Gå til innhold

Mennesket kan ikke bli mer en 150 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Men det må jo være mer en nok. Har heller aldri hørt om noen som har blitt 150 år. Har du?

Anonymkode: 7b80d...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rekorden er vel 122 år, men jeg regner med at blandt oss nå er det noen som kommer til å bli vesentlig eldre. 

Bedre ernæring gjennom hele livet bør gi en god mulighet til å leve lenge. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ønsker å bli rundt 105 år så lenge helsa og hodet holder. 150 år? Nei takk. Tror det er slitsomt å mentalt følge med i eventuelle samfunnsmessige og teknologiske forandringer når man kommer til 70-100 år. Dessuten vil det bli veldig lenge å være pensjonist, selv om man hever pensjonsalder til 90 år, vil man være pensjonist i 50-60 år dersom man blir 140-150 år 🤔

Anonymkode: 8728e...579

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stan skrev (5 minutter siden):

Rekorden er vel 122 år, men jeg regner med at blandt oss nå er det noen som kommer til å bli vesentlig eldre. 

Bedre ernæring gjennom hele livet bør gi en god mulighet til å leve lenge. 

Jeg er 30 nå og jeg tror også jeg kommer til å se den rekorden bli slått ila mitt liv 🙈 Kanskje 130? Herregud, tenk det, hele mitt liv + 100 år 😂

Anonymkode: 91178...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er 30 nå og jeg tror også jeg kommer til å se den rekorden bli slått ila mitt liv 🙈 Kanskje 130? Herregud, tenk det, hele mitt liv + 100 år 😂

Anonymkode: 91178...61f

Leste et sted at den første 150 åringen er allerede født. 

Levealder kan jo plutselig bli mye lenger hvis mutasjonen som førte til Hela-celler sprer seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser ikke poenget med å være gammel inn i evigheten. Hadde man kunne vært frisk og rask og hatt både energi og fysikk til å leve livet, så hadde det vært noe annet. Men det har ingen i en slik alder. De lever vel mer på tross av livet. 

Jeg håper at jeg dør før jeg kommer i en tilstand hvor jeg knapt er i stand til å ta vare på meg selv pga alderdom. Det er jo aldri håp om å bli bedre. 

Anonymkode: 9c35f...d46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er interessant egentlig er at nå er vi 7,8 milliarder mennesker. 

Om ca. 120 år så er faktisk ALLE disse menneskene dødd ut, og kanskje 8,5 nye milliarder mennesker blitt født. Innimellom disse 8,5 milliardene så har det også dødd en enorm mengde mennesker for å bli 8,5 milliarder. 

Snakk om å rullere på godene! :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (På 31.5.2021 den 20.38):

Levealder kan jo plutselig bli mye lenger hvis mutasjonen som førte til Hela-celler sprer seg. 

Mutasjonen til Hela-celler ?. Det er ikke en det er mange, svært mange. Det er millioner av punkt mutasjoner (de fleste er nok innenfor kjent variasjon), store genetiske reorganiseringer, delesjoner og insersjoner. Cellene mangler sentrale elementer inne cellesyklus, DNA reparasjon. En kombinasjon som ikke er attraktiv for en organisme, og mange finner den heller ikke attraktiv som modelsystem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.6.2021 den 15.38):

Det som er interessant egentlig er at nå er vi 7,8 milliarder mennesker. 

Om ca. 120 år så er faktisk ALLE disse menneskene dødd ut, og kanskje 8,5 nye milliarder mennesker blitt født. Innimellom disse 8,5 milliardene så har det også dødd en enorm mengde mennesker for å bli 8,5 milliarder. 

Snakk om å rullere på godene! :) 

Høre på en podkast her om dagen der de mente at i vår generasjon er mange mennesker som alle mennesker som noen gang har levd. Det er litt absurd å tenke på, men kanskje ikke helt usannsynlig om man ser på utviklingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg håper da inderlig ikke jeg blir mer enn max 90, om jeg er frisk. Tanken på at mennesket kan nå såpass høy alder som 150 skremmer meg. 

Anonymkode: 4d59a...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg håper da inderlig ikke jeg blir mer enn max 90, om jeg er frisk. Tanken på at mennesket kan nå såpass høy alder som 150 skremmer meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I allefall om man blir hengende på veggen i et horn i 60år ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig vært kult å oppleve alle jordens epoker til langt inn i fremtiden  ^_^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Midgard skrev (1 time siden):

Mutasjonen til Hela-celler ?. Det er ikke en det er mange, svært mange. Det er millioner av punkt mutasjoner (de fleste er nok innenfor kjent variasjon), store genetiske reorganiseringer, delesjoner og insersjoner. Cellene mangler sentrale elementer inne cellesyklus, DNA reparasjon. En kombinasjon som ikke er attraktiv for en organisme, og mange finner den heller ikke attraktiv som modelsystem. 

Joda. 

Men her er det celler som kan fortsette å dele seg. Tilsynelatende uten noen begrensninger. Selv om det ikke er lett er det kanskje mulig å få til noe av det samme med bevisst genmodifisering? 

Eller har jeg lest for mye science fiction 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor sundt man spiser, mosjonerer osv. Osv. Er ikke mennesket skapt for å bli mer enn 80år.

Fra du blir født, vannes arvestoffet ditt ut og evnen for å reprodusere ting riktig blir svakere og svakere. Det er hva som definerer at du blir gammel. Tydelige aldringstegn er grått hår, slapp hud og ting som slutter å fungere som det skal. Det kan du ikke bremse uansett hva du gjør, og når du nærmer deg 80, begynner dette å bli såpass kritisk at noe vil svikte og du dør. 

De ble 80år for 2000 år siden også, hvis de var heldige å holde seg unna sykdommer som da ikke var helbredelige. Så ingen ting er forandret. Mennesket er skapt slik. 

Det finnes noen unntak, hvor noen få blir over 100år osv. Men det beror mer på flaks at organer osv fortsatt gjør jobben sinn noenlunde en stund til, selv om arvestoffet er såpass utvannet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor fort utviklingen innen genteknologi går nå, så er det nok ikke lenge før det bare er fattigfolk som blir gamle og dør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (5 minutter siden):

Joda. 

Men her er det celler som kan fortsette å dele seg. Tilsynelatende uten noen begrensninger. Selv om det ikke er lett er det kanskje mulig å få til noe av det samme med bevisst genmodifisering? 

Eller har jeg lest for mye science fiction 😀

Er det mulig å lese for mye science fiction ;) 

Jeg husker at jeg forslo Hela celler til et prosjekt. Kommentaren fra sjæfen/professoren var gata  "Fan, meine du det. De er jo ikke menneskeceller, de er jo aliens". Vel, det endte med at vi bruke 5 forskjellige cellelinjer, der HeLa var en av dem. 

Men prinsippet ser jeg hva du mener. De er meget hardføre og deler seg villig. Men har de evne til å samarbeide som i en organisme ? Nei det tror jeg ikke. 

Som fremtidige science (fiction) løsning fra meg:

Vi burde å laget mutasjoner som øket "levetiden" pr celle slik at det er unødvendig å dele seg så ofte. Så burde vi lage mutasjoner der kostnadene ved hver deling reduseres. Tenker da på generelle mutasjoner og f.eks forkortelse av telomerene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...