Gå til innhold

Pandemiens sparte pensjonsutgifter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje litt morbid. Men noen må gjøre det. Noen må regne på hvor mye de forskjellige landene har spart i pensjonsutgifter på grunn av pandemien. Dette må trekkes fra utgiftene før man kan gjøre opp regning på hva pandemien har kostet.

Anonymkode: 87ae6...d95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke regnet på det, men jeg vil tro at det er helt marginale innsparinger sammenlignet med kostnadene. 

Husk at mange ikke dør, men må ha mer helsehjelp etter korona enn de ellers ville trengt. De samlede utgiftene til gjenlevende eldre kan dermed bli høyere.

Unge personer med lav utdannelse er de som blir hardest rammet når økonomien går dårlig. Dersom det blir mange flere som må leve på overføringer fra det offentlige, og som dermed ikke bidrar til å finansiere velferdstjenestene for eldre, vil det gi veldig store kostnader sammenlignet med en svært begrenset innsparing i pensjoner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ut fra at de som regner på sånt har kunnskap og oversikt nok til å ta med alle variabler i et regnestykke som uansett vil gå kraftig i minus.

Anonymkode: 84532...da9

AnonymBruker
Skrevet

Da må man også regne med økte pensjonsutgifter i de landene der det døde færre enn i et normalår (som i Norge). 

Anonymkode: b72de...654

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...