Gå til innhold

Tips til sunne snacks?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Finnes hele blader, på Meny.

I kalorier er dette like ille som potetgull, og mye av næringsstoffene er borte etter varmebehandlingen. Men mulig du tenker det er sunt fordi man spiser mindre mengder av dette? 

Anonymkode: 23aad...b75

Det er det jo langt i fra!

Anonymkode: f8c41...1ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

I kalorier er dette like ille som potetgull, og mye av næringsstoffene er borte etter varmebehandlingen. Men mulig du tenker det er sunt fordi man spiser mindre mengder av dette? 

Hvordan lager du det da? Frityr? Siden det blir så mange kalorier altså.  Jeg har bare laget det i ovnen og aldri i frityr.

jeg renser og deler og legger i en stor plastpose. Så har jeg oppi en liten ss olje og litt salt/krydder. Dette blander og knar  og masserer godt inn fra utsiden av posen.  Når alt er godt fordelt så legger jeg det ut på to bakeplater og setter i ovnen med varmluft 120 grader til det er sprøtt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Man skal høre mye før øra detter av 😂

Det vanlige er vel at man bruker 1ss olivenolje per pose grønnkål, rister oljen og kålen i en pose med krydder og steker det i stekeovnen i noen minutter.

Hvordan det skulle ha i nærheten av kaloriene til potetgull er en gåte.

Men kanskje du pleier å frityrsteke det eller bruke 1dl olje i stedet for en ss?

ikke meningen å være spydig, men jeg er så lei folk som skal belære andre om næringsinnholder de tydeligvis vet lite om selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hvemsomhelst skrev (1 time siden):

Hvordan lager du det da? Frityr? Siden det blir så mange kalorier altså.  Jeg har bare laget det i ovnen og aldri i frityr.

jeg renser og deler og legger i en stor plastpose. Så har jeg oppi en liten ss olje og litt salt/krydder. Dette blander og knar  og masserer godt inn fra utsiden av posen.  Når alt er godt fordelt så legger jeg det ut på to bakeplater og setter i ovnen med varmluft 120 grader til det er sprøtt og godt.

Galanga skrev (1 time siden):

Man skal høre mye før øra detter av 😂

Det vanlige er vel at man bruker 1ss olivenolje per pose grønnkål, rister oljen og kålen i en pose med krydder og steker det i stekeovnen i noen minutter.

Hvordan det skulle ha i nærheten av kaloriene til potetgull er en gåte.

Men kanskje du pleier å frityrsteke det eller bruke 1dl olje i stedet for en ss?

ikke meningen å være spydig, men jeg er så lei folk som skal belære andre om næringsinnholder de tydeligvis vet lite om selv.

Airfryer.

Og nå forstod jeg plutselig hvorfor mange aldri klarer å gå ned i vekt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Airfryer.

Og nå forstod jeg plutselig hvorfor mange aldri klarer å gå ned i vekt. 

Hva mener du med det? Du forsto hva da med vår metode?  Var det svarene våre som du siterte og tolket som at vi bader kålen i fett?  Vel, det er 90 kalorier i en ss olje (10 gram), hvor noe er på kålen, noe henger på posen og noe ligger på stekebrettet, til en stor bolle med chips. 

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For det første så kommer kaloriene an på om du bruker olje eller ikke. Personlig hiver jeg de i ovnen med litt sitronsaft uten olje. For det andre så er det veldig få næringsstoffer i grønnkål som ikke tåler den varmebehandlingen den får i ovnen (grønnkål trenger heller ikke så lang tid) så det er virkelig ikke en bekymring. 

Hvis du bruker airfryer med olje i så skjønner jeg at det blir usunt, men de fleste lager grønnkålchips i ovnen. 

@Hvemsomhelst grønnkålen i pose er helt perfekt til å ha i ovnen og smaker like godt som bunt. 

Anonymkode: a0c8a...4ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For det første så kommer kaloriene an på om du bruker olje eller ikke. Personlig hiver jeg de i ovnen med litt sitronsaft uten olje. For det andre så er det veldig få næringsstoffer i grønnkål som ikke tåler den varmebehandlingen den får i ovnen (grønnkål trenger heller ikke så lang tid) så det er virkelig ikke en bekymring. 

Hvis du bruker airfryer med olje i så skjønner jeg at det blir usunt, men de fleste lager grønnkålchips i ovnen. 

@Hvemsomhelst grønnkålen i pose er helt perfekt til å ha i ovnen og smaker like godt som bunt. 

Airfryer krever mye mindre oljen enn ovn, om noe i det hele tatt, så vil være mindre kaloririkt. 

Jeg bruker det bare som tilbehør til fisk, så var feil av meg å gå inn i en kaloridiskusjon. Ut over å konstatere det jeg også skriver i mitt første innlegg. Vanen å spise på ting utenom måltidene, uansett hva, er ikke heldig om man ønsker et sunt forhold til mat, da det er å opprettholde en uvane som igjen fører til mer sug etter salt og fett, og behov for å tygge på noe. 

Mulig jeg er veldig frekk her. Men jeg mistenker at veldig mange som ramser opp denne typen "sunn" snack, også sliter med vekten. Og det bør være et tankekors. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Det er jo ikke slik at om man kommenterer i en tråd om snacks, at vi som svarer er slike som sitter og propper ting i munnen til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er en uvane man bør bli kvitt at man alltid må gomle på noe.

Men av og til gjør man det, og da er det ålreit å velge sunne alternativer. At du da svarer helt på jordet mtp næringsinnhold må du bare ta innover deg. Dette var ingen diskusjon om vaner, men om konkrete alternativer, og her dreit du deg ut med å påstå at grønnkålchips var sammenlignbart med potetgull når det gjaldt kalorier.

Endret av Galanga
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Galanga skrev (3 minutter siden):

Helt enig i at det er en uvane man bør bli kvitt at man alltid må gomle på noe.

Men av og til gjør man det, og da er det ålreit å velge sunne alternativer. At du da svarer helt på jordet mtp næringsinnhold må du bare ta innover deg. Dette var ingen diskusjon om vaner, men om konkrete alternativer, og her dreit du deg ut med å påstå at grønnkålchips var sammenlignbart med potetgull når det gjaldt kalorier.

Det kan være sammenlignbart med potetgull, det kommer an på mengden olje, så ser ikke hvordan dette er å drite seg ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hvemsomhelst skrev (11 minutter siden):

Det er jo ikke slik at om man kommenterer i en tråd om snacks, at vi som svarer er slike som sitter og propper ting i munnen til enhver tid.

Ikke alle, men veldig mange. Og selv om det ikke er til enhver tid, er nok veldig mange av de som er på en evig jakt etter "sunn" snacks ikke blant de sunneste i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke alle, men veldig mange. Og selv om det ikke er til enhver tid, er nok veldig mange av de som er på en evig jakt etter "sunn" snacks ikke blant de sunneste i utgangspunktet. 

Spørsmålet fra ts var tips til sunne snacks, altså noe bedre enn sjokolade.   Hvorfor svarer du ikke heller på det i stedet for å kverulere på alt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet fra ts var tips til sunne snacks, altså noe bedre enn sjokolade.   Hvorfor svarer du ikke heller på det i stedet for å kverulere på alt annet?

Mitt tips når noen ytrer ønske om noe sunt, er å ikke sette ordet snacks etterpå. Jeg mener heller ikke grønnkålchips med olje er sunt. Således er det relevant. 

Avsporinger er i mot forumets regler, så slikt holder jeg ikke på med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mitt tips når noen ytrer ønske om noe sunt, er å ikke sette ordet snacks etterpå. Jeg mener heller ikke grønnkålchips med olje er sunt. Således er det relevant. 

Avsporinger er i mot forumets regler, så slikt holder jeg ikke på med. 

Forresten kan det være gunstig å ha på 1ts olivenolje på grønnsaker for å øke opptak av antioksidanter og for å få inn sunt fett for hjernen (og ja, olivenolje tåler 180°C i ovnen uten problem). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan være sammenlignbart med potetgull, det kommer an på mengden olje, så ser ikke hvordan dette er å drite seg ut? 

Det argumentet er jo like god dag mann økseskaft  som å si at jordbær er like usunt som potetgull, det kommer an på mengde fløte du heller over. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Galanga skrev (36 minutter siden):

Det argumentet er jo like god dag mann økseskaft  som å si at jordbær er like usunt som potetgull, det kommer an på mengde fløte du heller over. 

Det er jo sant? Fløte er vanvittig kaloririkt, og med usunt fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo sant? Fløte er vanvittig kaloririkt, og med usunt fett. 

Det er det vel ingen som bestrider? Jeg kan også si at agurk har like mange kalorier som potetgull, fordi noen dypper den i Thousand Islands. Det er helt irrelevant. 

Innlegget du opprinnelig svarte på nevnte ikke engang ordet olje, og likevel skrev du at grønnkålchips var like usunt som potetgull. Touché.

Endret av Galanga
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Airfryer krever mye mindre oljen enn ovn, om noe i det hele tatt, så vil være mindre kaloririkt. 

Jeg bruker det bare som tilbehør til fisk, så var feil av meg å gå inn i en kaloridiskusjon. Ut over å konstatere det jeg også skriver i mitt første innlegg. Vanen å spise på ting utenom måltidene, uansett hva, er ikke heldig om man ønsker et sunt forhold til mat, da det er å opprettholde en uvane som igjen fører til mer sug etter salt og fett, og behov for å tygge på noe. 

Mulig jeg er veldig frekk her. Men jeg mistenker at veldig mange som ramser opp denne typen "sunn" snack, også sliter med vekten. Og det bør være et tankekors. 

Uansett hva du bruker det til som vil ALDRI grønnkål chips få samme kaloriinnhold som potetgull!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun skrev bastant at det var like ille uten å nevne variabler. Men med det sagt tviler jeg på at noen bruker så olje at kalorimengden blir lille mye som potetgull 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.6.2021 den 12.19):

Det er aldri det mest populære svaret i denne typen tråder.

Men venne seg av med vanen.

Ellers begynner man med noe sunnere, går på en smell, spiser mer, har et søt/saltsug som uansett ikke forsvinner.

Det er faktisk en befrielse å aldri føle behov for å putte noe i munnen når man sitter i solveggen, eller etter middag, eller foran TVen. 

hvordan får du til det da? 

Anonymkode: 5dee9...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...