Gå til innhold

Hvorfor lærer ingen oss at man ikke bør venne til baby byssing,trilling, bæring osv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk første barnet mitt hørte jeg alle steder at "man kan ikke skjemme bort en baby" og podkaster med Gro Nylander lærte meg at bæring, samsoving og nærhet var helt fantastisk, og jo mer jo bedre!

Så jeg bærte og styrte. Koset mye, men var heldigvis veldig skeptisk til samsoving. Hun ble vant til å sove i sin egen seng, men måtte bæres dagen lang. Vi hadde ingen fokus på å lære henne å ligge i vogn eller seng for å sove på dagen, for bæring var jo så bra..

Det som skjedde var at vi fikk en veldig krevende baby! Jeg hadde en utrolig slitsom permisjon der jeg aldri kunne legge baby fra meg.. 

Nå har vi fått ny baby, og fra dag en har vi lagt han for seg selv når han skal sove, og prøvd å venne han til å ligge litt for seg selv på gulvet. Vi bysser LITT på vogna for å roe han litt når vi legger han ned, men gir oss med en gang han er rolig. Vi har alltid fokus på at han skal prøve å sovne selv, men trøster så klart hvis han gråter. Jeg snakket med helsesykepleier om dette, og hun sa at dette var en smart tilnærming og at det er en ressurs for barnet å klare å sovne uten så mye hjelp.

Jeg lærte med første barnet hvordan vi IKKE skulle gjøre det med neste, men hvorfor er det ingen som lærer oss dette? Det er SÅ mange som sliter med babyer som ikke kan sove for seg selv/uten at vogn triller osv. Hadde det ikke vært mye mindre slitsomt for folk i permisjon dersom det hadde vært litt mer fokus på det??

Anonymkode: 9bd83...c73

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det allmenn kunnskap. La baby sove for seg selv fra dag én, byssing er en uting. Folk må slutte å lese så mye nymotens tull. 

Anonymkode: 6b280...02b

• Liker 8
Skrevet

Dette er da ikke noe overraskende? 

• Liker 3
Skrevet

Det er bra for barnets utvikling med kontakt og bevegelse. Om det er mer jobb for deg er jo en helt annen ting. For meg er det verdt det!

• Liker 47
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt poeng :) Opplevde vel mye av det samme som deg. Nå er et nytt barn på trappene, og jeg skal kanskje gjøre ting litt annerledes. Tråden din var en god påminner.

Anonymkode: 0cf79...945

• Liker 6
Skrevet

Babyer er forskjellige. Det ene utelukker ikke det andre. Er man voksen nok til å få barn, må man også kunne ta egne avgjørelser og kjenne på hva som er rett og galt... Ingen bøker kan på noen som helst måte fortelle meg hvordan mine barn skal oppdras.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Synes det gir mening med det fjerde trimester, jeg. Prøvde å la babyen sovne selv, men ingen krise om det måtte bysses og støttes. Nå er hn blitt 3mnd og vi kommer til å fokusere mer på å lære å sovne selv. Må se an den enkelte baby. 

Anonymkode: 57591...cf2

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt universelt og intuitivt å bysse/gynge på babyer. Det er ikke «naturlig» for babyer å sove i ro, borte fra omsorgspersonen(e). At det er enklere er en annen sak. Jeg har bysset mine med glede. Nå er alle tre i skolealder, og gjett hva? De sovner uten byssing.

Anonymkode: 86c2b...28c

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at mange babyer protesterer når de blir lagt for seg selv, de er programmert til å søke nærhet og trygghet og er helt avhengige av det. Jeg både bysset, samsov og ga masse masse nærhet, men etterhvert som hun nærmet seg året var hun klar for å sove i egen seng, og da fikk hun det. Synes det er en uting at man skal gjøre babyer selvstendige før de er klare for det selv 

Anonymkode: 47567...4a0

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Det er også mulig du har fått 2 forskjellige babyer. Mange jeg kjenner med to og flere barn har hatt "en av hver". En som har skreket og balert om ikke han ble båret og en som godtok å bli lagt alene. 

Anonymkode: aff06...ee3

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Babyer trenger masse hudkontakt og nærkontakt. Kjipt at du syns det er litt for slitsomt å være mamma HELE tiden..

Anonymkode: a4445...a41

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da jeg fikk første barnet mitt hørte jeg alle steder at "man kan ikke skjemme bort en baby" og podkaster med Gro Nylander lærte meg at bæring, samsoving og nærhet var helt fantastisk, og jo mer jo bedre!

Så jeg bærte og styrte. Koset mye, men var heldigvis veldig skeptisk til samsoving. Hun ble vant til å sove i sin egen seng, men måtte bæres dagen lang. Vi hadde ingen fokus på å lære henne å ligge i vogn eller seng for å sove på dagen, for bæring var jo så bra..

Det som skjedde var at vi fikk en veldig krevende baby! Jeg hadde en utrolig slitsom permisjon der jeg aldri kunne legge baby fra meg.. 

Nå har vi fått ny baby, og fra dag en har vi lagt han for seg selv når han skal sove, og prøvd å venne han til å ligge litt for seg selv på gulvet. Vi bysser LITT på vogna for å roe han litt når vi legger han ned, men gir oss med en gang han er rolig. Vi har alltid fokus på at han skal prøve å sovne selv, men trøster så klart hvis han gråter. Jeg snakket med helsesykepleier om dette, og hun sa at dette var en smart tilnærming og at det er en ressurs for barnet å klare å sovne uten så mye hjelp.

Jeg lærte med første barnet hvordan vi IKKE skulle gjøre det med neste, men hvorfor er det ingen som lærer oss dette? Det er SÅ mange som sliter med babyer som ikke kan sove for seg selv/uten at vogn triller osv. Hadde det ikke vært mye mindre slitsomt for folk i permisjon dersom det hadde vært litt mer fokus på det??

Fordi unger er ulike og det ikke finns en bruksanvisning. At dere gjør det ulikt nå betyr ikke at det hadde fungert på den første. Noe må folk og bare finne ut av selv hva som passer, det er ingen fasit. 

Anonymkode: 50a55...8e4

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hovedpoenget er vel at man må tone seg inn på babyens behov og svare på disse på en god måte. Dvs trenger de byssing så gir man det og motsatt.

Anonymkode: f8b94...bfc

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg har fått to forskjellige babyer. Det kan godt være at vår nr 2 hadde vært rolig uansett, men jeg er overbevist om at dersom vi fra dag en bare hadde bært eller trillet når han skulle sove, da hadde han blitt vant til akkurat det, og vi ville fått problemer dersom vi skulle prøve å legge han fra oss. Jeg skriver ikke at jeg ikke vil bære/trøste/trille osv, jeg skriver bare at jeg har fokus på å holde hjelp til å sove på et minimum. Denne babyen skrek 3 timer i strekk hver kveld fra han var 2-3 måneder (så helt rolig var han ikke!), og da gikk jeg frem og tilbake med han i bæresjal, men da var det nødvendig. Når han ikke hadde kolikksmerter fokuserte vi på å ikke gjøre det. Jeg kommer på ingen måte med en oppskrift som fungerer på alle babyer, bare undrer på hvorfor man ikke får mer info om dette, og tenker tilbake at det er godt mulig min første permisjon kunne vært noe enklere (noe som også hadde garnet baby) hvis vi hadde tenkt litt sånn den gangen og.

TS.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har tre barn, og brukt sunn fornuft hele tiden. Det er jo ikke vanskelig å tenke seg til at dersom du lærer barnet å sovne mens du bærer så vil den jo bæres når den skal sovne. Tenk litt selv, ikke belag deg på at andre har ansvar for å lære deg ting. 

Anonymkode: 866c6...d95

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det neppe er snakk om å vende babyen til noe, men at noen babyer har større behov enn andre for byssing og bæring. Jeg har to som hatt lite behov for "bortskjemming", og en som har hatt et helt annet behov for trygghet og nærhet. Jeg tør påstå at de har fått mer eller mindre samme "grunnpakke".

Anonymkode: a3b46...17b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har tre barn, og brukt sunn fornuft hele tiden. Det er jo ikke vanskelig å tenke seg til at dersom du lærer barnet å sovne mens du bærer så vil den jo bæres når den skal sovne. Tenk litt selv, ikke belag deg på at andre har ansvar for å lære deg ting. 

Anonymkode: 866c6...d95

Tenk litt selv, ikke belag deg på at andre har ansvar for å lære deg ting, skriver vedkommende som prøver å belære andre å ikke bysse men å bruke sunn fornuft. 

men nei, det du sier stemmer ikke. Det er babyen selv som avgjør om den vil bæres eller ligge i fred. Du har tydeligvis hatt tre barn som trives med å sove alene, det betyr ikke at du har hatt sunn fornuft og at alle bør gjøre det samme som deg...

Anonymkode: a165b...62c

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...