AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #1 Skrevet 31. mai 2021 Som hønemor er det litt vanskelig å slippe taket i forhold til å bade alene på stranden. Jentene er svømmedyktige og har svømt i mange år. De er snille og forsiktige. Når lot dere barna/tenåringene gå alene å bade? Altså sammen flere stykker. 13år ok? eller 15? De andre får lov å jeg tenker det kanskje er greit når de er 13. Me samtidig litt skeptisk. Badet selv alene lenge før det. I gamle dager. Anonymkode: 6bb44...e72 1
solmåneogstjerner Skrevet 31. mai 2021 #2 Skrevet 31. mai 2021 (endret) Mine har fått lov fra ca 11 år. Selvsagt svømmedyktige. Og de går et sted der det er en del andre folk. Fem minutter unna hjemme. Med venninner som også er svømmedyktige selvsagt. Endret 31. mai 2021 av solmåneogstjerner 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #3 Skrevet 31. mai 2021 11-12 år mener jeg hun var, kun sammen med andre som var født samme år som henne eller eldre, for å ikke risikere at noe skulle skje og hun skulle få skyldfølelse fordi hun var eldst. Kun på dagtid (hjemme senest 21.30) og de var bare borti et vann rett i nærheten. Anonymkode: a7258...e5e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #4 Skrevet 31. mai 2021 Har en 9 åring som er en dyktig svømmer i basseng. Lurer litt på hva foreldre gjør før de sende ungene alene ut? Min jente får ikke lov ennå selv om hun er en bedre svømmer enn meg så har hun venninner som ikke kan svømme i det hele tatt. Og saltvann/ vann er noe helt annet enn et basseng. Er det noe tester man gjør før dere sender ungene ut alene? Anonymkode: 2700a...976
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #5 Skrevet 31. mai 2021 Den sommeren hun fylte 12. Et par andre fikk også lov, de fleste fikk lov sommeren etter. Men jeg fikk noen løftede øyenbryn fra foreldre med yngre barn: «må man ikke være 15?» Anonymkode: 636e4...33d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #6 Skrevet 31. mai 2021 Det er fullstendig uaktuelt å sende 11-åringen alene for å bade. De har ingen forutsetninger til å oppdage det raskt nok om en av kameratene sliter, eller til å holde oversikt på hvem som er over eller under vann. Tenk å ha ansvaret om en kamerat skulle slå seg i det han stupte og ikke kom opp igjen? Vi bor tett ved sjøen, ingen sender barna sine alene til bading her. Alle er gode svømmere (bedre enn meg!), men jeg og de andre foreldrene må fint få ræven opp av hagestolen og prioriterer å følge barna våre til badeplassen. Jeg er ellers en ganske avslappet mor, men her er jeg ganske tydelig. Anonymkode: 93473...dbb 22
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #7 Skrevet 31. mai 2021 Sommeren før ungdomsskolen. Var ikke noe spørsmål fra hennes side før da, så tolker det som at de andre i samme alder, vennegjengen, hadde samme «regel». Anonymkode: fdf18...634 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #8 Skrevet 31. mai 2021 Min var 13 da hun fikk dra alene på stranda ved oss Anonymkode: 11c65...ac9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #9 Skrevet 31. mai 2021 Måtte sjekke anbefalinger nå. Norges Svømmeforbund mener 13 år burde være en aldersgrense. Ungene skal kunne svømme 200 m i basseng, 100 butterfly så flyte på rygg i 3.min, dykke etter noe på bunnen av bassenget for så svømme på rygg 100 m. De skal også lære at de ikke skal svømme ut for å redde andre, men bruke noe annet som en grein, tau el. Anonymkode: 2700a...976 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #10 Skrevet 31. mai 2021 Andre tider nå enn på 90 tallet iallefall 😂 hadde vel blitt meldt til BV den dag idag, for vi var veldig unge når vi bada aleine 😅 Anonymkode: 6d129...dc0 5
Sigyn Skrevet 31. mai 2021 #11 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Andre tider nå enn på 90 tallet iallefall 😂 hadde vel blitt meldt til BV den dag idag, for vi var veldig unge når vi bada aleine 😅 Anonymkode: 6d129...dc0 Ja, og bra er det. Det er ikke hysteri med forholdsregler som fører til at færre barn dør av f.eks drukning og i bilulykker, hvor det har blitt en vesentlig reduksjon. 12
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #12 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Måtte sjekke anbefalinger nå. Norges Svømmeforbund mener 13 år burde være en aldersgrense. Ungene skal kunne svømme 200 m i basseng, 100 butterfly så flyte på rygg i 3.min, dykke etter noe på bunnen av bassenget for så svømme på rygg 100 m. De skal også lære at de ikke skal svømme ut for å redde andre, men bruke noe annet som en grein, tau el. Anonymkode: 2700a...976 Min (snart) 12 åring klarer dette med svært god margin. Hun ville fått gå på stranden selv nå. Vil nok være mer redd for ekle menn på stranden enn for drukning. Anonymkode: 409b3...eb2 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #13 Skrevet 31. mai 2021 Min mann måtte redde en 14-åring på lørdag. Absolutt svømmedyktig, men det hjalp lite med krampe og påfølgende panikk i det kalde vannet. Min 12-åring får vente noen år til. Anonymkode: e2649...eb4 9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #14 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min (snart) 12 åring klarer dette med svært god margin. Hun ville fått gå på stranden selv nå. Vil nok være mer redd for ekle menn på stranden enn for drukning. Anonymkode: 409b3...eb2 Ja, min 9 åring klarer også den fysiske prøven her. Tror de sikter mer til modenhet med aldersgrense på 13 år. Som at de ikke skal prøve å redde noen, ikke tøffer seg med å svømme langt ut, uforutsette ting som kan oppstå. Anonymkode: 2700a...976 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #15 Skrevet 31. mai 2021 Det er forskjell på en langgrunn innsjø uten strøm/bølger og med badebrygge tett på land, og strand ved sjøen synes jeg. Også forskjell på hvor mange voksne (foreldre) det pleier å være der. Anonymkode: d7820...edd 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #16 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Vil nok være mer redd for ekle menn på stranden enn for drukning. Jeg også! Dette skjedde faktisk når jeg var liten, vi var å bada å det var lite folk å der va det en pedofil mann som filmet flere av barna som bada og at han selv tok nedi buksen sin. Var ingen voksne på stranden akk.da Anonymkode: 6d129...dc0 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #17 Skrevet 31. mai 2021 I år er første året min 14-åring drar alene med kompisene. De drar en stor gjeng på et sted det er folk. Strand med brakkvann hvor et område har veldig langgrunt og et område hvor de kan hoppe. Jeg hadde ikke likt det like godt om de hadde dratt for å bade i noen av tjerna i marka. 12-åringen får ikke lov, selv om hen kan svømme, men har ikke like stor gjeng som passer på. Selv var jeg vel 11-12 når vi dro på stranda alene på ettermiddagene før sommerferien begynte. Det var alltid folk på den lille stranda og vi gikk aldri der det var skikkelig dypt. Anonymkode: fe3a1...ad8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #18 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Måtte sjekke anbefalinger nå. Norges Svømmeforbund mener 13 år burde være en aldersgrense. Ungene skal kunne svømme 200 m i basseng, 100 butterfly så flyte på rygg i 3.min, dykke etter noe på bunnen av bassenget for så svømme på rygg 100 m. De skal også lære at de ikke skal svømme ut for å redde andre, men bruke noe annet som en grein, tau el. Anonymkode: 2700a...976 Må bare rette deg litt her, de skal kunne svømme 100 meter "på magen", dvs. Crawl (som er det som læres bort i skolesvømmingen/svømmekurs de fleste steder) eller bryst. Butterfly er en veldig teknisk svømmeart og det er ikke forventet at barn hverken over eller under 13 år skal kunne dette - med mindre de driver konkurransesvømming. Jeg ville ikke sendt ut unger under 13 på egenhånd. Er helt enig med Norges svømmeforbund om at det burde være aldersgrense! Hilsen svømmeinstruktøren Anonymkode: 63074...752 6
Chomsky89 Skrevet 1. juni 2021 #19 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Andre tider nå enn på 90 tallet iallefall 😂 hadde vel blitt meldt til BV den dag idag, for vi var veldig unge når vi bada aleine 😅 Ja? 20 år er ganske lang tid når det kommer til hva Ola og Kari nordmann synes er innenfor på veldig mange områder, Slike innlegg er litt som å skrive: "grensene våre endres faktisk litt med tiden, og kan derfor skli ganske langt bort fra hva de var med lang nok tid. Se på disse eksemplene jeg har" 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #20 Skrevet 1. juni 2021 Rett før ungdomsskolealder fikk eldste lov. Så i 12-årsalderen. Jeg selv roamet fritt fra jeg var sikkert 7, prøver å huske det, at det er viktige fordeler når det gjelder frihetsfølelse og selvstendighet å ikke overvåke dem hele tiden. Anonymkode: af487...329 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå