AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #1 Skrevet 31. mai 2021 Håper noen kan hjelpe! Jeg har gått yrkesfag på vgs, vært lærling, tatt generell studiekompetanse og fullført to semester på en bachelor med 30 studiepoeng per semester. Jeg ønsker å starte med en annen mastergrad med høyt snitt så jeg regner med å ta opp noen fag. Skjønner at jeg kommer i ordinær kvote. Jeg vet om karakterkalkulatoren på utdanning.no men jeg syns fortsatt det er vanskelig å vite hva jeg skal ha med av fag. Jeg trenger å vite konkret hva jeg skal jobbe med for å komme inn på mastergraden. Mastergraden finnes ikke på mitt nåværende universitet så jeg kan dessverre ikke dra til en studieveileder eller liknende. Anonymkode: 47953...378
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #2 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Håper noen kan hjelpe! Jeg har gått yrkesfag på vgs, vært lærling, tatt generell studiekompetanse og fullført to semester på en bachelor med 30 studiepoeng per semester. Jeg ønsker å starte med en annen mastergrad med høyt snitt så jeg regner med å ta opp noen fag. Skjønner at jeg kommer i ordinær kvote. Jeg vet om karakterkalkulatoren på utdanning.no men jeg syns fortsatt det er vanskelig å vite hva jeg skal ha med av fag. Jeg trenger å vite konkret hva jeg skal jobbe med for å komme inn på mastergraden. Mastergraden finnes ikke på mitt nåværende universitet så jeg kan dessverre ikke dra til en studieveileder eller liknende. Anonymkode: 47953...378 en annen mastergrad? har du master fra før? Anonymkode: 1ebde...fd6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #3 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): en annen mastergrad? har du master fra før? Anonymkode: 1ebde...fd6 Nei. *Starte på en mastergrad* mente jeg. Anonymkode: fcc53...c2d
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #4 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nei. *Starte på en mastergrad* mente jeg. Anonymkode: fcc53...c2d Er dette en integrert mastergrad? I så fall er det karakterene på vitnemålet ditt fra vgs som betyr noe, vitnemål utstedes av din videregående skole. Om det er en ordinær mastergrad som bygger på en bachelorgrad, så regnes snittet av fagene som inngår i opptaksgrunnlaget (f.eks en hel bachelor i fysikk om du søker master i fysikk). Her har reglene vært litt i endring, hvor tidligere bare fagene i spesialiseringen som kreves fra bachelor har telt mens man nå vanligvis teller hele bacheloren. Hvis du gir mer informasjon om hva du søker kan du få et bedre svar. - PhD student, ntnu Anonymkode: cf0ad...8f0
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #5 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er dette en integrert mastergrad? I så fall er det karakterene på vitnemålet ditt fra vgs som betyr noe, vitnemål utstedes av din videregående skole. Om det er en ordinær mastergrad som bygger på en bachelorgrad, så regnes snittet av fagene som inngår i opptaksgrunnlaget (f.eks en hel bachelor i fysikk om du søker master i fysikk). Her har reglene vært litt i endring, hvor tidligere bare fagene i spesialiseringen som kreves fra bachelor har telt mens man nå vanligvis teller hele bacheloren. Hvis du gir mer informasjon om hva du søker kan du få et bedre svar. - PhD student, ntnu Anonymkode: cf0ad...8f0 Tusen takk! Det gjelder profesjonsstudiet i psykologi. (klar over skyhøyt snitt) Anonymkode: fcc53...c2d
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #6 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk! Det gjelder profesjonsstudiet i psykologi. (klar over skyhøyt snitt) Anonymkode: fcc53...c2d Ettersom det er en grad du søker til gjennom samordna opptak, så er det kun vgs karakterene som gjelder. Hvilke karakterer som står på vitnemåle må du selv sjekke på vitnemålsportalen. Det er karakterene som står på vitnemålet du laster opp til samordna opptak som betyr noe. Det du får fra bachelorstudiene dine er 2 tilleggspoeng da du har fullført et helt år med høyere utdanning. Så da er det bare å bruke kalkulatoren på utdanning.no med de karakterene som står på vitnemålet. Vitnemålet fra vgs skal være utstedt av den skolen du først fikk vitnemål fra, så når du har nye karakterer fra privatisteksamen kan du få nytt vitnemål via din gamle videregående skole. Dette kan du se mer om på Utdanningsdirektoratet sine nettsider Anonymkode: cf0ad...8f0
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #7 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tusen takk! Det gjelder profesjonsstudiet i psykologi. (klar over skyhøyt snitt) Anonymkode: fcc53...c2d Legger til: Skrev bare mastergrad uten å spesifisere det da jeg ikke trodde det var nødvendig Anonymkode: fcc53...c2d
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #8 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ettersom det er en grad du søker til gjennom samordna opptak, så er det kun vgs karakterene som gjelder. Hvilke karakterer som står på vitnemåle må du selv sjekke på vitnemålsportalen. Det er karakterene som står på vitnemålet du laster opp til samordna opptak som betyr noe. Det du får fra bachelorstudiene dine er 2 tilleggspoeng da du har fullført et helt år med høyere utdanning. Så da er det bare å bruke kalkulatoren på utdanning.no med de karakterene som står på vitnemålet. Vitnemålet fra vgs skal være utstedt av den skolen du først fikk vitnemål fra, så når du har nye karakterer fra privatisteksamen kan du få nytt vitnemål via din gamle videregående skole. Dette kan du se mer om på Utdanningsdirektoratet sine nettsider Anonymkode: cf0ad...8f0 Okei, men jeg har også ulike programfag osv. siden jeg gikk yrkesfag, skal absolutt alle karakterene som står under standpunkt telles med? Anonymkode: fcc53...c2d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #9 Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Legger til: Skrev bare mastergrad uten å spesifisere det da jeg ikke trodde det var nødvendig Anonymkode: fcc53...c2d Ikke overvurder IQ-nivået på oss Anonymkode: 1ebde...fd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå