Gå til innhold

Nettoinntekt som samboerpar 500 000 året - mye eller lite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer og jeg har fått gjennomsnittlig utbetalt 38-45 000 måneden de siste årene. Vi er i barnløse i 30-årene som bor i by. Jeg opplever at vi har veldig god råd. Mer enn de fleste vi kjenner. Jeg har ikke sett på hvor mye vi har tjent før nylig. Og det er jo mindre enn mange. Vi har jo vennepar med 100%stillinger hver eller de hvor én tjener myyye og den andre mindre. Vi var utrolig heldige og fikk foreldre som hjalp oss inn på boligmarkedet. Men det kjenner vi jo også andre som fikk tilsvarende hjelp til. 

Hvor kommer følelsen av at vi har så mye penger fra? Vi sparer godt over halvparten av inntekten (da regner jeg også nedbetaling av lån som sparing) og vi reiser på lange ferier og spiser en del ute. Vi pleier også å spandere på venner på kafé eller når vi går ut på byen.

Anonymkode: 2ec33...e1f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

God lønn for to som er i 100% stilling uten barn. 

Anonymkode: 3eda2...617

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det det dere har til sammen? I så fall syns ikke jeg det er mye. Det er like mye som jeg tjener alene. Men det er vel helt gjennomsnittlig.

Anonymkode: 35c89...ee5

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er 38-45.000 hver i mnd? Det er i så fall god lønn ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er jo under snittet. Omtrent utbetalt 20 000 i måneden hver. Gjennomsnittet er på 30 000.

Er det det dere har til sammen? I så fall syns ikke jeg det er mye. Det er like mye som jeg tjener alene. Men det er vel helt gjennomsnittlig.

Ja, det er det vi har til sammen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er 38-45.000 hver i mnd? Det er i så fall god lønn ja.

Det er tilsammen. Vi er et samboerpar.

AnonymBruker
Skrevet

Har den lønna alene, og har en samboer med omtrent million lønn. For meg et 500 000 lavt, men har barn og boliglån. Hvor "rik" man føler seg kommer jo an på utgifter en har. 

Anonymkode: a50a9...d4d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 31 000,- utbetalt alene, så jeg syns ikke dere tjener så veldig godt.

Anonymkode: 83dfb...63d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere tilsammen har 500K i året så synes jeg det er lite. Min årslønn alene er på 500K, og jeg tjener ikke spesielt godt mtp utdanningsnivå (master).

Anonymkode: 8dd28...4ff

• Liker 3
Skrevet

Jeg og samboer har ca 1.300.000 brutto i året til sammen. Jeg tjener mer enn han. Men du skriver jo at du syns dere har god råd, og det betyr at dere er flinke og ikke minst at du er fornøyd? 🙂

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er tilsammen. Vi er et samboerpar.

Da misforsto jeg. Trodde dere fikk 38-45k HVER. 

Da er det nok under snittet, ja.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har den lønna alene, og har en samboer med omtrent million lønn. For meg et 500 000 lavt, men har barn og boliglån. Hvor "rik" man føler seg kommer jo an på utgifter en har. 

Leste her litt feil, ser jeg. Kan da kortigere meg og si at jeg tidligere har hatt 38 000 inn og ikke følte jeg viftet med penger akkurat. 

AnonymBruker
Skrevet

500 000 til sammen er svært lavt. Regner med at dere jobber deltid med den lønnen. Er jo bra at dere er nøysomme og lever etter evne.

Anonymkode: 539f2...c9a

• Liker 7
Skrevet

Helt objektivt er det jo under snittet, men det viktigste er vel at dere selv opplever at dere har mer enn nok.

Spiller andres mening noen rolle?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Dere er jo lavtlønte. Men dere har mer inn enn det jeg har forsørget meg selv og to tenåringsbarn på, og jeg syntes også jeg hadde god råd.

Anonymkode: 3f81b...0ed

• Liker 2
Skrevet

Objektivt sett har dere ikke mye utbetalt. Men  om man har god råd er avhengig av mye annet. Siden dere sparer halvparten regner jeg med at dere er nær gjeldfrie og har lavt forbruk. Dersom dere liker det, er det bra for dere.

Og dere klarer noe veldig mange ikke klarer. Dere tilpasser forbruk etter inntekt. Dere blir neppe med i luksusfellen med det første. Gratulerer.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt lavt. Under gjennomsnittet, tror jeg. Vi er 33 og 37 år og tjener tilsammen mellom 70-90 000 kr netto månedlig. Men flott at dere har mye til overs, da er dere jo veldig fornuftige

Anonymkode: 94a87...ca2

AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg var ekstremt lite hvis dere er i 100% jobb. Hvis dere jobber deltid så er det jo annerledes.

Anonymkode: f44cb...0c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan folk synes dette er dårlig lønn? At det er under snittet forstår jeg, men hvordan greier folk å bruke så mye penger at dette blir trangt? Jeg synes det er interessant. Jeg sitter igjen med følelsen av at nordmenn er utrolig, utrolig rike i så fall.

Vi er fornøyde med lønna. En jobber fast deltid. Og så har vi kulturjobber begge to. Vi er godt utdannede, men synes jobbene er fine og kan ikke fatte og begripe hva vi skulle trengt 200 000 ekstra i året for. Vi har ikke noe følelsesmessig behov for å tjene mer penger heller, ble bare paff da satt med selvangivelsen og tenkte etter at - jo - vi tjener jo mye mindre enn snittet!

Mye av det vi sparer til er barn. Vi ønsker barn og når det kommer så regner vi med at utgiftene går opp. Og vi håper vi ikke trenger tjene mer eller bytte jobb.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Husk på at dette er netto etter skatt. Brutto blir jo en helt annen sum.

Anonymkode: 508a8...79c

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...