Gå til innhold

Har nav oppfølgingsplikt etter å ha gitt avslag på uføre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager enda en tråd om uføre, men trenger svar for å hjelpe en venninne.

hun har fått avslag på uføre (ikke forstår jeg hvorfor, for hun er alvorlig syk uten utsikter til bedring, i flg to sykehus, fastlege og fysioterapeut. Jeg har lest dokumentasjonen), og jeg har hjulpet henne med å klage. Det er ca 10 mnd behandlingstid på klagen, sier nav. I mellomtiden har ikke nav foretatt seg noe. Ingen videre arbeidsavklaring, oppfølging eller innhenting av ny dokumentasjon. Nada kontakt fra nav. 

i avslaget står det at overlegen til nav mener det er sannsynlig at behandling kan bedre arbeidsevnen. Sykehusene, fastlege og fysio sier at hun er ferdig utredet og behandlet. Nåværende behandling er kun forebyggende, og vil ikke bedre arbeidsevnen. Hva mener nav at hun nå skal gjøre? Det står videre at hun ikke er godt nok avklart, men dokumentasjon sier, etter min mening at hun er det. 15 sider rapport fra avklaringstiltak beskriver 0 arbeidsevne. 

Min venninne har aap. 

hva skal/bør hun gjøre nå mens klagen behandles? Hva burde nav gjøre? Har ikke nav plikt til å følge opp manglene de påpeker i avslaget? Jeg skal Selvfølgelig høre med nav, men lurer på min venninnes rettigheter og Navs plikter til oppfølging etter avslag på uføre. Det virker ikke riktig at hun kun skal fortsette å sende meldekort i en evighet for å få aap

Anonymkode: fa258...091

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, har jeg ikke sett dette innlegget tidligere? Så merkelig følelse av deja vu. 

Det kan jo være at hun faller mellom stoler med tanke på ytelser, men dersom hun har AAP så skal hun ha oppfølging. Et av grunnvilkårene for å få AAP er at det er mål om arbeid, så om hun ikke tenker sånn selv så kan det dessverre være at hun ikke kommer til å ha AAP spesielt mye lengre.

NAV følger opp vedtaket om er motivert for det, men det kan jo være at venninna di ikke ser muligheter mens NAV gjør det (høres litt sånn ut). Hva tenker hun rundt det?

En ting er å få oppfølging, men er hun interessert i det NAV har å tilby?

Anonymkode: 0a7f4...73b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hm, har jeg ikke sett dette innlegget tidligere? Så merkelig følelse av deja vu. 

Det kan jo være at hun faller mellom stoler med tanke på ytelser, men dersom hun har AAP så skal hun ha oppfølging. Et av grunnvilkårene for å få AAP er at det er mål om arbeid, så om hun ikke tenker sånn selv så kan det dessverre være at hun ikke kommer til å ha AAP spesielt mye lengre.

NAV følger opp vedtaket om er motivert for det, men det kan jo være at venninna di ikke ser muligheter mens NAV gjør det (høres litt sånn ut). Hva tenker hun rundt det?

En ting er å få oppfølging, men er hun interessert i det NAV har å tilby?

Anonymkode: 0a7f4...73b

Takk for svar. Mulig noen andre har skrevet et lignende innlegg, jeg ser det er ufattelig mange spørsmål om uføre.

min venninne har stått i jobb altfor lenge, det er ikke hun som ikke ser etter muligheter, for hun har forsøkt ALT. ALT av behandling og medisiner, alt av tilrettelegging og stillingsprosenter. Hun har stått i jobb parallelt med å ha fått en potensielt dødelig sykdom i tre år, men nå går det ikke lengre. 

Arbeidsrettet tiltak konkluderer med 0 arbeidsevne og det står at videre utredning og jobbførsøk vil forverre hennes tilstand. To av landets største sykehus er enige og har skrevet rapporter som støtter uføre og ber om fritak for arbeidsavklaring (det fikk hun ikke). Hun er inn og ut av sykehus. Noen korte og noen lange innleggelser. Det finnes ingen effektive medisiner for hennes sykdom. Legene har hentet råd fra USA og forsøkt eksperimentell (ikke godkjent behandling i Norge) uten hell. 

Nav skrev til og med i egen rapport at de anbefaler 100% uføre og støttet seg til fire ekspertuttalelser og arbeidsevnevurderingen. De ga avslag fordi de mente annen behandling kunne bedre arbeidsevnen, og ignorerer legene som sier det ikke finnes annen behandling. Da lurer jeg på hva nav forventer nå? Hvorfor gjør ikke nav noe? Hvorfor tar de ikke kontakt? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med andre ord; ja, hun er interessert i å få dette avklart og vil gjøre det som må til. Under sist avklaring ble hun så dårlig at det førte til at hun ble hentet av ambulanse flere ganger (skjer sjelden når hun er hjemme fordi hun kan tilpasse egen dag), flere sykehusinnleggelser, den lengste på 9 dager, og utallige andre uforsvarlige episoder. 

hun har innsett at hun ikke kan stå i jobb, men har ikke godtatt det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det heter ikke uføre!

Anonymkode: 7ed81...765

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I avslaget så pleier NAY å skrive hva de mener må prøves først, hvis de mener hun ikke er ferdig behandlet. Står det noe om det? Hun må jo snakke med veilederen sin også må de sammen gå gjennom avslaget. Hvis ROL (rådgivende overlege til NAV) har gitt en mening så er det også synlig i systemet hva legen har svart. Dette kan veilederen se. 

Anonymkode: 6daa7...cb7

Skrevet

Hun bør ta med seg brevet (vedtaket om avslag) til sin lege og diskutere det med han, ikke sin venninne. I avslaget står det hva NAV mener som bør forsøkes, som kan føre til bedring. Er det håp om bedring (ikke subjektivt, men forsknings- /faktabasert), så kan det være lurt av henne å gå gjennom dette. Så bør hun skrive til sin veileder og spørre om det er mulig å bli tatt tilbake på AAP mens hun gjennom anbefalt behandling. 

NAV jobber etter et regelverk som så mange andre yrkesgrupper (blant annet min). Det handler ikke om hva man mener, føler og syns, men hva man kan dokumentere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

I avslaget så pleier NAY å skrive hva de mener må prøves først, hvis de mener hun ikke er ferdig behandlet. Står det noe om det? Hun må jo snakke med veilederen sin også må de sammen gå gjennom avslaget. Hvis ROL (rådgivende overlege til NAV) har gitt en mening så er det også synlig i systemet hva legen har svart. Dette kan veilederen se. 

Anonymkode: 6daa7...cb7

Alt som står er at «annen behandling vil med sannsynlighet kunne bedre din arbeidsevne».

ingenting annet. Avslaget er fullt av løgner. To sykehus sier hun er ferdig utredet og behandlet og har listet opp utredning og behandling gjort de åtte siste årene (parallelt med at hun har vært i jobb). ROL sier sykehusene mener hun ikke er det. Nav har til og med skrevet at sykehusene uttaler at det ikke er sannsynligst hun noen gang vil kunne stå i lønnet arbeid. Sykehusene har til og med uttalt at alle medisinske prøver er bedre nå som hun ikke er i jobb (sykemeldt i over ett år). ROL sier hun ikke har vært til adekvat arbeidsutprøving/vurdering, mens hun har blitt vurdert at to ulike selskaper nav har leid inn. De forteller ikke hva de mener ikke er godt nok. I tillegg har nav hatt dialog med arbeidsgiver til min venninne de to siste årene pga tilpasninger/tilrettelegging og oppfølging. Hun står i et arbeidsforhold på papiret fremdeles, men er for syk til å jobbe. Arbeidsgiver har bekreftet at hun ikke kan jobbe, er for syk, at det går utover hennes arbeid, er en belastning for kolleger, at ambulanse har måttet bli tilkalt flere ganger osv. nav var selv veldig enige i at uføre er eneste vei, men ROL overprøvde altså dette. 

hun skal snakke med veileder, men nå er hun så syk at hun er sengeliggende. Hun bekymrer seg fryktelig for fremtiden. Jeg forstår ikke hva mer de vil hun skal gjøre, og jeg forstår ikke hvorfor de ikke tar kontakt med henne. De lar henne bare sende meldekort uten noe oppfølging.

AnonymBruker
Skrevet
Nooni skrev (25 minutter siden):

Hun bør ta med seg brevet (vedtaket om avslag) til sin lege og diskutere det med han, ikke sin venninne. I avslaget står det hva NAV mener som bør forsøkes, som kan føre til bedring. Er det håp om bedring (ikke subjektivt, men forsknings- /faktabasert), så kan det være lurt av henne å gå gjennom dette. Så bør hun skrive til sin veileder og spørre om det er mulig å bli tatt tilbake på AAP mens hun gjennom anbefalt behandling. 

NAV jobber etter et regelverk som så mange andre yrkesgrupper (blant annet min). Det handler ikke om hva man mener, føler og syns, men hva man kan dokumentere. 

Takk for svar. Hun er for syk til å komme seg til lege, men mulig legen kan konsulteres over telefon. Rikshospitalet har skrevet en god epikrise og svar til nav der de forklarer grundig hva som er gjort og at det ikke finnes behandlinger som fører til mer bedring enn det hun pr i dag har oppnådd. De har til og med skrevet at de har konsultert eksperter i USA og gjennomført en ikke-godkjent eksperimentell behandling etter råd fra disse ekspertene. (Hun har en sjelden autoimmun sykdom som potensielt er dødelig. Det finnes ingen effektive medisiner, og medisinene hun bruker (cellegift) for å dempe symptomene gir alvorlige bivirkninger). 

hun har allerede aap, så hun har heldigvis inntekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. Hun er for syk til å komme seg til lege, men mulig legen kan konsulteres over telefon. Rikshospitalet har skrevet en god epikrise og svar til nav der de forklarer grundig hva som er gjort og at det ikke finnes behandlinger som fører til mer bedring enn det hun pr i dag har oppnådd. De har til og med skrevet at de har konsultert eksperter i USA og gjennomført en ikke-godkjent eksperimentell behandling etter råd fra disse ekspertene. (Hun har en sjelden autoimmun sykdom som potensielt er dødelig. Det finnes ingen effektive medisiner, og medisinene hun bruker (cellegift) for å dempe symptomene gir alvorlige bivirkninger). 

hun har allerede aap, så hun har heldigvis inntekt. 

Basert på hva du skriver her så er det bra at hun har klaget. Hvis helse fortsatt står fast på sine vurderinger (om at alt er forsøkt) så høres det ut som dette er en sak som kanskje bør tas helt til Trygderetten (ved nytt avslag). Men igjen, teksten/begrunnelsen i avslaget fra NAV er viktig og bør være utgangspunktet for hvordan man får frem videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...