AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 Hei! Har en på snart seks år som vi opprettet en sparekonto i hans navn, da vi tenkte at dette var enklest. Men så er det jo så mye snakk om fond og aksjer, og da er jeg litt usikker på om vi kanskje burde spare der og? Vi har ikke mulighet til å sette av særlig mye, så hva som lønner seg vet jeg ikke. Er også usikker på hvordan aksjer/fond fungerer om man skulle være uheldig å måtte gå til NAV? Går selv på AAP og bekymrer meg veldig HVIS jeg skulle havne i glippa (ikke lenger aap, ikke jobb og ikke ufør), selv om det er lenge til det går ut. Kan NAV for eksempel kreve at jeg må ta av disse pengene om jeg er maks uheldig? Anonymkode: a0b3d...dc3
Rotemor Skrevet 1. juni 2021 #2 Skrevet 1. juni 2021 Ja, hvis du skal søke sosialhjelp så må du bruke av dette. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 Selvfølgelig kan staten kreve at du bruker sparepengene dine til å forsørge deg selv. Hvorfor skulle du ikke ønske å gjøre det forresten? Jeg har alltid hatt den holdningen at jeg og mine er mitt ansvar og derfor sparer jeg for å ha til trange tider. Anonymkode: 11dd6...305 2
Rotemor Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig kan staten kreve at du bruker sparepengene dine til å forsørge deg selv. Hvorfor skulle du ikke ønske å gjøre det forresten? Jeg har alltid hatt den holdningen at jeg og mine er mitt ansvar og derfor sparer jeg for å ha til trange tider. Anonymkode: 11dd6...305 Ikke staten, nei. Kommunen.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 Rotemor skrev (14 minutter siden): Ikke staten, nei. Kommunen. Nå tenkte jeg mer konseptet "Staten Norge " uten noen tanke på hvilken organisatorisk enhet som står for bevilgningen av pengene i de enkelte tilfellene. Anonymkode: 11dd6...305 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå tenkte jeg mer konseptet "Staten Norge " uten noen tanke på hvilken organisatorisk enhet som står for bevilgningen av pengene i de enkelte tilfellene. Anonymkode: 11dd6...305 Sosialhjelp er kommunen 😊 Anonymkode: 38a23...445 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 Nei, NAV kan ikke kreve at du bruker sparepengene til barnet ditt! De kan kreve at du bruker opp dine oppsparte midler men ikke midler som står i en annens navn. Anonymkode: 4bb8f...f4f 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, NAV kan ikke kreve at du bruker sparepengene til barnet ditt! De kan kreve at du bruker opp dine oppsparte midler men ikke midler som står i en annens navn. Anonymkode: 4bb8f...f4f Selvfølgelig kan de kreve det. Det er ikke sånn at man kan plassere pengene sine i sparekontoer i barnas navn og så leve på sosialstøtte. Anonymkode: 11dd6...305 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sosialhjelp er kommunen 😊 Anonymkode: 38a23...445 Og poenget var? Anonymkode: 11dd6...305 1
Rotemor Skrevet 1. juni 2021 #10 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå tenkte jeg mer konseptet "Staten Norge " uten noen tanke på hvilken organisatorisk enhet som står for bevilgningen av pengene i de enkelte tilfellene. Anonymkode: 11dd6...305 Da tar du jo feil. Nav Stat forvalter statlige ytelser. Kommunen forvalter sosialhelsetjenesteloven. På spørsmål om NAV tar sparepenger når du søket statlig ytelser er svaret altså «Nei».
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #11 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig kan staten kreve at du bruker sparepengene dine til å forsørge deg selv. Hvorfor skulle du ikke ønske å gjøre det forresten? Jeg har alltid hatt den holdningen at jeg og mine er mitt ansvar og derfor sparer jeg for å ha til trange tider. Anonymkode: 11dd6...305 Det har jeg jo aldri sagt at jeg ikke ønsker å bruke av sparepengene mine. Jeg lurte på om jeg sparer til barnet, om jeg må bruke disse pengene. Ærlig talt, les innlegget. Jeg sparer opp egen buffer for meg, men jeg vil fortsatt spare til barnet. Anonymkode: a0b3d...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #12 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig kan de kreve det. Det er ikke sånn at man kan plassere pengene sine i sparekontoer i barnas navn og så leve på sosialstøtte. Anonymkode: 11dd6...305 Det vet til og med jeg at de ikke kan. Da kan jo jeg leve av naboen sine penger da, fordi penger som ikke står i mitt navn = ikke mitt. Men nå var det snakk om aksje/fond, og det vet ikke jeg om man kan sette på barnets navn/lønner seg å stå i mitt navn. Anonymkode: a0b3d...dc3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #13 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Har en på snart seks år som vi opprettet en sparekonto i hans navn, da vi tenkte at dette var enklest. Men så er det jo så mye snakk om fond og aksjer, og da er jeg litt usikker på om vi kanskje burde spare der og? Vi har ikke mulighet til å sette av særlig mye, så hva som lønner seg vet jeg ikke. Er også usikker på hvordan aksjer/fond fungerer om man skulle være uheldig å måtte gå til NAV? Går selv på AAP og bekymrer meg veldig HVIS jeg skulle havne i glippa (ikke lenger aap, ikke jobb og ikke ufør), selv om det er lenge til det går ut. Kan NAV for eksempel kreve at jeg må ta av disse pengene om jeg er maks uheldig? Anonymkode: a0b3d...dc3 Tenker i utgangspunktet nei så lenge det er barnas penger, du bør sørge for at det står i barna navn. Dersom NAV hadde undersøkt nærmere/bedt om mer dokumentasjon og det kom frem a dere hadde overført 50 000 fra egen sparekonto til barnas sparekonto hadde det kanskje vært noe annet. Men tviler sterkt på at NAV sosial skulle finne på å be om noe sånn dokumentasjon. Anonymkode: d280d...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #14 Skrevet 1. juni 2021 Det er en smule provoserende dersom man kan putte penger inn på konto til ungen, for så å leve på staten fordi man skal "slippe å ta av ungenes sparepenger". Unger må få ha inntekt fra sommerjobb, bursdagspenger og julegaver i fred, men det er ikke tema her. Anonymkode: 56a0d...166
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #15 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er en smule provoserende dersom man kan putte penger inn på konto til ungen, for så å leve på staten fordi man skal "slippe å ta av ungenes sparepenger". Unger må få ha inntekt fra sommerjobb, bursdagspenger og julegaver i fred, men det er ikke tema her. Anonymkode: 56a0d...166 Jeg tenker det er en litt uklar linje mellom å spare i barnets/barnas navn over flere år mens man har inntekt til å gjøre det (i mitt hode er det = gitt bort) og å sette over egen reserve rett før man ser at man mister "inntektssikring". Skal man slutte å spare fordi man ikke vet? Skal man fortsette å spare og håpe at ting ordner seg? Jeg forstår godt at ts er usikker på hva som er greit i en slik situasjon. Anonymkode: 139fb...e88 1
Brunello Skrevet 1. juni 2021 #16 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det har jeg jo aldri sagt at jeg ikke ønsker å bruke av sparepengene mine. Jeg lurte på om jeg sparer til barnet, om jeg må bruke disse pengene. Ærlig talt, les innlegget. Jeg sparer opp egen buffer for meg, men jeg vil fortsatt spare til barnet. Anonymkode: a0b3d...dc3 Vi kan ikke ha regler som gjør at folk som setter pengene sine på barnas konto får penger fra sosialen uten først å ha brukt de oppsparte pengene. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #17 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Tenker i utgangspunktet nei så lenge det er barnas penger, du bør sørge for at det står i barna navn. Dersom NAV hadde undersøkt nærmere/bedt om mer dokumentasjon og det kom frem a dere hadde overført 50 000 fra egen sparekonto til barnas sparekonto hadde det kanskje vært noe annet. Men tviler sterkt på at NAV sosial skulle finne på å be om noe sånn dokumentasjon. Anonymkode: d280d...7b9 Dette nytter nok ikke, sosialkontoret skaffer info om barnas kontoer på egen hånd. Og de regnes med i husholdningens budsjett. Anonymkode: 33a08...c28
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #18 Skrevet 1. juni 2021 Jo,vi kan det og vi har det. Det er ingen som vil på sosial det er som regel en krisesituasjon for de fleste. Og gjerne i en overgangsperiode. Selvfølgelig skal ikke det at man havner i en krise bety at man i tillegg skal la det gå ut over barnas oppspart midler. Smålig Anonymkode: d280d...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #19 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo,vi kan det og vi har det. Det er ingen som vil på sosial det er som regel en krisesituasjon for de fleste. Og gjerne i en overgangsperiode. Selvfølgelig skal ikke det at man havner i en krise bety at man i tillegg skal la det gå ut over barnas oppspart midler. Smålig Anonymkode: d280d...7b9 Vel, det skjedde med meg. Anonymkode: 33a08...c28
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #20 Skrevet 1. juni 2021 Oppklaring! Jeg har vært på sosialen en kort periode før, og det var aldri snakk om barnets sparekonto. Nå snakker jeg om en ny konto som kan opprettes på fond/aksjer. Anonymkode: a0b3d...dc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå