Gå til innhold

Hvorfor er det så få som bruker Splenda?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser i lavkarbooppskrifter at diverse sukrinprodukter, stevia og tagatesse/tagasøtt går igjen, men hvorfor er det så få som bruker Splenda? Jeg er ganske ny i lavkarbogamet, og av alle gruppene jeg er med i så er det kun en gruppe som bruker Splenda. De er også endel eldre enn de i de andre gruppene som foretrekker førstnevnte søtningsmidler, uten at det selvfølgelig nødvendigvis har noe å si.

Hva er grunnen egentlig? Hva burde jeg velge? Er Splenda dårlig for deg?

Anonymkode: 0b80c...cff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Splenda er veldig utbredt i USA, men ikke et produkt Norge har fokusert særlig på og dermed vanskeligere å vite om og få tak i. I Norge markedsføres hovedsakelig sukrin og for noen få år siden kom stevia pga den globale «naturlig søtning» trenden. Stevia er derimot ikke like populært fordi den har en grusom ettersmak. Det er irrelevant hva du bruker, gå etter smak. 

Anonymkode: 94674...cdb

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at splenda bare er sukralose. Det er et merke vi sjelden fører i Norge. Sukrin er omtrent det samme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Glemte å si at splenda bare er sukralose. Det er et merke vi sjelden fører i Norge. Sukrin er omtrent det samme. 

Splenda/sukralose og Sukrin er ikke helt det samme. Sukralose er fremstilt av sukker som gjennom en patentert kjemisk prosess får endret sin molekylstruktur ved at tre hydroksylgrupper i sukrose erstattes med klor. Resultatet er et produkt som er 600 ganger søtere enn sukker og som smaker som naturlig sukker uten å tilføre energi.

Sukrin eller Erytritol er en sukkeralkohol (polyol) som forekommer naturlig i noen frukter og fermenterte matvarer. Den har ca. 70% av sukkerets søtsmak, påvirker ikke blodsukkernivået og inneholder 0 kcal per gram Erytritol fremstilles gjennom fermentering av glukose, som oftest druesukker.

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (14 minutter siden):

Splenda/sukralose og Sukrin er ikke helt det samme. Sukralose er fremstilt av sukker som gjennom en patentert kjemisk prosess får endret sin molekylstruktur ved at tre hydroksylgrupper i sukrose erstattes med klor. Resultatet er et produkt som er 600 ganger søtere enn sukker og som smaker som naturlig sukker uten å tilføre energi.

Sukrin eller Erytritol er en sukkeralkohol (polyol) som forekommer naturlig i noen frukter og fermenterte matvarer. Den har ca. 70% av sukkerets søtsmak, påvirker ikke blodsukkernivået og inneholder 0 kcal per gram Erytritol fremstilles gjennom fermentering av glukose, som oftest druesukker.

Jeg sa aldri at det er nøyaktig det samme, men for ts så vil de små forskjellene ikke gjøre noen forskjell. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sett så mange sukralose-produkter tilgjengelig i Norge. Har nylig kjøpt meg noen søtningsdråper med smakstilsetning fra tights.no/proteinfabrikken.no som jeg har i kaffe eller kesam. Disse er laget av sukralose. Veldig god smak. 

Anonymkode: d2cbe...b67

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det var vanlig rundt 2000, og det er visst ikke noe bedre/verre enn andre kunstige søtninger. Så kom det andre typer og merker i handelen etterhvert. 

Skrevet

Fordi all kunstig søtning smaker dritt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...