AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 Hei jeg har ingen kontakt med min far og jeg lurer på vil jeg ha rett på arv eller ikke? Hvem vil da I såfall kontakte meg? Hva om han har flere barn? Om jeg fjerner etternavnet hans vil jeg fortsatt ha rett på arv? Han har ingenting med meg og gjøre har null kontakt. Anonymkode: 5c159...4ec
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #2 Skrevet 1. juni 2021 Det enkleste først, nei, etternavnet har ingen betydning, hva tror du i så fall skjer i de svært mange tilfellene hvor mor og far har forskjellig etternavn? At barnet bare arver det ene? Og hvis man gifter seg og tar partners navn så har man ikke arverett til foreldrene lenger? Grad av kontakt har heller ingen juridisk betydning (hvorfor skulle det det?) Helt praktisk er det slik at noen menn gjør barn de ikke har kontakt med arveløse ved å overføre alle sine verdier til andre mens de fremdeles er i live. For eksempel til ny kone. Hvis det er noe å arve og du er registrert som barnet hans i folkeregisteret tror jeg du blir kontaktet av den som foretar skiftet. Her er jeg usikker. Anonymkode: 88135...857 1
Million Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 (endret) Står det registrert i off. registere at du er hans barn? Ta en telefon til folkeregisteret og spør. Hvis moren din oppga far ukjent i sin tid, men fortalte deg hvem han var, så er det ikke registrert noe sted at han er din far. Dette bør du sjekke. Og som nevnt ovenfor; etternavn har ingenting å si for arv, men du kan være lettere å finne og identifisere om du har samme etternavn som faren din, kanskje. Du har uansett krav på arv så lenge du er barnet hans. Det har heller ingenting å si for arverettighetene at man aldri har hatt kontakt med sin mor eller far. Det spiller ingen rolle om man som forelder og barn aldri har truffet hverandre en gang. Arv er arv. Men som også ble nevnt over; dersom han (faren din) vet om din eksistens og vil prøve og lure unna så du ikke får arv, så kan han velge å skjenke de andre barna sine forskudd på arv og evt overføre midler og eiendom til sin kone eller samboer, mens han lever. Det er selvfølgelig fullt lovlig å gi bort pengene sine om man har lyst, mens man lever. Da blir det mindre eller kanskje ingenting igjen i boet, og dermed på papiret ingenting eller lite for deg å arve. Det eneste som gjør at du ikke får arv etter din biologiske far, er hvis du er blitt adoptert av en annen mann, som da har tatt rollen juridisk som din far. PS! Er du sikker på at han har noe å arve? Husk at hvis man sier ja takk til arven, så arver man det som avdøde måtte ha av gjeld også, i tillegg til eventuelle penger. Veldig kjipt om man har sagt ja takk til arven, og så viser det seg at det kun var gjeld å arve. Har man da først sagt ja til arven, så må man betale...! Endret 1. juni 2021 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 Million skrev (5 timer siden): Står det registrert i off. registere at du er hans barn? Ta en telefon til folkeregisteret og spør. Hvis moren din oppga far ukjent i sin tid, men fortalte deg hvem han var, så er det ikke registrert noe sted at han er din far. Dette bør du sjekke. Eller enda enklere; logge seg inn på Helsenorge og se hvem som står oppført som foreldre der. Anonymkode: e5aa4...624 4
Rotemor Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 Navn har ingenting med dette å gjøre. Du beholder «barna» dine selv om de gifter seg.
Million Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Eller enda enklere; logge seg inn på Helsenorge og se hvem som står oppført som foreldre der. Anonymkode: e5aa4...624 Ja, det alternativet gir jo svar her og nå! 👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå