Gjest Gjest Skrevet 7. september 2005 #1 Skrevet 7. september 2005 Det er selvfølgelig forskjell på studenter, noen har litt, andre har mer, noen har mye. Penger. Men sånn alt i alt - er det synd på studenter? Har de virkelig så dårlig råd som man stadig hører klager om? I dagsavisen tidligere denne uken skrives det om at det er en myte at studenter har så dårlig råd. Så går et par dager, og studentene "slår tilbake". For de er fattige, nemlig. Har bare 3000 igjen når alle faste utgifter er betalt. En annen har 7-8000, og er litt usikker på om det er lite eller passe. Kjenner jeg blir sur. Greit nok at "fattigdom" er relativt, og at den er en subjektiv opplevelse. Men disse sytende studentene aner tydeligvis ingenting om hva som venter dem. De aner ikke hvor godt de har det. Jeg har selv vært student, lenge. I sju år, faktisk. Har maks lån. Jeg pleide å jobbe i et par måneder om sommeren, gjorde det de fleste sommerene. Jobbet ikke ellers i studieåret. Har aldri hatt det så romslig og greit som da jeg var student! Måtte aldri snu og vende på krona, rev meg aldri i håret av fortvilelse for hvordan jeg skulle greie å betale en regning, måtte aldri spørre pappa om penger til flybillett hjem til jul. Men nå, når jeg er etablert, i full jobb og med to barn, NÅ er det andre boller! Riktignok strever mannen min med å finne en stabil jobb med ok inntekt. Men likevel. Hadde jeg hatt 3000 kroner til overs etter å ha betalt alle faste regninger, skulle jeg glatt greid å fø både meg OG to unger (og en mann, for den saks skyld)!! Og 3000 kroner var visstnok nevnt som et skrekkeksempel, de fleste hadde mer. Har noen bekjente som fremdeles er studenter. De syter og klager over at de har så dårlig råd. Sånt gidder jeg ikke høre på. Tror de vi unge familier, ferdige med studenttilværelsen for noen år siden, har flust med penger? Hva får dem til å tro at de er en egen gruppe i samfunnet det er synd på, fordi de har så lite penger mellom fingrene? Klapp igjen!
Gjest GreenSky Skrevet 7. september 2005 #2 Skrevet 7. september 2005 Ja, studenter har dårlig råd. Barnefamilier også. Ser ikke helt poenget?
Gjest sexysadie Skrevet 7. september 2005 #3 Skrevet 7. september 2005 Jeg har falt i mellom to/3 stoler, har ikke krav, eller rett på penger noe sted, og jeg er steinblakk.
Gjest z Skrevet 7. september 2005 #4 Skrevet 7. september 2005 Jeg synes jeg har det helt ok som student. Men, artikkelen i avisa var daarlig. Det er IKKE alle som har mulighet til aa jobbe saa mye, og det er heller ikke alle som baserer seg paa aa faa nesten 3000 kroner av foreldrene hver maaned! Det synes jeg er skikkelig droeyt.
Gjest sexysadie Skrevet 7. september 2005 #5 Skrevet 7. september 2005 Det er nesten fantastisk at enkelte voksne mennesker faktisk lar seg bli så avhengig av sine foreldre økonomisk....
Gjest Violetta Skrevet 7. september 2005 #6 Skrevet 7. september 2005 Jeg også synes det er på tide noen stiller dette spørsmålet. Nå er ikke jeg den rette til å komme med noe svar, jeg har aldri vært student. Men har man råd til å gå på konserter, reise på festivaler og gå ut flere ganger i uken, da mener ikke jeg at man har dårlig råd. Studenter krever rabatter overalt når det gjelder reise, frisør og alt mulig annet. Men hva med oss andre? Hvorfor skal vi betale dyrt for at studenter skal få rabatter?
Gjest z Skrevet 7. september 2005 #7 Skrevet 7. september 2005 Jeg også synes det er på tide noen stiller dette spørsmålet. Nå er ikke jeg den rette til å komme med noe svar, jeg har aldri vært student. Men har man råd til å gå på konserter, reise på festivaler og gå ut flere ganger i uken, da mener ikke jeg at man har dårlig råd. Enig i det - mange som tar det som en selvfoelge at man kan gjoere alt man har lyst til. Det kan man ikke, saann er det med den saken ... Ellers krever ikke akkurat studenter rabatter over alt, men jeg setter veldig pris paa det naar det er.
Gjest Tristessa Skrevet 7. september 2005 #8 Skrevet 7. september 2005 Jepp, jeg er enig med SS. Dersom man ikke har foreldre til å hjelpe seg, eller jobber ved siden av studiene, gir ikke dagsavisen noe korrekt bilde av studentenes økonomiske situasjon. Det er ikke et fett liv å være student, men akk så gøy.
Gjest Tristessa Skrevet 7. september 2005 #9 Skrevet 7. september 2005 Violetta: så ligger det gjerne litt prioritering bak hvordan studenter bruker pengene sine, da. Synes du 6000 kr i måneden er mye penger å leve på?
Gjest Violetta Skrevet 7. september 2005 #10 Skrevet 7. september 2005 Violetta: så ligger det gjerne litt prioritering bak hvordan studenter bruker pengene sine, da. Synes du 6000 kr i måneden er mye penger å leve på? ← Kommer an på hva de skal dekke det.
Gjest Tristessa Skrevet 7. september 2005 #11 Skrevet 7. september 2005 Alt? Hus, mat, strøm, bøker, klær osv?
Gjest Violetta Skrevet 7. september 2005 #12 Skrevet 7. september 2005 Alt? Hus, mat, strøm, bøker, klær osv? ← Nei da er ikke 6000 mye. Men om man bor i kollektiv så er ikke boutgiftene store, og i en periode så klarer du deg bra på det beløpet. For studenter er dette forbigående og noe de har valgt selv. For mange andre er det ikke det.
Gjest Tristessa Skrevet 7. september 2005 #13 Skrevet 7. september 2005 Sant nok, men det er ikke så veldig mye billigere å bo i kollektiv heller i grunn... Det er ikke uvanlig å måtte betale mellom 1/3 til 1/2 av studielånet bare i boutgifter. Dessuten - velger man ikke selv å kjøpe bolig, bil, skaffe barn og alt som hører voksenlivet til? Og er ikke det en forbigående fase, kanskje? Ok, satt på spissen da, men jeg er så drittlei av å høre mas fra alle mulige grupper om hvor lite penger folk har...
Gjest Violetta Skrevet 7. september 2005 #14 Skrevet 7. september 2005 (endret) Sant nok, men det er ikke så veldig mye billigere å bo i kollektiv heller i grunn... Det er ikke uvanlig å måtte betale mellom 1/3 til 1/2 av studielånet bare i boutgifter. Det er ikke uvanlig å bruke halvparten til en tredel til bolig når man er i jobb heller. Dessuten - velger man ikke selv å kjøpe bolig, bil, skaffe barn og alt som hører voksenlivet til? Og er ikke det en forbigående fase, kanskje? Ok, satt på spissen da, men jeg er så drittlei av å høre mas fra alle mulige grupper om hvor lite penger folk har... ← Jovisst, alt man gjør er jo forbigående faser. Men jeg blir så lei av hver høst å høre om alle rabattene som studentene må få fordi de har så mye dårligere råd enn alle andre. Grunnen til at studentene får gjennomslag for slikt har jeg mistanke om, er at de er en forholdsvis ressurssterk gruppe som kan argumentere sterkt for det de vil. Endret 7. september 2005 av Violetta
Soul Skrevet 7. september 2005 #15 Skrevet 7. september 2005 Jeg vil si at dette varierer en del fra student til student? Bosted, ekstrajobb, sivilstatus, barn, hjelp fra foreldre eller ikke, m.m. Jeg syns ikke at 6000 er mye når det skal dekke alt. Selv føler jeg ikke at jeg har så dårlig råd, men det er fordi jeg velger å jobbe en del ved siden av studiene. Og det er ganske slitsomt til tider. Mannen min har attføringspenger og det er heller ikke til å bli rik av. Så da vil jeg heller jobbe ekstra enn å slite med å få endene til å møtes hver måned, men det er mitt valg. At en del småbarnsfamilier har det trangt utelukker jo ikke at enkelte studenter også har det trangt.
Gjest Violetta Skrevet 7. september 2005 #16 Skrevet 7. september 2005 At en del småbarnsfamilier har det trangt utelukker jo ikke at enkelte studenter også har det trangt. ← Nei selvsagt ikke, men noe av det jeg reagerer på er at jeg som småbarnsmor aldri fikk rabatt på buss, hos frisør eller lignende fordi jeg var småbarnsmor.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2005 #17 Skrevet 7. september 2005 Nei da er ikke 6000 mye. Men om man bor i kollektiv så er ikke boutgiftene store, og i en periode så klarer du deg bra på det beløpet. For studenter er dette forbigående og noe de har valgt selv. For mange andre er det ikke det. ← Jeg har selv vært student i en del år. Da jeg studerte i Oslo bodde jeg dels hjemme, dels studerte jeg på deltid og jobbet en god del ved siden av. Da klarte jeg meg fint økonomisk - fordi jeg bodde hjemme; seinere i en hybel til 3000 kr mnd+strøm, dessuten gikk jeg LITE ut til å være student, og brukte heller ikke mye penger på klær. Noen sparepenger la jeg meg selvsagt ikke opp på denne tida, men fordi jeg jobbet en del ekstra i feriene hadde jeg råd til å reise litt. Hadde jeg vært fulltidsstudent hadde jeg ikke hatt tid til å jobbe noe særlig, og tatt i betraktning at jeg tjente ca 9000 i måneden på den tida og ikke hadde lån vil jeg tro det hadde vært rimelig trangt med bare lån/stipend. Uforutsette utgifter kan dukke opp og skape krise, heldigvis slapp jeg dette. I tillegg har jeg studert "på bygda", hvor boutgiftene er lavere (2000 kr og mindre, der hvor jeg var) enn i Oslo og fristelsene ellers er færre. Her klarte jeg meg fint på studielån; jeg sparte til og med så mye av lånet at jeg klarte meg et par måneder uten å jobbe da jeg var ferdig med studiene også. I denne perioden var jeg en del mer ute (jeg brukte også penger jeg sparte opp på sommerjobber, ca 20-40 000 ekstra hvert år). Jeg synes ikke det er merkelig at studenter klager over dårlig råd - tross alt bor man gjerne på et leid kott (kollektiv er ofte ikke billigere enn hybel - i hvert fall ikke i byer hvor boligmarkedet er presset), man har få/ingen sparemuligheter, man har (i byene) valget mellom å nedprioritere studiet og jobbe eller å være blakk og få tid til studiene, man har oftest ikke råd til større investeringer som bil, ny sykkel(!), møbler o.l. Greit nok at dette er valgt, og selv hadde jeg det kjempefint som student. Men "alt" man gjør velger man jo - jeg valgte feks å leve en stund bare av deltidsinntekten min og bo på hybel selv om jeg ikke studerte. Jeg trivdes med det også, jeg, men ble sikkert regnet som "fattig" på offisielle statistikker. Hvor fattig man er som barnefamilie har jeg ikke kjent på kroppen; men man kan jo også da velge bosted/boligtype etter økonomi, på samme måte som man som student oftest bor elendig... Veldig mange "må" bo sentralt i enebolig med hage - da synes jeg man kan takke seg selv for dårlig økonomi. At enkelte studenter får mange tusen i måneden fra foreldrene sine, eller jobbber masse og studerer langt mindre enn 100%, synes jeg blir villedende i forhold til hvordan de fleste har det. Selv har jeg vært heldig og fått noen pengegaver fra foreldrene mine i ny og ne, noe som sikkert har hjulpet på økonomien. I klassen min var det flere som IKKE hadde denne luksusen; og som var BLAKKE når de var blakke. Ei venninne måtte gjennom flere måneder be om små lån av moren - som er uføretrygdet, og dette vet jeg var en stor ekstra påkjenning for henne, noe som selvsagt påvirket konsentrasjonen om studiene.
Soul Skrevet 7. september 2005 #18 Skrevet 7. september 2005 Nei selvsagt ikke, men noe av det jeg reagerer på er at jeg som småbarnsmor aldri fikk rabatt på buss, hos frisør eller lignende fordi jeg var småbarnsmor. ← Skjønner. Nå vil jeg si at studentrabattene er ganske små for tida, jeg syns i hvert fall at det er lite jeg får rabatt på. Kan ikke skjønne at rabattene har særlig innvirkning på økonomien, ikke min i hvert fall. Men, man skal jo være glad for det som er, selvsagt.
Fauna Skrevet 7. september 2005 #19 Skrevet 7. september 2005 (endret) Er selv student, og har det foreløpig veldig greit. Men det er fordi jeg fortsatt lever på opptjente penger fra i sommer. Folk som studerte for noen år siden og sier at de hadde det veldig greit med penger, og ikke forstår hva studentene i dag klager over, har kanskje ikke fått med seg at stipend/lån ikke har steget i takt med utleieprisene som har steget en del. En leilighet som for tre år siden ble leid ut for 6000 har nå steget til 7500 uten at studentene får mer penger for å dekke det. Nå når de oppsparte midlene mine begynner å ta slutt, merker jeg at jeg ikke har så god råd som jeg er vant til da jeg jobbet ved siden av skolen. Når leie og strøm er betalt har jeg 2500kr på mat og diverse. Det er ikke kjempemye å skryte av, men det holder akkurat. Får ingen pengestøtte hjemmefra, og vil ikke ha heller. Må da kunne klare meg selv. Er et fulltidsstudium jeg går på, og da skal det egentlig ikke være tid til å jobbe ved siden av, men man finner kanskje tid om man vil ha litt ekstra å rutte med. I undersøkelsen tok de i betraktning hva studentene hadde på bok, det syns jeg blir litt feil. Har selv litt penger i banken, men som jeg av personlige grunner ikke har lyst å "sløse" på mat andre hverdagslige utgifter. Om jeg har god eller dårlig råd.. Har 2500kr å leve for og overlever. Kan også nevne at jeg bor i kollektiv i et rom på 7-8m2. Er ikke billigere en en leilighet delt på to. Endret 7. september 2005 av Fauna
Gjest Eini Skrevet 7. september 2005 #20 Skrevet 7. september 2005 Studenter krever rabatter overalt når det gjelder reise, frisør og alt mulig annet. Men hva med oss andre? Hvorfor skal vi betale dyrt for at studenter skal få rabatter? ← Det virker som mange her ser på studenter som en stor utgift for samfunnet, men nå er det en gang slik at mennesker med utdanning er viktig for at et samfunn skal fungere. Jeg synes det er rett og rimelig at vi legger ting til rette for de som velger å studere. Som feks å gunstig stipend- og låneordninger og studentrabatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå