AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #1 Skrevet 31. mai 2021 Har en 14 åring som er litt over gjennomsnittet glad i å game, men henger også mye ute sammen med venner og gjør andre ting. min mor er helt på tuppa pga dette. Klager til meg daglig over sønnen min som gamer. For da hun var barn... osv. i tillegg har han drukket energi drikk, enig i at det ikke er sunt og bra, men siden det ikke er aldersgrense på dette, er det lett at ungdommen kjøper dette på butikken. Vi har sagt 1 i uka. dette klager også mamma over, påstår at de kan bli avhengig. Bruker argumenter som: hva når han blir 18?? Skal han få kjøpe øl hver dag da fordi han er 18?? blir så lei henne og alt hun skal kommentere og kritisere hele tiden. flere som har mødre som klager over barnebarna? Anonymkode: c9140...1f7 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #2 Skrevet 31. mai 2021 Sier du ikke i mot henne da? Eller godtar du alt som kommer ut av henne?? Anonymkode: 81a1b...c2e 5
GammelKaktus Skrevet 31. mai 2021 #3 Skrevet 31. mai 2021 Kan du ikke bare si ditt barn dine regler og be henne slutte med gnålet? 8
Idiot007 Skrevet 31. mai 2021 #4 Skrevet 31. mai 2021 Haha.. barn på 14 år drikker en energi drikk hadde jeg ikke brydd meg om. Å moren din har ikke noe med hvor mye sønnen din gamer, så lenge han er sosial og har det bra, hvorfor ødelegge dette. Så lenge barbert koser seg og hører på deg som forelder, har du gjort det riktige 👍 ikke sett noen regler for noe som allerede fungerer bra, det konger du ingen vei med.. hater foreldre som har for mange formeninger. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #5 Skrevet 31. mai 2021 Her må du faktisk oppdra din mor litt. Sett skapet på plass, og gjør det klart at det er nye tider nå - ditt barn, dine regler. Anonymkode: 43890...946 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #6 Skrevet 31. mai 2021 Idiot007 skrev (2 minutter siden): Haha.. barn på 14 år drikker en energi drikk hadde jeg ikke brydd meg om. Å moren din har ikke noe med hvor mye sønnen din gamer, så lenge han er sosial og har det bra, hvorfor ødelegge dette. Så lenge barbert koser seg og hører på deg som forelder, har du gjort det riktige 👍 ikke sett noen regler for noe som allerede fungerer bra, det konger du ingen vei med.. hater foreldre som har for mange formeninger. Å ha tenåringer er jo ikke alltid like enkelt. Selvfølgelig skulle jeg ønske han gamet mindre, hjalp til mer hjemme osv. men slik er det i den alderen der. Det er en balanse. vi har sperre på internettet på kvelden, slik at det skrur seg av kl 22, dette funker greit. Alle vennene hans er på nettet, og de spiller og er sosiale med hverandre, og ja han har tlf også, der er det snap osv. ja det var annerledes da jeg var ung også, vi hadde hverken Internett eller tlf, men samfunnet har forandret seg på godt og vondt. Anonymkode: c9140...1f7 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #7 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Sier du ikke i mot henne da? Eller godtar du alt som kommer ut av henne?? Anonymkode: 81a1b...c2e Jo jeg sier i mot henne, da svarer hun bare at jeg tar han i forsvar.. selvfølgelig gjør jeg det, hadde jeg vært bekymret selv hadde jeg jo vært enig med henne. Anonymkode: c9140...1f7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #8 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å ha tenåringer er jo ikke alltid like enkelt. Selvfølgelig skulle jeg ønske han gamet mindre, hjalp til mer hjemme osv. men slik er det i den alderen der. Det er en balanse. vi har sperre på internettet på kvelden, slik at det skrur seg av kl 22, dette funker greit. Alle vennene hans er på nettet, og de spiller og er sosiale med hverandre, og ja han har tlf også, der er det snap osv. ja det var annerledes da jeg var ung også, vi hadde hverken Internett eller tlf, men samfunnet har forandret seg på godt og vondt. Anonymkode: c9140...1f7 Det er viktig å anerkjenne at ting faktisk har forandra seg. Både du og din mor hadde to vidt forskjellige oppvekster sikkert, på samme måte som sønnen din nå har det. Jeg synes også det er for mye skjerm. Samtidig så er det mye av det såkalte sosiale skjer. Det er også der ungen min er kreativ. Det være seg gjennom minecraft eller diverse tegneprogrammer hvor hun lager filmer hvor hun legger til lyd og står på. Ang det med å hjelpe til hjemme, så skal den biten gjøres først her i huset. Først plikter, så morro sier jeg. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo jeg sier i mot henne, da svarer hun bare at jeg tar han i forsvar.. selvfølgelig gjør jeg det, hadde jeg vært bekymret selv hadde jeg jo vært enig med henne. Anonymkode: c9140...1f7 Hva med å be henne tie stilt og heller passe sine egne saker? Daglig klaging over sønnen din er jo da også meget lite produktivt! Hvor mye la din mormor (eller svigermor for den saks skyld) seg opp i hva din mor gjorde i din oppdragelse? Anonymkode: 81a1b...c2e 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #9 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo jeg sier i mot henne, da svarer hun bare at jeg tar han i forsvar.. selvfølgelig gjør jeg det, hadde jeg vært bekymret selv hadde jeg jo vært enig med henne. Anonymkode: c9140...1f7 Du får bare advare henne om at du legger på da, hvis hun maser om det. Eller hardt avbryte henne og si at dere snakker om noe annet. Klarer hun ikke å la vær får dere ha mindre kontakt i en periode. Anonymkode: efc2a...dcd 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #10 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er viktig å anerkjenne at ting faktisk har forandra seg. Både du og din mor hadde to vidt forskjellige oppvekster sikkert, på samme måte som sønnen din nå har det. Jeg synes også det er for mye skjerm. Samtidig så er det mye av det såkalte sosiale skjer. Det er også der ungen min er kreativ. Det være seg gjennom minecraft eller diverse tegneprogrammer hvor hun lager filmer hvor hun legger til lyd og står på. Ang det med å hjelpe til hjemme, så skal den biten gjøres først her i huset. Først plikter, så morro sier jeg. Hva med å be henne tie stilt og heller passe sine egne saker? Daglig klaging over sønnen din er jo da også meget lite produktivt! Hvor mye la din mormor (eller svigermor for den saks skyld) seg opp i hva din mor gjorde i din oppdragelse? Anonymkode: 81a1b...c2e Nettopp! Tror ikke mormor la seg veldig mye opp i mammas oppdragelse på oss barna, hun bodde langt unna, men likevel. men jeg forstår mamma også, det er en del spilling, og ungdommen nå til dags er ikke like mye ute å leker som før i tiden. Men mamma har også Facebook, og spiller på pc’n av og til.. ser nettflix osv. så lenge sønnen min gjør det bra på skolen, og er sammen med venner, hjelper til med husarbeid når jeg krever det er det innafor tenker jeg Anonymkode: c9140...1f7
Idiot007 Skrevet 31. mai 2021 #11 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å ha tenåringer er jo ikke alltid like enkelt. Selvfølgelig skulle jeg ønske han gamet mindre, hjalp til mer hjemme osv. men slik er det i den alderen der. Det er en balanse. vi har sperre på internettet på kvelden, slik at det skrur seg av kl 22, dette funker greit. Alle vennene hans er på nettet, og de spiller og er sosiale med hverandre, og ja han har tlf også, der er det snap osv. ja det var annerledes da jeg var ung også, vi hadde hverken Internett eller tlf, men samfunnet har forandret seg på godt og vondt. Anonymkode: c9140...1f7 Jeg har ikke oppskriften, men har 5 barn. 2 er nyfødt, 3 begynner å komme i tenårene. De eldste gamer, er sosial, aktiv, koser seg med det livet har å by på. Hvorfor skal de leve slik vi gjorde når vi var ung, ting har forandret seg😅 Så lenge barna koser seg, oppfører seg, hører på voksne sier fra, er sunn, kan de også være usunn på sine måter. Jeg liker ikke foreldre som skal ha så mange regler og de tror de har rett, kanskje de har rett, men jeg er ikke glad i regler bare for å ha regler. Jeg har ikke svaret og fasiten. Men vi har besøk av veldig mange forskjellige barn i løpet av en uke, og føler det går en gjenganger at barn med strenge regler maser mye om å få det de ikke får hjemme, oppfører seg dårlig.. min regel er, så lenge barna har det bra, oppfører seg fint og hører på, kan de gjøre som de vil.. har ofte 12 barn i huset på en vanlig hverdag, ingen krangling og god stemning. Min eldste er 12 år, smakt på energi drikke noen få ganger, men ikke mye. Det er bare å gjøre det du synes er riktig, alle har sine meninger å du blir aldri klok på å høre på det alle mener. Jeg mener du gjør en bra jobb 👏👏 ikke la andre bestemme hvordan du oppdrar barna dine, det er din jobb 👌 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #12 Skrevet 1. juni 2021 Hvorfor i alle dager snakker du med henne daglig? I alle fall om synes det er så slitsomt. Uansett. Hver gang samtalen går over i klaging ville jeg bare sagt "du vet hva jeg mener om dette, klaging er lite konstruktivt for vår relasjon, nå legger jeg på (går hjem, synes du skal gå hjem), så snakkes vi heller om noe hyggelig neste gang". Anonymkode: a5244...621 5
vinterdekor Skrevet 1. juni 2021 #13 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor i alle dager snakker du med henne daglig? I alle fall om synes det er så slitsomt. Uansett. Hver gang samtalen går over i klaging ville jeg bare sagt "du vet hva jeg mener om dette, klaging er lite konstruktivt for vår relasjon, nå legger jeg på (går hjem, synes du skal gå hjem), så snakkes vi heller om noe hyggelig neste gang". Anonymkode: a5244...621 Dette.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #14 Skrevet 1. juni 2021 Så lenge han gjør det ok på skole, er godt oppdratt, driver med fysisk aktivitet noen ganger i uka og tilbringer tid med andre ungdommer, så hadde jeg ikke brydd meg. Supert at dere skrur av nettet kl 22. Gaming eller SoMe om natta er ikke bra for en som skal prestere på skole dagen etter. Jeg er i bestemorgenerasjonen, men her er jeg enig med TS. Anonymkode: 37995...7aa 1
Ulrikke Skrevet 1. juni 2021 #15 Skrevet 1. juni 2021 Har en 15-åring, og hennes hverdag er selvfølgelig komplett forskjellig fra den jeg selv hadde og ikke minst den alle fire besteforeldrene hadde. Allikevel har ikke EN av de fire kritisert hennes liv en eneste gang - og det er IKKE fordi hun lever livet sånn som de gjorde! Her må du ta "kampen" en gang for alle. Møt henne på følelsen av at hun er bekymret (jeg vil tro det er der det ligger?), men at du nå har hørt henne og at du ikke orker at dette skal være et tema hver eneste gang dere snakker sammen. Si at du gjerne vil ha beskjed dersom hun får vite at han har ranet en bank eller drept noen, men at du bortsett fra det ønsker at hun lar temaet ligge - og at du heretter kommer til å legge på eller dra hjem, evt forlange at hun drar hjem, dersom hun fortsetter i samme løypa. Også må du gjennomføre. Hun blir sikkert sur/såret i starten, men hvis hun skal ha et ok forhold til din sønn - og deg! - framover, så må hun holde dette inni seg. Inkludert små stikk som hun muligens vil prøve seg med istedenfor å si ting rett ut. Synes han høres ut som en helt normal 14-åring i disse tider! 4
Hactar Skrevet 1. juni 2021 #16 Skrevet 1. juni 2021 Du har grenser for din sønn. Nå gjenstår det bare å sette grenser for din mor. Paradoksalt nok kan det være langt enklere å oppdra en tenåring enn å få en påståelig mor til å innse at oppdragergjerningen er avsluttet, haha! 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #17 Skrevet 1. juni 2021 Du sier NÅ ER DET NOK MED KLAGING! Også reiser du hjem eller ber henne reise. En bestemor skal ikke hakke på barnebarn, da bryter hun bare ned deg og sønnen din Anonymkode: 4dc17...f5d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #18 Skrevet 1. juni 2021 Idiot007 skrev (14 timer siden): Jeg har ikke oppskriften, men har 5 barn. 2 er nyfødt, 3 begynner å komme i tenårene. De eldste gamer, er sosial, aktiv, koser seg med det livet har å by på. Hvorfor skal de leve slik vi gjorde når vi var ung, ting har forandret seg😅 Så lenge barna koser seg, oppfører seg, hører på voksne sier fra, er sunn, kan de også være usunn på sine måter. Jeg liker ikke foreldre som skal ha så mange regler og de tror de har rett, kanskje de har rett, men jeg er ikke glad i regler bare for å ha regler. Jeg har ikke svaret og fasiten. Men vi har besøk av veldig mange forskjellige barn i løpet av en uke, og føler det går en gjenganger at barn med strenge regler maser mye om å få det de ikke får hjemme, oppfører seg dårlig.. min regel er, så lenge barna har det bra, oppfører seg fint og hører på, kan de gjøre som de vil.. har ofte 12 barn i huset på en vanlig hverdag, ingen krangling og god stemning. Min eldste er 12 år, smakt på energi drikke noen få ganger, men ikke mye. Det er bare å gjøre det du synes er riktig, alle har sine meninger å du blir aldri klok på å høre på det alle mener. Jeg mener du gjør en bra jobb 👏👏 ikke la andre bestemme hvordan du oppdrar barna dine, det er din jobb 👌 Enig med deg, veldig mange har regler bare for å ha regler. Det har ikke jeg. Jeg har regler som er nødvendige, og som er best for mine barn. F eks. Gjøre lekser før de drar ut med venner, erfaringsmessig funker det dårlig med lekser på kveldstid her.. men må prøve og feile og finne ut av hva som passer best for hver enkelt familie. gan fikk snap da han var 11, og ikke 13.. ser ikke på det som et problem, da alle i klassen har det. Aldri vært noe tull der. han kan være treig som sirup, og jeg må forberede han deretter, mens vårt andre barn spretter opp og er klar når han får beskjed om noe. Barn er ulike. jeg jobber som pedagog, og i mitt hode kommer en nærmere barna sine om man snakker med de med respekt, framfor kjefting og masing. har gjort begge deler, men masing stenger de ute, så avtaler og god kommunikasjon har alt å si for mine barn. min mor kunne være masete og kjeftete, jeg lukket ørene.. det har lite effekt. men må bare finne ut selv hva en orker, hva barna trenger og hva som funker. men å si nei til alt de spør om er ikke min stil. Anonymkode: c9140...1f7 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #19 Skrevet 1. juni 2021 Jeg har en 16 år gammel sønn som også er glad i å game. Han er ute og trener mye også, samt henge med kompiser. Men jeg omgås ikke så ofte foreldrene mine slik at dem ikke vet om alt som skjer her på hjemmebane. Hvorfor er moren din så involvert i oppdragelsen? Er det ikke på tide å kutte navlestrengen til moren din? 🤷♀️ Anonymkode: 8ca18...383 1
Guppy88 Skrevet 1. juni 2021 #20 Skrevet 1. juni 2021 Beklager, men jeg må bare påpeke at det ER aldersgrense på energidrikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå