjæreste på sosiale medier, hvor det er 100% vennskapelig og de viser ingen seksuell interesse. Jeg for min del hadde følt meg tryggere av en som var åpenlyst venn med sin eks, for hva hjelper det at han sier det er over? Ser ikke derfor helt logikken her. La meg ikke oppi når min eks tok en kaffe med eksen, han var så åpen at jeg visste han var helt platonisk med henne. Hun har alltid vært småkeen på han etter brudd, mens han var meh. Da bryr det meg ikke, rett og slett. Er mye mer redd for det jeg IKKE hører om, for er gjerne det som er skummelt. Anonymkode: 75f0f...2b1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #19 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Beklager TS hvis jeg kupper tråden din! Jeg har prøvd å få i gang en generell diskusjon om temaet der ingen har rett eller galt hvis jeg tar over må du si i fra!😊 Anonymkode: 177b6...78a Neida her er det ingen som kupper noen tråd, interessant å høre alles tanker! Anonymkode: f6ead...174
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #20 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hele poenget er at dere ikke vet alt. Noen kan ha all denne nostalgien og ingen spor, og likevel oppsøke det ofte uten at dere vet det. Mange menn har kontaktet meg med såkalt dype følelser, uten at det finnes spor. Og har flere ekser og ff’s som har fått kjæreste på sosiale medier, hvor det er 100% vennskapelig og de viser ingen seksuell interesse. Jeg for min del hadde følt meg tryggere av en som var åpenlyst venn med sin eks, for hva hjelper det at han sier det er over? Ser ikke derfor helt logikken her. La meg ikke oppi når min eks tok en kaffe med eksen, han var så åpen at jeg visste han var helt platonisk med henne. Hun har alltid vært småkeen på han etter brudd, mens han var meh. Da bryr det meg ikke, rett og slett. Er mye mer redd for det jeg IKKE hører om, for er gjerne det som er skummelt. Anonymkode: 75f0f...2b1 Hei! Jeg er litt usikker på om jeg forstod innlegget ditt? Mener du at det er ok å ha vennskap med en eks så lenge man er åpen om denne kontakten med nåværende kjæreste? Anonymkode: 177b6...78a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå