Gå til innhold

Opprette sparekonto til barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ønsker å opprette en sparekonto til sønnen min på 4 år. 
Problemet mitt er at jeg og faren snakker ikke sammen. Han har stjålet penger fra barnet før. Jeg har daglig omsorg, men vi har delt foreldreansvar. Per dags dato sparer jeg penger på en sparekonto i mitt navn. 
Spurte han tidligere, men banken krever at vi foreldre har samme bank. Far nekter å bytte bank og nekter å signere på noe papirer. Han har knapt samvær. 

Hvordan skal jeg løse dette? Noen tips til en bank hvor jeg slipper å ha noe signatur fra den andre foreldre? 

Anonymkode: 8b11d...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Rent praktisk er det faktisk bedre at du sparer i ditt navn. Det gjør ingen forskjell uansett. Om du faller fra, arver også ungen alt. Antar du har kun dette ene barnet.

Anonymkode: 83752...620

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spar i eget navn, så har du 100% kontroll på pengen. Både iforhold til far, men også når barnet blir 18. Ikke alle er like moden til å få ansvar over en sparekonto og bruke pengene fornuftig. Jeg har 20.000kr på konto i barnas navn, resten sparer jeg i mitt navn. Sparer da i Fond. 

Anonymkode: 5a245...b0d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sparebanken og der er kun jeg disponent på sparekontoen til barnet mitt. Men måtte riktignok ha en signatur fra pappen for å kunne opprette den med kun meg som disponent da.

Anonymkode: 8036c...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine foreldre sparte i eget navn. De er gift og gode venner, men årsaken til at de valgte denne løsningen var;

1) jeg hadde ikke plutselig en stor sum tilgjengelig da jeg var 18, pengene ble holdt igjen til jeg kjøpte bolig.

2) en større sum i eget navn når man skal studere kan bety at stipendet blir borte, eller kuttet. 

Anonymkode: 84489...bd0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri laget til en sparekonto i barnets navn om det var en far inni bildet som kunne finne på noe tull. I tillegg så kan det tulle til ting hvis det blir for mye på den kontoen med tanke på stipend og overformynderiet om kontoen blir stor nok.

Er jo ikke noe problem å spare i ditt eget navn til barnet, alt går jo til barnet til slutt uansett.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortsette å spare i ditt navn! Da slipper man både frustrasjon og usikkerhet i forhold til far! Barnet ditt får ikke plutselig mange penger i hånden når han er 18, og du velger selv hvor mye du vil informere ham om at han har denne kontoen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster meg inn i koret - spar i eget navn.

Vi sparer i våre navn selv om vi er gift og har vært det i 15  år og jeg hadde ihvertfall spart i eget navn om jeg hadde en upålitelig partner.

Vi har en konto for hvert barn hvor vi sparer gaver (som er barnet sine penger) og vi har en konto for hvert barn hvor vi sparer til barnet (som egentlig er barnetrygden  - trenger vi disse pengene en dag bruker vi dem, men det er i utgangspunktet penger vi ser for oss å hjelpe barna med i fremtiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er at noen familiemedlemmer fra fars side gir meg pengene til barnet. For de stoler ikke på far at det går til barnet. Far truet meg med at jeg liksom tok pengene selv. Tiltross for at jeg sendte han screenshot av at pengene ble satt inn. 

Far mener de pengene hører han til siden det kommer fra hans familie. De familiemedlemmene snakker ikke med far lengre. 

Hva blir riktig her ? Er jo pengene til barnet og ikke far.. 

Derfor jeg tenkte å opprette en sparekonto i barnets navn slik at familien kan sette inn. Så slipper jeg den kjeften fra far. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke bry deg om far. Spar i eget navn, som de fleste andre av oss gjør. Du trenger ikke engang sende screenshot til far når noen i hans familie gir penger til barnet.

Anonymkode: 9d772...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er at noen familiemedlemmer fra fars side gir meg pengene til barnet. For de stoler ikke på far at det går til barnet. Far truet meg med at jeg liksom tok pengene selv. Tiltross for at jeg sendte han screenshot av at pengene ble satt inn. 

Far mener de pengene hører han til siden det kommer fra hans familie. De familiemedlemmene snakker ikke med far lengre. 

Derfor jeg tenkte å opprette en sparekonto i barnets navn slik at familien kan sette inn. Så slipper jeg den kjeften fra far. 

ts

Han skal bare holde stilt. Familien hans stoler jo på deg, og ikke han. Om du får opprettet en konto i barnets navn, så kan far når som helst faktisk ta ut pengene.

Pengene tilhører ikke han, og det er jo uansett andre som gir penger. At de er i familie med han er faktisk helt irrelevant. Regner med at du er såpass samvittighetsful at barnet faktisk får pengene når det blir aktuelt. Fortsett å spar på en egen konto til han. Du kan gi kontoen navn 'Barnets sparekonto'. Du kan også gi familien det kontonr.

Men, du burde investere pengene. En vanlig konto gir økonomisk tap pga inflasjonen, altså pengene blir mindre verdt. Jeg sparer penger til barnet i en aksesparekonto. Den har jeg kalt 'mini me' :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes også du skal drite i faren. Spar i fond i ditt eget navn :) Vil tro det skaper mer trygghet også, at du ikke kan ta ut pengene i øst og vest?

Anonymkode: b975e...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

ts

Hvorfor forteller du barnefar at slektninger han ikke har kontakt med en gang har gitt barnet penger?

Anonymkode: 5372f...f8c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg sparer til ungene i mitt navn, selv om barnefar og jeg har vært sammen i 20 år 😉 En konto til hvert barn merket med deres navn hvor evt pengegaver blir satt inn, pluss 200,-/mnd. Og en felles fondskonto som heter barnesparing, hvor de skal få en sum når de blir 20. De vet at de har sparekonto i mitt navn. 

Det er da ikke noe problem å opprette en sparekonto/fond i ditt navn, merket med barnets navn? Skulle barnefar ønske kontoutskrift eller whatever så står det jo barnets navn? Du kan jo skylde på overformynderi eller studielån om du absolutt må skylde på noe 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 0226b...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor forteller du barnefar at slektninger han ikke har kontakt med en gang har gitt barnet penger?

Anonymkode: 5372f...f8c

Han vet at disse familiemedlemmene har gitt meg tidligere når vi var sammen. 
De kommer også med gaver til andre i hans familie som jeg må fordele til de. Da får far nyss i dette at «oldefar, tante og onkel» har kommet med gaver. Jeg måtte gi beskjed til de tidligere at de bør sende gaver i posten og evnt sette på konto. Disse er eldre og gir alltid kontant. Jeg ble truet og overfalt av ekssvigermor og eks over dette i julen. Nesten sånn at jeg ikke vil ta imot gaver lengre. Eldre familiemedlemmer som ønsker å gi til barna, men de snakker verken med far eller eks svigermor. 
Sjokkert hvordan de oppfører seg ovenfor meg. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Han skal bare holde stilt. Familien hans stoler jo på deg, og ikke han. Om du får opprettet en konto i barnets navn, så kan far når som helst faktisk ta ut pengene.

Pengene tilhører ikke han, og det er jo uansett andre som gir penger. At de er i familie med han er faktisk helt irrelevant. Regner med at du er såpass samvittighetsful at barnet faktisk får pengene når det blir aktuelt. Fortsett å spar på en egen konto til han. Du kan gi kontoen navn 'Barnets sparekonto'. Du kan også gi familien det kontonr.

Men, du burde investere pengene. En vanlig konto gir økonomisk tap pga inflasjonen, altså pengene blir mindre verdt. Jeg sparer penger til barnet i en aksesparekonto. Den har jeg kalt 'mini me' :)

Dette. Bare ikke bry deg om hva han sier, og fortsett som du gjør nå.

Så lenge han har foreldreansvar er det nok ingen bank som lar deg opprette konto i barnets navn uten hans signatur. Og ettersom han har stjålet penger fra barnet før så er nok det beste at det står i ditt navn uansett. Det er mulig å gjøre slik at begge foreldre må være til stede ved uttak før barnet er myndig, men feil kan alltid skje, og det ville vært veldig surt hvis han plutselig stakk av med alle pengene.

Anonymkode: 29c91...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han vet at disse familiemedlemmene har gitt meg tidligere når vi var sammen. 
De kommer også med gaver til andre i hans familie som jeg må fordele til de. Da får far nyss i dette at «oldefar, tante og onkel» har kommet med gaver. Jeg måtte gi beskjed til de tidligere at de bør sende gaver i posten og evnt sette på konto. Disse er eldre og gir alltid kontant. Jeg ble truet og overfalt av ekssvigermor og eks over dette i julen. Nesten sånn at jeg ikke vil ta imot gaver lengre. Eldre familiemedlemmer som ønsker å gi til barna, men de snakker verken med far eller eks svigermor. 
Sjokkert hvordan de oppfører seg ovenfor meg. 

ts

Bruk konsekvens disse pengene til å kjøpe ting til barnet. Så setter du inn pengene du sparer i banken, som sparing i eget navn. 

Når svigermor/far truer viser du til barnets nye vintersko, og ullundertøy. 

Anonymkode: 84489...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Far har ikke råderett over gaver gitt til barnet. Bare ikke hør på ham. Spar i en konto i ditt navn.

Hvis exsvigermor begynner å bråke, så sier du lett at de vil vel ikke at far stjeler gavepengene og bruker på seg selv, som har skjedd før. Og at hvis familiemedlemmer ønsker at du som mor skal ivareta gavepengene for barnet, så kommer du til å fortsette med det, dette er ikke noe de bestemmer over. 

Anonymkode: 14c9b...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å gjør slik du gjør det. Ikke forklar deg, det har du ingen plikt til. Du gjør med pengene det GIVEREN vil du skal gjøre. Om gavene kommer fra din familie eller hans familie har ikke noe å si. Ikke legg dette på deg, kjære ts. Fyren er en idiot. Ferdig snakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Hvor stort kor trenger du?

Du oppretter med fire tastetrykk en konto som heter «Barnets navn» og setter inn pengene der.... Tada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...