Gå til innhold

Skriving av masteroppgave - nedstemt og lei

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei kvinneguiden! 

Jeg skriver masteroppgave med innlevering i løpet av sommeren, og er så ufattelig lei og nedstemt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Selv om jeg begynner å bli stressa for at sluttproduktet skal bli dårlig, synes jeg det er veldig vanskelig å finne motivasjon og overskudd til å jobbe godt med det. Sliter med å konsentrere meg, føler meg trøtt og sliten hele tiden, og har mistet matlysten. Føler at jeg ikke kan eller skjønner noenting, og at alt jeg skriver er dritt. Er det noen som er i samme situasjon, eller kanskje har vært der før, som har noen gode tips til hvordan man kan få master-hverdagen til å bli litt bedre? 

Anonymkode: 3b4f7...75d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det på grunn av oppgaven du er nedstemt, eller er det noe annet i livet ditt? 

Og om det er på grunn av oppgaven, er det da oppgaven i seg selv, eller angrer du på veien du har tatt? 

Jeg ville prøvd å fokusere på at du snart er ferdig, og da sitter du med en mastergrad i hånda. Ikke la noen skarve uker ødelegge for flere års arbeid. 

Sett opp en "arbeidsplan" for deg selv, slik at du får struktur. "Fra kl xx til xx skal jeg skrive (eller annet relatert til oppgaven), kl xx tar jeg pause. Kl xx skal jeg fortsette, og jeg skal skrive minst xx timer pr dag". 

Det hjalp meg veldig i alle fall, å rett og slett ha en struktur og plan å forholde meg til. 

I tillegg er det viktig at du får nok søvn. Prøv å legg deg til ca samme tid hver dag, spesielt i ukedagene. Rett og slett god søvnhygiene.

Anonymkode: 04e47...a96

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leverer også master om noen uker, og kjenner igjen litt av meg selv for en måneds tid siden i innlegget ditt. Det som pleier å hjelpe for å motivere meg er å lage en detaljert liste dagen i forveien over hva jeg skal gjøre (f.eks stå opp klokka 8, spis frokost, les en artikkel om a, skriv et avsnitt om b, osv). Kan kanskje også være lurt å jobbe i korte perioder av gangen?

Anonymkode: 3b7d7...b5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skrev oppgaven min over sommeren for noen år siden og gikk gjennom akkurat det samme. Det viktigste for meg var å ha en rutine. Jeg skrev ned hva jeg skulle gjøre for hver dag fram til jeg leverte oppgaven. Det gjorde det mye mer oversiktlig. Jeg satt med oppgaven til samme tid hver dag. 

Føler du at du har lest nok teori? Jeg undervurderte nok hvor mye jeg kom til å lese.

Det er noe av det vanskeligste jeg har gjort i livet og jeg føler alle som har skrevet masteroppgave fortjener en medalje - du er ikke alene om å synes det er utfordrende, men jeg heier på deg!

Anonymkode: 7aff3...457

• Liker 4
Skrevet

Ha faste rutiner på dagen din, og husk å unne deg ting under pausene/ øktene dine.

(Det hjelper å ha noe å se frem til)

Skriv to-do liste eller ha klare mål for dagen, slik at du har klare mål å jobbe etter. Det hjelper på selvfølelsen å kunne huke - på listen! 

Lunsj med studievenninne, så det ikke blir så ensomt, og det hjelper å kunne snakke med noen som er i samme båt. 

Lykke til med oppgaveskrivingen! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei kvinneguiden! 

Jeg skriver masteroppgave med innlevering i løpet av sommeren, og er så ufattelig lei og nedstemt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Selv om jeg begynner å bli stressa for at sluttproduktet skal bli dårlig, synes jeg det er veldig vanskelig å finne motivasjon og overskudd til å jobbe godt med det. Sliter med å konsentrere meg, føler meg trøtt og sliten hele tiden, og har mistet matlysten. Føler at jeg ikke kan eller skjønner noenting, og at alt jeg skriver er dritt. Er det noen som er i samme situasjon, eller kanskje har vært der før, som har noen gode tips til hvordan man kan få master-hverdagen til å bli litt bedre? 

Hvordan skriver du? Sitter du å «slacker» i sofaen med den gode joggebuksa/pysjamas ol? Eller «står du opp» hver dag, kler på deg, fresher deg opp, og starter dagen med et godt måltid, og setter deg ned ved en pult ol og har en fast typisk 08.00-16.00 jobbtid?

For er man «slack» i klær og alt rundt seg, så påvirker det negativt. Jeg har skrevet 2 masteroppgaver, og det er tøft. Det er vanskelig. Mye da man sitter å skriver og tenker at man må bruke så mye tid som mulig på oppgaven. Men det er viktig å faktisk dele opp hva som er fritid og hva som er jobbtid. Struktur hjelper helt utrolig mye på motivasjonen. Det å vite at når klokka blir XX da er man ferdig for dagen. Joda man har enda masse som må gjøres, men det får vente til neste dag. Det vil kanskje bli noe «overtid» etter hvert, men vær flink, fordel det utover. 

Anonymkode: 25b56...14f

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat vært der selv, og det var fullstendig jævlig. Aldri hatt det så kjipt over tid som denne våren. Jeg er forøvrig enig med brukerne som påpeker viktigheten av pauser. For meg ble det dessverre ekstra vanskelig å ta pauser, ettersom jeg tapte så mye tid underveis. 

Anonymkode: fde47...a9f

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så mange fine svar! Godt å høre at vi er flere som synes det er jævlig, og at det går an å komme seg gjennom det likevel.

#2: Jeg er en veldig følsom person og har relativt lav selvfølelse sånn i utgangspunktet. Men å bli så nedstemt at jeg mister matlysten er nytt for meg! Jeg tror egentlig ikke det har så mye med selve oppgaven å gjøre, men mer med at jeg føler meg så utrolig dum og inadekvat når jeg jobber med den. Synes det er vanskelig å tolke resultatene og komme med gode poeng i diskusjonen, og begynner å tvile på om jeg i det hele tatt er flink nok til å klare dette. Og selv om jeg prøver å tenke positivt, så er det vanskelig å opprettholde den gode arbeidsflyten og å skrive godt når man får flere sånne dager på rad 😕 Men jeg burde absolutt få meg litt mer søvn! Har blitt litt sånn at jeg vegrer meg for å legge meg om kvelden, fordi jeg vet at jeg må komme meg opp å jobbe med oppgaven (og føle meg inadekvat) så fort jeg står opp. Og da blir jeg mer sliten og føler meg dårligere.. Så den onde sirkelen bør jeg nok prøve å bryte 😅

#3: Jeg burde kanskje vært flinkere til å ta mer definerte pauser, men synes det er veldig vanskelig å få en god rutine på det. Jeg pleier også å skrive ukeplan, men ender som regel opp med å ikke rekke å gjøre alt som står på planen. Kanskje jeg bør prøve å sette opp litt mindre.

#4: Tusen takk for gode ord! Det er virkelig utrolig vanskelig, både faglig og mentalt! Jeg kunne kanskje ha lest mer teori, når jeg tenker meg om. Er litt vanskelig å orke (og klare å få med seg noe som helst uten å lese hvert avsnitt 10 ganger) på dette punktet, men det hadde jo vært nydelig å finne teori som kunne hjelpe meg med diskusjonsdelen! 

#5: Tusen takk for gode ord. Jeg er helt enig i at det er viktig å unne seg ting og ha noe å se fram til 💗

#6: Jeg kommer meg som regel opp på skolen og sitter på lesesal, men selv hjemme har jeg en dedikert "kontorplass" med skrivepult og en ekstra skjerm. Men tipset om struktur burde jeg nok ta til meg. Jeg har veldig lett for å tenke at hvis jeg er ineffektiv og ikke får gjort alt på to-do-lista mi på dagtid, så må jeg ta det igjen på kveldstid. Men kanskje akkurat det er noe som ikke lønner seg i lengden, fordi man blir mer sliten? Blir jo veldig lite fritid igjen til slutt.. 

#7: Ah, føler den så innmari! Hvis jeg surrer litt underveis så føler jeg at jeg allerede har kastet bort så mye tid og at jeg derfor ikke kan ta pause. Føler også det er så "bingo" om pausen hjelper eller ikke. Noen ganger kommer jeg tilbake med ny giv, mens andre ganger er jeg like ufokusert etter pausen og har bare kastet bort 15-30 minutter. Men uansett: Jeg er glad for at du kom deg gjennom!! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...