AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Del Skrevet 1. juni 2021 Jeg er i starten av 20-årene og ganske sikker på at jeg er feildiagnostisert med unnvikende og paranoid personlighetsforstyrrelse, og at det jeg egentlig har, er Asperger syndrom (AS). Dette innså jeg da jeg fikk tilsendt journalnotater fra min tid i BUP. Der fremgår det at de hadde mistanke om AS, og de skrev blant annet at jeg har dårlige motoriske ferdigheter og er klumsete. Likevel ble jeg aldri utredet, og sluttet i behandling fordi jeg følte meg bare til bry og ikke forstått. De sa aldri at noe var galt med meg, så jeg begynte å tvile på meg selv og min "rett" til å gå til BUP. I fjor startet jeg i behandling igjen i DPS. Jeg ble diagnostisert med unnvikende og paranoid personlighetsforstyrrelse, samt agorafobi og insomni. Men etter å ha lest de gamle journalnotatene fra BUP, har jeg innsett at det må være feil. Jeg er nesten helt sikker på at jeg har AS, og det forklarer i så fall alt. Har aldri følt at jeg passer inn, at jeg er en del av noe. Alltid følt meg utenfor. Slitt med å få venner, vært mye ensom og alene. Mange har irritert seg over meg og vært sinte på meg, pga. jeg har misforstått ting. Jeg har fått mye kjeft både fra lærere og andre voksne, samt jevnaldrende. Ble mobbet på barne- og ungdomsskolen, og sett på som rar. Alltid hatt mye angst rundt sosiale situasjoner. Videre har jeg stygg, nærmest uleselig håndskrift, og gruet meg alltid til kunst og håndverk hvor man måtte tegne og lage ting/sløyd, fordi jeg sliter ekstremt med motoriske ting. Det har vært flaut rett og slett. Også dans og trening i gym har vært en utfordring motorisk. Føles på en måte som jeg ikke helt har kontakt med kroppen, og jeg er nå i 20-årene med et nærmest ikke-eksisterende kroppsspråk. Får angst dersom jeg f.eks. må ta armen ut for å signalisere at jeg skal ta bussen. I tillegg, noe jeg ikke helt vet om er relatert til mulig AS, så kan jeg ikke den analoge klokka. Dette er noe jeg har forsøkt å skjule i alle år. Jeg er nå voksen og kan kun digital klokke. Det er jo ikke et stort problem i hverdagen, men "alle" kan jo den analoge klokka... Føler meg deprimert (men ikke sikkert at jeg er deprimert i klinisk forstand). Får ikke hjelp, fordi jeg tilsynelatende er så "godt fungerende". Men jeg har startet på høyere utdanning to ganger, og avbryter straks mitt andre studieløp fordi jeg ikke klarer å fullføre. Sliter med motivasjonen og konsentrasjonen, og eksamener går dårlig. Har vært vanskelig for meg å jobbe, men etter jeg fikk prøve meg i en jobb der man ikke arbeider med mennesker, så har det gått bedre. Selv om det fortsatt er litt vanskelig for meg med tanke på kolleger osv. Har ingen nære venner, aldri hatt kjæreste og sliter sosialt. Har kjøpt meg leilighet for en stund siden, men jeg sliter med å holde det ryddig og rent (noe som jeg skammer meg veldig over). Sliter med å lage mat også, synes det er vanskelig. Som nevnt føler jeg meg deprimert, og bare et stort tomrom i meg. Føler jeg aldri har blitt forstått, at jeg alltid har vært annerledes og ikke passet inn, aldri følt at jeg er på bølgelengde med andre mennesker og føler jeg ikke blir og aldri har blitt akseptert. Har aldri hatt interesse for sminke/mote og derfor følt at jeg har lite felles med andre jenter. Nå er jeg veldig redd for at jeg kommer til å være alene for alltid, ikke få meg kjæreste og barn, og bare må fortsette å bo alene i liten leilighet mens de andre på min alder etablerer seg og får barn. Jeg er bekymret for hvordan jeg skal klare å fullføre noen utdanning og hvordan jeg skal klare meg i arbeidslivet. Er det noe hjelp å få til å mestre livet (utdanning, jobb, sosialt og boevne) dersom det viser seg at jeg har AS? Det er jo ikke medisiner for AS. Anonymkode: c6600...933 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #2 Del Skrevet 1. juni 2021 Det du beskriver av symptomer stemmer bedre med diagnosen asperger enn de andre diagnosene som ble nevnt. Jeg synes de burde tatt en ny utredning. Når det gjelder medisiner, så kan det vel hende at du har konsentrasjonsproblemer. Det er ofte en overlapping mellom ADHD og asperger. Finner de ut at det er ADHD-symptomene som gjør at du føler deg annerledes og utenfor, så kan jo disse symptomene medisineres med ADHD-medisiner. En kombinasjon av antideppresiva og ADHD-medisin kunne fungert, men det må vel bli opp til en psykriater å finne ut av. Håper det ordner seg, stå på 🥰 Anonymkode: bb4c1...db1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #3 Del Skrevet 1. juni 2021 Stimmer du? Altså f. Eks vugger frem og tilbake med kroppen? Har du stereotyp og repetiv oppførsel? Det er vel disse som skiller.. Anonymkode: 781a4...434 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Del Skrevet 1. juni 2021 Hva vil du egentlig med en diagnose? Du er fortsatt den samme med eller uten diagnose. Anonymkode: 628c0...3bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Del Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva vil du egentlig med en diagnose? Du er fortsatt den samme med eller uten diagnose. Anonymkode: 628c0...3bd For et merkelig spørsmål. Med riktig diagnose vil jeg få muligheten til å få best mulig hjelp, samt en forståelse/forklaring på mine vansker. TS Anonymkode: c6600...933 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Del Skrevet 1. juni 2021 De fleste på KG har aspergers, så siden du er her ... Mest sannsynlig har du det. Anonymkode: 478c0...e5d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Del Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): For et merkelig spørsmål. Med riktig diagnose vil jeg få muligheten til å få best mulig hjelp, samt en forståelse/forklaring på mine vansker. TS Anonymkode: c6600...933 Hva slags hjelp vil du ha? Man får ikke noe hjelp med en sånn diagnose på papiret, bare så du er forberedt på det. Anonymkode: 781a4...434 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Del Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva slags hjelp vil du ha? Man får ikke noe hjelp med en sånn diagnose på papiret, bare så du er forberedt på det. Anonymkode: 781a4...434 Aspergere får tilrettelegging både på skole og jobb! Anonymkode: 71c4c...cd3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #9 Del Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Aspergere får tilrettelegging både på skole og jobb! Anonymkode: 71c4c...cd3 Hva slags tilrettelegging da? Hvilerom? Anonymkode: 781a4...434 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #10 Del Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hva slags hjelp vil du ha? Man får ikke noe hjelp med en sånn diagnose på papiret, bare så du er forberedt på det. Anonymkode: 781a4...434 Kanskje du skal slutte å spre feilinformasjon, jeg har vært i kontakt med en psykolog som jobber i DPS og han har avkreftet dette. Jeg spurte om personer som får diagnosen AS bare blir avsluttet på DPS, det sa han at stemmer ikke og at de tilbyr hjelp for personer med AS. Dette spurte jeg om fordi jeg har lest kommentarer som dine på KG som påstår at man ikke får hjelp med en slik diagnose. Veldig synd at folk skal være redde for å ikke få hjelp/miste tilbud pga. kommentarer som dette. TS Anonymkode: c6600...933 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 1. juni 2021 #11 Del Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje du skal slutte å spre feilinformasjon, jeg har vært i kontakt med en psykolog som jobber i DPS og han har avkreftet dette. Jeg spurte om personer som får diagnosen AS bare blir avsluttet på DPS, det sa han at stemmer ikke og at de tilbyr hjelp for personer med AS. Dette spurte jeg om fordi jeg har lest kommentarer som dine på KG som påstår at man ikke får hjelp med en slik diagnose. Veldig synd at folk skal være redde for å ikke få hjelp/miste tilbud pga. kommentarer som dette. TS Anonymkode: c6600...933 Ja, man får hjelp selv om man har Asperger. Jeg har en del tilleggsdiagnoser, men det har jo de fleste med Asperger. Noen mer enn andre, men likevel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #12 Del Skrevet 2. juni 2021 Jeg har, som deg, engstelig og paranoid personlighetsforstyrrelse. Men de mistenker også Asperger. Jeg starter utredning snart. Det som får meg til å tro at det stemmer er min intense interesse for visse ting. Det passer liksom ikke inn i noen annen diagnose. Hva skårer du på AQ testen? Jeg fikk 43 av 50. Jeg har vært gift i mange år. Min mann jobber innen IT, og Asperger kalles jo ingeniør-syndromet, så vi er veldig kompatible. Det kan være en idè! Å prøve å date en ingeniør 😊👍 Jeg fungerer veldig dårlig i hverdagen, men jeg har et godt liv, likevel. Jeg koser meg med interessene mine, og jeg og mannen min har det veldig fint ❤️ Her er en fin samling med symptomer: https://www.autismepodden.no/p_encyklopedi/diagnosekriterier-asperger-syndrom/ Anonymkode: ee562...b49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #13 Del Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva slags tilrettelegging da? Hvilerom? Anonymkode: 781a4...434 Ja for eksempel. Om det er et behov. Skjerming for ekstra stimuli, forståelse for at man ikke alltid leser sosiale koder om det er greia. Osv. Finnes også såvidt jeg har forstått en form for bofellesskap i noen kommuner? Med oppfølging? Mulig jeg tar feil nå. Anonymkode: ff3a5...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå