Gå til innhold

Pølsene var ikke varmebehandlet nok - redd listeria

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

på søndag spiste vi pølser på primus på skogstur. Vi stekte de en stund i pannen men brukte nok for svak varme. De var lunkne inni, men ikke varme nok. Leser nå at de bør stekes på minst 70 grader i flere minutter... 😭 det var de definitivt IKKE gjort. 

Jeg har angst for å kaste opp og har vært livredd for å bli syk nå i nesten to døgn, men etter åha lest om hva som er farlig med ubehandlet kjøtt for gravide forstår jeg nå at det er jo listeriabakterien som kan skape trøbbel, og den har sjelden(aldri?) oppkast som symptom. 

men etter å ha lest om listeria er jeg jo ikke akkurat roligere... snarere tvert om. dødfødsel. Spontanabort. Hjernehinnebetennelse... 

Jeg har fulgt retningslinjene for gravide siden jeg fant ut av graviditeten (er nå 23 uker på vei), så vet at risikoen er liten for smitte sett totalt gjennom hele svangerskapet, men etter å ha spist de lunkne pølsene i helgen er jeg nå skikkelig redd :( 

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men føler meg såå dum som spiste uvarmebehandlete pølser... 

Hva er risikoen for å bli syk når man har spist utilstrikkelig varmebehandlet kjøtt? 
Kan man få oppkast/diare av dette? 

forstår at hvis jeg får feber og/eller influenseliknende symptomer skal jeg oppsøke lege (heldigvis med korona hadde jeg nok gjort det uansett nå, men hadde aldri falt meg inn og oppsøke lege for lette influensesymptomer tidligere). 
men det er mulighet å smitte fosteret uten symptomer hos mor?! 

uff, nei jeg er bare så redd nå :( 

Anonymkode: a8708...505

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Liten risiko, pølsene du spiste var nok trygge. Det er tross alt ikke ofte du hører om at folk blir syke med listeria :)

Anonymkode: 72b4c...cb8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Huff, kjenner meg igjen i slike bekymringer. Heldigvis går det som regel bra! :) Det er jo veldig sjeldent det går galt, alle disse spiserådene er jo for å være føre var.  Ta en prat med jordmor for å bli beroliget?

Anonymkode: 469cd...c3d

AnonymBruker
Skrevet

Risikoen er forsvinnende liten, var vel som å krasje i bil

Anonymkode: 5529d...d3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg er litt roligere nå enn da jeg våknet i natt. Hvis uroligheten blusser opp igjen tar jeg kontakt med jordmor ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om. Hadde cravings på rå kyllingpølser i graviditeten og spist pakkevisav dem😂🤷🏻‍♀️

men er ikke pølser varmebehandlet når de lages? Eller er det bare keg som har misforstått? Måtte lese litt rundt på nett nå når jeg leste denne tråden, og da ser det ut som så lenge det er varmebehandlet én gang (altså under produksjonen for pølser) så er det greit med tanke på feks listeria? 

Anonymkode: 7fa08...73a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det pleier å komme i media dersom det er listeria i mat i butikken, I tillegg til at produktet blir trekt tilbake. Altså virker det som om det er et mål at ikke skal forekomme i Norge. Jeg tror ingen går gjennom en graviditet uten noen sånne uhell, og mange spiser nok lunkne/kalde pølser uten å tenke over det. Likevel er normalen at det blir født friske barn i Norge 😊 babyen din er heldig som har en mamma som passer så godt på, jeg er null bekymret for at noe skal skje pga dette 😀

Anonymkode: f4c1b...feb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! 

på søndag spiste vi pølser på primus på skogstur. Vi stekte de en stund i pannen men brukte nok for svak varme. De var lunkne inni, men ikke varme nok. Leser nå at de bør stekes på minst 70 grader i flere minutter... 😭 det var de definitivt IKKE gjort. 

Jeg har angst for å kaste opp og har vært livredd for å bli syk nå i nesten to døgn, men etter åha lest om hva som er farlig med ubehandlet kjøtt for gravide forstår jeg nå at det er jo listeriabakterien som kan skape trøbbel, og den har sjelden(aldri?) oppkast som symptom. 

men etter å ha lest om listeria er jeg jo ikke akkurat roligere... snarere tvert om. dødfødsel. Spontanabort. Hjernehinnebetennelse... 

Jeg har fulgt retningslinjene for gravide siden jeg fant ut av graviditeten (er nå 23 uker på vei), så vet at risikoen er liten for smitte sett totalt gjennom hele svangerskapet, men etter å ha spist de lunkne pølsene i helgen er jeg nå skikkelig redd :( 

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men føler meg såå dum som spiste uvarmebehandlete pølser... 

Hva er risikoen for å bli syk når man har spist utilstrikkelig varmebehandlet kjøtt? 
Kan man få oppkast/diare av dette? 

forstår at hvis jeg får feber og/eller influenseliknende symptomer skal jeg oppsøke lege (heldigvis med korona hadde jeg nok gjort det uansett nå, men hadde aldri falt meg inn og oppsøke lege for lette influensesymptomer tidligere). 
men det er mulighet å smitte fosteret uten symptomer hos mor?! 

uff, nei jeg er bare så redd nå :( 

Risikoen er veldig liten, så ikke gå rundt å bekymre deg. 

Anonymkode: 7c0b1...15d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt trist over hysterien kvinner går gjennom som gravid, og hvordan den avtar når barnet er kommet til verden. Ikke så nøye når man starter med smaksprøver, kjører på med butikksmoothies, mange vet ikke at honning er farlig, baby bjørn-seler og fremovervendte bilstoler på 2-åringer. Men bleiemerke og dyre ulldresser fra Lille Lam er et must, må ha skikkelige greier til babyen, må vite.....

Anonymkode: b42dd...cbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg blir litt trist over hysterien kvinner går gjennom som gravid, og hvordan den avtar når barnet er kommet til verden. Ikke så nøye når man starter med smaksprøver, kjører på med butikksmoothies, mange vet ikke at honning er farlig, baby bjørn-seler og fremovervendte bilstoler på 2-åringer. Men bleiemerke og dyre ulldresser fra Lille Lam er et must, må ha skikkelige greier til babyen, må vite.....

Anonymkode: b42dd...cbb

Jøsses, hvor kom dette fra...? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det pleier å komme i media dersom det er listeria i mat i butikken, I tillegg til at produktet blir trekt tilbake. Altså virker det som om det er et mål at ikke skal forekomme i Norge. Jeg tror ingen går gjennom en graviditet uten noen sånne uhell, og mange spiser nok lunkne/kalde pølser uten å tenke over det. Likevel er normalen at det blir født friske barn i Norge 😊 babyen din er heldig som har en mamma som passer så godt på, jeg er null bekymret for at noe skal skje pga dette 😀

Anonymkode: f4c1b...feb

Tusen takk! :blomst: 

det var beroligende å lese. Jeg har det som sagt litt bedre nå, og tar kontakt med jordmor hvis jeg lurer på noe. Jeg ble redd for å få meldinger som at jeg var hysterisk, så jeg satte veldig pris på den siste setningen din. Takk!! 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Uff, kjenner godt igjen den redselen fra mine egne svskap, det er vondt å være redd for å skade babyen av noe som kunne vært ungått. Men jeg tror du kan ta det helt med ro, grillpølser er jo varmebehandlet før de pakkes (det er ikke rått kjøtt, liksom), og som noen sier her over, hvis det oppdages listeria under/etter produksjon blir produktet trukket fra butikken. Ellers oppfordres man til å ikke spise kjøttpålegg o.l. som har ligget åpnet lenge, og det samme gjelder vel hvis man har lyst til å spise kalde grillpølser..

Dette har sikkert gått helt fint!

Anonymkode: 4ae29...55c

AnonymBruker
Skrevet

Husk at vi "alltid" har spist kalde pølser fra pakken fra vi var små, og det har jo gått greit.
Man skal jo egentlig ikke, for det er den pittelille risken som ingen har hørt om, men som de må advare om på pakningen sånn for sikkerhetsskyld.

Jeg spiser fortsatt kald pølse mens jeg hiver pølsebiter oppi stekepannen. Selv om jeg vet jeg ikke bør. Jeg blir ikke dårlig i magen engang. Men jeg vet at det kan skje.

Anonymkode: ad4df...991

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette har jeg aldri hørt om. Hadde cravings på rå kyllingpølser i graviditeten og spist pakkevisav dem😂🤷🏻‍♀️

men er ikke pølser varmebehandlet når de lages? Eller er det bare keg som har misforstått? Måtte lese litt rundt på nett nå når jeg leste denne tråden, og da ser det ut som så lenge det er varmebehandlet én gang (altså under produksjonen for pølser) så er det greit med tanke på feks listeria? 

Anonymkode: 7fa08...73a

Jo men varmebehandlet mat kan likevel bli smittet med listeria etter produksjon (for eksempel i produksjonslokalet, eller i kjøleskapet hjemme hvis det ikke er innpakket). Det er større risiko for listeria fra den type mat (pølser, pålegg etc) enn fra spekemat og biff som alltid får mest fokus... 

Sjansen er likevel liten. Som påpekt av andre, det er såpass uvanlig med listeria i mat at det blir en mediesak hver gang det er nye tilfeller. :) Maten det er funnet i trekkes da tilbake. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...