GiNico Skrevet 1. juni 2021 #1 Skrevet 1. juni 2021 Jeg har lest at det er utrygt å sove på ryggen mens man er gravid, pga fosteret kan få mindre oksygen. Legen min sa at han har aldri hørt om det så han sa jeg kan sove på ryggen ogsa, men hver gang jeg søke den på net alle sier man kan ikke sove sånt... Hva tenker dere/ har legen deres sagt noe om det? Takk
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #2 Skrevet 1. juni 2021 Jeg har også lest at man ikke skal sove på ryggen, fra uke 28. Har ikke snakket med noen om det, men kommer til å prøve å unngå det når jeg kommer så langt. For sikkerhets skyld! 😊 Anonymkode: 68f5b...859
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #3 Skrevet 1. juni 2021 Noen får vena cava-syndrom slik at de blir dårlige av å sove på ryggen. Er det fastlegen forresten? De har ikke nødvendigvis så veldig peiling på graviditet 🤷♀️ Anonymkode: 7bfd7...292 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #4 Skrevet 1. juni 2021 Som over sier så handler det om at stor livmor i tredje trimester kan legge trykk på vena cava (stor blodåre), altså kan hemme blodtilførsel noe. Merk kan, det er ikke stor risiko, men de har vel funnet at det er signifikant nok til at man i flere land fraråder gravide å legge seg på rygg for å sove https://www.nrk.no/viten/anbefaler-gravide-a-sove-pa-siden-for-a-unnga-dodfodsel-1.14509711 Anonymkode: ba8d3...3f7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #5 Skrevet 1. juni 2021 De aller fleste Fastleger har virkelig ikke peil på svangerskap. 🥴 fastlegen min gjorde så mye rart og ga så mange rare råd. Han sa også at hodet var festet i uke 28. Så dro jeg til jordmor for første gang på kontroll i uke 36, der fant hun ut at fastlegen ikke hadde rekvirert alle blodprøvene jeg skulle ha tatt, hodet var ikke festet - barnet lå i seteleie! Osv... Anonymkode: cd2ec...50d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #6 Skrevet 1. juni 2021 Både kommunal jordmor og jordmor på sykehuset har nevnt dette/spurt om jeg blir uvel av å ligge på ryggen. Mange fastleger vet som nevnt over lite om graviditet. Anonymkode: 2cf7b...38c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #7 Skrevet 1. juni 2021 Det er først når du føler ubehag når du ligger på ryggen at det kan være et potensielt problem med lite oksygen til fosteret. Men da vil du selv også føle at du sliter med å puste og vil da naturlig unngå å ligge på rygg. Så før du merker ubehag er det null problem å ligge på ryggen. Anonymkode: 9e9c6...4b1 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #8 Skrevet 1. juni 2021 Har merket at armer og bein fort sovner om jeg ligger på ryggen. Så jeg prøver å ligge på siden. Anbefalingen er vel å sove på siden fra uke 28, men man bør lytte til kroppen 🙂 Anonymkode: 677aa...0a6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 Det anbefales forøvrig å ligge så mye som mulig på siden, for at barnet skal legge seg optimalt i bekkenet Anonymkode: 552e7...cc0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #10 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er først når du føler ubehag når du ligger på ryggen at det kan være et potensielt problem med lite oksygen til fosteret. Men da vil du selv også føle at du sliter med å puste og vil da naturlig unngå å ligge på rygg. Så før du merker ubehag er det null problem å ligge på ryggen. Anonymkode: 9e9c6...4b1 Dette! er litt gammeldags at man ikke skulle ligge på ryggen, nå skal man sove slik man ønsker så fremt det er behagelig. Anonymkode: 4f42e...320 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #11 Skrevet 1. juni 2021 Det sies at etter uke 28 burde man sove på enten høyre eller venstre side, men helst venstre side pga hovedpulsåren osv. Personlig har jeg sover på siden jeg oppdaget at jeg var gravid Anonymkode: ac809...a89
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #12 Skrevet 2. juni 2021 Jeg sov på ryggen (og siden) hele svangerskapet og det gikk helt fint. Visste dog ikke om at man ikke burde sovet på ryggen.. om det var så farlig, burde vi ikke blitt bedre opplyst om det? På helsestasjonen? Anonymkode: e3cd3...0da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå