Gå til innhold

Noen som har aircondition? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er veldig pollenallergisk så leter etter en alternativ løsning til å ha vinduene åpne, så vurderer derfor å kjøpe en portabel aircondition for å ha på stua og soverom.

Hva er deres erfaringer? Andre tips kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert romventilator? F.eks.: https://www.miba.no/butikk/nettbutikk/miniventilasjon-50/

De skal angivelig fjerne det meste av pollen og svevestøv utenfra, men skal gi frisk luft. Jeg vet dog ikke om de fungerer som air condition og kan kjøle ned et rom. 

Anonymkode: d61d3...36c

AnonymBruker
Skrevet
Høstluft skrev (12 timer siden):

Er veldig pollenallergisk så leter etter en alternativ løsning til å ha vinduene åpne, så vurderer derfor å kjøpe en portabel aircondition for å ha på stua og soverom.

Hva er deres erfaringer? Andre tips kanskje?

Vurderer det samme på grunn av varmen. Tror det hjelper på inntrenging av pollen også. Problemet hos meg er at det må borres og lages hull i veggen og jeg bor i blokk. Med flyttbar aircondition må du kanskje regne med å ha flere hull? Håper andre kan svare her. Hvor stort må hullet være f.eks.? 

Anonymkode: 74f3a...927

Skrevet

Vi har en sånn flyttbar fra Mill, kjøpt på Coop. Den er suveren i å holde luften avkjølt på soverommet. Men, den støyer. Det må man bare ta i betraktning om man kan leve med eller ikke. 65 decibel står det som tilsvarer styrken av en normal samtale. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vurderer det samme på grunn av varmen. Tror det hjelper på inntrenging av pollen også. Problemet hos meg er at det må borres og lages hull i veggen og jeg bor i blokk. Med flyttbar aircondition må du kanskje regne med å ha flere hull? Håper andre kan svare her. Hvor stort må hullet være f.eks.? 

Det er ikke tillatt å lage hull i bygningsvegger og ytre vegger på boligblokker, uansett om det er selveier eller borettslag.

En mann i min fars nabolag hadde gjort dette uten å høre med styret, for å montere inn air condition. Det endte med rettsak og han måtte betale for å mure igjen og reparere hullet han hadde laget. Det ble dyrt for han.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hull i veggen? Trodde de kobles til vindu, så lenge vindu er topphengslet? 

Anonymkode: 6cda0...ba3

Skrevet

Jeg ville heller satt inn en varmepumpe med utedel, da portabel air conditioning støyer veldig. Varmepumpe avkjøler om sommeren, og varmer om vinteren. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Det er ikke tillatt å lage hull i bygningsvegger og ytre vegger på boligblokker, uansett om det er selveier eller borettslag.

En mann i min fars nabolag hadde gjort dette uten å høre med styret, for å montere inn air condition. Det endte med rettsak og han måtte betale for å mure igjen og reparere hullet han hadde laget. Det ble dyrt for han.

Det visste jeg ikke. Jeg har par hull på verandaen som er cirka 2,5 cm. i diameter. Er de store nok til å kunne kobles på? 

AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (1 time siden):

Jeg ville heller satt inn en varmepumpe med utedel, da portabel air conditioning støyer veldig. Varmepumpe avkjøler om sommeren, og varmer om vinteren. 

Hun bor i blokk. Dette er ikke tillatt å montere i blokkbebyggelse.

Anonymkode: 5761e...cdb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det visste jeg ikke. Jeg har par hull på verandaen som er cirka 2,5 cm. i diameter. Er de store nok til å kunne kobles på? 

Jeg hadde portabel air condition maskin da jeg bodde i rekkehus. Vi måtte lage et hull på størrelse med en te-asjett i veggen for røret til air conditioneren. Den skal blåse mye varm luft ut.

Du vil uansett bare irritere deg over støyen fra en slik air conditioner. Min hadde noe som het "nattestilling", dvs den skulle gå stillere og lage mindre lyd om natten, men det var bare tull. Jeg hadde aldri fått sove om den stod og støyet om natten sånn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun bor i blokk. Dette er ikke tillatt å montere i blokkbebyggelse.

Anonymkode: 5761e...cdb

Men en portabel ac må også ha utluftning. Hvordan gjør man det? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men en portabel ac må også ha utluftning. Hvordan gjør man det? 

Svaret er at det kan man ikke ha når man bor slik, ganske enkelt. Det er ikke tillatt å gjøre fasadeendringer og lage hull i yttervegger. Det ødelegger bygningsmassen. Se for deg en blokk pepret med hull og maskiner hengende utenpå veggene i annenhver leilighet oppover... og så ramler noen ned, for de er dårlig festet, noen blir drept fordi den traff dem i hodet osv.

Nei da, det er nok mange grunner til at det ikke er tillatt, men det ødelegger som sagt bygningen, så det er nok grunnen.

Man må bruke vinduet, hvis man har et vindu som åpnes/lukkes på riktig måte.  Det fulgte med et sett man skulle lirke på plass i vindusåpningen til min air conditioner maskin, men det kunne vi ikke bruke pga vindustypen vår var feil. Tror ikke man kan bruke det settet som fulgte med i norske vinduer, så ut til å være tilpasset amerikanske vinduer som skyves rett opp og ned.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har du vurdert romventilator? F.eks.: https://www.miba.no/butikk/nettbutikk/miniventilasjon-50/

De skal angivelig fjerne det meste av pollen og svevestøv utenfra, men skal gi frisk luft. Jeg vet dog ikke om de fungerer som air condition og kan kjøle ned et rom. 

Anonymkode: d61d3...36c

Vi har denne. Den har ingen kjølefunksjon og hjelper kun på luftkvalitet, ikke på varme. Vi er fornøyde, men den var aldri tiltenkt brukt som aircondition. 

Anonymkode: 4e8b6...83f

• Liker 1
Skrevet
Chiubi skrev (2 timer siden):

Har du varmepumpe selv og kan si litt om erfaringer om sommeren? Kan den stå og gå hele dagen mens sola skinner inn vinduene? Er den dyr i drift som aircondition (strøm)?

AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (2 timer siden):

Dette. Gitt at man eier, selvfølgelig.

Har behagelige 22 grader i stua uansett utetemperatur. Den har også filter for pollen. Har vurdert å installere en på soverommet, kun for kjøling. 

Ser noen spør om kostnad - ikke mer enn å varme opp om vinteren. Og veldig lite så lenge den går jevnt. (veldig mange med varmepumpe gjør den feilen at de skrur av og på, eller har på "auto" slik at den skifter mellom å varme/kjøle) 

Anonymkode: 913b4...8b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slangen skal vanligvis ut gjennom et vindu. 

Anonymkode: f16aa...149

• Liker 1
Skrevet
Høstluft skrev (3 timer siden):

Har du varmepumpe selv og kan si litt om erfaringer om sommeren? Kan den stå og gå hele dagen mens sola skinner inn vinduene? Er den dyr i drift som aircondition (strøm)?

Du skriver jo at du bor i blokk? Du kan ikke ha varmepumpe når du bor i blokk. Det kreves et hull i veggen, OG at man henger en diger klump av en maskin på utsiden på ytterveggen, som står og går der. Det er ikke lov i blokkbebyggelser. Det ødelegger jo bygningen å lage hull, og skjemmer bygget om annenhver leilighet skulle henge ut sånne maskiner på utsiden. Det er fasadeendring, og det er ikke tillatt.

Skrevet
Høstluft skrev (3 timer siden):

Jeg har det vi i Norge kaller varmepumpe, og jeg bruker den til nedkjøling om sommeren og oppvarming om vinteren. En ny, moderne varmepumpe bruker ikke mye strøm. I tillegg kan man gå for solskjerming, f.eks markise eller utvendige persienner

AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (7 timer siden):

Signeres!

Anonymkode: 434ca...885

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...