Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Neste uke skal jeg på et siste jobbintervju til en stilling som jeg er mer enn nok kvalifisert til.

Bedriften har  ikke lagt skjul på at de har vært fornøyd med meg i de intervjurundene som har vært.

De har også snakket om muligheten å sette meg til prosjektbasert stilling etter hvert, da jeg har utdannelse som prosjektleder.

Jeg ønsker å gå  opp i lønn fra min forrige jobb, men vet ikke hva det er ok å si at jeg har som forventning til lønn?

Hvor mye er det greit å legge til?  

Ps: Hun jeg pratet med fra firmaet røpet seg litt i en samtale og sa at det var mulig å tjene godt der.

Anonymkode: a6562...dfb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken bransje er det da? Kan du ikke forhøre deg litt rundt hva andre med tilsvarende utdanning og ansiennitet har? 

AnonymBruker
Skrevet

TS her: Dette er en typisk kontorjobb. Som jeg har mange års erfaring med, men det er også noe mer ansvar. Jeg er vant til å tjene ca 400.000, men skjønner utfra samtale med kvinnen som jobber der at det er mulig å tjene mer.

Men jeg er så usikker på hva jeg kan si at jeg forventer? 

Blir det f.eks. for mye å si at jeg forventer å tjene 430.000 i året?

Jeg ønsker jo svært gjerne denne jobben og syns at det å sette en pris på seg selv er litt ubehagelig.

AnonymBruker
Skrevet

430 er jo ingenting. Si 550 og vent eventuelt på et motbud. 

Anonymkode: 475e1...8fb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du mener du burde tjene? 

Er det stat / kommune?

Hva slags utdanning har du?

Anonymkode: b4da3...2dd

AnonymBruker
Skrevet

Be om et tilbud. Send ballen over til dem. De skal jo "kjempe" om deg også. 

Anonymkode: 19a0f...f38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Det er ikke stat/kommune, men privat.

Jeg har jobbet i denne sektoren store deler av arbeidslivet, er i dag 33 år gammel. 

Som nevnt ovenfor så har jeg en utdannelse i prosjektledelse, noe de også har sagt at de ønsker å benytte seg av dersom jeg blir ansatt.

Vanligvis når jeg får spørsmål om lønn på intervjuer  så tror jeg det synes på hele meg at jeg er ukomfortabel med å svare. Godt tips med det å sende ballen tilbake til dem.  Tusen takk for godt råd :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er enig i at 30 000kr i lønnsøkning er ingenting. Hadde aldri giddet å skifte jobb for så lite. Si minst 500k i hvertfall, kanskje 530k. Hvis de spør deg om hvor mye du tjener så sier du 450k. 

Anonymkode: 4e396...fd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Jeg har gått arbeidsledig en stund som så veldig mange andre i Norge. Så selvtilliten i forhold til jobb har fått seg en liten knekk. Men ja, jeg kan kanskje si at jeg er vant til å tjene 450k? De har i hvert fall vist flere ganger at de er veldig interessert i meg.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her: Jeg har gått arbeidsledig en stund som så veldig mange andre i Norge. Så selvtilliten i forhold til jobb har fått seg en liten knekk. Men ja, jeg kan kanskje si at jeg er vant til å tjene 450k? De har i hvert fall vist flere ganger at de er veldig interessert i meg.

Ja, si at du tjente 450k. 

Anonymkode: 4e396...fd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her

Takk for gode svar. Nå føler jeg meg litt tryggere med tanke på det siste intervjuet :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neste uke skal jeg på et siste jobbintervju til en stilling som jeg er mer enn nok kvalifisert til.

Bedriften har  ikke lagt skjul på at de har vært fornøyd med meg i de intervjurundene som har vært.

De har også snakket om muligheten å sette meg til prosjektbasert stilling etter hvert, da jeg har utdannelse som prosjektleder.

Jeg ønsker å gå  opp i lønn fra min forrige jobb, men vet ikke hva det er ok å si at jeg har som forventning til lønn?

Hvor mye er det greit å legge til?  

Ps: Hun jeg pratet med fra firmaet røpet seg litt i en samtale og sa at det var mulig å tjene godt der.

SI din forventning du, det ville mannfolka gjort og slik får de bedre lønninger også fordi de våger å gi beskjed om sine forventninger.

Anonymkode: 2f6fd...6f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

SI din forventning du, det ville mannfolka gjort og slik får de bedre lønninger også fordi de våger å gi beskjed om sine forventninger.

Anonymkode: 2f6fd...6f8

Ja, jeg skal prøve å fake selvtilliten til en middelmådig hvit mann 😂 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du bør prøve å unngå å svare på hva du har i dag, si heller hva du forventer å få om du skulle bytte jobb og 30k opp er ingenting. Minimum 100k opp fra det du har nå. 

Anonymkode: 0967f...978

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du bør prøve å unngå å svare på hva du har i dag, si heller hva du forventer å få om du skulle bytte jobb og 30k opp er ingenting. Minimum 100k opp fra det du har nå. 

Jeg er ikke i jobb i dag, så derfor kan jeg ikke dra det kortet, men jeg skal si at jeg forventer 450k :)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke si hva du forventer i lønn, kast ballen ene og alene til dem. Jeg har søkt jobber siden september i fjor og blitt innstilt som nr 2 i fem runder nå. Jeg har alltid kasta lønnsballen over til de - og fått vite at vedkommende som har blitt ansatt i stillingene har hatt høyere utdanning enn meg. Vær tøff, ikke gi de tall😁

Anonymkode: 75bcc...4de

AnonymBruker
Skrevet

Men er ikke det en veldig lav inntekt hvis du har utdannelse og flere års erfaring? Hvor i landet er dette? Ville helt klart lagt på litt ja. 

Anonymkode: 9adac...5e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uansett om du gir dem et tall eller ikke så ville jeg på forhånd gjort meg en oppfatning hva du ville vært fornøyd med i den jobben.

Gir de deg et tilbud om lønn så svarer du tilbake med mattilbud på minst 5 prosent høyere enn hva de tilbød (forvent å måtte forsvare mottilbudet) 

Anonymkode: b4da3...2dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ts, men vil svare likevel fordi jeg er imponert av dere som står på kravene slik dere gjør. Jeg synes lønnsforhandlinger er veldig vanskelig og har faktisk aldri turt å ytre meg, jeg har ikke mottatt lønnstilbud men har bare fått en satt lønn-og det har vært det.

Mulig jeg må bli tøffere😊

Anonymkode: 58594...bda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke si hva du forventer i lønn, kast ballen ene og alene til dem. Jeg har søkt jobber siden september i fjor og blitt innstilt som nr 2 i fem runder nå. Jeg har alltid kasta lønnsballen over til de - og fått vite at vedkommende som har blitt ansatt i stillingene har hatt høyere utdanning enn meg. Vær tøff, ikke gi de tall😁

Anonymkode: 75bcc...4de

Dette er bare dumt, hvordan skal arbeidsgiver vite hvilket nivå de skal legge seg på i tilbudet om man ikke gir en forventning? 

I verste fall legger de seg 100k lavere enn de ville gjort hvis de fikk et tall, da virker du plutselig veldig storforlangende hvis du skal be om 200k mer (100k for å komme opp på reelt lønnsnivå, 100k til for å få det man forventer). 

Ikke vær redd for å gi en forventning - men tallet du oppgir bør alltid være en god del høyere enn det du tjener nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...