Gå til innhold

Får ungene forsyne seg fritt av kjøleskapet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannens niese og nevø som er på besøk (skal bo her ut uka) har tømt kjøleskapet på 2 dager. Vi handlet inn rikelig med mat på lørdagen, som skulle vare ut uka. Barna fikk være med på velge to middager hver og velge snacks og godteri til helga. 

Nå når jeg kom hjem fra jobb er det ikke mer yoghurt igjen ( kjøpte inn 8 -pakkning). Alt av frukt og bær, godt kjøttpålegg, egg, brus, juice og ost er også tømt. Kyllingfiler til 2 middager er også borte. Selvom det var gjort klar på forhånd at dette var helgens kos.

Kyllingfileter var dagens middag, og nå vet jeg ikke hva jeg skal lage, må egentlig ut å handle. 

Er det vanlig at unger bare forsyner seg fritt av kjøleskapet? Som barn fikk jeg ta mat når det passet meg, men da var det avklart på forhånd hva som er lov og ikke. Det hadde aldri falt meg inn å drikke opp brusen i kjøleskapet på mandag. Dette er ikke småunger, men nesten voksne barn. 

Anonymkode: 22e44...716

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt for han forsyne seg når han vil og av hva han vil. Eneste jeg har sagt er at det er flott hvis han gir beskjed når det er tomt for noe i tilfelle jeg ikke får det med meg og sånn at vi husker å kjøpe nytt. 

Ellers så virker det jo som om det er større barn dere har på besøk og de spiser som regel ganske så mye. Selv synes jeg jo det er greit de føler seg hjemme forsyner seg og lager mat. Men dumt at de ikke gav beskjed om at de hadde spist det dere skulle ha til middag. Kan jo være de misforsto og trodde at de skulle fikse det selv? Uansett ikke noe jeg hadde laget noe konflikt over.

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Du er nok ikke vant til ungdommer. Og ja, jeg har tre stykker selv😁

Anonymkode: be0e7...043

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne. Har felles digital handleliste. Når man tar det 6.siste egget, eller begynner på den siste melkekartongen, så skrives det inn her. 

Anonymkode: 55f66...520

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men de har både magemål og folkeskikk. Har aldri opplevd at de har verken tømt kjøleskapet eller andre skap. Isen i fryseren varer også ganske lenge 

Anonymkode: 354aa...516

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

nei, da blir det stusselig middag.  Hva har du av hermetikk? bare lag noe skikkelig kipt. og si at slik blir resten av uka også.  Er det tomt så er det tomt. 

Anonymkode: 2d8b8...b26

Det ville jeg gjort om det var mine barn. Men gjester ville jeg nok ikke vært så hard med. Kanskje er de vandt med dette hjemmefra og ikke visste bedre.

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er da ikke greit å spise det som skal lages til middag uten avtale? 
Nå er ikke mine barn tenåringer enda, men de går da ikke i kjøleskapet og spiser massevis utenom måltider. Høres ut som oppskriften på å bli usunn og overvektig. 

Anonymkode: c46e3...bf2

16 år gamle gutter som trener mye kan fint spise 3500 kalorier på en dag og fortsatt ikke legge på seg.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Kylling og brus var litt voldsomt å ta alt. Men synest det er unormalt å begrense frukt, pålegg og egg til voksen barn. 

De er jo tydeligvis sultne? Jeg lært altid å heller spise heime framfor å kjøpe ute. 

Anonymkode: ac33f...249

• Liker 19
Skrevet

De får ta alt som ikke er beregnet som ingrediens til en spesifikk middag, ja.  Ingrediensene de ikke får røre  merker jeg veldig greit med et dødninghode, da får de stort sett stå i fred. 😁

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn, men når jeg bodde hjemme falt det meg aldri inn å gå i kjøleskapet å forsyne meg uten å spørre. Det gjør jeg ikke nå heller når jeg er på besøk. Men jeg har aldri fått beskjed om at jeg ikke får lov å forsyne meg. 

Anonymkode: 2f91a...563

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er sært hvis man må spørre om lov å ta noe fra kjøleskapet i sitt eget hjem

Anonymkode: f1f21...3a6

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er gutter i tenårene så tipper jeg du har feilberegnet hvor mye de faktisk spiser. De må selvfølgelig få spise seg mett. 

Anonymkode: dad52...ff2

• Liker 25
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Det er ubetenksomt av dem, men da får dere ta en ny runde i butikken og så får du gjemme unna helgekosen.  Det kan være helt umulig å planlegge mat for sultne tenåringer. Bare å komme seg gjennom uka på enkelt vis.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Du har nok bare feilberegnet hvor mye ungdommer spiser. 

Kjøp inn mer mat, du. Og la dem spise seg mette. Brus og snacks trenger de ikke. La dem spise brødskiver i stedet.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Store tenåringsbarn her i huset, og de ‘spør’ (egentlig varsler) om å ‘få’ ta den siste yoghurten, den siste melka, de siste pølsene el.l. 
Dette handler om at de vet at noe kan være planlagt til middag, og at jeg ikke setter pris på å komme hjem til tomt kjøleskap. De får selvfølgelig spise ‘det de vil’, men jeg vil ha beskjed 👍🏼

Anonymkode: 4556e...c0f

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...