AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 Plantet en dvergsyrin i stor potte i fjor sommer. I fjor fikk den kun grønne blader, ingen blomster, men syriner må jo ofte «sette seg» før de blomstrer. I år begynte den å få knopper, til både grønne blader og blomster. Men så tørker liksom alle knoppene inn. Akkurat som hele syrinen har stagnert. Den ble gjødslet i vår, påfyll av ny, god jord + litt kukompost. Den er ikke tørr i jorda, er konstant fuktig, så jeg skjønner ikke om den får for mye eller lite vann. Den står lunt og solrikt. Hva gjør jeg videre? Anonymkode: 8d1ac...c4c
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #2 Skrevet 1. juni 2021 Var det kaldt etter den fikk blomsterknopper? Kanskje den frøs? Anonymkode: c51ec...f87
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Var det kaldt etter den fikk blomsterknopper? Kanskje den frøs? Anonymkode: c51ec...f87 Den skal vel tåle frost? Anonymkode: 8d1ac...c4c
Million Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 (endret) Klipp av en kvist med symptomene, f.eks en med visne blomster og blader, og ta den med i en lukket pose (gjerne zip loc) til et gartneri. Der har de fagfolk som kan svare på spørsmål, og kanskje kan si deg hva som er galt. Det kan være sykdom, og det kan være plutselig frost på natten. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men her på østlandet regnes ikke nattefrost-risikoen som over før rundt 17. mai, altså bare to uker siden. Lenger nord er nok faren for nattefrost tilstede lenger ut på sesongen. Jeg vil understreke at du bør ta med kvisten i lukket plastpose (som man kan se igjennom) for gartnerier er ikke glade i at man kommer med mulig syke vekster løst i hånden bare, som kan spre smitte på gartneriet. Om nødvendig kan du ta med to zip loc poser, en med brun blomsterknoppkvist i, og en med blad. Endret 1. juni 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 Million skrev (1 time siden): Klipp av en kvist med symptomene, f.eks en med visne blomster og blader, og ta den med i en lukket pose (gjerne zip loc) til et gartneri. Der har de fagfolk som kan svare på spørsmål, og kanskje kan si deg hva som er galt. Det kan være sykdom, og det kan være plutselig frost på natten. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men her på østlandet regnes ikke nattefrost-risikoen som over før rundt 17. mai, altså bare to uker siden. Lenger nord er nok faren for nattefrost tilstede lenger ut på sesongen. Jeg vil understreke at du bør ta med kvisten i lukket plastpose (som man kan se igjennom) for gartnerier er ikke glade i at man kommer med mulig syke vekster løst i hånden bare, som kan spre smitte på gartneriet. Om nødvendig kan du ta med to zip loc poser, en med brun blomsterknoppkvist i, og en med blad. Tusen takk for tips. Det har jeg ikke tenkt på. Når jeg klipper av kvist vil jeg jo også se om planta er død inni. Anonymkode: 8d1ac...c4c
Million Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for tips. Det har jeg ikke tenkt på. Når jeg klipper av kvist vil jeg jo også se om planta er død inni. Anonymkode: 8d1ac...c4c Bare husk å spørre etter en gartner, så ikke lørdagshjelpen bare svarer det første som faller dem inn, som f.eks "Det kan vi dessverre ikke svare på", når du spør om hva som muligens kan feile denne planten Jeg har fått god hjelp et par ganger ved å ta med syk plante-prøve på gartneri og spørre.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den skal vel tåle frost? Anonymkode: 8d1ac...c4c Selve treet tåler frost ja, men blomsterknoppene er nødvendigvis ikke like glade i det. Vi har samme problemet på våre vanlige syriner, både i fjor og i år. I fjor kom et kraftig snøfall i mai som ødela mye som hadde begynt å sette blomster. I år var det nattefrost. Anonymkode: c51ec...f87
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selve treet tåler frost ja, men blomsterknoppene er nødvendigvis ikke like glade i det. Vi har samme problemet på våre vanlige syriner, både i fjor og i år. I fjor kom et kraftig snøfall i mai som ødela mye som hadde begynt å sette blomster. I år var det nattefrost. Anonymkode: c51ec...f87 Ts her: Det har jo vært en iskald vår, snødde jo nesten i slutten av april Skal ta med kvistprøver til flere gartnerier å høre med de. Anonymkode: 8d1ac...c4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå