Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må man vise for en komité hvilke søkere man ønsker å kalle inn til intervju før man faktisk kaller inn aktuelle søkere til intervju? 

Ringer man referanser til alle som har vært på intervju, også om man ikke anser vedkommende for å være aktuell?

Hvor lang tid etter søknadsfrist kan man ringe å høre hvordan prosessen ligger an om man ikke har hørt noe? 

Anonymkode: cdc6a...4e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ring, de jobber sikkert (sakte) med saken og hvis du ringer blir det oppfattet som «mas». 

De må ikke «vise for en komité» hvilke søkere de ønsker å innkalle til intervju, men de må skrive søkervurdering for de de faktisk har innkalt til tillitsvalgte. Man ringer stort sett referanser selv for de man anser som uaktuelle, for å notere ned hva referansen sa i søkervurderingen og vinkle det dithen at det støtter vurderingen om å ikke innstille søkeren til stillingen. Men dersom søkeren er helt klart uaktuell så kan de droppe det. 

Anonymkode: 4359e...d55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ikke ring, de jobber sikkert (sakte) med saken og hvis du ringer blir det oppfattet som «mas». 

De må ikke «vise for en komité» hvilke søkere de ønsker å innkalle til intervju, men de må skrive søkervurdering for de de faktisk har innkalt til tillitsvalgte. Man ringer stort sett referanser selv for de man anser som uaktuelle, for å notere ned hva referansen sa i søkervurderingen og vinkle det dithen at det støtter vurderingen om å ikke innstille søkeren til stillingen. Men dersom søkeren er helt klart uaktuell så kan de droppe det. 

Anonymkode: 4359e...d55

Så tillitsvalgte må godkjenne søkevurdering før de kan kalle inn til intervju?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tillitsvalgtes jobb er først og fremst å komme med sine kandidater fra de som har søkt stilingen, de har egentlig veldig lite å si når det gjelder hvem som skal ansettes, bare at det går riktig for seg i forhold til regler for ansettelser. Men det er likevel svært dumt av ledelsen å ikke lytte til tillitsvalgte da de er ansattes representanter og skal sørge for å finne riktig person i forhold til kvalifikasjoner, men ikke minst om han/hun passer inn i arbeidsmiljøet. Tillitsvalgte sitter her på nøkkelkompetanse da de har bedre kontakt med folket på "gulvet" enn ledelsen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knoot skrev (6 minutter siden):

Tillitsvalgtes jobb er først og fremst å komme med sine kandidater fra de som har søkt stilingen, de har egentlig veldig lite å si når det gjelder hvem som skal ansettes, bare at det går riktig for seg i forhold til regler for ansettelser. Men det er likevel svært dumt av ledelsen å ikke lytte til tillitsvalgte da de er ansattes representanter og skal sørge for å finne riktig person i forhold til kvalifikasjoner, men ikke minst om han/hun passer inn i arbeidsmiljøet. Tillitsvalgte sitter her på nøkkelkompetanse da de har bedre kontakt med folket på "gulvet" enn ledelsen. 

Så da er det egentlig raskt gjort for kommunen å kalle inn til intervju? Fristen var på torsdag, men jeg har enda ikke hørt noe. Kan jeg bare glemme det Da? Jeg har så lyst på jobben så det er dritt. Har mer utdanning enn de krever og...

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så da er det egentlig raskt gjort for kommunen å kalle inn til intervju? Fristen var på torsdag, men jeg har enda ikke hørt noe. Kan jeg bare glemme det Da? Jeg har så lyst på jobben så det er dritt. Har mer utdanning enn de krever og...

Jeg ville nok ihvertfall ventet til torsdag/fredag med å sende en rolig mail til arbeidsgiver om hvor langt de er i prosessen. Husk at det i realiteten bare har gått 3 arbeidsdager. Hvis det er mange søkere så kan det ta tid før de "siler" ut de riktig kandidatene de skal kalle inn til intervju. 

Endret av Knoot
  • Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvor lang tid det tar er helt avhengig av når de har tid til å se på søkerlista og søknadene. Husk at ledere i kommunal sektor har ganske mye annet å gjøre enn å sitte og vente på at søkerlista skal bli ferdig. Å bli utålmodig allerede i dag har veldig lite for seg. Vent i alle fall til det har gått en uke over søknadsfrist.

Hvem som bestemmer hvem som skal innkalles varierer fra sted til sted. Noen steder er det flere sammen, mens andre steder er det leder som velger ut og mellomledere og tillitsvalgte bare sier seg enig eller uenig; eventuelt foreslår noen andre fra søkerlista. De tillitsvalgtes oppgaver ved tilsetting er å se at søkernes rettigheter ivaretas; ikke bare medlemmer av sin egen fagforening. 

Siden det er flere som skal se på søknadene vil det ofte ta mer enn to-tre dager. Særlig hvis det er mange søkere. 

Du spør om referanser kontaktes for alle som har vært til intervju. Til det er svaret nei. De kontakter ikke referanser til kandidater som av ulike grunner som avdekkes på intervjuet åpenbart ikke kommer til å innstilles. 

Endret av Ullvott
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Må man vise for en komité hvilke søkere man ønsker å kalle inn til intervju før man faktisk kaller inn aktuelle søkere til intervju? 

Ringer man referanser til alle som har vært på intervju, også om man ikke anser vedkommende for å være aktuell?

Hvor lang tid etter søknadsfrist kan man ringe å høre hvordan prosessen ligger an om man ikke har hørt noe? 

Tillitsvalgte plukker ut sine kandidater, ja.

Nei, ringer kun de som innstilles (typisk 1-3 plass). 

Anonymkode: 23ddc...35e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du skal ikke se bort ifra at de har unnlatt å innkalle deg, nettopp fordi du er kvalifisert, og fordi de egentlig har en vikar eller en annen person som de vil gi stilingen til. (Hvis de kaller deg inn, så klarer de ikke å argumentere mot at du skal få stillingen..)

Anonymkode: 17b82...5d9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skal ikke se bort ifra at de har unnlatt å innkalle deg, nettopp fordi du er kvalifisert, og fordi de egentlig har en vikar eller en annen person som de vil gi stilingen til. (Hvis de kaller deg inn, så klarer de ikke å argumentere mot at du skal få stillingen..)

Anonymkode: 17b82...5d9

Joda, det er bl.a. der teksten "personlig egnethet blir tillagt vekt" fra utlysningsteksten kommer inn i bildet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (11 minutter siden):

Joda, det er bl.a. der teksten "personlig egnethet blir tillagt vekt" fra utlysningsteksten kommer inn i bildet. 

Hva mener du? At de kaller meg inn, har en de kjenner i kikkerten og dermed sier at de vektlegger personlig egnethet? Dette er en stilling som styrer i bhg, og det er jo da virksomhetsleder som er arbeidsgiver. Tror ikke de favoriserer slik? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du? At de kaller meg inn, har en de kjenner i kikkerten og dermed sier at de vektlegger personlig egnethet? Dette er en stilling som styrer i bhg, og det er jo da virksomhetsleder som er arbeidsgiver. Tror ikke de favoriserer slik? 

Vær du sikker det finnes mye favorisering og nepotisme i ansettelser i det offentlige. At det fremstår at de setter kvalifikasjoner først er jo bare for å ha regelverket på plass. Med mindre du ber om innsyn i søkerlisten etter at ansettelsesprosessen er ferdig (forutsatt at du ikke får den) og det viser seg at den ansatte ikke er like kvalifisert som deg, så kan de velge hvem de vil ha. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knoot skrev (13 minutter siden):

Vær du sikker det finnes mye favorisering og nepotisme i ansettelser i det offentlige. At det fremstår at de setter kvalifikasjoner først er jo bare for å ha regelverket på plass. Med mindre du ber om innsyn i søkerlisten etter at ansettelsesprosessen er ferdig (forutsatt at du ikke får den) og det viser seg at den ansatte ikke er like kvalifisert som deg, så kan de velge hvem de vil ha. 

Så da er det nesten ikke vits å søke jobb i det offentlige eller? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så da er det nesten ikke vits å søke jobb i det offentlige eller? 

Klart det er vits, men ikke bli overrasket om det finnes ansettelser som kanskje ikke er helt etter boken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Knoot skrev (11 minutter siden):

Klart det er vits, men ikke bli overrasket om det finnes ansettelser som kanskje ikke er helt etter boken. 

Hørtes bare ut som om det var mer regelen enn unntaket. Skjønner forøvrig ikke at de tør

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hørtes bare ut som om det var mer regelen enn unntaket. Skjønner forøvrig ikke at de tør

Beklager hvis jeg fikk det til å fremstå som at det er regel enn unntaket, men det foregår en god del av det i Norge. De tør fordi det er ingen som orker å ta kampen for å motbevise ansettelser. Man vil ikke fremstå som en dårlig taper, og hva hvis du vinner? Som ansatt i en kommunal etat har du sjefer ovenfor deg, de samme som har drevet frem ansettelsen, så samarbeidsklimaet vil ikke få en god start uansett. 

Skrevet

Jeg er plasstillitsvalgt i en middels stor kommune. Her er prosedyren mye enklere enn det som beskrives lenger oppe her. Etter at søknadsfristen er gått ut får jeg tilsendt søkelista og søknadene til de som har søkt. Så går jeg igjennom søknadene, det samme gjør avdelingsleder.Ofte har vi også med en tredje person som gjør det samme. Så møtes vi og snakker sammen om hvem vi skal invitere på intervju. Dette går som regel fort. Hele denne delen av prosessen tar som regel bare 2-3dager, maks en uke. Det er avdelingsleder som ringer referanser til den vi ønsker å tilby jobben og muligens de som innstilles på andre og tredje plass etter intervjuene er gjennomført. Har aldri som tillitsvalgt opplevd å være uenig i hvem avdelingsleder ønsker å ansette og som regel har vi en diskusjon sammen før den endelige avgjørelsen blir tatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i en stor kommune. Der hadde ikke tillitsvalgte noe å si på hvem som ble innkalt til intervju. De deltok på intervjuene for å observere at alle kandidatene ble behandlet på lik linje. Deretter godkjente de som regel innstilling. Til syvende og sist har arbeidsgiver styringsrett på hvem de skal ansette så tillitsvalgte har i grunn ikke mye de skulle sagt. 
i tillegg så er det ulovlig å diskriminere på bakgrunn av fagforeningstilhørighet så tillitsvalgte kan ikke fremme en søker fremfor en annen basert om om de er organisert eller ikke. 

kvalifikasjonsprinsippet står også veldig sterk i kommunenes rekrutteringsprosesser. Men helt hvor flinke de er til å følge denne er jeg litt usikker på. 

Anonymkode: f00af...f46

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
Agatha skrev (1 time siden):

Jeg er plasstillitsvalgt i en middels stor kommune. Her er prosedyren mye enklere enn det som beskrives lenger oppe her. Etter at søknadsfristen er gått ut får jeg tilsendt søkelista og søknadene til de som har søkt. Så går jeg igjennom søknadene, det samme gjør avdelingsleder.Ofte har vi også med en tredje person som gjør det samme. Så møtes vi og snakker sammen om hvem vi skal invitere på intervju. Dette går som regel fort. Hele denne delen av prosessen tar som regel bare 2-3dager, maks en uke. Det er avdelingsleder som ringer referanser til den vi ønsker å tilby jobben og muligens de som innstilles på andre og tredje plass etter intervjuene er gjennomført. Har aldri som tillitsvalgt opplevd å være uenig i hvem avdelingsleder ønsker å ansette og som regel har vi en diskusjon sammen før den endelige avgjørelsen blir tatt. 

Kaller dere inn etter 2-3 dager da? Fristen gikk ut på torsdag natt til fredag. Er alt håp ute da, etter din erfaring? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...