Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som barnehageassistent, og har to barn i barnehage og skole.

Der siste året har barnehagene vært stengt opptill flere ganger pga corona. I fjor våres holdt barnehagene stengt i 6 uker, og skolene en uke lenger. Det har skapt masse utfordringer for foreldre, men man har akseptert det pga smittevern.

Men nå skal altså ledelsen og det pedagogiske personalet ved barnehager og skoler streike. Mens vi som er ufaglærte eller barne og ungdomsarbeidere, og ikke er tatt ut i streik, må gå på jobb og gjøre meningsløse oppgaver, da barnehagene og skolene er stengt. Mens de som streiker kan registrere seg et sted, sitte streikevakt et par timer i uka, og ellers kose seg på sofaen hjemme... Kjenner jeg blir veldig provosert...

Hvorfor blir aldri assistenter og fagarbeidere tatt ut i streik? Føler at det stort sett bare er de som har høyere utdanning, som har streikerett. Vi som jobber på gulvet, må bare leve med ræva lønn og arbeidsbetingelser. En ped.leder tjener ca en halv million i året, mens jeg tjener skarve 300.000 BRUTTO i en full stilling. Jeg skjønner at det skal være en viss forskjell, men 200.000 kr i forskjell er helt hinsides spør du meg. Skulle ønske ufaglærte fikk mulighet til å streike og.

I tillegg går jo streiken ut over alle som har barn i barnehage og skole som er for små til å være hjemme alene, eller som man ikke har pass til. Om foreldrene må være borte fra jobb pga streiken, så får de ikke lønn av arbeidsgiver. Om den blir langvarig, risikerer disse å gå i månedsvis uten lønn, for at barnløse ped.ledere skal kunne kose seg på sofaen mens de klager over for dårlig betalt...

Anonymkode: 008f8...410

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og ja, jeg er organisert, men ufaglærte blir jo omtrent aldri tatt ut i streik

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor blir aldri assistenter og fagarbeidere tatt ut i streik? Føler at det stort sett bare er de som har høyere utdanning, som har streikerett. Vi som jobber på gulvet, må bare leve med ræva lønn og arbeidsbetingelser.

Er du fagorganisert? Selvsagt blir både assistenter og fagarbeidere tatt ut i streik, men de må jo være organisert. Så velger fagforeningen ut hvem som streiker. Og de som streiker, streiker på vegne av alle som er organisert. 

Det er ikke spesielt gøy å streike, og man taper lønn/feriepenger. 

Anonymkode: d045c...f44

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan streikeuttak gjøres, men for å si det rett ut, så er det vel et poeng å ta ut de som for det første har grunn til å kreve høyere lønn og for det andre er uunnværlige for arbeidsplassen?

Jeg støtter denne streiken 100 %, det de ble tilbudt i lønnsoppgjøret var latterlig.

Anonymkode: e93e4...67c

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo organisasjonene som streiker, så hvorfor lurer du på hvorfor du ikke blir tatt ut i streik når du ikke er organisert? Du stiller spørsmål og svarer på det på samme tid...

Anonymkode: 5f3e5...8d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du organisert i UNIO?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo organisasjonene som streiker, så hvorfor lurer du på hvorfor du ikke blir tatt ut i streik når du ikke er organisert? Du stiller spørsmål og svarer på det på samme tid...

Anonymkode: 5f3e5...8d2

Leseforståelse på topp!

Anonymkode: 60390...819

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, selvfølgelig blir ikke du tatt ut i streik når UNIO er i streik. 
Du er sannsynligvis organisert i et LO-forbund, og det var jo varslet fare for streik der også, men det ble enighet i forhandlingene. 
At Unio (=høyskoleutdannede) ikke kom til enighet, har da ingenting med dere ufaglærte å gjøre. Og dersom dere ikke synes de gjør en god nok jobb, så må du klage til dem, og ikke klage over at UNIO gjør jobben sin på vegne av medlemmene

Anonymkode: f59f7...cf4

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Utdann deg til bhg.lærer da, hvis du ønsker høyere lønn. Kan nok hende du skjønner hvorfor den høyere lønna er der da...

Det er heller ikke den enkelte arbeidstaker som bestemmer om de skal i streik. Det er det fagforeninga som bestemmer.

Anonymkode: 38fda...4f2

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er du fagorganisert? Selvsagt blir både assistenter og fagarbeidere tatt ut i streik, men de må jo være organisert. Så velger fagforeningen ut hvem som streiker. Og de som streiker, streiker på vegne av alle som er organisert. 

Det er ikke spesielt gøy å streike, og man taper lønn/feriepenger. 

Anonymkode: d045c...f44

Jeg er organisert, men i Fagforbundet, mens det nå er Utdanningsforbundet som har tatt ut sine medlemmer i streik. Og der er ikke assistenter med.

Taper man lønn da? Jeg forsto det slik at de som streiker får lønn av fagorganisasjonen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan streikeuttak gjøres, men for å si det rett ut, så er det vel et poeng å ta ut de som for det første har grunn til å kreve høyere lønn og for det andre er uunnværlige for arbeidsplassen?

Jeg støtter denne streiken 100 %, det de ble tilbudt i lønnsoppgjøret var latterlig.

Så du mener at 300.000 brutto i året er en ok lønn, og noe man skal være fornøyd med uten å kreve høyere lønn?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Utdann deg til bhg.lærer da, hvis du ønsker høyere lønn. Kan nok hende du skjønner hvorfor den høyere lønna er der da...

Det er heller ikke den enkelte arbeidstaker som bestemmer om de skal i streik. Det er det fagforeninga som bestemmer.

Anonymkode: 38fda...4f2

Og det er bare å utdanne seg til barnehagelærer om man har lyst? Du har ikke tenkt på at det er begrenset med studieplasser, og at man derfor ikke er garantert å komme inn, selv om man ønsker det?

En kollega søkte barnehagelærerutdanning fra høsten av. Hun kom ikke inn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske naturlig at du som kun har videregående utdanning får lavere lønn enn de som har mellom 3 og 7 års høyere utdanning (etter vgs.). Hvis du ønsker høyere lønn kan du utdanne deg på høyere nivå. Du vil også få mer lønn om du skaffer deg fagbrev. 

Anonymkode: b989d...532

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Oi, en som ikke vil jobbe 😂 er du like forbanna på de som er uføre og har større problemer enn dette, bare fordi de «slipper» å jobbe? Jeg er ikke ufør btw, men anbefaler deg å finne en jobb du trives i slik at du slipper å være bitter for noe så tullete.

Anonymkode: 68c9e...e91

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og det er bare å utdanne seg til barnehagelærer om man har lyst? Du har ikke tenkt på at det er begrenset med studieplasser, og at man derfor ikke er garantert å komme inn, selv om man ønsker det?

Da har man rett og slett for dårlige karakterer. Det er mulig å ta opp fag og skaffe seg kompetanse. 

Anonymkode: b989d...532

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Taper man lønn da? Jeg forsto det slik at de som streiker får lønn av fagorganisasjonen?

Man får et streikebidrag noe som svarer til ca 70% av lønnen man har. Dette er skattefritt så blir noenlunde det samme utbetalt, men du opptjener ikke feriepenger av streikebidraget så ved langvarig streik så vil du merke dette neste år.

Anonymkode: f73d8...dce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det noen andre sin feil at du ikke har tatt tak i livet ditt mener du? Skal de få like dårlig lønn som deg selv om de har gjort en innsats? Det er faktisk bare å utdanne seg til barnehagelærer om man har lyst, det er ikke så høye krav. Får ta opp fagene dine fra VGS da vettu :) 

Anonymkode: 68c9e...e91

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Opptaket er ikke klart enda. Det kommer som regel i juni.

Anonymkode: 107cc...faf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så du mener at 300.000 brutto i året er en ok lønn, og noe man skal være fornøyd med uten å kreve høyere lønn?

Da må du ta det med din fagforening eller eventuelt bytte forening, om det er mulig? 
Jeg skal ut i streik i morgen fordi jeg er medlem av Akademikerne, som er i UNIO. Flere andre på min arbeidsplass er organisert under LO og de har, så langt, sagt seg enig i oppgjøret. Og da streiker ikke de. 

Anonymkode: b6471...58a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får ta høyere utdanning da ts, og har du ikke karakterene til å komme inn, så er det kun deg selv som kan gjøre noe med det. Helt vanlig å måtte forbedre karakterer for å komme inn. Så må du lære deg forskjell på forbundene man er organisert i, men som ufaglært kommer du nok aldri til å bli tatt ut i strekt. Men fagarbeidere tas ut i streik, så det er ikke noe ukjent fenomen, men denne gangen er det altså snakk om en fagforening for de med høyere utdanning. 

Anonymkode: ffa4e...abd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...