Gå til innhold

Er det blitt normalt med rovdrift i helsevesenet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i en annen kommune før og der var bemanningen grei. Hadde tid til å drikke litt kaffe og var du litt små dårlig gikk det greit å gå på jobb. 

I denne kommunen har de masse bygge planer og skal spare penger. Tipp hvor det skal spares. Selvfølgelig på gulvet og helst i helsevesenet. Du har så og så mange minutter på å bistå den og den. Pauser har du på papiret men ikke i praksis, fordi det går utover pasienter og brukere. Alt er forsøkt igjennom fagforbund og en oppnår null. Ledelse har vi ikke, men vi har maktbrukende sjefer. De som klager får beskjed om å holde kjeft eller bytt jobb. 

Er indre fosen kommune dette her, om noen lurer. Er dette her normalen ellers i landet også?

Anonymkode: 578c8...a55

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rovdrift er blitt normalen i hele arbeidslivet, så ja. 

Anonymkode: bc210...618

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er i hvert fall gjenkjennelig for meg som jobber innenfor helse i Oslo. På de ti årene jeg har jobbet som sykepleier har det bare blitt mer og mer fokus på økonomi og sparing og mindre fokus på pasienter og de ansattes beste. Spesielt synes jeg dette gjelder i kommunehelsetjenesten. Nå jobber jeg på poliklinikk og der er det bedre tid til pasienter og det er mulig å være på jobb selv om man ikke selv er helt på topp fordi det er mindre stress og litt mindre å gjøre. Jeg synes det er en skremmende utvikling generelt i helsevesenet og jeg tror ikke de kommer til å få mindre problemer med å holde folk i arbeid i helsevesenet hvis det fortsetter slik. 

Anonymkode: 5c13e...4a4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er i hvert fall gjenkjennelig for meg som jobber innenfor helse i Oslo. På de ti årene jeg har jobbet som sykepleier har det bare blitt mer og mer fokus på økonomi og sparing og mindre fokus på pasienter og de ansattes beste. Spesielt synes jeg dette gjelder i kommunehelsetjenesten. Nå jobber jeg på poliklinikk og der er det bedre tid til pasienter og det er mulig å være på jobb selv om man ikke selv er helt på topp fordi det er mindre stress og litt mindre å gjøre. Jeg synes det er en skremmende utvikling generelt i helsevesenet og jeg tror ikke de kommer til å få mindre problemer med å holde folk i arbeid i helsevesenet hvis det fortsetter slik. 

Enig men de klarer nok å holde på folk fordi det er mangel på andre jobber, i hvert fall nå. Men staten må da tape på dette her? En sparer seg til fant på en måte, fordi det blir mye mer sykemeldinger og egenmeldinger. Det ser jeg allerede nå. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har jobbet i en annen kommune før og der var bemanningen grei. Hadde tid til å drikke litt kaffe og var du litt små dårlig gikk det greit å gå på jobb. 

I denne kommunen har de masse bygge planer og skal spare penger. Tipp hvor det skal spares. Selvfølgelig på gulvet og helst i helsevesenet. Du har så og så mange minutter på å bistå den og den. Pauser har du på papiret men ikke i praksis, fordi det går utover pasienter og brukere. Alt er forsøkt igjennom fagforbund og en oppnår null. Ledelse har vi ikke, men vi har maktbrukende sjefer. De som klager får beskjed om å holde kjeft eller bytt jobb. 

Er indre fosen kommune dette her, om noen lurer. Er dette her normalen ellers i landet også?

det er ikke sjefenes skyld, det er New public mangagement. Liker du det ikke (hvem gjør?) får du finne et parti som ønsker å gjøre noe med det.

Anonymkode: 3fc36...3cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

det er ikke sjefenes skyld, det er New public mangagement. Liker du det ikke (hvem gjør?) får du finne et parti som ønsker å gjøre noe med det.

Jobben til ledere i helse og omsorg er å ivareta beboere og pasienter sitt behov. Samtidig også ivareta personale sitt og de har et lovverk å forholde seg til uavhengig av parti. Ja høyre og frp går nok god for mye av dette, men lovverket gjelder samme sørn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder nok i de fleste kommuner.

Anonymkode: 19266...8f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Akkurat det samme her, lenger sørvest. Vi må snart ta oss av gamle slektninger selv igjen...

Anonymkode: 89a98...78c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette gjelder nok i de fleste kommuner.

Anonymkode: 19266...8f1

Hvorfor er det blitt slik? Her til oss er det ikke snakk om store midlene før det blir litt bedre i allefall. Må få vekk det der skrapet som sitter på tinget, det er minimum nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det blitt slik? Her til oss er det ikke snakk om store midlene før det blir litt bedre i allefall. Må få vekk det der skrapet som sitter på tinget, det er minimum nå. 

Blårussen som styrer, de kan på penger og budsjetter. De har lite erfaring og kunnskap om den praktiske gjennomføringen av jobben. De ser ikke at deres grep får folk til å måtte løpe, og ikke får lunsj. De skjønner ikke alle stell er like. Og at det trengs tid til å være et medmenneske også.

Anonymkode: fc3d4...995

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2021 den 13.08):

Rovdrift er blitt normalen i hele arbeidslivet, så ja. 

Anonymkode: bc210...618

Slik er det over alt ja.

Trist at vi ikke står mer i mot dette, vi lar oss jo kue fullstendig. Alle skulle streiket i viktige lavlønna yrker.

Anonymkode: b2965...e2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2021 den 13.55):

New Public Managment er arven etter Jens Stoltenberg.

Trist for hele samfunnet i Norge, alt skal måles i penger og tid. 

Anonymkode: 15064...380

• Liker 2
  • 5 måneder senere...
Skrevet
On 6/1/2021 at 1:05 PM, AnonymBruker said:

Sånn er det i Fredrikstad også. Spesielt på sykehjem. 

Anonymkode: a186f...dfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...