AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #1 Skrevet 31. mai 2021 Jeg har en niese (forkortet N) på 12 år som går i 8. klasse. N har alltid vært vanskelig. Hen gjør alt for å provosere/starte krangler, er ubegripelig sta, vil ha viljen sin i alt, og surmuler resten av dagen (eller uka) om hen ikke får viljen sin. Har aldri klart å si unnskyld for noe (med unntak av én gang - ila. 13 år), innrømme skyld og lyver om alt fra A til Å. N har aldri hatt gode venner før hen begynte på ungdomsskolen, der hen fikk seg to venner. Disse to har nå snudd seg mot N - dessverre, men kanskje ikke helt uforventet. Dette er en av grunnene til at N så og si ikke har møtt opp på skolen ila. hele 8. klasse. N liker også å sitte oppe om natten på mobil/iPad, som antageligvis er en bidragende årsak. N er i kontakt med psykolog og PPT. Dette fordi læreren varslet barnevernet da N ødelegger for undervisningsopplegget og er ute etter å provosere lærerne, N er rett og slett et ekstremt forstyrrende element i klasserommet. Spørsmålet mitt er - hva kan man egentlig gjøre for å løse problemet? Om dette fortsetter, kan det være veldig ødeleggende for N sin fremtid. Hvilke alternativer har man? Jeg er i slekt med N via min bror, som ikke har omsorgsansvar for N. Min del av familien er vel det man kan kalle «effektivt utestengt» fra det meste - vi får høre det mor selv velger å fortelle bror. Har mistanke om at mor er en bidragende/opprettholdende faktor til denne skjevutviklingen. Hun og hennes familie har nektet for at N har noen form for problemer (selv om det har vært åpenbart i mange år) inntil skolen kontaktet BV. Anonymkode: 80422...87f
Gjest Dævendøtte Skrevet 31. mai 2021 #2 Skrevet 31. mai 2021 (endret) Tar det bort jeg, siden det var et dårlig svar på det du lurer på. Endret 31. mai 2021 av Dævendøtte
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #3 Skrevet 31. mai 2021 Det finnes jo litt grenser for hva du som tante kan gjøre, men dersom du får ha kontakt med N kan jo det å være en trygg og stabil voksenperson som har åpne armer, en ledig seng og mat i kjøleskapet ved behov, akkurat det som trengs. Tilby deg å melde på og arrangere kjøring til og fra fritidsaktiviteter, inviterer N og ha åpent hus også for venner. Hjelp til med lekser. Kanskje du kan være den trygge voksne som trengs? Anonymkode: 8756c...eeb 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #4 Skrevet 31. mai 2021 For ordens skyld, når det er en niese så er det nødvendigvis ei jente, det er dermed ingen grunn til å skrive hen i resten av innlegget. Når det kommer til problemet; det er da ingenting du som tante og attpåtil ei tante som mor ikke vil ha noe med å gjøre, kan foreta deg? Broren din har ikke omsorgsansvar og barnevernet er involvert. Jeg kan ikke se at det er noe "man" her som inkluderer deg. Anonymkode: fd2d0...c4f 12
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #5 Skrevet 31. mai 2021 Høres ut som at barnet skriker etter faste rammer, forutsigbarhet og en trygg forelder som tør å sette grenser. Tenker det er fint at BV, PPT og psykolog nå er kommet på banen, og forhåpentligvis vil mor få veiledning i foreldrerollen slik at hun kan bli en bedre forelder for barnet. Anonymkode: 4cc02...909 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #6 Skrevet 31. mai 2021 Hvorfor kaller du niesen din for "hen"? Niese betyr at det er en jente (nevø er gutt). Anonymkode: 0ee24...36a 8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #7 Skrevet 31. mai 2021 Hen eller ikke, det er virkelig ikke problemet her! Støtter forslaget om å være en god trygg tante. Barn er ikke sinte, uhøflige og sliter sosial av ingen grunn. Din niese trenger noen som kan se henne om ikke noe annet, og det kan tante gjøre Anonymkode: c9972...a00 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #8 Skrevet 31. mai 2021 Men..... om dere er effektivt utestengt og mor kun forteller bruddstykker - hvordan vet dere alt dette? Uansett: Du får ikke gjort noe med foreldrenes ansvar. Men du kan være en hyggelig og tilstedeværende tante? 🤷♀️ Anonymkode: e7aeb...287
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #9 Skrevet 31. mai 2021 Jobber ved en skole. Er ikke i direkte kontakt med skolevegrerne våre men oppfatter det slik at dette er et veldig komplisert problem når det først har satt seg og at det streves med å tilpasse for ungdommen, motivere til å komme tilbake osv. Det finnes ingen enkel løsning... Det som er helt sikkert er at denne jenta ikke har det noe godt. Det er utrolig viktig med tilhørighet for både voksne og barn og man må tilstrebe å komme til bunns i hva det er som gjør at jenta ikke kan komme tilbake på skolen og bli der, og ta det derfra. Vet ikke hva du som tante kan gjøre annet enn å prøve å se bak fasaden til barnet som "ødelegger undervisning på skolen og er vrang å sende på skolen". Er hun åpen for å gjøre noe med deg? Hvis du har overskudd kan du prøve å skape et lite lysglimt i denne jentas hverdag en gang i blant - du trenger kanskje ikke tematiserer skole. Det er andre folk som prøver å ta seg av det 🍀 Anonymkode: 78609...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #10 Skrevet 31. mai 2021 Skolevegring er komplekst ja-har selv hatt problemer med et av mine barn som ligner niesa di. Forskjellen her er at vår datter ikke sliter sosialt. Men kjenner igjen noen av personlighetstrekkene. Er man ekstremt sta, kan man fort finne ut at man ikke vil på skolen. Bra at jenta får hjelp fra de instanser du nevner, det kan være hun sliter psykisk, har ADHD el noe annet. Hva du kan gjøre er vel avhengig av hvilken relasjon dere har. Hvis du har kontakt med henne, kan du gjøre hyggelige ting med henne. Mulig det har låst seg litt ift mor, å ha et barn med skolevegring er en stor påkjenning og kan forsure forholdet mellom mor og datter. Anonymkode: 6dbba...c3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå