Gå til innhold

Fare for at jeg mister jobben min, hva skal jeg leve av?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har jobbet i en bedrift i ett år nå, de skal nå sette igang med en nedbemanningsprosess og jeg er bekymret for å miste jobben. Jeg har hus, bil, mann og barn og er avhengig av inntekt.

Hvilke rettigheter har jeg? Har man krav på dagpenger i en slik situasjon? Må man vente lenge før man kan få utbetalt? Hva må jeg være forberedt på?

takk for svar!

Anonymkode: 63d1c...4b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mister jobben får du dagpenger. Da jeg ble permittert i fjor tok det to og en halv måned før jeg fikk penger fra NAV, men normalt sett skal det ikke ta så lang tid

Anonymkode: 07f82...b71

AnonymBruker
Skrevet

Du får dagpenger hvis du har tjent nok, husker ikke inntektskravet men det ligger på nav sine sider. Der ligger også alle annen info du trenger om dagpenger, rettigheter og sum. Uansett bør du begynne å søke andre jobber med en gang. 

Anonymkode: b6e8a...199

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Søk ny jobb nå, og legg av så mye du kan av nåværende lønn så du har litt å klare deg på (i tillegg til det du har av buffer).

Anonymkode: 67c8c...15f

• Liker 8
Skrevet

Du har rett på dagpenger så lenge du har tjent nok.

Det er noe behandlingstid, så du bør søke en uke før du er ferdig i jobben. Utbetaling kommer relativt raskt etter du har sendt meldekort.

Det som er greit forberede seg på er at dagpenger er littnover 60% av lønn, så du får redusert inntekten. Og arbeidsmarkedet i dag er beinhardt, så du bør begynne søke allerede nå, og forberede deg på at dersom du ikke har spesiell kompetanse så risikerer du måtte søke mange mange jobber...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! Jeg har jobbet i en bedrift i ett år nå, de skal nå sette igang med en nedbemanningsprosess og jeg er bekymret for å miste jobben. Jeg har hus, bil, mann og barn og er avhengig av inntekt.

Hvilke rettigheter har jeg? Har man krav på dagpenger i en slik situasjon? Må man vente lenge før man kan få utbetalt? Hva må jeg være forberedt på?

takk for svar!

Det er ukedag, ikke helligdag, så NAV har åpent og kan svare på dine spørsmål om du tar kontakt med de.

Anonymkode: 6d681...063

AnonymBruker
Skrevet

Du har hus, mann, bil og barn, og likevel har du ikke klart å få med deg hvordan velferdssystemet vårt fungerer?

Anonymkode: 2f977...10f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen jobb å miste (er uføretrygdet) og kun ett barn, men jeg føler meg likevel ikke trygg uten minst 100 000 på sparekonto som buffer til uventede eller uforutsette utgifter og slikt. Akkurat nå har jeg 125 000.

Det har vært flere ganger de siste årene jeg har måttet ta fra den kontoen, så det kommer godt med. Sparer opp på nytt så fort jeg kan, de gangene jeg har måttet røre penger/ta penger derfra.

Anonymkode: d7def...c35

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har ingen jobb å miste (er uføretrygdet) og kun ett barn, men jeg føler meg likevel ikke trygg uten minst 100 000 på sparekonto som buffer til uventede eller uforutsette utgifter og slikt. Akkurat nå har jeg 125 000.

Det har vært flere ganger de siste årene jeg har måttet ta fra den kontoen, så det kommer godt med. Sparer opp på nytt så fort jeg kan, de gangene jeg har måttet røre penger/ta penger derfra.

Cool story bro.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Cool story bro.

Bro? Jeg er kvinne. Og hva var det som var så "cool" med det? :klo:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke relevant for TS :) 

Anonymkode: 2b445...b90

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt av poenget er nok at innlegget ditt ikke bidrar så veldig mye til det TS spør om. Hele innlegget ditt fremstår mer som å skryte over at du har 125k på konto enn å hjelpe TS. Samtidig kunne en nesten mistenke deg for å prøve å fremprovosere en debatt om uføre (igjen) siden du slenger inn at du er uføretrygdet og derfor ikke har noen jobb å være redd for å miste. Altså hva er poenget liksom?

• Liker 5
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis ts har litt tid ( som jeg leser ut fra innlegget ) er vel ikke det og spare opp til en buffer, om det ikke allerede er gjort, et urelevant råd? Det er jo også lurt for lignende situasjoner i framtiden ? 

Skrevet
Anonyminist skrev (Akkurat nå):

Hvis ts har litt tid ( som jeg leser ut fra innlegget ) er vel ikke det og spare opp til en buffer, om det ikke allerede er gjort, et urelevant råd? Det er jo også lurt for lignende situasjoner i framtiden ? 

Og da kunne en lett ha skrevet: "Om du ikke har buffer kan det være lurt å begynne på den allerede nå. Lurt å ha 2-3x månedslønn stående der om du har mulighet for det".

I stede måtte en altså presisere at en er ufør og hvor mye en hadde på konto. Svært lite relevant.

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet
nomore82 skrev (2 minutter siden):

Litt av poenget er nok at innlegget ditt ikke bidrar så veldig mye til det TS spør om. Hele innlegget ditt fremstår mer som å skryte over at du har 125k på konto enn å hjelpe TS. Samtidig kunne en nesten mistenke deg for å prøve å fremprovosere en debatt om uføre (igjen) siden du slenger inn at du er uføretrygdet og derfor ikke har noen jobb å være redd for å miste. Altså hva er poenget liksom?

Hvor lenge har personen spart da? Det er da lurt av også uføre som har mulighet og spare opp en buffer. Selvom en ikke kan miste jobben har en gjerne for lite til at og leve fra måned til måned er trygt. Hvis noe ryker eller en feks får dyre uventedede legeutgifter er det lurt og ha en buffer, ellers faller en i fattigdomsfella med dyre midlertidige løsninger og avbetalingsløsninger. Jo dårlige råd en har, jo viktigere er buffer. 

Gjest laPistola
Skrevet
nomore82 skrev (3 minutter siden):

Og da kunne en lett ha skrevet: "Om du ikke har buffer kan det være lurt å begynne på den allerede nå. Lurt å ha 2-3x månedslønn stående der om du har mulighet for det".

I stede måtte en altså presisere at en er ufør og hvor mye en hadde på konto. Svært lite relevant.

Ja vel.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

takk for svar!

Men hvorfor har dere ikke spart opp penger mens dere har jobbet? Nordmenn er så opptatt av hvilke rettigheter de har, men hva med å ta litt ansvar for egen økonomi? Jeg har heller ikke jobb nå, men det er jo det en buffer skal brukes til, slike situasjoner. 

Anonymkode: 2032e...c92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo. For Nav har mye å gjøre og man kan bli stående noen mnd uten utbet om man ikke har vett til å ha spart opp i forkant. 

Anonymkode: 2032e...c92

Skrevet

Først og fremst må dere begynne å spare, og kutte utgifter. Dyr ferie og sommeraktiviteter (leir, etc) utgår selvfølgelig i år. Lån hytte, telt eller lignende, bruk stranda og ta dagsturer hit og dit. La bilen stå mest mulig, kjøp rimelige alternativer. Om barna eller mannen er kresne og "ikke spiser" first price, så ta det ut av emballasjen, så skal du se det går ned likevel. Be om avdragsfrihet på lånet, så dere betaler kun rente en periode. Den er jo latterlig lav for tiden, så her er det mye å spare. Få en ny verdivurdering av huset og søk om refinansiering på lånet. 

I slike situasjoner er det også at man ser om man har lånt over evne. Om dere begge ikke kan leve av 60% lønn over lengre tid, kanskje resten av livet, så har dere egentlig ikke råd til det huset og de bilene. For alle kan bli syke og avhengig av arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd, og i en sykdomsperiode er det veldig kjkedelig å måtte flytte og selge samtidig som helsa er dårlig. 

Du har rett på dagpenger fra dag en om du blir oppsagt, men om du selv sier opp er det en karantenetid på to måneder før du har rett på støtte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...