Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venn (Per) av meg  har mistet sine foreldre. Per har ingen livssrvinger, men to halvsøstre. Den ene søstera er født og oppvokst i utlandet. Denne halvsøsteren er ikke registrert i Norske register. Den andre halvsøsteren er født og oppvokst i Norge. Per tror at disse halvsøstrene arver halvparten hver fra ham, om han dør dem.  Jeg mener at hans norske halvsøster kan ta hele arven. Jeg mener at når Tingretten skal finne hans slekninger, finner de jo kun hans norske halvsøster. Mens han mener at «alle» vet at de er søsken, og at hans utenlandske søster har papirer på at de har samme far.  Noen her som kan reglene? 

Anonymkode: b2c8d...137

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør en advokat

Anonymkode: 4146a...a60

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva om han skriver et testamente, så slipper han å anta at det blir riktig...

Anonymkode: d7408...27e

• Liker 11
Skrevet

Lov om arv og dødsboskifte § 89 andre avsnitt: "Ektefelle, samboer, de nærmeste slektningene og testamentsarvinger etter den avdøde plikter å gi opplysninger om det de vet om den avdødes formuesforhold og slektskapsforhold og om andre spørsmål som har betydning for den videre behandlingen av dødsboet, herunder om de kjenner til om den avdøde har opprettet testament." 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-1#KAPITTEL_2-1 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør heller noen med bedre peiling på arverett, i steden for ett tilfeldig debatt-forum på Internett. 

Anonymkode: 7bf74...286

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2021 den 2.19):

Spør en advokat

Anonymkode: 4146a...a60

? Eller sjekk lovverket....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis din venn Per ikke har barn så kan han skrive testament og donere pengene til hvem han vil hvis ikke går de til familien. Det er lurt og ha testament hvis man ikke vil at noen i familien skal få penger etter deg. Når man har barn er det andre regler. Jeg har ikke barn kun en søster etter meg. Jeg har i mitt testamentet at min søster skal arve meg. Men hvis hun dør før meg så skal penger som er etter meg gå til forskjellige organisasjoner. Dette har jeg levert til Tingretten. Vil ikke at noen andre i familien skal få mine penger. Han er ikke pliktig til og gi penger til søsken eller halvsøsken eller andre i familien. 

Anonymkode: cfb44...87c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke riktig. Per kan selvfølgelig testamentere arven til den Norske søsteren, Men søsteren i utlandet har lik rett på arv om det ikke foreligger et testamente. 
Å unndra opplysninger om denne søsteren i en arvesak er ulovlig. Og siden du skriver her så vet sikkert begge søstrene om hverandre.

Anonymkode: 5574c...ee0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er arveloven som gjelder uansett om arvingene er norske eller utenlandske.

For å være på den sikre siden bør Per skrive testamente.

Anonymkode: f906b...3b9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...