LilleBille Skrevet 7. september 2005 #1 Skrevet 7. september 2005 Har lest flere om dette flere steder - men ikke sett noen oppfordring til det her i landet. Sist gang jeg hørte om det var ifm. terrorbombene i London - og når de skulle prøve å kontakte pårørende til de skadde/omkome - hvor de fant telefon. Det er jo en enkel måte å kunne komme i kontakt med pårørende i forskjellige settinger enten det er sykdom eller skade. Det er jo ikke alltid man har "hjem" - lagret - og det er heller ikke allitd det er noen tilstede der. Synes derfor det er en god ide - men hvis ikke folk flest vet om det - er det jo liten vits. Har dere lagret navn med enten ICE eller på andre måter markert "kontaktperson"?
Gjest Violetta Skrevet 7. september 2005 #2 Skrevet 7. september 2005 Finnes det ikke en norsk versjon av "ice"-uttrykket?
~sikka~ Skrevet 7. september 2005 #3 Skrevet 7. september 2005 Det beste er jo hvis man bruker det internasjonale her i norge og da... så i tilfelle noe skjer når vi er i utlandet så finner de nr selv om de ikke kan norsk. Jeg kommer til å lagre ett par sånne nr nå.
Gjest gjest1 Skrevet 7. september 2005 #4 Skrevet 7. september 2005 Har "Mamma" jeg, regner med den er ganske internasjonal?
Gjest gjest1 Skrevet 7. september 2005 #5 Skrevet 7. september 2005 Jeg har sånn at jeg kan legge til VIP-personer i mobilen, og der har jeg pårørende, behandlere osv. Ellers står "hjem" faktisk lagret, og mamma. I tillegg til Legesenteret og psykologen. Om noen ringer dit så er det jo mulig for de å søke opp nr. og finne ut hvem nr. tilhører.
Gjest Violetta Skrevet 7. september 2005 #6 Skrevet 7. september 2005 Litt på siden kanskje, men jeg har ofte lurt på hvordan de finner ut hvem som er pårørende når noe skjer og man er alene?
LilleBille Skrevet 7. september 2005 Forfatter #7 Skrevet 7. september 2005 Det er sikkert ille lett - og derfor er vel alt vi gjør for å forenkle jobben greit
Gjest MJ Skrevet 7. september 2005 #8 Skrevet 7. september 2005 Det enkeleste er om personen har identifikasjonspapirer på seg. Da er jo saken rimelig grei. Etter det så er det ting som mobiltelefoner, graverte smykker etc som kan gi en pekepinne. Så er det jo å sjekke om det er noen som er meldt savnet. I oversiktlige land som Norge så er jo det sjeldent det er så mange det kan være. ICE virker mere som om et billig knep for å la befolkningen føle seg trygge. Skulle jeg være utsatt for en ulykke så foretrekker jeg at de som er i nærheten ringer etter ambulanse i stedet for å ringe mamma. Morra mi kan som alle mødre utrette mirakler, men å utøve førstehjelp over telefonen er ikke en av dem. Skulle det være større kriser så er det jo et problem at folk ringer for mye for å sjekke om folk har det bra slik at viktig telefoner ikke slipper igjennom. Samtidig hvis myndighetene skal spore opp flere tusen pårørende så kan det jo være greit om telefonnummeret ligger på mobiltelefonen. En helt annen sak er det jo om man har spesielle medisinske behov som må dekkes. Da er det vel like greit å ha et lite kort i lommeboken som forteller om blodtype, evt allergier og medisiner en går på.
Gjest Violetta Skrevet 7. september 2005 #9 Skrevet 7. september 2005 Jeg oppfattet det da ikke slik at dersom jeg var skadet skulle de som fant meg ringe foreldrene mine, men at det var sykehuset/politiets jobb. Om jeg har kræsjet og ligger hardt skadd i veikanten regner jeg da med at folk har fornuft nok til å ringe til ambulanse og ikke foreldrene mine!
Catzy Skrevet 7. september 2005 #10 Skrevet 7. september 2005 Jeg tror jeg hadde sjekket hva folk har lagret på hurtigtastene på mobilen sin. Det gir jo en grei indikasjon på hvem som faktisk er viktig for personen. Men jeg ser jo poenget med å å merke viktige telefonnr på en eller annen måte i tillegg til dette. CAtzy
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2005 #11 Skrevet 8. september 2005 Jeg har jo et donorkort fra England hvor min nærmeste pårørende står, og det ligger alltid i lommeboka, kanskje større sjangse for at de skulle titte der om jeg datt om død?
Gjest z Skrevet 8. september 2005 #12 Skrevet 8. september 2005 Nei. Jeg går ut ifra at det nok ordner seg uansett. Som flere skriver her, så er det ingen umiddelbar hast å få tak i mine pårørende, jeg setter mer pris på om folk har vett nok til å få tak i en ambulanse om jeg nå måtte trenge det. Man kan alltids ringe noen på lista og spørre om de vet hvem mine pårørende er - stor sannsynlighet for at det ordner seg, og jeg orker ikke gå rundt og sikre meg i hue og ræva i tilfelle sånt skjer.
Gjest Violetta Skrevet 8. september 2005 #13 Skrevet 8. september 2005 Å legge inn et ekstra nummer på mobilen er en temmelig liten "forsikring" og om det kan hjelpe, så gjerne for meg. Kostet meg ca. 10 sekunder.
LilleBille Skrevet 8. september 2005 Forfatter #14 Skrevet 8. september 2005 Det å ha lagret nummer på denne måten er da vel ikke snakk om at evt. redningsmannskaper skal ringe dit i stedet for etter hjelp - det bør da være en selvfølge - men om det at jeg har lagret tre bokstaver forran navnet til søsteren min feks. kan gjøre det lettere å oppspore mine pårørende i en gitt situasjon - ser jeg ingen grunn til at jeg ikke skal bruke noen sekunder på det. Forhåpentligvis blir det aldri bruk for det - men kan det i en gitt situasjon være til hjelp - er det ingen grunn til ikke å gjøre det - synes jeg. Og hvis de ti sekundene jeg brukte på den lagringen - kanskje kan spare noen 10 minutter i en krisesituasjon - har det vært vel anvendt tid.
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2005 #15 Skrevet 8. september 2005 Har ikke em slik oppføring...men har "hjem" lagret. Finner de mobilen min, så klarer de nok å finne frem til pårørende uansett. (Når jeg leste overskriften, så tenkte jeg på nummere som man ringer klokken 3 lørdag natt )
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2005 #16 Skrevet 8. september 2005 Jeg har hjem til mamma og pappa lagret, i tillegg til mobiltelefoner på de begge. I lommeboken har jeg donorkort (ikke det at jeg kan donere bort noe da, har bare glemt å kaste det), + kortet til kirurgen min på riksen. Har skrevet i filofaxen at dersom det skulle oppstå noe skal man kontakte han
Snuppelure Skrevet 8. september 2005 #17 Skrevet 8. september 2005 Har nå lagt inn de ICE før navnet til manne min og til pappa. Synes det var en veldig god ide istede for at hjelpemanskaper skal begynne på A og spørre fremmede om de kjenner igjen meg etter et signalement. Jeg har tross alt ganske mange jobb rellasjoner og andre mer perifere kontakter på den listen.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2005 #18 Skrevet 8. september 2005 (Når jeg leste overskriften, så tenkte jeg på nummere som man ringer klokken 3 lørdag natt ) ← Busted.
Gjest z Skrevet 8. september 2005 #19 Skrevet 8. september 2005 Busted. ← Det var jeg som mobba, glemte å logge meg inn.
Mrs. B Skrevet 9. september 2005 #20 Skrevet 9. september 2005 Har ikke gjort det (enda) nei. Synes nesten det virker lurere kanskje å gruppere familietelefonnumrene i en gruppe som heter "Familie". Da er det jo lett for andre å finne de som er familiemedlemmer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå