Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kun vært gravid 2 ganger i mitt liv, begge planlagt og den ene av de pågår nå. Blir litt på tuppa av familiemedlemmer som nevner SA i tide og utide, og kjenner etter på hvert eneste stikk i magen (som sikkert er livmor som strekker seg bare), lar meg lure av at det er blodig på papiret når jeg har tisset om morgenen, når det egentlig bare er litt gulere enn vanlig dagtid-tiss. Jeg har jo vært igjennom dette for 3 år siden, men kan ikke huske jeg var så nervøs da. Kan noen roe meg ned og forklare at disse stikkene er helt normale? Skal til JM imorgen, men føler jeg må skrive fra meg litt her, siden jeg tar meg selv i å sitte og kaldsvette og skjelve på do fordi jeg var fargeblind ett øyeblikk og trodde jeg så blod. Jeg kan ikke fortsette å være så stressa i 7 uker til! Ser tidlig ultralyd koster 800, det blir kanskje litt i overkant hysterisk og råflott å sjekke for hjerteslag i uke 6 og om fosteret er normalt i uke 11 igjen for 1600 kr?

Anonymkode: 5a085...c39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det som gjør deg trygg :) Ingenting er råflott. Med første var jeg veldig nervøs da jeg nettopp hadde mistet i MA, så jeg dro på UL i uke 7 og 12 :) 

Men ikke dra i uke 6 for å sjekke hjertelyd, det er litt tidlig og du blir bare mer stressa om de ikke finner noe :) Vent til ihvertfall uke 7! 

Anonymkode: 13388...1a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med i et forskningsprosjekt under min første graviditet, og gikk da til ultralyd i uke 7 og 10. Oppdaget dessverre MA i uke 10. Jeg er gravid på nytt og fikk se bankende hjerte da jeg var 7+6. Skal på ultralyd igjen i morgen når jeg er 10+6. Håper på gode nyheter igjen. Skal på privat ultralyd når jeg er 12+0 for at mannen også skal få se. 

Anonymkode: 77bde...a62

Skrevet

Jeg er 7+0 i dag og hadde min første time hos JM i går. Jeg hadde ganske sterke smerter i helgen, trodde jeg skulle kaste opp på natta fordi det gjorde så vondt. I tillegg har jeg generelt mye menslignende smerter og stikninger nederst i magen. JM beroliget meg veldig, men tilbød meg også henvisning til offentlig gyn for en sikkerhetssjekk og jeg har fått time allerede på torsdag 😊 Snakk med JM i morgen så får du sikkert en henvisning og da er det gratis 😊 Men husk at det er utrolig mange som opplever både smerter og stikninger så tidlig i graviditeten! Jeg ville også sagt tydelig ifra til de som til stadighet snakker om SA, at du vet det er sjanse, men at du allerede engster deg nok uten at andre skal pirke borti dette. Om de må snakke om dette, så kan de gjøre det når ikke du er til stede :klem: Gratulerer med graviditeten, kos deg med den og masse lykke til hos JM i morgen!

Skrevet

Så teit av dei å snakke om SA til ei gravid dame! Eg har også ei veninne som dreiv på sånn, garantert utan å tenkje over kor unødvendig. For eg tippar dei fleste gravide er redde nok for det frå før av.

Eg var på tidleg ultralyd 8+0, fordi eg hadde hatt 2 SA tidlegare(hadde og bestilt tidleg ultralyd på dei to, men rakk aldri å gå på dei). Det trygga meg veldig å sjå hjartet til babyen min, så det var verdt kvar ei krone! Gjer det som gjer deg tryggare, ts ❤

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor deler du med familiemedlemmer i uke 5, om du ikke ønsker slike kommentarer? Sjansen for abort er jo 25 %, så rimelig stor. Derfor de fleste ikke nevner graviditet så tidlig. 

Anonymkode: 089aa...313

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere ❤️ til du siste, kanskje fordi vi kjenner hverandre på godt og vondt, og synes det er bedre at de vet om en graviditet på forhånd og at jeg er nervøs for tiden pga mulig SA, det hadde jeg jo fortalt dem at hadde skjedd uansett. Siden det faller meg naturlig. Vedkommende har mistet selv, så er bombe sikker på at det skjer igjen, og det sa hun ved forrige svangerskap også. Synes det er mer spesielt å dele det så ofte, enn en tidlig graviditet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor deler du med familiemedlemmer i uke 5, om du ikke ønsker slike kommentarer? Sjansen for abort er jo 25 %, så rimelig stor. Derfor de fleste ikke nevner graviditet så tidlig. 

Det er da opp til hver enkelt når de ønsker å dele denne gleden med de som står dem nær. Mange som føler for å dele tidlig, men det betyr da ikke at man ønsker en konstant påminnelse om det ikke er sikkert det går veien. Du ville vel ikke snakket på en sånn nedsettende og negativ måte til noen som stod deg nær om du fikk vite på et tidlig stadium at de er gravide?

Dessuten så er sannsynligheten for SA ved uke 5 på 19% og ikke 25... Den sannsynligheten synker for hver eneste dag som går. https://datayze.com/miscarriage-chart

Anonymkode: b3d8e...87c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man deler viktige ting i livet dem som står nærmest? Både gleder og sorger 

Anonymkode: 52e30...95b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok i uke 7 for å sjekke at fosteret lå på riktig sted (pga. tok medisiner for å bli gravid). Synes det var beroligende å se at det var hjertelyd.

Anonymkode: c4c86...a8d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok 6+6 og fikk se et hjerte slå. Legen sa at det kun va 5% risiko for at noe kunne gå galt når hjertet har begynt å slå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok en ultralyd I uke 7 og en i uke 12. Jeg vil anbefale deg å vente til uke 12, for da har jordmor mulighet til å se hvis det eventuelt er en sjanse for at babyen har downs syndrom, dette kan ikke sees på ordinære ultralyden 

Anonymkode: 2ba0f...a3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har kun vært gravid 2 ganger i mitt liv, begge planlagt og den ene av de pågår nå. Blir litt på tuppa av familiemedlemmer som nevner SA i tide og utide, og kjenner etter på hvert eneste stikk i magen (som sikkert er livmor som strekker seg bare), lar meg lure av at det er blodig på papiret når jeg har tisset om morgenen, når det egentlig bare er litt gulere enn vanlig dagtid-tiss. Jeg har jo vært igjennom dette for 3 år siden, men kan ikke huske jeg var så nervøs da. Kan noen roe meg ned og forklare at disse stikkene er helt normale? Skal til JM imorgen, men føler jeg må skrive fra meg litt her, siden jeg tar meg selv i å sitte og kaldsvette og skjelve på do fordi jeg var fargeblind ett øyeblikk og trodde jeg så blod. Jeg kan ikke fortsette å være så stressa i 7 uker til! Ser tidlig ultralyd koster 800, det blir kanskje litt i overkant hysterisk og råflott å sjekke for hjerteslag i uke 6 og om fosteret er normalt i uke 11 igjen for 1600 kr?

Det er vel verdt hver eneste krone, drt vil gi deg sjelero og da vil du ha det bra som igjen gjør at babyen din har det bra❤

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er da opp til hver enkelt når de ønsker å dele denne gleden med de som står dem nær. Mange som føler for å dele tidlig, men det betyr da ikke at man ønsker en konstant påminnelse om det ikke er sikkert det går veien. Du ville vel ikke snakket på en sånn nedsettende og negativ måte til noen som stod deg nær om du fikk vite på et tidlig stadium at de er gravide?

Dessuten så er sannsynligheten for SA ved uke 5 på 19% og ikke 25... Den sannsynligheten synker for hver eneste dag som går. https://datayze.com/miscarriage-chart

Anonymkode: b3d8e...87c

Takk til deg for fint og oppklarende svar, pluss dere andre for fine ord. Vi har prøvd en stund, så kjenner meg ekstra nervøs nå. 83,5% sjanse for at det går greit ifølge det skjemaet der, men det hadde gitt meg ordentlig sjelero å høre hjertet så jeg kunne slappe 95% av.. vi har jo råd, det er ikke det det står på, men vet ikke om man blir sett rart på av å fly inn og ut av ultralyd så tidlig. Har jo aldri mistet, så har jo ingen reell grunn for å være redd bortsett fra denne 12ukersgrensen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk til deg for fint og oppklarende svar, pluss dere andre for fine ord. Vi har prøvd en stund, så kjenner meg ekstra nervøs nå. 83,5% sjanse for at det går greit ifølge det skjemaet der, men det hadde gitt meg ordentlig sjelero å høre hjertet så jeg kunne slappe 95% av.. vi har jo råd, det er ikke det det står på, men vet ikke om man blir sett rart på av å fly inn og ut av ultralyd så tidlig. Har jo aldri mistet, så har jo ingen reell grunn for å være redd bortsett fra denne 12ukersgrensen.

Dei reagera garantert ikkje på det. Mange gjer dette, då det betyr så uendeleg mykje. Ultralydlegen min sa han hadde gjort dette fleire tusen gongar, så vi er ikkje aleine om å ville trygge oss 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg tok en ultralyd I uke 7 og en i uke 12. Jeg vil anbefale deg å vente til uke 12, for da har jordmor mulighet til å se hvis det eventuelt er en sjanse for at babyen har downs syndrom, dette kan ikke sees på ordinære ultralyden 

Anonymkode: 2ba0f...a3c

Ja jeg har tenkt det samme. Men tenker det er godt å vite uansett, tidligst mulig, om det faktisk er liv der inne... Får høre hva mannen synes, han tenker litt roligere om dette, men tar jo så klart hensyn til hva som roer meg mest med, for han vil ikke jeg skal stresse.

AnonymBruker
Skrevet
RockyRose skrev (1 minutt siden):

Dei reagera garantert ikkje på det. Mange gjer dette, då det betyr så uendeleg mykje. Ultralydlegen min sa han hadde gjort dette fleire tusen gongar, så vi er ikkje aleine om å ville trygge oss 😊

Ok det er greit å vite 🙂 fikk mail av jordmor at det var lurest å vente til litt uti uke 6 så vi var sikre på å få rett svar. Tror jeg føler mest for det altså, i går trodde jeg jo jeg kom til å spontanabortere fordi strikken i buksa strammet på livmorområdet og det reiv og reiv lenge... Da jeg skiftet til noe slakkere sluttet det å gjøre vondt, så jeg er litt der, psykisk 😕

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok det er greit å vite 🙂 fikk mail av jordmor at det var lurest å vente til litt uti uke 6 så vi var sikre på å få rett svar. Tror jeg føler mest for det altså, i går trodde jeg jo jeg kom til å spontanabortere fordi strikken i buksa strammet på livmorområdet og det reiv og reiv lenge... Da jeg skiftet til noe slakkere sluttet det å gjøre vondt, så jeg er litt der, psykisk 😕

Forstår deg godt! Eg var overbevist om at ubehaget som kom av at livmora vaks, eigentleg var teikn på SA. Eg sjekka etter blod kvar gong eg var på toalettet, og gjekk på do fleire gongar på natta fordi "no missar eg". Eg googla statistikk, symptom på SA og alt som var.. At mannen min ikkje vart gal forstår eg ikkje 🙈 heldigvis gjekk det bra, og eg sit med guten min på 3mnd no 💙 Masse lukke til, det går nok heilt fint! ❤

AnonymBruker
Skrevet
RockyRose skrev (7 minutter siden):

Forstår deg godt! Eg var overbevist om at ubehaget som kom av at livmora vaks, eigentleg var teikn på SA. Eg sjekka etter blod kvar gong eg var på toalettet, og gjekk på do fleire gongar på natta fordi "no missar eg". Eg googla statistikk, symptom på SA og alt som var.. At mannen min ikkje vart gal forstår eg ikkje 🙈 heldigvis gjekk det bra, og eg sit med guten min på 3mnd no 💙 Masse lukke til, det går nok heilt fint! ❤

Så godt å høre ja ❤️ ja det er rart mennene ikke ringer galehuset! Men det er jo så lett å gå og kjenne på symptomer når det er så etterlengtet, spesielt når man ikke vet hvordan en SA kjennes ut, tror man jo at alt er begynnelsen på det 😑

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok i uke 7 for å sjekke at fosteret lå på riktig sted (pga. tok medisiner for å bli gravid). Synes det var beroligende å se at det var hjertelyd.

Anonymkode: c4c86...a8d

Kan jeg spørre hvilke medisiner? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...