Gå til innhold

Takk til dere som står opp for oss uføretrygdede mot hetsen vi mottar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst vil jeg takke dere alle som har engasjert seg så mye de siste dagene mot uførehetsen som har tatt helt av her inne. Jeg er helt på gråten over at det finnes så gode mennesker som står opp for andre som er i kjipe situasjoner❤️ 
Jeg har følt meg som en byrde, verdiløs taper mye av livet mitt, men nå skjønner jeg hvilken verdi jeg har. 
Måtte tørke noen tårer i sta over hvor rørt og glad jeg blir, og spesielt takk til @Gjenferdet sin innsats for å få en stopper på denne forfølgelsen mot uføretrygdede. 
Nok er nok!

Igjen, Takk! ❤️ Dere vet hvem dere er❤️

Anonymkode: 73bad...6ad

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sterkt at du deler. Om bare en person skjønner hvilken verdi vedkomne har, så skal i alle fall ikke jeg gi meg. Jeg er veldig glad for at du nå skjønner at du også er verdifull, og ikke en byrde, en taper eller verdiløs. Da har vi nådd frem, og det er jo det som er målet. At uføre skal kjenne på støtten, og at de som hater skal forstå at hets ikke er akseptabelt. Vi besvarer hat med kjærlighet. Vi er alle bare mennesker, og ingen er noe mer eller mindre verdt enn noen andre. ❤️ 

• Liker 13
Skrevet (endret)

Jeg må også si takk for at du nevner meg. Det setter jeg pris på. ❤️ 

Ellers vil jeg si at jeg nylig i dag diskuterte samme tema igjen under "ris og ros", under tråden "uføre trådene". Vi er flere der som støtter uføre. @Honey Dew, @Katretty, @Frøkensina, @Vera, blant annet. 

Jeg har tipset politiet om den meget omstridte tråden fra i går, men jeg har ikke muligheten til å følge det opp.

Så om noen kunne tenke seg å anmelde hatytringer og diskriminering mot uføre, så gjør gjerne det. Nå har det vært så mye hets at noen må ta skikkelig tak. KG kan ikke la det skure og gå mer, og blir det ikke tatt tak i så bør Egmont anmeldes.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 7
Skrevet

Takk for et sterkt innlegg. Det er forferdelig å se hvordan dere blir hetset her inne. Det virker som om uføretrygdete er helt uten grunnleggende menneskelige rettigheter.

Det skulle bare mangle at dere ikke skulle få støtte. Vi må stå opp mot hetsen av denne sårbare gruppen og gjøre det vi kan for å ta vare på de svakeste av oss.

Jeg tør ikke tenke på hva som kan skje hvis en person som sliter psykisk og gjerne med selvmordstanker plutselig kommer inn her og ser hvor onde og nedlatende enkelte brukere kan være. Stå på og hold sammen ❤️

• Liker 11
Skrevet
Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Takk for et sterkt innlegg. Det er forferdelig å se hvordan dere blir hetset her inne. Det virker som om uføretrygdete er helt uten grunnleggende menneskelige rettigheter.

Det skulle bare mangle at dere ikke skulle få støtte. Vi må stå opp mot hetsen av denne sårbare gruppen og gjøre det vi kan for å ta vare på de svakeste av oss.

Jeg tør ikke tenke på hva som kan skje hvis en person som sliter psykisk og gjerne med selvmordstanker plutselig kommer inn her og ser hvor onde og nedlatende enkelte brukere kan være. Stå på og hold sammen ❤️

Enig. 

At noen forsvarer å skulle frata uføre grunnleggende menneskerettigheter er skammelig. Da begynner vi å nærme oss Nazityskland. Jeg sier som i går, "vi har visst ikke lært noe av holocaust, dessverre".

La oss bekjempe hat med kjærlighet. ❤️ 

• Liker 7
Skrevet

Godt at støtten hjelper TS :hjerte: Denne hetsingen burde virkelig ikke tillates på KG. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Flott tråd. Jeg har nå sendt en epost til Egmont/Klikk.no, og legger den ut her. Jeg kunne sikkert ha skrevet den bedre, men nå har jeg i alle fall prøvd:

Sitat

Hei. 

Dette er første gang jeg sender en slik mail, så vet ikke helt hvordan jeg skal begynne, men på Kvinneguiden forum, blir det opprettet tråd på tråd som går på å henge ut og diskriminere de uføre i samfunnet vårt, under påskudd at de diskuterer uføretrygd, og kravene rundt det.

Som ufør med sosial angst og depresjon, blir jeg sterkt støtt av disse trådene, og det er for meg helt uforståelig at Egmont tillater slikt skadelig innhold i forumet. Nå kan jeg dessverre ikke linke til en av de verste trådene som har kommet i det siste, fordi den er under moderering og dermed skjult, noe som kun skjedde flere dager etter at den ble opprettet. Den ble rapportert gang på gang, men ingenting ble gjort før i går. Men nye tråder der slik hets foregår, blir stadig opprettet.

Her er tre linker til tråder der hetse-tråder av uføre blir diskutert, samt hvor hets av uføre foregår. Jeg kjenner meg meget skuffet over moderstorteamet på Kvinneguiden forum, da det skal mye til før disse trådene blir tatt ned eller moderert. Her snakker vi om en sårbar gruppe mennesker, som gjerne har psykiske lidelser, som blir hengt ut, latterliggjort og hetset. Dette er direkte skadelig, da mange av disse kan få forverret tilstand av å bli utsatt for slike ekstreme meninger. Jeg mener at de brukerne som deltar i hetsingen, bryter med § 185 av straffeloven, som sier følgende:

§ 185. Hatefulle ytringer

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn,
c) seksuelle orientering,
d) kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk, eller
e) nedsatte funksjonsevne.

Her står det klart og tydelig at hatefulle ytringer mot mennesker på grunn av bl.a. nedsatt funksjonsevne strider mot loven. Og dette bedriver altså flere brukere på Kvinneguiden nesten daglig. At dette ikke blir slått hardt ned på, er helt ufattelig for meg. Jeg håper med dette at Egmont kan ta problemet på alvor, og gjøre noe med det skadelige innholdet på forumet. 

Med vennlig hilsen

Endret av Katretty
Glemte å fjerne navn.
  • Liker 12
Skrevet
Katretty skrev (5 minutter siden):

Flott tråd. Jeg har nå sendt en epost til Egmont/Klikk.no, og legger den ut her. Jeg kunne sikkert ha skrevet den bedre, men nå har jeg i alle fall prøvd:

Fantastisk. Jeg applauderer deg. ❤️:takke:

• Liker 5
Skrevet
Katretty skrev (22 minutter siden):

:klappe:

• Liker 5
Skrevet
Katretty skrev (48 minutter siden):

Kjembra!!! ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

• Liker 3
Skrevet
Frøkensina skrev (1 minutt siden):

Kjembra!!! ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Enig.

Det er kjempeviktig at hatet mot sårbare grupper i samfunnet ikke får vokse. Det kan få såpass fatale konsekvenser, og dit vil ingen at vi ender (bortsett fra de som diskriminerer).

Jeg er faktisk litt redd for at uføre etter hvert blir de nye jødene, og at et voksende hat mot denne gruppen på sikt kan føre til borgerkrig eller diktatur.

Vi så alle hvor galt det gikk i Tyskland. Folk ble manipulert litt etter litt, og holdninger ble subtilt plantet inn i mennesker. Tilslutt vokste hatet seg enormt stort, men da var det allerede for sent.

Samme tankegang som de hadde under krigen eksisterer fortsatt i samfunnet i dag, og hvis vi ikke ser det og tar et oppgjør med det før det er for sent, så kan historien gjenta seg.

Jeg kjente en tidligere historiker og forfatter som hadde levd under krigen. Han var aktivt motstandsmann, og jobbet imot tyskerne. Han sa det at «vi må aldri glemme».

Vi må ikke glemme hva krigen har gjort med oss. Vi må ikke glemme hva mennesker er i stand til. Da kan historien gjentas.

• Liker 6
Skrevet
Gjenferdet skrev (6 minutter siden):

Enig.

Det er kjempeviktig at hatet mot sårbare grupper i samfunnet ikke får vokse. Det kan få såpass fatale konsekvenser, og dit vil ingen at vi ender (bortsett fra de som diskriminerer).

Jeg er faktisk litt redd for at uføre etter hvert blir de nye jødene, og at et voksende hat mot denne gruppen på sikt kan føre til borgerkrig eller diktatur.

Vi så alle hvor galt det gikk i Tyskland. Folk ble manipulert litt etter litt, og holdninger ble subtilt plantet inn i mennesker. Tilslutt vokste hatet seg enormt stort, men da var det allerede for sent.

Samme tankegang som de hadde under krigen eksisterer fortsatt i samfunnet i dag, og hvis vi ikke ser det og tar et oppgjør med det før det er for sent, så kan historien gjenta seg.

Jeg kjente en tidligere historiker og forfatter som hadde levd under krigen. Han var aktivt motstandsmann, og jobbet imot tyskerne. Han sa det at «vi må aldri glemme».

Vi må ikke glemme hva krigen har gjort med oss. Vi må ikke glemme hva mennesker er i stand til. Da kan historien gjentas.

Så langt tror jeg ikke det kan gå. Men som samfunn har vi et ansvar for å ikke være historieløse og å gjenkjenne mekanismene når en gruppe blir lagt for hat. Lovverket beskytter, men tydeligvis er ikke den ene gruppen like beskyttet som de andre. Som et av norges største diskusjonsforum har dermed Egmont og KG et ansvar som de ikke tar nettopp for denne ene gruppen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...