Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå ferdig med permisjon og har en baby på 7 måneder. Har ulønnet permisjon 3 måneder fra min offshore-jobb og skal derfor nå jobbe som sommervikar i kommunen. Har fått 100% stilling som sommervikar. Har jeg fortsatt krav på de timene med ammefri, evt. begynne en halvtime senere og slutte en halvtime tidligere så blir det hvertfall litt kortere i hver ende at babyen går uten morsmelk?
Tenkte om det hadde noe å si at man var vikar, at man f.eks. ikke har krav på det da? men tenker at det må man jo ha for man har jo i følge arbeidsmiljøloven rett på ammefri for barnets skyld og når jeg da er satt inn i 100% sommerturnus i tre måneder så er jeg jo ansatt der og har vel like mye rett på ammefri?

Anonymkode: 9fef6...958

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er nå ferdig med permisjon og har en baby på 7 måneder. Har ulønnet permisjon 3 måneder fra min offshore-jobb og skal derfor nå jobbe som sommervikar i kommunen. Har fått 100% stilling som sommervikar. Har jeg fortsatt krav på de timene med ammefri, evt. begynne en halvtime senere og slutte en halvtime tidligere så blir det hvertfall litt kortere i hver ende at babyen går uten morsmelk?
Tenkte om det hadde noe å si at man var vikar, at man f.eks. ikke har krav på det da? men tenker at det må man jo ha for man har jo i følge arbeidsmiljøloven rett på ammefri for barnets skyld og når jeg da er satt inn i 100% sommerturnus i tre måneder så er jeg jo ansatt der og har vel like mye rett på ammefri?

Er det i kommunen du skal ha sommervikariat?

Anonymkode: ae978...9d0

AnonymBruker
Skrevet

Ammefri KS:

Ammefri gjennom hovedtariffavtalen i KS (kommune styret)

"Rett til lønn ved ammefri etter aml. § 12-8 er også regulert i HTA kapittel 1 § 8 punkt 8.3.4:

«Arbeidstaker gis fri med lønn i inntil 2 timer pr. arbeidsdag for å amme sitt barn.»

Arbeidstakere i KS-området gis rett til fri med lønn i inntil to timer per arbeidsdag for å amme sitt barn. Bestemmelsen i Hovedtariffavtalen har i motsetning til arbeidsmiljøloven ingen aldersbegrensning på hvor gammelt barnet kan være før det ikke lenger gis ammefri. Det er i utgangspunktet ingen begrensninger på hvor lenge arbeidstakere kan kreve ammefri, men det er som nevnt en forutsetning at arbeidstaker trenger fri for å amme. Det kan ikke foretas noen prøving om amming er til barnets fordel, eller om det av andre årsaker er nødvendig at barnet ammes. Arbeidsgiver kan be om dokumentasjon på at amming fortsatt foregår ut over ni måneder etter fødsel. En erklæring fra lege eller helsesøster på at amming fortsatt pågår vil være tilstrekkelig dokumentasjon.

Hovedtariffavtalen gir altså arbeidstakere bedre rettigheter enn hva som følger av arbeidsmiljøloven.

Uttak av ammefri
KS anbefaler at arbeidsgiver går i dialog med arbeidstakerne for å finne ut hvordan ammefritiden kan organiseres mest mulig hensiktsmessig. Det vil som utgangspunkt være barnets behov samt kvinnens mulighet til å styre ammingen som styrer uttaket av ammefritiden. KS får en del henvendelser på hvordan retten til ammefri med lønn stiller seg for deltidsansatte. En forholdsmessig beregning etter stillingsstørrelse kan i mange tilfeller være hensiktsmessig, men behovet vil variere etter hvordan arbeidstiden er lagt opp, herunder lengden på arbeidsdagene. Dette må vurderes konkret."

AnonymBruker
Skrevet

Ammefri AML:

Ammefri gjennom arbeidsmiljøloven paragraf 12-8

§ 12-8. Ammefri

(1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.

(2) Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer.

Ammefri Arbeidstilsynet:

Ammefri - Arbeidsmiljøtilsynet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det i kommunen du skal ha sommervikariat?

Jess det er i kommunen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å fy faen, stakkars de som får deg som sommervikar! Ikke bare kommer du som ny og kan ikke en dritt, men du skal til og med komme dragende med ammefri den korte tiden du skal være der. Snakk om å lage kødd for sine kolleger. Nei her blir du nok ikke populær, med rette. 

Anonymkode: 2a504...e1d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å fy faen, stakkars de som får deg som sommervikar! Ikke bare kommer du som ny og kan ikke en dritt, men du skal til og med komme dragende med ammefri den korte tiden du skal være der. Snakk om å lage kødd for sine kolleger. Nei her blir du nok ikke populær, med rette. 

So? Det handler ikke om å bli populær det handler om å trenge penger til livsopphold og for babyens rett til å få brystmelken sin enten den gis via puppen eller via pumping.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ny og ikke kan en dritt? er da 8. året jeg jobber i kommunen :P

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For en usmakelig kommentar. Selvsagt skal ts ta så mye  ammefri som barnet har behov for! Babyens behov for næring er tross alt viktigere enn hva noen voksne mennesker på jobb synes. Enhver oppegående menneske forstår det. 

Anonymkode: 854f0...e75

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ny og ikke kan en dritt? er da 8. året jeg jobber i kommunen :P

Ring helsesykepleier og be henne skrive ut en ammeattest til deg (to kopier - behold en selv). I den står det når baby er født og at du ammer ditt barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

7 måneders trenger vel strengt tatt ikke brystmelk. 

Anonymkode: 9ea32...d44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Verdens helseorganisasjon anbefaler at barn ammes i to år. De første seks månedene er det ingen grunn til å gi barnet annen mat og drikke enn morsmelk så sant barnet vokser som det skal. Fullamming vil si at du kun gir barnet ditt morsmelk og eventuelt tilskudd av vitaminer, mineraler og medisiner."

"Helsedirektoratet anbefaler at barn ammes hele det første året og gjerne lenger, hvis du og barnet ditt trives med det."

Amming og morsmelk

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke sikkert at en baby på 7mnd spiser nok fast føde til å leve kun på det.

Anonymkode: d4320...02c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...