AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #1 Skrevet 31. mai 2021 Jeg lyver for å slippe rare blikk eller å føle at folk trekker seg unna. Pynter på sannheten velger jeg noen ganger om jeg ikke har rukket å tenke over en løgn. Noen ganger lyver jeg også om det er folk jeg snakker med som jeg vet jeg aldri blir p møte igjen. Skulle ønske det ikke var så skambelagt å være psykisk syk i norge og ikke kunne jobbe. Sånn her er hverdagen for meg og mange andre på trygd. Etter å ha lest all uførehetsen her inne føles det som at hele verden hater meg og vil ha meg utryddet Gråter meg selv i søvne fordi jeg føler meg nytteløs og en byrde fordi folk ikke ønsker å betale skatt for en spedalsk snylter som meg. Anonymkode: bf891...f48 28
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #2 Skrevet 31. mai 2021 Samme her TS. Etter å ha lest her inne om folks holdninger til uføre så har jeg innsett hvor mye vi blir sett ned på. Jeg sier jeg er arbeidsledig. Anonymkode: b6076...1fe 20
Silva Pluvialis Skrevet 31. mai 2021 #3 Skrevet 31. mai 2021 (endret) KJære deg, jeg forstår deg så inderlig godt. ❤️ Det er forferdelig at du føler at du må dekke over fordi du er redd for andres fordommer. Det bør være en liten oppvekker for de som hetser uføre. De sårer, krenker og får folk til å føle seg mislykket. Det er ingen som vil være psykisk syk. Alle vil bli frisk, men ikke alle er så heldige at de blir det. Hadde det gått på vilje hadde ingen blitt psykisk syke, men dessverre er psykisk sykdom utenfor vår vilje. Kampen blir enda tyngre å kjempe fordi andre undergraver den. Du er syk og det kan du ikke noe for. Du har ikke valgt det selv og du har ikke noe skyld. Det er ingen grunn til at noen skal fordømme deg. De har ikke kjent på kroppen hvor vondt det er for deg. Jeg føler med deg ts. Jeg vet hvor vondt det kan være, selv om jeg ikke vet hvor vondt det er for akkurat deg. Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 29
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #4 Skrevet 31. mai 2021 Gjenferdet skrev (3 minutter siden): KJære deg, jeg forstår deg så inderlig godt. ❤️ Jeg har også psykiske lidelser, og kjenner på den samme skyld- og skamfølelsen som deg, så jeg forstår deg, men du har ingenting å skamme deg over. Det er forferdelig at du føler at du må dekke over fordi du er redd for andres fordommer. Det bør være en liten oppvekker for de som hetser uføre. De sårer, krenker og får folk til å føle seg mislykket. Det er ingen som vil være psykisk syk. Alle vil bli frisk, men ikke alle er så heldige at de blir det. Det handler ikke da om hva man gjør eller hva man får til, men om at man har blitt rammet av en sykdom utenfor ens kontroll. Det har vi ikke skyld i, men vi føler det når andre legger sten til byrden og forteller oss "at vi ikke vil nok" eller "at vi må ta oss sammen". Hadde det gått på vilje hadde ingen blitt psykisk syke, men dessverre er psykisk sykdom utenfor vår vilje. Vi har ikke valgt det selv, og i mens blir noen av oss nedlesset med fordommer som bare gjør vondt verre. Kampen blir enda tyngre å kjempe fordi andre undergraver den. Ikke minst føler vi oss ensomme, misforståtte og alene. Da kommer sorgen, ikke minst skamfølelsen. "Hva er det med meg som ikke får det til?"- tankegang. Men det er ingenting galt med deg ts. Du er syk og det kan du ikke noe for. Du har ikke valgt det selv og du har ikke noe skyld. Det er ingen grunn til at noen skal fordømme deg. De har ikke kjent på kroppen hvor vondt det er for deg. Jeg føler med deg ts. Jeg vet hvor vondt det kan være, selv om jeg ikke vet hvor vondt det er for akkurat deg. Du er alltid så god til all motvekten her inne av negative mennesker❤️ Anonymkode: bf891...f48 19
Silva Pluvialis Skrevet 31. mai 2021 #5 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er alltid så god til all motvekten her inne av negative mennesker❤️ Anonymkode: bf891...f48 Takk ❤️ Jeg prøver å være en motvekt. Psykisk helse er en hjertesak for meg. Og jeg må bare si at jeg selv har felt noen tårer i dag på bakgrunn av uføretråden. Det blir rett og slett for mye, selv for meg som ikke er ufør. Jeg kan ikke forestille meg hvor vondt det må være for dere som er uføre, og jeg kan ikke forstå at ikke kg tar et skikkelig oppgjør med dette. 26
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #6 Skrevet 31. mai 2021 Du skal ikke føle det slik, jeg vet det er vanskelig. Men husk en ting, du er like verdifull som alle andre mennesker. Enkelte mennesker har dessverre problemer, de tråkker ned andre mennesker for å føle seg bedre selv. La aldri slike mennesker definere din verdi. Da lar du dem vinne! Vær stolt av deg selv, og gå igjennom et liv med psykiske problemer er veldig tøft. Ikke hør på mennesker som ikke vil deg vel. Anonymkode: 6a30d...010 13
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #7 Skrevet 31. mai 2021 Jeg har til en viss grad sett ned på uføre i mitt yrkesaktive liv. Dette fordi jeg hadde to dårlige eksempler på uføre i nær familie. De var alkoholikere, røyks en pakke om dagen, tok særs dårlige valg i livet, hadde en skokk med unger de ikke klarte å ta vare på osv. «klassisk» historie. Og så forstod jeg hvorfor de drakk. Jeg forstod historien deres. Jeg kunne ikke redde de, men jeg kunne forstå de. Min forakt for uføre ble mindre. jeg hadde en ressurssterk omgangskrets. Og så ble et par av mine venner rammet av sykdom. Jeg så på nært hold hvordan de falt sammen, at de knapt overlevde. Jeg så kampen deres for å bli trodd. Jeg fikk en ny respekt for de, og min forakt for uføre ble ikke eksisterende. så fikk jeg en sjelden og svært alvorlig diagnose selv. Etter åtte års kamp ble jeg selv ufør. Selvbildet mitt ble ødelagt. Jeg foraktet meg selv. Jeg klarte ikke akseptere den jeg var blitt. Det er enklere å leve på en løgn i relasjoner jeg vet snart blir klippet over. Jeg sier rett og slett at jeg for tiden ikke jobber, men har x års erfaring med ditt og datt og legger ut om det. Jeg var kjent innen mitt fagfelt, og det er enklere å leve på det. Anonymkode: 932aa...6ca 13
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #8 Skrevet 31. mai 2021 Gjenferdet skrev (6 minutter siden): Takk ❤️ Jeg prøver å være en motvekt. Psykisk helse er en hjertesak for meg. Og jeg må bare si at jeg selv har felt noen tårer i dag på bakgrunn av uføretråden. Det blir rett og slett for mye, selv for meg som ikke er ufør. Jeg kan ikke forestille meg hvor vondt det må være for dere som er uføre, og jeg kan ikke forstå at ikke kg tar et skikkelig oppgjør med dette. At du feller tårer på andres vegne🥺🥺 Så utrolig empatisk du er! Anonymkode: bf891...f48 5
Silva Pluvialis Skrevet 31. mai 2021 #9 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): At du feller tårer på andres vegne🥺🥺 Så utrolig empatisk du er! Anonymkode: bf891...f48 Jeg blir trist når folk undergraver og avviser vår kamp med at "vi ikke vil nok", som om det var vår egen skyld at vi er syke. Det er så hjerterått. Her kjemper vi år etter år etter år, og så kommer det en person som sier at "vi ikke prøver hardt nok", selv om å prøve er det eneste vi gjør. Det gjør vondt å ikke bli forstått. ❤️ 10
Silva Pluvialis Skrevet 31. mai 2021 #10 Skrevet 31. mai 2021 (endret) ❤️ Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel 19
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #11 Skrevet 31. mai 2021 Skjønner deg godt. Det er et sosialt selvmord. Klem til ei som kjenner på det samme. Anonymkode: 074ef...5ce 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #12 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg lyver for å slippe rare blikk eller å føle at folk trekker seg unna. Pynter på sannheten velger jeg noen ganger om jeg ikke har rukket å tenke over en løgn. Noen ganger lyver jeg også om det er folk jeg snakker med som jeg vet jeg aldri blir p møte igjen. Skulle ønske det ikke var så skambelagt å være psykisk syk i norge og ikke kunne jobbe. Sånn her er hverdagen for meg og mange andre på trygd. Etter å ha lest all uførehetsen her inne føles det som at hele verden hater meg og vil ha meg utryddet Gråter meg selv i søvne fordi jeg føler meg nytteløs og en byrde fordi folk ikke ønsker å betale skatt for en spedalsk snylter som meg. Anonymkode: bf891...f48 Forstår deg godt, jeg trodde ikke det var så mange følelseskalde, uempatiske og hatefulle folk i Norge før jeg leste her inne. Men trøst deg med at de fleste av oss er ikke slik, det er en liten andel, de synes bare så godt her inne som de får rope ut. Anonymkode: d50b3...3ef 9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #13 Skrevet 31. mai 2021 Håper vi finner opp et nytt ord før jeg forlater denne jorda. Det er to ord jeg vil endre: ufør og kondolerer... Anonymkode: 074ef...5ce
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #14 Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg lyver for å slippe rare blikk eller å føle at folk trekker seg unna. Pynter på sannheten velger jeg noen ganger om jeg ikke har rukket å tenke over en løgn. Noen ganger lyver jeg også om det er folk jeg snakker med som jeg vet jeg aldri blir p møte igjen. Skulle ønske det ikke var så skambelagt å være psykisk syk i norge og ikke kunne jobbe. Sånn her er hverdagen for meg og mange andre på trygd. Etter å ha lest all uførehetsen her inne føles det som at hele verden hater meg og vil ha meg utryddet Gråter meg selv i søvne fordi jeg føler meg nytteløs og en byrde fordi folk ikke ønsker å betale skatt for en spedalsk snylter som meg. Anonymkode: bf891...f48 Du må lære deg å gi faen. I faen i hva andre tenker, tror eller mener om deg eller andre som er uføretrygdet eller psykisk syk. Du får det automatisk bedre. At man pynter på sannheten i ny og ned skjer vel egentlig alle, uansett om man er ufør eller ikke. Så ikke tenk på det, men jeg ville lært meg av det. Vær heller ærlig og stå i det. Drit i folk! Men hvis det plager deg så så bør du kanskje revurdere ditt medlemskap på KG. For dette er ikke plassen å være hvis man sliter med hva andre mener, tenker og tror. For her inne er dette tillatt, og du har ikke mulighet til å blokkere det ute med mindre du lærer deg å overse slike tråder totalt. Sistnevnte er hardt, ja jeg vet, men det må nesten gjøres skal du være her inne og samtidig ha det bra med deg selv. Anonymkode: 19d3c...617 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #15 Skrevet 31. mai 2021 Synes det er greit, jeg. Er ikke så interessert i sosial kontakt og jeg liker ikke å være falsk. Anonymkode: 56efd...48a 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #16 Skrevet 31. mai 2021 Jeg sier jeg er mellom jobber, og så skynder jeg meg videre. Har aldri fortalt noen at jeg er ufør. Anonymkode: 19e1a...c73 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #17 Skrevet 31. mai 2021 Jeg sier jeg ikke jobber og vurderer å ta opp fag. Hvilket ikke er å lyve, fordi jeg vurderer å ta opp fag. Jeg klarer det mest sannsynlig ikke pga sykdom. Anonymkode: 5c987...c4f 4
PetterKanin Skrevet 31. mai 2021 #18 Skrevet 31. mai 2021 Det er helt og holdent ditt valg. Ha i bakhodet at mange ikke har all verdens aksept for løgner da. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #19 Skrevet 31. mai 2021 PetterKanin skrev (14 minutter siden): Det er helt og holdent ditt valg. Ha i bakhodet at mange ikke har all verdens aksept for løgner da. Det driter jeg i. Sånn blir det når man ikke føler seg respektert som gruppe menneske Anonymkode: bf891...f48 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #20 Skrevet 31. mai 2021 Til folk jeg ikke kjenner godt nok; Jeg er arbeidsledig. Det er sosialt akseptert. Til folk jeg kjenner sånn passe, som vet det er "noe" ved meg: jeg er under behandling for øyeblikket. Det øyeblikket har vært i noen år nå, så det er kanskje på tide å være ærlig... Men jeg vet at flere vil dømme meg. Anonymkode: f699a...b6b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå